handdator

Visa fullständig version : Förslag på rolig hjärtmuskelträning på gymmet?


MackeJuve
2016-03-17, 10:30
Diffus rubrik, ville inte skriva "cardio". Ska försöka förklara vad jag menar med den här tråden:

Jag tycker inte att löpning är roligt. Tycker faktiskt att de flesta konditionsformer är tråkiga p.g.a. hur monotona de är samt att de ligger så långt ifrån det som jag faktiskt tycker är kul, styrketräning. På Mark Bells ST-gym brukar de tränande köra lite cirkelträning(ibland endast superset mellan två övningar med höga repsintervall) för att få upp någon form av flås. Min idolisering av Mark Bell till trots så vet jag inte om det faktiskt är något som är vettigt. Något jag vet är dock att det ser ganska kul ut. Det tilltalar mig att jobba med flåset så grenspecifikt. Även Kalle Wahlström gör ju varianter på detta. Testade kettlebellsvingar en gång men höll på att dö av uttråkning tyvärr.

Jag inser att jag snuddar på crossfit här. Ni får ge förslag på roliga WOD:ar som inte innefattar svåra övningar(OL-moment). Jag undrar i alla fall:

1. Hur bra/dålig är denna träning som jag försöker att beskriva för att bygga lite flås jämfört med traditionella konditionsformer? Jag vet att jag inte blir bra på att springa av det etc men typ för att bygga lite välmående. Kanske finns studier som berör detta?

2. Rekommendera roliga pass. Spekulera lite kring vettig tidsåtgång. Tänker mig en dag i veckan till att börja med.

Om mig:
Ålder: 25
Tränar för: SL(glad motionär)
Skador: Lite slitna knän. Halvkass axel(kan inte pressa över huvudet utan känningar).

Old Nick
2016-03-17, 11:19
Jag tvivlar på att det ger någonting konditionsmässigt. Man skall ju antingen ligga och mala länge på halvhög intensitet eller så skall man upp på jättehög intensitet under kortare perioder. Om det skall ge någon kondition alltså.

En del bekanta till mig som också tycker att cardio är tråkigt har valt att köra roddmaskin istället. De har valt ut en kortare sträcka och sedan försökt slå personbästa varje gång. Kort och koncist, intensivt och ändå rätt roligt (enligt dem). Speciellt om man är två och kan tävla.

MackeJuve
2016-03-17, 11:23
Jag tvivlar på att det ger någonting konditionsmässigt. Man skall ju antingen ligga och mala länge på halvhög intensitet eller så skall man upp på jättehög intensitet under kortare perioder. Om det skall ge någon kondition alltså.

En del bekanta till mig som också tycker att cardio är tråkigt har valt att köra roddmaskin istället. De har valt ut en kortare sträcka och sedan försökt slå personbästa varje gång. Kort och koncist, intensivt och ändå rätt roligt (enligt dem). Speciellt om man är två och kan tävla.

Ja jag är medveten om problematiken kring kondition och det som jag efterfrågar. Men jag tänker att den sortens träning måste ge något positivt i form av välmående, även om "välmående" är diffust.

Ja jag kanske skulle ge mig på roddmaskinen igen. LÄNGESEDAN sist. Möjligt att jag tycker att det är okej roligt. Men då kanske man skulle kunna ha en dag där man dels gör någon form av cirkelträning för att sedan avsluta med roddmaskin. Skulle jag träna roddmaskin skulle jag nog hålla på halvlänge och inte köra superintensivt. Kan tänka mig att det ändå är rätt okej med en podcast i lurarna.

stemag
2016-03-17, 11:38
Thrusters, burpees, mountainclimbers?
Blir det tråkigt?

MackeJuve
2016-03-17, 11:43
Thrusters, burpees, mountainclimbers?
Blir det tråkigt?

Nej inte i rätt kombination. Jag vill ha lite variation så då tror jag att någon form av cirkelträning är rätt väg att gå. Så här ser ett ideal-svar ut:

"Tjena, helvete vad stark och vältränad du är! Jag brukar slänga in det här någon gång då och då:

10 Thrusters
10 Get ups med säck
10 Powercleans

5 varv så snabbt som möjligt. Tycker att det är riktigt kul och jobbigt"

Typ.

svenbanan
2016-03-17, 12:52
Det låter som om du behöver lite "Bear Complex".

