handdator

Visa fullständig version : Kan du TA en komplimang?


filmjölk
2016-03-15, 23:16
Vi hade för ett tag sedan en komplimangstråd, men den handlade om att ge komplimanger. Det tror jag att en hel del Koloiter är ganska duktiga på, men hur är vi på att TA en komplimang?

Är du en sådan som har svårt för det? Tänker du: "äsch, sådär säger han bara för att han vill ligga med mig" ,tolkar du varje komplimang som ett försök att manipulera dig? Kan du på bästa Aspis-vis bara ta en helt ärligt formulerad nedtonad komplimang av stilen "Du är ganska trevlig och ser rätt ok ut!" och blir illa till mods av komplimanger med superlativ?

Vi kör en poll. Kan du TA en komplimang?

mattilainen
2016-03-15, 23:40
Ja det kan jag. Kan man inte det så handlar det nog om osäkerhet.

Diomedea exulans
2016-03-15, 23:58
JA! Jag har fått väldigt mycket övning.

Loke
2016-03-16, 00:10
Oftast kan jag det, men det är ett resultat av träning. Bra tråd, folk är sämre på detta än att ge komplimanger.

J.V
2016-03-16, 00:15
Nej.

http://i.imgur.com/f8MCVHf.png

Diomedea exulans
2016-03-16, 00:15
Det är sällan jag får en ny komplimang numera. Oftast är det något som jag redan har hört att jag är bra på förut, och hunnit fundera och ta ställning till huruvida jag själv håller med.

Matsa
2016-03-16, 00:18
Ja, kan oftast svara med ett tack och mena det. Fast ibland svarar jag med "förlåt" bara för att det är kul.

Diomedea exulans
2016-03-16, 00:20
Fast ibland svarar jag med "förlåt" bara för att det är kul.

Jag brukar skoja till det på alla möjliga sätt; "äsch, sådär säger du säkert till alla killar" är en favorit.

High1ander
2016-03-16, 00:22
Jag är väldigt dålig på att få komplimanger, jag ger dom själv hela tiden, men tycker inte om att få dom (även om det inte är fjäsk och det stämmer)...

Matsa
2016-03-16, 00:29
Det är sällan jag får en ny komplimang numera. Oftast är det något som jag redan har hört att jag är bra på förut, och hunnit fundera och ta ställning till huruvida jag själv håller med.

Egentligen spelar det väl ingen roll om man håller med om komplimangen man får? Om det inte är jag som ger komplimangen så har väl min åsikt inget med saken att göra?

Jag brukar skoja till det på alla möjliga sätt; "äsch, sådär säger du säkert till alla killar" är en favorit.

"Jag vet" är roligt att svara till folk som man vet förväntar sig en komplimang i retur. :)

Diomedea exulans
2016-03-16, 00:43
Jag befinner mig sällan eller aldrig i en maktposition som gör att folk hade vunnit något på att fjäska för mig, så jag brukar aldrig tro att folk säger komplimanger för att fjäska. Däremot tror jag att de säger dem för att vara snälla ibland.

Egentligen spelar det väl ingen roll om man håller med om komplimangen man får? Om det inte är jag som ger komplimangen så har väl min åsikt inget med saken att göra?

Jo, för om jag inte håller med blir det svårare att tro på komplimangen.

"Jag vet" är roligt att svara till folk som man vet förväntar sig en komplimang i retur. :)

"Du med" passar in skojigt emellanåt. Som när en tjej säger "vad fin du är utan skägg".

Nordenator
2016-03-16, 00:57
Jag har väl oftast inte några större problem med att ta en komplimang utan att tro att det finns något motiv bakom det, men det betyder inte att jag själv är nöjd med min egen prestation. Men det kan ofta vara ett mått på att det man gjort åtminstone haft effekt. Men i det stadiet att jag får en komplimang för något är jag troligtvis fortfarande kritisk till det jag gjort. Så lite 50/50 på den.

shadowfire
2016-03-16, 00:58
Om det är för något jag gjort eller någon personlig egenskap som jag står för och är medveten om, absolut.
Om det är för något yttre i mitt utseende eller så, då är jag svår på att ta emot komplimanger och avfärdar dem fånigt nog.

Darth Yoda
2016-03-16, 02:56
Det tar väl åtskilliga positiva komplimanger för att motverka varje dålig, så det blir väl naturligt svårt för folk att vara bra på att ta dom.

Gerdler
2016-03-16, 04:30
'Kan det för det mesta'

Problemet är att det beror på vem som ger den och om jag i någon mening håller med komplimangen.Jag har brister inom vissa områden. Inom vissa områden med brister har jag mer självinsikt än i andra.

