handdator

Visa fullständig version : Kraftig OCD sen barndom och problem med minnet


Ivarren
2016-03-17, 12:44
Har haft problem med kraftiga tvångstankar/handlingar egentligen hela livet (26 år nu) men har som aldrig funderat över det fast det har gett mig enorm ångest och man blivit helt slut ibland. Har haft det alla dagar i någon form och i varierande grad. Blivit lite bättre nu dom senaste åren men finns fortfarande kvar. Har aldrig pratat med någon om det.

Jag har sen 2 år sedan märkt att mitt minne är extremt dåligt, både när/korttidsminnet. Har problem att komma ihåg hur jag jobbade för någon dag sen, svårigheter att komma ihåg vad jag gjort under en arbetsdag, blandar ihop detaljer. Kan verkligen försöka komma ihåg något, to.m skriva ner det på ett papper för att sen 3 timmar senare komma ihåg jag skulle göra något men vad det var jag skulle göra är som bortblåst fast jag funderar i några minuter. Glömmer också bort saker som jag pluggat så det känns svårt att lära sig nya saker. Om jag försöker memorera siffror eller annat kan kanske komma ihåg 3, max fyra sen tappar jag och blandar ihop siffror.

Har mina tvångstankar och den medföljande ångesten skadat minnet? Permanent minnessvårigheter? Går det att återställa?

PureWhey
2016-03-17, 13:08
Gå till en doktor

Mental
2016-03-17, 13:12
Har haft problem med kraftiga tvångstankar/handlingar egentligen hela livet (26 år nu) men har som aldrig funderat över det fast det har gett mig enorm ångest och man blivit helt slut ibland. Har haft det alla dagar i någon form och i varierande grad. Blivit lite bättre nu dom senaste åren men finns fortfarande kvar. Har aldrig pratat med någon om det.

Jag har sen 2 år sedan märkt att mitt minne är extremt dåligt, både när/korttidsminnet. Har problem att komma ihåg hur jag jobbade för någon dag sen, svårigheter att komma ihåg vad jag gjort under en arbetsdag, blandar ihop detaljer. Kan verkligen försöka komma ihåg något, to.m skriva ner det på ett papper för att sen 3 timmar senare komma ihåg jag skulle göra något men vad det var jag skulle göra är som bortblåst fast jag funderar i några minuter. Glömmer också bort saker som jag pluggat så det känns svårt att lära sig nya saker. Om jag försöker memorera siffror eller annat kan kanske komma ihåg 3, max fyra sen tappar jag och blandar ihop siffror.

Har mina tvångstankar och den medföljande ångesten skadat minnet? Permanent minnessvårigheter? Går det att återställa?

Inget illa ment nu, jag är faktiskt nyfiken, men du registrerar dig på ett träningsforum, för att i dess lättsamma "allmänt"delfora ställa en fråga gällande minne och ångest. Jag undrar hur det kommer sig att du väljer just kolozzeum för den här frågan?

Ivarren
2016-03-17, 13:20
Inget illa ment nu, jag är faktiskt nyfiken, men du registrerar dig på ett träningsforum, för att i dess lättsamma "allmänt"delfora ställa en fråga gällande minne och ångest. Jag undrar hur det kommer sig att du väljer just kolozzeum för den här frågan?

Har läst runt här ett tag och sett att det kommer mycket olika trådar. Tänkte prova skriva själv och se om man kunde få några tips och råd hur udda det än låter.

Blaine
2016-03-17, 13:55
Har läst runt här ett tag och sett att det kommer mycket olika trådar. Tänkte prova skriva själv och se om man kunde få några tips och råd hur udda det än låter.

Hur ställer du dig inför professionell hjälp?

Ivarren
2016-03-17, 14:25
Hur ställer du dig inför professionell hjälp?

Jag vet inte. Det är väldigt hanterbart nu, har växt ifrån det mer eller mindre. Mer oroad över mitt minne än OCD just pga att besvären har minskat mycket med åren.

lillaPiggy
2016-03-17, 15:21
jag tycker inte ditt minne verkar vara jättedåligt när jag utgår från det du skrev.
på mitt jobb skriver man ner vad man gjort dag för dag och det är ingen som har lätt att minnas vart man gjort under veckan när man en fredag kommer på att man inte har skrivit ner det. Då och då lämnar man blankt för att man inte kan komma på vad man gjort. jag kan glömma en portkod som jag fått två minuter innan jag kom fram till porten eller har riktigt svårt att memorera ett mobil nr i bara några sekunder osv.

