handdator

Visa fullständig version : Viktad planka utan passare


Bmwtwinturbo
2016-03-17, 10:38
En ganska banal fråga men har någon tips på hur man enklast får lite vikt motstånd när man kör planka om man inte har någon som hjälper till. Ligga platt på mage och fippla upp vikten på ryggen är det bästa jag kom på.

MackeJuve
2016-03-17, 10:40
Tränar du ensam hemma? Om du gör det så borde en ryggsäck fylld med t.ex. viktskivor fungera rätt bra.

Illustrerade mannen
2016-03-17, 10:56
Jag tycker det är väldigt svårt... En kaka på 25 kg fungerar, men om man vill ha mer vikt blir det besvärligt... Sträck ut armarna framåt så blir det tyngre...

Bmwtwinturbo
2016-03-17, 11:17
På gym men på morgonen så ofta ensam. 25kg räcker hyfsat. Förkortar ju tiden. Är så fruktansvärt tråkigt att stå utan vikt

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

StarkaUlf
2016-03-17, 11:19
I smithmaskin. Förutsatt att den i bottenläget är i en lagom höjd som du kommer under.

dodie
2016-03-17, 12:14
Jag såg en kille på gymmet som tog 2 viktskivor på ryggen först som en sköldpadda typ och satt på knä, sen höll han i dom och lutade sig framåt och lyckades på ett ganska smidigt sätt gå över i plankställning. När han var klar tror jag bara han tippade av dom, alternativt la sig ner på mage o tippa av dom.

revilo
2016-03-17, 12:22
Lägg dig på mage, lägg en viktskiva på ryggen strax ovanför stjärten, ställ dig i plankposition. Krävs lite försiktighet men funkar bra.

Att någon skulle behöva två plattor tror jag när jag ser det. Att lägga på 5-10 kg halverar tiden jag kan stå.

Stuffer
2016-03-17, 15:06
Är du verkligen helt själv på gymmet? Fråga en främling om han/hon vill slänga på vikten?

ViktorC
2016-03-17, 15:19
Lägg dig på mage, lägg en viktskiva på ryggen strax ovanför stjärten, ställ dig i plankposition. Krävs lite försiktighet men funkar bra.

Att någon skulle behöva två plattor tror jag när jag ser det. Att lägga på 5-10 kg halverar tiden jag kan stå.


https://www.instagram.com/p/BBAqmhPw6Ky5I6GuHZ0m0vQa_LpvSRwRlCQ5Sk0/?taken-by=rsarwien

*popcorn*

Illustrerade mannen
2016-03-17, 15:40
Lägg dig på mage, lägg en viktskiva på ryggen strax ovanför stjärten, ställ dig i plankposition. Krävs lite försiktighet men funkar bra.

Att någon skulle behöva två plattor tror jag när jag ser det. Att lägga på 5-10 kg halverar tiden jag kan stå.

Vi brukar sitta på varandra, vuxna, under träningarna för att korta ner tiden... Välkommen att titta... 5-10 kg gör ingen direkt skillnad. Jag påstår inte att jag är superstark, men ganska van att träna bålen...

anvihl
2016-03-17, 15:41
HAr för mig att jag sett Hurril på någon gammal video göra viktade armhävningar där vikten åkte upp lätt som en chokladbiskvi på ryggen, så berätta dina hemligheter nu java.

z_bumbi
2016-03-17, 20:01
Sätt ihop nedre handtagen i cablecrossen med en lämplig rem. Kryp in under och res dig upp. Funkar bara med cablecrossar där handtagen sitter lågt.

anvihl
2016-03-17, 23:09
Eller gör liknande med att sätta upp ett gummiband mellan två hantlar och åla dig under och "res dig" mot bandet.

Nyckel
2016-03-17, 23:27
I smithmaskin. Förutsatt att den i bottenläget är i en lagom höjd som du kommer under.

Den var rätt smart. Ska kolla om det går på mitt gym. Är den för hög skulle man ju kunna lösa det med att ha fötter och armbågar på någonting.

StarkaUlf
2016-03-17, 23:35
Den var rätt smart. Ska kolla om det går på mitt gym. Är den för hög skulle man ju kunna lösa det med att ha fötter och armbågar på någonting.

Absolut :)

Bmwtwinturbo
2016-03-18, 09:30
Är du verkligen helt själv på gymmet? Fråga en främling om han/hon vill slänga på vikten?

Sånär som någon pensionär i ett rum längre bort, blir lite jobbigt att gå och hämta en sådan.

Bra förslag i tråden. Körde som så sist att jag låg på golvet och hasade upp en 15kgs vikt på ryggen och armhävde mig upp. Funkade ju hyfsat iaf. Men 5-10kg som ovan blir för lite, även om man står med strikt teknik.

Rolfarsson
2016-03-18, 12:50
Varför kör du inte bara någon mer utmanande isometrisk övning för magen? Då slipper du krånglet :P
Nedan har du några alternativ.

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/795
http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/142
http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/579

svenbanan
2016-03-18, 12:57
De där övningarna är ju inte isometriska...