Styrkefrivändning
Frontböj
Pushpress (ta ned stången bakom nacken)
Knäböj
Pushpress (från bakom nacken, ta ned stången framför)

Plocka upp stången från marken, och gör en repetition av varje av dessa övningar i tur och ordning. Ett sådant varv är en repetition. Gör 5 set om 5 sådana varv/repetitioner utan att sätta ner stången mellan repetitionerna. Vila ut ordentligt mellan varje set, typ 5 min tror jag de kör på i crossfit (för att "standardisera" så de kan jämföra resultat). Men från det at du plockat upp stången får du inte sätta ner stången innan setet är klart, efter 5 varv av dessa 5 övningar.

Jag tror det brukar anses okej att sitta på huk med stången lagt över låren för att "vila" ifall man behöver det. Folk brukar bli desperata för att vila greppet i set fyra och fem. :D Ett hett tips är att inte ha en tung vikt. Jag kan inte minnas vilken vikt jag haft, för det var så länge sedan jag gjorde denna övning. Men ta en lättare vikt än du tror du kan klara.

Det är väl kanske ingen direkt konditionshöjande övning, men den är rolig/smärtsam och du kommer garanterat flåsa rejält.

h4Jw5ZHtLqQ

MackeJuve
2016-03-17, 13:07
Det låter som om du behöver lite "Bear Complex".

Styrkefrivändning
Frontböj
Pushpress (ta ned stången bakom nacken)
Knäböj
Pushpress (från bakom nacken, ta ned stången framför)

Plocka upp stången från marken, och gör en repetition av varje av dessa övningar i tur och ordning. Ett sådant varv är en repetition. Gör 5 set om 5 sådana varv/repetitioner utan att sätta ner stången mellan repetitionerna. Vila ut ordentligt mellan varje set, typ 5 min tror jag de kör på i crossfit (för att "standardisera" så de kan jämföra resultat). Men från det at du plockat upp stången får du inte sätta ner stången innan setet är klart, efter 5 varv av dessa 5 övningar.

Jag tror det brukar anses okej att sitta på huk med stången lagt över låren för att "vila" ifall man behöver det. Folk brukar bli desperata för att vila greppet i set fyra och fem. :D Ett hett tips är att inte ha en tung vikt. Jag kan inte minnas vilken vikt jag haft, för det var så länge sedan jag gjorde denna övning. Men ta en lättare vikt än du tror du kan klara.

Det är väl kanske ingen direkt konditionshöjande övning, men den är rolig/smärtsam och du kommer garanterat flåsa rejält.

h4Jw5ZHtLqQ

Tack, det där lät kul! Jag vet inte riktigt hur axeln klarar saker över huvudet men en pushpress bakom nacken känns ju spontant mindre påfrestande än en regelrätt militärpress. Ja men något i den stilen följt av 20-30 min rodd skulle nog fungera. Då kan jag gå till gymmet en dag i veckan och veta att det inte bara blir monoton konditionsträning utan även något nytt och roligt styrkerelaterat. Tror det behövs för mitt psyke. Det är kul om man kan få in tid-pb:n i något som har med styrketräning istället för reps, vikt och set. Som variation.

svenbanan
2016-03-17, 13:07
Appropå det här med "konditionsträning med skivstång" (eller hantlar, eller vad det nu är) så verkar det inte riktigt gå att förbättra konditionen väsentligt med dessa typer av övningar. Då räknar jag även in pushups, kipping pullups, burpees mfl.

Som jag fattat det så kvittar det om man sänker vikten och kör miljoner reps, det blir ändå rätt usel konditionsträning.