Solros
2016-03-16, 07:13
Ringer självklart omedelbart polisen om jag får en komplimang, ofredande.

Tricklew
2016-03-16, 07:27
Det här är den bästa penis jag någonsin sett.


Tack, jag vet.

Pernam
2016-03-16, 08:45
Nej, är värdelös på det. Blir obekväm av det och vet inte vad jag ska svara.

Stoltz
2016-03-16, 08:48
Riktigt värdelös på det.

Säger någon en komplimang till mig som jag redan hört flera gånger så typ tackar jag för den, men inombords är det som en boll som kastas mot en vägg och studsar ner lite sorgligt på en sprucken pre-berlinmuren-asfaltsgata.

Om någon ger mig en ny komplimang kan jag vara helt dum i huvudet - Typ börja snacka om situationen i mellanöstern, hur Kinas barnregleringsskifte kommer påverka den västerländska ekonomin, osv.

Men jag jobbar på det! :thumbup:

mini
2016-03-16, 09:37
Ja, oftast.
Men att någon ger en komplimang bara för att få ligga är ju en Kollo-sanning så det borde ju uppmuntras av bland andra ts. Det jobbas ju hårt i diverse trådar för att tjejer ska begripa att ingen kille någonsin är snäll mot en tjej utan baktanke.

mela
2016-03-16, 09:50
Det skiljer sig, jag kan ta komplimanger för saker jag utfört. Jag anser väl mig själv vara flitig och kunna prestera bra.
Jag kan däremot inte ta komplimanger för mitt yttre, jag tror fortfarande att min sambo ljuger när han säger att jag är vacker/fin/sexig osv.

Bärsärk
2016-03-16, 09:51
Oftast är det ju något man redan vet om, så då är det ju lättare att ta den komplimangen typ: "Vad fin du är i håret" -Tack (JAG VET, ELLER HUR?) men ibland får man en komplimang som man inte alls tycker stämmer överens med verkligheten och då blir den ju svårare att ta.

MasterChief
2016-03-16, 09:55
Ja, oftast.
Men att någon ger en komplimang bara för att få ligga är ju en Kollo-sanning så det borde ju uppmuntras av bland andra ts. Det jobbas ju hårt i diverse trådar för att tjejer ska begripa att ingen kille någonsin är snäll mot en tjej utan baktanke.

Nu hänger jag inte i de efterblivna trådarna och tack för att du ger mig ett skäl till att verkligen inte klicka mig in på dem. Det där måste vara det dummaste jag läst; någonsin.

Alexton
2016-03-16, 09:55
Jag brukade vara misstänksam mot komplimanger men nu har jag slutat bry mig och lapar i mig som en katt i sol.

Ibland så förtjänar man lite komplimanger helt enkelt.

Old Nick
2016-03-16, 10:00
Jag brukar skoja till det på alla möjliga sätt; "äsch, sådär säger du säkert till alla killar" är en favorit.

Min favorit är "Där ser du. Jag är inte så dum som du ser ut."

Fast den är reserverad för folk jag känner. Vete fan hur en okänd skulle reagera.

Diomedea exulans
2016-03-16, 10:04
Min favorit är "Där ser du. Jag är inte så dum som du ser ut."

Fast den är reserverad för folk jag känner. Vete fan hur en okänd skulle reagera.

Jag vet en tjej som brukade säga "idag igen?" när någon sa att hon hade stora bröst. Det tyckte jag var roligt.

Illustrerade mannen
2016-03-16, 10:17
Jag svarade "JA!" i pollen...
Igår fick jag en kommentar som gjorde mig lite generad dock... Jag instruerar i Taekwondo och under en paus var det ett par relativt nya flickor i 25-årsåldern som sa att det ser ut som Final Fantasy när jag sparkar och sprattlar... Jag vet inte riktigt vad Final Fantasy är, så jag frågade dem. Tydligen är det ett "slagsmålspel" till datorer... Jag tog det som en komplimang, men blev en aning generad... Så helt självklart ska kanske mitt "Ja!" inte vara...

Loke
2016-03-16, 10:18
Jag vet en tjej som brukade säga "idag igen?" när någon sa att hon hade stora bröst. Det tyckte jag var roligt.

Haha, händer det så ofta nog det svaret det enda rimliga.

