handdator

Visa fullständig version : Strunta i tänket att alltid träna ''RAW'' utan bälte?


Shcyhar
2016-03-15, 23:25
Tjena! Är en kille på 18 år och är inne på mitt femte år i gymmet.
Har alltid haft tänket inne att träna ''RAW'' så mycket jag bara kan pga att vill bli så stark jag kan i naturlig form utan utrustning då jag vill ha så bra överföring av styrkan till rugbyn(tidigare fotboll även). Dvs skippar alltid remmar för greppstyrkan och kör med magnesium endast och använder inget bälte för att få styrkan i coren. All form av utrustning som hjälper mig att lyfta mer har jag alltid skippat kan jag sammanfatta det som.

Den 28 oktober 2015 körde jag 5/3/1, gjorde mina största ökningar under tiden med 5/3/1 och ökade som bara den. Var uppe och tränade på 185kg i marklyft och 160kg i knäböj, allt utan någon utrustning som bälte osv. När jag skulle göra en 3:a på 185 small det dock till. Lyftet såg bra ut enligt personer runtom då jag hade 2 stycken som stod bredvid och kollade form samtidigt som det kändes relativt lätt, kör även med negativ fas utan att ''dunka'' ned vikten, jag gör det långsamt och kontrollerat. På sista repetitionen i den koncentriska fasen small det dock till i höger sida av ländryggen och jag släppte vikten direkt.

Fick konstaterat av sjukgymnast att jag var ojämnt stark i kroppen. Höger sida orkade inte med sa hon. Hon kallade det typ en ''liten diskbuktning'' eller något som skulle åtgärdas med rehab för coren samt stretch. Än idag har jag problem med ryggen, haft perioder då det gått OK men alltid med bälte på.

Summering; Är det dumt att inte använda bälte på tunga 3:or eller tunga lyft överhuvudtaget. Skjuter man sig själv i foten?
Maxar jag är det är däremot bälte men när jag tränar på arbetsvikter har jag inte använt det.

Klein
2016-03-16, 00:52
Det finns redan en massa trådar om bältesanvändning. Det finns bara fördelar med att träna med bälte i mark och böj förutom att det är lite besvärligt att ta på och av.

Din styrkeobalans i ryggen kommer dock inte att förbättras av bältesanvändning utan där handlar det om att minska vikterna så att du kan aktivera båda sidorna av ryggen likvärdigt.

F Ultra
2016-03-16, 22:44
Kan det vara så att du håller mixat grepp och råkar hålla den ena handen längre ifrån centrum på stången än den andra så att du därmed får en snedbelastning?