Flera varianter av denna typ av träning gör att man får upp puls och andning tokhögt, men de förbättrar inte konditionen ändå. Man klarar av dessa övningar bättre ifall man skaffar sig bättre kondition, men man får inte bättre kondition av att köra dessa övningar. Ett exempel är en crossfitövning "Cindy" så går ut på att man under 20min ska göra så många rundor som möjligt av 5 kipping pullups + 10 armhävningar + 15 knäböj utan stång. Den har jag brukat köra en hel del, och jag har märkt att då jag kört denna under ett antal veckor under vintern (då jag inte löptränat) så har jag sedan klarat betydligt fler rundor efter att jag börjat komma igång med löpning på våren. Men jag har inte kunnat bibehålla nån kondis av att köra "cindy" ifall jag skippat löpningen under någon månad...

Men det är en kul övning. Den kan jag också rekommendera... :)

svenbanan
2016-03-17, 13:20
Bear Complex är förresten en (av få) crossfitwoddar som inte är på tid. Den går ut på att klara 5x5 med så tung vikt som möjligt.

Det finns ju en shitload av andra woddar ifall man vill köra på tid. Kanske "Linda" kan vara nåt...

https://crossfit208nampa.wordpress.com/the-girls/

BJM
2016-03-17, 13:21
Några "WODs" jag kört och gillat. Vissa mer cardio än andra.

"800 grader"
2 pers tag team
Ca 35-40 min på två pers

Rodd 10/max - 100 reps
Boxjump 50 cm - 100 reps
Hopprep, singelhopp - 100 reps
Utfallssteg 40 kg - 100 reps
Chins, strikta pronerat - 100 reps
Burpees - 100 reps
KB Swing 20 - 100 reps
Rodd 10/max - 100 reps



"Man of Steel WOD"
4,5 ton på tid
Ca 30 min tror jag

Ett lyft av en valfri vikt på respektive mark, böj och bänk.

Exempel:
15 rundor av
1x130 kg mark
1x90 kg böj
1x80 kg bänk



AMRAP på 20 min

10x100 kg mark
10 armhävningar
200 meter löpning

BJM
2016-03-17, 13:22
Har du testat cykla i skogen? En del jag känner som ogillar cardio men gillar att lyfta har det som hjärtmuskelsträning. :)

MackeJuve
2016-03-17, 13:31
Har du testat cykla i skogen? En del jag känner som ogillar cardio men gillar att lyfta har det som hjärtmuskelsträning. :)

Tack för tipsen svenbanan och BJM! Är riktig taggad nu på att göra något nytt.

Angående det citerade: Njae. Det har jag inte testat. Har bara en "kärringhoj" så det skulle ju förutsätta att jag köper en MTB. Tror inte detta är så troligt då jag inte är någon cyklist, aldrig fallit för det. Dels är jag lite feg och dels är det inte riktigt min grej. Men är vi i skogen och det är ljust så kan jag absolut tänka mig att springa. Problemet är bara att jag bor en bit från skogen(bor i centrala Norrköping) så så tillvida att jag inte vill springa i mörker har inte skogslöpning varit något lockande alternativ i år. I sommar är det en annan sak, då kan det säkert bli något pass efter jobbet.

HenrikJ
2016-03-17, 13:51
Hade inte jag inte vetat på förhand att TS är en seriös forumskribent hade jag väntat mig något i stil med "Hjälp, min hjärtmuskel släpar!" :D

MackeJuve
2016-03-17, 14:02
Hade inte jag inte vetat på förhand att TS är en seriös forumskribent hade jag väntat mig något i stil med "Hjälp, min hjärtmuskel släpar!" :D

:D

Det gör den ju!

Alexton
2016-03-17, 14:30
Konditionsträning suger jämfört med att träna styrka, så är det bara och den som inte förstår det lyfter för klena vikter. :D

Själv kör jag korta tunga intervaller antingen löpning (plant/backe) eller hopprep för att få min vo2max och kondis gjort på kortast möjliga tid.
Enda konditionsträningen som jag uppskattar annars är simning men saknar bra ställe där jag bor för tillfället.

PureWhey
2016-03-17, 14:47
:D



Det gör den ju!


*Något romantiskt* + No homo

Diomedea exulans
2016-03-17, 14:47
Konditionsträning suger jämfört med att träna styrka, så är det bara och den som inte förstår det lyfter för klena vikter. :D

Stämmer på mig, jag är klen men gillar att jogga.