Diomedea exulans
2016-03-16, 10:33
Jag kom på att det faktiskt finns en komplimang jag har svårt att ta: När folk säger att jag har jättestora muskler, är riktigt bitig, är jävligt biffig, osv. Jag ÄR ju inte det. Jag vet inte vad folk får det ifrån; gissningsvis en kombination av att jag har breda axlar, djup bröstkorg, bra hållning och stora bröstmuskler och små höfter, vilket gör mig V-formad.

Det är därför jag älskar att lägga upp fysikbilder på Kolo. Ni säger som det är. *cupid*

Bärsärk
2016-03-16, 10:35
Jag kom på att det faktiskt finns en komplimang jag har svårt att ta: När folk säger att jag har jättestora muskler, är riktigt bitig, är jävligt biffig, osv. Jag ÄR ju inte det. Jag vet inte vad folk får det ifrån; gissningsvis en kombination av att jag har breda axlar, djup bröstkorg, bra hållning och stora bröstmuskler och små höfter, vilket gör mig V-formad.

Det är därför jag älskar att lägga upp fysikbilder på Kolo. Ni säger som det är. *cupid*

Du är nog vältränad i 98% av de som inte tränars ögon, eller säger folk på gymmet att du ser bitig ut?

MackeJuve
2016-03-16, 10:45
Jag kom på att det faktiskt finns en komplimang jag har svårt att ta: När folk säger att jag har jättestora muskler, är riktigt bitig, är jävligt biffig, osv. Jag ÄR ju inte det. Jag vet inte vad folk får det ifrån; gissningsvis en kombination av att jag har breda axlar, djup bröstkorg, bra hållning och stora bröstmuskler och små höfter, vilket gör mig V-formad.

Det är därför jag älskar att lägga upp fysikbilder på Kolo. Ni säger som det är. *cupid*

Jag förstår faktiskt inte varför du tycker att det är svårt att förstå. Det beror ju helt på vilka preferenser de som bedömer dig har. På Kolo är jag en medelmåtta, i mina kompisars ögon är jag biffig, i tjejers ögon är jag riktigt biffig och i mina släktingars ögon är jag jävligt biffig(generalisering). På Kolo existerar riktiga vidunder till människor. I min kompiskrets är jag däremot störst, jag är ännu större i förhållande till tjejer och i min släkt är jag den enda som överhuvudtaget HAR styrketränat någon gång i livet. Exakt samma gäller för styrka. Vissa av mina kompisar är helt förundrade över hur jag har lyckats lyfta 250 kg från marken. På forumet är det dock inte lika förundrande. Detsamma gäller f.ö. alla former av idrottslig aktivitet. Förundran blir större ju mindre insatt och medveten man är om idrotten.

filmjölk
2016-03-16, 10:59
Ja, oftast.
Men att någon ger en komplimang bara för att få ligga är ju en Kollo-sanning så det borde ju uppmuntras av bland andra ts. Det jobbas ju hårt i diverse trådar för att tjejer ska begripa att ingen kille någonsin är snäll mot en tjej utan baktanke.

Varför skulle jag uppmuntra det? Jag tycker att du är smart, rolig, söt, stark och har en väldigt behaglig röst. Tolka det hur du vill:)

Anton Fräs
2016-03-16, 11:38
Jag tycker inte att jag förtjänar komplimanger så jag har svårt att tro på folk som ger mig det, oavsett vad det gäller. Tråkigt men sant i dagsläget.

0x5f3759df
2016-03-16, 13:16
Nu hänger jag inte i de efterblivna trådarna och tack för att du ger mig ett skäl till att verkligen inte klicka mig in på dem. Det där måste vara det dummaste jag läst; någonsin.

Om det nu ändå hade varit någon som påstått det så :) men det är väl bekvämare att hantera problem genom att överdriva de till absurdum.

Diomedea exulans
2016-03-16, 16:22
Du är nog vältränad i 98% av de som inte tränars ögon, eller säger folk på gymmet att du ser bitig ut?

Nej, men däremot har de gett komplimanger för att jag tar mycket i bänk för min kroppsvikt, att jag har fin teknik i mark, och att jag tar i ordentligt.

Jag förstår faktiskt inte varför du tycker att det är svårt att förstå. Det beror ju helt på vilka preferenser de som bedömer dig har. På Kolo är jag en medelmåtta, i mina kompisars ögon är jag biffig, i tjejers ögon är jag riktigt biffig och i mina släktingars ögon är jag jävligt biffig(generalisering). På Kolo existerar riktiga vidunder till människor. I min kompiskrets är jag däremot störst, jag är ännu större i förhållande till tjejer och i min släkt är jag den enda som överhuvudtaget HAR styrketränat någon gång i livet. Exakt samma gäller för styrka. Vissa av mina kompisar är helt förundrade över hur jag har lyckats lyfta 250 kg från marken. På forumet är det dock inte lika förundrande. Detsamma gäller f.ö. alla former av idrottslig aktivitet. Förundran blir större ju mindre insatt och medveten man är om idrotten.