är du säker på att du hade bättre minne förut? kan det ha att göra med att du är distraherad, trött eller liknande?

I2815
2016-03-17, 15:46
Jag är ingen läkare och det finns inget auktoritet utöver personlig erfarenhet i vad jag kommer skriva, utan detta är en personlig erfarenhet som du kanske kan ha någon nytta av. Du ska alltid söka proffessionell hjälp om du är riktigt orolig.

Tvångsmässiga handlingar och tankar upptar väldigt mycket tid och plats i din vardag, vilket kan göra att man har svårare med korttidsminnet. Att minnet försämras vid ångest är så vitt jag vet en vedertagen sanning men det handlar inte om långsiktiga problem såvida inte din ångest bottnar i trauma eller någon form av missbruk, alternativt medicinskt bruk under lång tid. Det säger du inget om och därför har jag svårt att utläsa, ur din text, att du skulle ha problem med minnet permanent, snarare handlar det om ett nytt negativt tankemönster du kan skapa som kan upp ännu mer av din tid. Sluta med det. Om du inte kan själv, sök hjälp.

Av vad jag kan avläsa så borde du söka terapi för dina tvångstankar, KBT är väldigt snabbt och ofta effektivt för att lösa alt. underlätta sådana problem. Lättast är att söka privat, det handlar ofta inte om många tillfällen ifall du har ekonomin för det. Öppenpsykiatrin kan ha fruktansvärda väntetider.

Ivarren
2016-03-17, 16:14
jag tycker inte ditt minne verkar vara jättedåligt när jag utgår från det du skrev.
på mitt jobb skriver man ner vad man gjort dag för dag och det är ingen som har lätt att minnas vart man gjort under veckan när man en fredag kommer på att man inte har skrivit ner det. Då och då lämnar man blankt för att man inte kan komma på vad man gjort. jag kan glömma en portkod som jag fått två minuter innan jag kom fram till porten eller har riktigt svårt att memorera ett mobil nr i bara några sekunder osv.

är du säker på att du hade bättre minne förut? kan det ha att göra med att du är distraherad, trött eller liknande?


Hade bättre minne förut. Kan spela ett spel och glömma massa viktiga saker i handlingen eller namn på karaktärer. Ser jag en serie glömmer jag vad som hänt och glömmer namn efter ett kort uppehåll. Kan till och med glömma namn under samma avsnitt jag försöker komma ihåg namnet. Glömmer några timmar efter/dagen efter vad som hände i sista avsnittet (till och med hur sista avsnittet slutade) så har problem att följa serier utan att hela tiden kolla upp saker som jag glömmer.

Kan även på tisdagen skriva ner att jag vill se ett program som jag sett på reklam/internet och på omsdagen komma ihåg att jag ville se ett program men glömma helt vad det heter/handlar om. Blir bara helt blankt.

cero
2016-03-17, 16:25
Varför har du inte uppsökt en läkare?

Ivarren
2016-03-17, 16:39
Varför har du inte uppsökt en läkare?

Minnet har jag mest börjat fundera på senare tid. Sen känns det inte så roligt att prata om. Man börjar tvivla på sig själv och skjuter på allt vad läkare heter.

Blaine
2016-03-17, 16:43
Minnet har jag mest börjat fundera på senare tid. Sen känns det inte så roligt att prata om. Man börjar tvivla på sig själv och skjuter på allt vad läkare heter.

Jag tror att det skulle ge mer än att 'prata om' det på ett forum där vi endast kan gissa. Om det är allvarligt kan en minnesutredning hjälpa dig. Alltså, jag tror att du får mer hjälp av att söka hjälp än att inte söka hjälp, så att säga.

cero
2016-03-17, 17:44
Minnet har jag mest börjat fundera på senare tid. Sen känns det inte så roligt att prata om. Man börjar tvivla på sig själv och skjuter på allt vad läkare heter.

Det går att tvinga sig till mer än vad man tror, just do it. Ring vårdguiden på 1177 nu och beskriv dina problem.