Kan man inte bara köra med ljudbok om man tycker det är tråkigt? Jogga i lugn takt är ju typ inte jobbigare för kroppen än att sitta och ta igen sig i en fåtölj, låter som ypperligt tillfälle för ljudbok.

MackeJuve
2016-03-17, 15:02
*Något romantiskt* + No homo

Fyndigt, tänkte jag inte ens på!

Stämmer på mig, jag är klen men gillar att jogga.

Kan man inte bara köra med ljudbok om man tycker det är tråkigt? Jogga i lugn takt är ju typ inte jobbigare för kroppen än att sitta och ta igen sig i en fåtölj, låter som ypperligt tillfälle för ljudbok.

Jogga fungerar men jag och flera andra troligtvis är ganska otåliga av oss. Springer jag snabbare så kommer jag hem snabbare. Sen känns det rätt meningslöst att jogga för långsamt. 6-tempo som lägst för min del.

Jag har nu fixat världens roligaste konditionsform till sommaren. Det blir seriespel i korpenfotboll :D Så nu har jag något att komma i form till och något som håller mig i form under åtta veckor, satan så fint! Kan nog motivera någon löprunda.

Rahf
2016-03-17, 15:23
Tycker definitivt du ska köra något CrossFit-inspirerat. Det finns bra många WODs som inte innefattar tekniskt svåra moment.

Jag är som dig gällande löpning. Det blir sjukt tråkigt.

Bärsärk
2016-03-17, 15:24
Kan du inte typ hitta nån skön polare att skojbrottas lite med eller?

Diomedea exulans
2016-03-17, 15:24
Fotboll, satan vad tråkigt. :D To each his own!

MackeJuve
2016-03-17, 15:29
Tycker definitivt du ska köra något CrossFit-inspirerat. Det finns bra många WODs som inte innefattar tekniskt svåra moment.

Jag är som dig gällande löpning. Det blir sjukt tråkigt.

Mm kommer nog att testa på det :) Kul att testa något nytt, jag är inte sådan vanligtvis.

Håller med. Men nu när vi får ett korpenlag så blir det en helt annan femma. Visst, det är mycket gubbar och inte på liv och död men det är ändå något att träna inför. Vill inte behöva byta efter fem minuter för att pulsen går upp i 200 efter en maxlöpning. Det här var PRECIS vad jag behövde. Lär dessutom bli skojlir ungefär en gång i veckan utöver matcherna.

Kan du inte typ hitta nån skön polare att skojbrottas lite med eller?

"Tja jag har dålig kondition, vill du komma över och brottas intensivt i 30 minuter?" Har lite svårt att se att det skulle ske :D

Rahf
2016-03-17, 15:43
Kan du inte typ hitta nån skön polare att skojbrottas lite med eller?


"Tja jag har dålig kondition, vill du komma över och brottas intensivt i 30 minuter?" Har lite svårt att se att det skulle ske :D

"Ok! Jag tar med olivolja och lotion."

J.V
2016-03-17, 15:44
Bear Complex rekommenderar jag ocksa. Riktigt vidrigt. :D Sedan ar det ju bara att valja sjalv om malsattningen ar sa tunga vikter som mojligt eller samma vikter flera pass i rad for att kapa tid.

Roddmaskin, var med och tavla i tavlingen har pa Kolozzeum, 500 meter pa tid.

Battle ropes om du har tillgang till det.

Tva WOD:s som ocksa ar 'roliga'' :D
Murph (allt ska goras i ratt ordning):
1.6km lopning
100 pullups
200 pushups
300 air squats
1.6km lopning

Chelsea (each minute on the minute i 30 minuter):
5 pullups
10 pushups
15 air squats

Nar vintern ar har igen borde du se till att lira lite korp-innebandy ocksa.

