handdator

Visa fullständig version : Vad är svält?


Fenton
2016-03-16, 14:56
Hej!

Jag är ny här men har tittat förbi forumet sporadiskt till och från.
Har alltid varit överviktig men med bra muskelgrund. Tränade väldigt mycket kampsport som ung. En riktig arbetshäst helt enkelt.

De senaste par åren har jag däremot helt släppt taget och gått upp mycket i fett och ner i muskler. Är 180cm och vägde väl som mest ca 120 kg.
Senaste månaden har jag dock tappat närmare 10kg och trots min möra kropp mår jag bättre än på väldigt länge.

Jag tränar i princip varje dag (missat tre dagar på snart 30 dagar). 20 min cardio och 40 min cirkelträning.
Kostmässigt ligger jag runt 1400-1600kcal om dagen. Allsidig med makron runt 40-40-20 (%prot-kol-fett).

Nu till den själva frågan. Äter jag en svältkost?
Jag inser att jag ligger långt under "vad jag borde" men mår som sagt bra. Totalt utmattad på kvällar men kan fungera helt normalt under dagarna.

Kan mitt stora underskott i kcal på något vis hindra min viktnergång? Var går gränsen till en svältkost?

Tack för svar och hänvisningar till andra trådar (är som sagt ny)!

King Grub
2016-03-16, 15:04
Beror på vad du menar med "svält". Svält som i ett mycket stort kaloriunderskott som medför stor vikt- och fettförlust? Ja, antagligen. En lyckad viktnedgång kräver ett visst mått av svält. Svält som i "svältläge" där viktnedgången stannar av för att du äter "för lite"? Nej.

Fenton
2016-03-16, 15:14
Tack för svar!

Jag har bara läst begreppet slängas runt en del.
Du menar alltså att jag, i ändamål att tappa mycket vikt, är på rätt bana?

x824
2016-03-16, 15:18
"Svält är en allvarlig näringsrubbning som är följden av uteblivet intag av energigivande och livsnödvändiga näringsämnen under längre tid" - Wikipedia

Så då kan vi leka med tanken att en "svältkost" är en kost som medför "allvarlig näringsrubbning på grund av uteblivet intag av energigivande och livsnödvändiga näringsämnen" efter lång tid.

180 cm och 110 kg? Du har minst 20kg rent fett vilket i runda slänger motsvarar 150 000 extra kalorier att ta ifrån. Med det i tanke är 1400 kcal per dag inte alls "lång under det du borde". Så länge du inte baserar din kost på djungelvrål och lättöl kommer du knappast sakna livsnödvändiga näringsämnen.

Din viktnedgång kan bromsas in pga. att du håller mer vatten, men på din nuvarande vikt tvivlar jag på att det kommer hända inom snar framtid. Efter lång tid och stor viktförlust, tänk 40-50% av din ursprungliga vikt, har man sett en 5-10% minskning av BMR.

King Grub
2016-03-16, 15:19
Ja, så länge du stimulerar muskeluppbyggnaden med styrketräning och ett högt proteinintag bör du snabbt kunna tappa stora mängder kroppsfett utan signifikant muskelförlust, bara du har psyket för en sådan diet.

Fenton
2016-03-16, 15:49
So far so good!