Det jag inte förstår är att de tar till så högtflygande ordalag. Jag hade förstått om de sa att jag ser ut som om jag "ägnar mig åt någon form av fysisk aktivitet", "gör lite armhävningar ibland", "har ett fysiskt arbete", eller liknande. Men de säger "jävligt biffig", "jättestora muskler" och så vidare.

Men om jag nu verkligen är jävligt biffig i allmänhetens ögon så är det ju bara att vara glad och fortsätta träna som jag gör. Att andra människor ska tycka att jag ser snygg och vältränad ut är ju mitt mål. Mission accomplished, jag kan sluta gräma mig över att jag inte får bättre träningsresultat.

MackeJuve
2016-03-16, 16:33
Det jag inte förstår är att de tar till så högtflygande ordalag. Jag hade förstått om de sa att jag ser ut som om jag "ägnar mig åt någon form av fysisk aktivitet", "gör lite armhävningar ibland", "har ett fysiskt arbete", eller liknande. Men de säger "jävligt biffig", "jättestora muskler" och så vidare.

Men om jag nu verkligen är jävligt biffig i allmänhetens ögon så är det ju bara att vara glad och fortsätta träna som jag gör. Att andra människor ska tycka att jag ser snygg och vältränad ut är ju mitt mål. Mission accomplished, jag kan sluta gräma mig över att jag inte får bättre träningsresultat.

Det är så folk fungerar. Jag är ju liksom inte "sjukt stor", ändå har jag fått höra det ofta. Det går in i ena örat och ut ur det andra. Är för medveten.

MackeJuve
2016-03-16, 16:57
Som svar på TS fråga: Nja. Inombords kan jag nog det men utåt så är det mycket ursäktande. Beror ju dock helt på vad det gäller. Har jag anordnat något som folk tycker är kul så kan jag ta emot det. Samma om jag har köpt en snygg tröja. Men allt som berör min fysik är det annat med. Det beror ju mycket på att jag är mycket mer medveten än de flesta om hur bra allt muskel- och styrkemässigt gällande mig själv är.

MackeJuve
2016-03-16, 16:58
Exempel: Jag "vill" att folk ska säga att jag är stark. Men när någon säger det så ursäktar jag mig.

Minikubik
2016-03-16, 18:46
Svarade får aldrig komplimanger och så är det, varken för prestationer eller utseende. Skulle jag få det skulle jag troligtvis tro att personen ljög

mangemani
2016-03-16, 19:18
när man var yngre och hade dåligt självförtroende, nej. men nu, ja.
kan däremot förstå att en hel del tjejer har svårt för att kunna lita på och att kunna ta komplimanger(har jag både märkt och hört), någonting som dessa nissar som ljuger och är falska, för att få doppa k****n, bidrar mycket till, relationstråden är ett bra exempel på hur grisiga en hel del killar kan vara när det gäller detta, typ gå över lik för att få ligga, hur tjejer sen reagerar på det, det är deras problem och fel.

Wzup2u
2016-03-16, 21:47
när man var yngre och hade dåligt självförtroende, nej. men nu, ja.
kan däremot förstå att en hel del tjejer har svårt för att kunna lita på och att kunna ta komplimanger(har jag både märkt och hört), någonting som dessa nissar som ljuger och är falska, för att få doppa k****n, bidrar mycket till, relationstråden är ett bra exempel på hur grisiga en hel del killar kan vara när det gäller detta, typ gå över lik för att få ligga, hur tjejer sen reagerar på det, det är deras problem och fel.

True, true bro.

Grotesk
2016-03-16, 22:46
Jag svarade "JA!" i pollen...
Igår fick jag en kommentar som gjorde mig lite generad dock... Jag instruerar i Taekwondo och under en paus var det ett par relativt nya flickor i 25-årsåldern som sa att det ser ut som Final Fantasy när jag sparkar och sprattlar... Jag vet inte riktigt vad Final Fantasy är, så jag frågade dem. Tydligen är det ett "slagsmålspel" till datorer... Jag tog det som en komplimang, men blev en aning generad... Så helt självklart ska kanske mitt "Ja!" inte vara...

Flickorna har uppenbarligen ingen som helst aning vad falls Final Fantasy är. :d