MackeJuve
2016-03-17, 15:46
Tva WOD:s som ocksa ar 'roliga'' :D
Murph (allt ska goras i ratt ordning):
1.6km lopning
100 pullups
200 pushups
300 air squats
1.6km lopning

Chelsea (each minute on the minute i 30 minuter):
5 pullups
10 pushups
15 air squats

Nar vintern ar har igen borde du se till att lira lite korp-innebandy ocksa.

Dessa två kommer INTE att övervägas :D Fy fan lät hemska. Men Bear Komplex har fått mycket tillrop så den är en het kandidat!

Innebandy lirade jag tre år i rad när jag studerade, från 2012-2015. Ska fixa någon inomhusaktivitet till vintern. Antingen innebandy eller futsal.

Bärsärk
2016-03-17, 15:47
"Tja jag har dålig kondition, vill du komma över och brottas intensivt i 30 minuter?" Har lite svårt att se att det skulle ske :D

"Ok! Jag tar med olivolja och lotion."

Du ser!

mattilainen
2016-03-17, 15:54
Testa gå till närmsta kampsportskedja och kör några pass med dom. Där har du konditionsträning och även styrka.

svenbanan
2016-03-17, 16:11
Murph "ska" väl också köras med viktväst (eller egentligen skyddsväst), så den är ju ännu roligare...

Tarahumara
2016-03-17, 16:58
Gå ut och spring, det är det du är skapt för :)

Skämt åsido (eller inte) så kanske du kan testa simning? Jag är löpare, springer 6-9 gånger i veckan, och tycker inte att alternativträning är kul. Jag ser dock simning, crosstrainer och cykel som helt OK. Kanske testa trappmaskin i intervallform? Kanske 100 m sprint och testa slå dina tider?

MackeJuve
2016-03-17, 17:05
Gå ut och spring, det är det du är skapt för :)

Skämt åsido (eller inte) så kanske du kan testa simning? Jag är löpare, springer 6-9 gånger i veckan, och tycker inte att alternativträning är kul. Jag ser dock simning, crosstrainer och cykel som helt OK. Kanske testa trappmaskin i intervallform? Kanske 100 m sprint och testa slå dina tider?

Inget av simning, crosstrainer eller cykel tilltalar mig av olika skäl men tack för tipsen! 100 m sprint tror jag dels inte skulle ge mig det jag är ute efter och dels göra mig skadad haha :) Men springa blir det!

Så här blir det:

Fotbollen var allt jag behövde för att få motivation till att löpa. Därmed kommer jag att börja göra det en till två gånger i veckan. Jag ska testa Bear Complex och se om jag gillar det. Det komplex jag kör avslutas med lite rodd. Så sammantaget minst två konditionspass i veckan. Nyckel för att lyckas här tror jag är att inte ha en och samma konditionsform två gånger utan att ha två olika. Jag vet av erfarenhet att jag tröttnar annars.

Återkommer när jag har testat komplexet och rodden! Tack för alla bra tips och fortsätt gärna att ösa på med förslag :thumbup:

J.V
2016-03-17, 17:33
Har ni wifi pa gymmet forresten? Aven jag hatar 'traditionell' konditionstraning egentligen men har inga problem att mata pa en timme eller tva pa en motionscykel eller crosstrainer nar man kan ha mobilen framfor sig och glo pa Netflix eller mata dokumentarer pa Youtube.

I2815
2016-03-17, 17:47
"Tja jag har dålig kondition, vill du komma över och brottas intensivt i 30 minuter?" Har lite svårt att se att det skulle ske :D Jag erbjuder en WOD i form suplex + nacksving + krysstag + flygande mara x10... Fast iofs var det ditt hjärta som skulle få jobba. Å andra sidan lär du ha kommit upp i puls efter 2-3 omgångar ändå. Och jag hade nog dött. Som en hjälte men ändå. Jag får tänka på detta ett tag känner jag, återkommer.

BJM
2016-03-17, 18:16
Ett ytterst effektivt sätt attavklara cardion utan att dö av tristess är att göra den på väg till och från jobbet. Jag får ca 80% av min från just pendling. För hur man än vrider och vänder på det är att cykla eller springa till jobbet minst 1000 ggr roligare än att åka kommunalt eller sitta i bilköer. :D

VoDaresVins
2016-03-17, 20:55
Har ni wifi pa gymmet forresten? Aven jag hatar 'traditionell' konditionstraning egentligen men har inga problem att mata pa en timme eller tva pa en motionscykel eller crosstrainer nar man kan ha mobilen framfor sig och glo pa Netflix eller mata dokumentarer pa Youtube.