Ivarren
2016-03-17, 17:47
Det går att tvinga sig till mer än vad man tror, just do it. Ring vårdguiden på 1177 nu och beskriv dina problem.

Låter det så allvarligt?

cero
2016-03-17, 17:48
Båda tvången och minnesproblemen är tillräckliga för att söka vård, ja. Kämpar själv med grav OCD och kan intyga att KBT är the shit. ;)

Diomedea exulans
2016-03-17, 17:51
Dåligt minne kan bero på många saker, t ex depression.

Ivarren
2016-03-17, 18:19
Dåligt minne kan bero på många saker, t ex depression.


Livet blev väl inte som man tänkt sig men tror inte jag är deprimerad.

cero
2016-03-17, 18:31
Har du varit med om någon olycka på sistonde? Hjärnskakning?

Ivarren
2016-03-17, 18:33
Har du varit med om någon olycka på sistonde? Hjärnskakning?

Nej, inga olyckor här!

Diomedea exulans
2016-03-17, 18:43
Känslig fråga, men dricker du dig för full ibland? Även det kan påverka.

Luca Brasi
2016-03-17, 18:56
Livet blev väl inte som man tänkt sig men tror inte jag är deprimerad.
Du har nog fel.

Ivarren
2016-03-17, 19:34
Du har nog fel.



Ja, har ju ingen aning men om man är deprimerad bryr man sig väl inte om något och är helt letargisk?

Tjuckot
2016-03-17, 20:05
Ja, har ju ingen aning men om man är deprimerad bryr man sig väl inte om något och är helt letargisk?

Finns väl olika grader.

Jag har träffat de som fått en utmattningsdepression pga bla jobbpress och då glömt saker. Men vi kan ju bara gissa här, säkrast är att ringa 1177 och prata med dom. Vad hade du själv sagt till en kompis i 26-års åldern som har svårt att komma ihåg saker som skett samma dag - och att det skett under en längre period?

I2815
2016-03-17, 20:54
Depression är något som många verkar associera med lättare symptom som trötthet och nedstämdhet. "Äkta" depression är ett allvarligt sjukdomstillstånd där en mängd sympton kan uppvisas och som inte sällan leder till en sjukskrivning. Det är ingenting man bara tar sig igenom genom att bita ihop och blir man diagnoserad med en form av depression så innefattar det samtals- och medicinsk behandling.

Att någon är deprimerad känns som en sorts populärkultur-referens till någon som är lite trött och allmänt nedstämd. Det är att förminska sjukdomen. Sen kan man vara på väg mot en depression och man kan påvisa många olika punkter på vägen dit men en man/kvinna diagnoserad med det psykiatrin ser som depression befinner sig ofta i ett stadie där de knappt förmår att sköta vardagssysslor som att diska och att sköta sin hygien.

Jag känner att det är missvisande att säga att någon är deprimerad för att man, som i detta fall, har ångest relaterad till ocd-problematik och därför oroar sig över minneskapacitet. Jag har vårdat en närastående ur en depression och den personen var knappt förmögen till att handla mat själv eller att köra bil.

Sen är det en annan problematik att viss behandling och medicinering är samma för förstadium till depression som en depression när den är som "djupast" men jag tycker fortfarande att det finns semantiska skillnader här som är viktiga att särskilja. Särskilt då man alltid målar fan på väggen när man rådfrågar på internet.

TS har problem med minnet. Min största gissning är att hen är problem hålla sitt tvångmässiga beteende/handlade under kontroll och det påverkar personens minne eftersom det är viktigare för hen att fokusera på tvångsritualer. Det kan leda till depression, utan tvekan. Men hen är inte där ännu men bör söka hjälp och KBT är ett utmärkt val av behandling för den här typen av problematik.

Och återigen, jag är ingen doktor, jag vet inte bättre än någon annan men eftersom vi diskuterar på ett öppet forum så ger jag min åsikt och sen är det upp till TS och alla andra att väga in om vad jag säger är relevant eller inte. Sen finns det ingen psykolog, psykatriker eller allmänläkare som skulle rekommendera en behandlingsmetod eller medicin till en person för att de läst några inlägg på internet. Man kan spekulera men det är allt det är, spekulationer.