+1. Enda som jag orkat med i längden.

Spelevink
2016-03-17, 21:17
Teknikträning på ryck/stöt eller 10+ reps på knäböj *gah!* :naughty:

Arne Persson
2016-03-18, 08:42
Lyfta tillbaks alla vikter och hantlar som ligger "kvarglömda" på golv och skivstänger och maskiner...

MackeJuve
2016-03-18, 08:49
Har ni wifi pa gymmet forresten? Aven jag hatar 'traditionell' konditionstraning egentligen men har inga problem att mata pa en timme eller tva pa en motionscykel eller crosstrainer nar man kan ha mobilen framfor sig och glo pa Netflix eller mata dokumentarer pa Youtube.

På det ena av gymmen har jag inte det. På det andra finns det men min telefon är lite speciell och låter mig inte ansluta till wifi. Det hade ju annars varit en väldigt bra lösning. Ett 40 min avsnitt av en serie och trampa lite.

Ett ytterst effektivt sätt attavklara cardion utan att dö av tristess är att göra den på väg till och från jobbet. Jag får ca 80% av min från just pendling. För hur man än vrider och vänder på det är att cykla eller springa till jobbet minst 1000 ggr roligare än att åka kommunalt eller sitta i bilköer. :D

Har ju tänkt tanken. Vi har en dusch på handikapptoan men inget draperi. Ingen som någonsin använder den. Vår chef är inte så snabb på att fixa saker heller/skulle inte se värdet i att göra det så det är nog bara att glömma.

Lyfta tillbaks alla vikter och hantlar som ligger "kvarglömda" på golv och skivstänger och maskiner...

Dels så skulle det inte ge någon bra cardio och dels så vägrar jag plocka upp efter andra.

Arne Persson
2016-03-18, 09:00
På det ena av gymmen har jag inte det. På det andra finns det men min telefon är lite speciell och låter mig inte ansluta till wifi. Det hade ju annars varit en väldigt bra lösning. Ett 40 min avsnitt av en serie och trampa lite.



Har ju tänkt tanken. Vi har en dusch på handikapptoan men inget draperi. Ingen som någonsin använder den. Vår chef är inte så snabb på att fixa saker heller/skulle inte se värdet i att göra det så det är nog bara att glömma.



Dels så skulle det inte ge någon bra cardio och dels så vägrar jag plocka upp efter andra.

Jodå, adrenalinpåslaget vid denna sysselsättning stimulerar hjärtverksamheten...:d

MackeJuve
2016-03-18, 09:09
Jodå, adrenalinpåslaget vid denna sysselsättning stimulerar hjärtverksamheten...:d

Jo det kan jag ju köpa :D Efter många år på gym är det dock bara lurarna på, in i min egna värld, skit i alla andra och plocka undan efter mig själv.

Wilt the Stilt
2016-03-18, 09:55
En fundering:

Bear Complex och liknande träning kanske inte är bra för "kondition", men bra för "arbetskapacitet" ?

http://www.crossfiteken.se/blog/2014/11/11/arbetskapacitet/

PureWhey
2016-03-18, 10:01
Jodå, adrenalinpåslaget vid denna sysselsättning stimulerar hjärtverksamheten...:d

Haha fysatan vad sur man blir.

StarkaUlf
2016-03-18, 10:10
Jodå, adrenalinpåslaget vid denna sysselsättning stimulerar hjärtverksamheten...:d

Det värsta är när folk lämnar vikterna på alternativt på golvet bredvid t.ex scott curl bänken. När den står precis bredvid viktracket... *gah!*

BJM
2016-03-18, 10:42
Lyfta tillbaks alla vikter och hantlar som ligger "kvarglömda" på golv och skivstänger och maskiner...

Brukar göra detta emellanåt. Ser det lite som den där extra ansträngningen som ger en de där sista styrkeprocenten. :D

BJM
2016-03-18, 10:46
Har ju tänkt tanken. Vi har en dusch på handikapptoan men inget draperi. Ingen som någonsin använder den. Vår chef är inte så snabb på att fixa saker heller/skulle inte se värdet i att göra det så det är nog bara att glömma.

Köp eget draperi och stång eller en billig gummiskrapa, kostar ju inte mer än ett par bilresor/bussresor till jobbet.

Låt ingen annan styra över din hjärtmuskelsträning! :D

z_bumbi
2016-03-18, 11:29
Bear Complex och liknande träning kanske inte är bra för "kondition", men bra för "arbetskapacitet" ?

Bear complex är inte så bra för något men om man ska se något som den är bättre på så är det kapaciteten att utföra Bear complex och i viss grad en förmåga att jobba på liknande sätt. Iofs gäller ungefär det samma för de flesta varianterna på pass från Crossfit. Tycker man det är kul så är det bara att fortsätta men att rekommendera det till var och var annan som vill träna kondition blir lite fel.

En variant är att man kör ca 10 min "uppvärmning" med stegrande intensitet på valfri maskin/springer/hoppar hopprep etc = en pulstopp. Sen kör man den vanliga uppvärmningen efteråt och har tid att återhämta sig. En pulstopp ska inte heller döda resultaten för då behöver man antingen sänka intensiteten eller verkligen konditionsträna. Vill man få ut mer så gör man plats för en kort vila och sedan en topp till.

Sen väljer man något eller några pass per vecka där man avslutar med lite mer men då kan det vara rena intervall, steady state, att man blandar olika maskiner/träningsformer, att köra fartlek baserat på vad någon gör på gymmet (när x kör ett set bänk så kör man en fartförändring etc). Om man har lust kan man leka med fysträningsmodeller men då välja övningar och utföranden som främst tränar kondition och inte andra egenskaper.

Alternativt så kör man någon helt annan aktivitet som man tycker är kul och som ger ett visst mått av kondition, frisbee, basket, fotboll, innebandy, vollyboll, basket osv osv osv.

svenbanan
2016-03-18, 11:34
En fundering:

Bear Complex och liknande träning kanske inte är bra för "kondition", men bra för "arbetskapacitet" ?

http://www.crossfiteken.se/blog/2014/11/11/arbetskapacitet/

Ja, man lär ju inte förbättra syreupptag väsentligt eller få ökad slagvolym i hjärtat ifall man inte faktiskt ägnar sig åt någon av de mer traditionella konditionsformerna. Björnkomplexet tränar väl förmodligen mest upp styrkeuthålligheten.

pepplez
2016-03-19, 07:21
Ja men något i den stilen följt av 20-30 min rodd skulle nog fungera.

Känner jag dig rätt vilket jag tror att jag gör i det här avseendet så kommer du aldrig hålla upp en rutin att köra 20-30 min rodd kontinuerligt. Någon föreslog att köra kort sträcka och försöka slå pb varje gång, det tror jag mer på för din del. Typ 500 meter. En bra tid där är ~7 min och det är svinjobbigt att köra max i 7 minuter så flås lär du helt klart få.

MackeJuve
2016-03-19, 07:42
Känner jag dig rätt vilket jag tror att jag gör i det här avseendet så kommer du aldrig hålla upp en rutin att köra 20-30 min rodd kontinuerligt. Någon föreslog att köra kort sträcka och försöka slå pb varje gång, det tror jag mer på för din del. Typ 500 meter. En bra tid där är ~7 min och det är svinjobbigt att köra max i 7 minuter så flås lär du helt klart få.
Jag tror inte jag har skalle nog för något så intensivt tyvärr.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Morrris
2016-03-19, 08:09
Typ 500 meter. En bra tid där är ~7 min och det är svinjobbigt att köra max i 7 minuter så flås lär du helt klart få.


500m rodd på 7 min?

pepplez
2016-03-19, 08:11
500m rodd på 7 min?


Haha menade 2000m!