Mina spekulationer når ändå slutsatsen att TS bör söka hjälp för att det inte ska eskalera. Att TS är medveten om en försämring är ett gott tecken. Stoppa försämringen och sök hjälp hos de mest kapabla att ge den.

Rahf
2016-03-17, 21:08
Låter det så allvarligt?

Ja. Särskilt eftersom du först skapar tråden i hopp om råd och tips, men sen förminskar dina egna problem så fort vi snackar omvälvande åtgärder du inte tänkt dig.

Uppsök läkare och var helt ärlig med dina problem. Dom har tystnadsplikt och sannolikt träffat någon som är sju resor värre eller mer "pinsam" än dig.

Luca Brasi
2016-03-17, 21:10
Depression är något som många verkar associera med lättare symptom som trötthet och nedstämdhet. "Äkta" depression är ett allvarligt sjukdomstillstånd där en mängd sympton kan uppvisas och som inte sällan leder till en sjukskrivning. Det är ingenting man bara tar sig igenom genom att bita ihop och blir man diagnoserad med en form av depression så innefattar det samtals- och medicinsk behandling.

Att någon är deprimerad känns som en sorts populärkultur-referens till någon som är lite trött och allmänt nedstämd. Det är att förminska sjukdomen. Sen kan man vara på väg mot en depression och man kan påvisa många olika punkter på vägen dit men en man/kvinna diagnoserad med det psykiatrin ser som depression befinner sig ofta i ett stadie där de knappt förmår att sköta vardagssysslor som att diska och att sköta sin hygien.

Jag känner att det är missvisande att säga att någon är deprimerad för att man, som i detta fall, har ångest relaterad till ocd-problematik och därför oroar sig över minneskapacitet. Jag har vårdat en närastående ur en depression och den personen var knappt förmögen till att handla mat själv eller att köra bil.

Sen är det en annan problematik att viss behandling och medicinering är samma för förstadium till depression som en depression när den är som "djupast" men jag tycker fortfarande att det finns semantiska skillnader här som är viktiga att särskilja. Särskilt då man alltid målar fan på väggen när man rådfrågar på internet.

TS har problem med minnet. Min största gissning är att hen är problem hålla sitt tvångmässiga beteende/handlade under kontroll och det påverkar personens minne eftersom det är viktigare för hen att fokusera på tvångsritualer. Det kan leda till depression, utan tvekan. Men hen är inte där ännu men bör söka hjälp och KBT är ett utmärkt val av behandling för den här typen av problematik.

Och återigen, jag är ingen doktor, jag vet inte bättre än någon annan men eftersom vi diskuterar på ett öppet forum så ger jag min åsikt och sen är det upp till TS och alla andra att väga in om vad jag säger är relevant eller inte. Sen finns det ingen psykolog, psykatriker eller allmänläkare som skulle rekommendera en behandlingsmetod eller medicin till en person för att de läst några inlägg på internet. Man kan spekulera men det är allt det är, spekulationer.

Mina spekulationer når ändå slutsatsen att TS bör söka hjälp för att det inte ska eskalera. Att TS är medveten om en försämring är ett gott tecken. Stoppa försämringen och sök hjälp hos de mest kapabla att ge den.
Att påstå att folk inte är deprimerade om de inte är nästan döda är bra fånigt det med.
Jag känner döda människor som skötte sin hygien och vardagssysslor.
Nedsatt minne och kognition är tecken på depression.

westleage
2016-03-17, 21:46
Det är väl inte orimligt att tänka sig att ångest över tid gör minnet sämre än det annars hade varit. Det är ju inte precis ett hälsosamt tillstånd.

Jag har bipolär sjukdom samt OCD och mitt minne beror mycket på hur jag mår för tillfället (ffa ångestnivå) och hur mycket sömnbrist jag har. Minnet är dock fortfarande bra när jag mår bra (är 30 år nu).

Det finns för övrigt medicin mot OCD (tex SSRI-preparat) som inte kräver någon större insats från patientens sida och som kan hjälpa en del.

I2815
2016-03-17, 21:49
Att påstå att folk inte är deprimerade om de inte är nästan döda är bra fånigt det med.
Jag känner döda människor som skötte sin hygien och vardagssysslor.
Nedsatt minne och kognition är tecken på depression.

Jag har aldrig påstått att depression är lika med att vara nära döden, bara att man ska vara försiktig i det semantiska bruket.

Nedsatt minne och nedsatta kognitiva funktioner är tecken på depression; eller på en början av depression. Mitt inlägg handlade om att inte måla fan på väggen eller dra för stora slutsatser och att undvika diagnoser ingen av oss här är kapabla till att tillge.

I2815
2016-03-17, 21:56
Det är väl inte orimligt att tänka sig att ångest över tid gör minnet sämre än det annars hade varit. Det är ju inte precis ett hälsosamt tillstånd.

Jag har bipolär sjukdom samt OCD och mitt minne beror mycket på hur jag mår för tillfället (ffa ångestnivå) och hur mycket sömnbrist jag har. Minnet är dock fortfarande bra när jag mår bra (är 30 år nu).

Det finns för övrigt medicin mot OCD (tex SSRI-preparat) som inte kräver någon större insats från patientens sida och som kan hjälpa en del.

Du har rätt i allt du säger. Ångest över tid, även kort sådan, påverkar minnet och förmågan att minnas saker står i korrelation till hur man mår över en given tidsperiod.

Också helt rätt att de vanligaste SSRI-preparat (ex. Cipramil) har visat god inverkan på tvångsmässigt beteende. Jag skulle dock rekommendera samtalskontakt i samband med medicinering när det kommer till långvarigt tvångsmässigt beteende, tillsammans med medicinering. Ett SSRI preparat kan skapa goda framsteg för underlättning men jag är av den amatörmässiga åsikt att samtalskontakt krävs för att kunna motverka OCD, tvångstankar och liknande för att verkligen få bukt på problemen. Annars kanske de försvinner ett tag, åtminstone till en nivå då man tycker att allt är hanterbart, tills man vänjer sig vid medicinen och problemen börjar uppstå igen. SSRI, och dess syskon, är ju framtagna för att ta upp patienten till en nivå som gör hen kapabel till att ta tag i sina problem och lösa dessa. Det är ingen defintiv lösning i sig, åtminstone inte i de flesta fall om jag minns undersökningarna rätt.

High1ander
2016-03-18, 00:07
Till Ivarren gå till en läkare:

1. Vill du ha ett liv där din nuvarande situation är normen? Jag tror inte det. Om du tycker det är OK, så kan jag säga att redan där bevisar du att du behöver gå till en läkare.

2. Ångest, depression, OCD, etc. du behöver reda ut orsaken/orsakerna till dom. Orsak till ångest kanske kommer från en sak, orsaken till OCD en annan, och "botemedlet" kan således variera. Ångest är säkert kopplat till OCD i ditt fall, sen blir allt en ond cirkel där ångest framkaller stress, stress ger mer ångest, som leder till mer OCD för att hantera ångesten, stress försämrar minnet, dåligt minne ger dig mer ångest osv...

3. Du lurar bara dig själv genom att tro någon här på nätet ska ge dig ett magiskt tips, eller att någon säger "ryck upp dig", och sen ha det som ursäkt för att inte ta tag i dina problem. Du tar tag i dom genom att fixa professionell hjälp.

Loke
2016-03-18, 00:22
Att påstå att folk inte är deprimerade om de inte är nästan döda är bra fånigt det med.
Jag känner döda människor som skötte sin hygien och vardagssysslor.
Nedsatt minne och kognition är tecken på depression.

+1

Orka göra en djup analys av vad depression "egentligen" är.

Nordenator
2016-03-18, 00:28
Jag tänker inte påstå att jag har någon vidare erfarenhet av depression, men jag har en nära bekant som varit hos psykolog och så rörande det och minnet har verkligen varit uppenbart dåligt för honom under värre perioder. Vi har till exempel varit ut på resor och han kan inte hålla isär städer, vad vi gjort olika dagar och liknande. Detta kan vara under en pågående resa eller bara några dagar eller veckor senare.

Så jag tycker nog, med reservation för att inte ha en jävla aning om vad jag pratar om, att du borde titta upp det oavsett om det rör sig om depression eller något annat. Hobbypsykologi på nätet är inte rätt väg att vandra för ett större problem än att man råkar lämna fjärren i kylen var fjärde vecka.