handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång


Aliz
2016-03-15, 22:55
Tjenare, hade tänkt att börja träna och äta lite mer då jag är väldigt smal.

Lite fakta som kan vara bra att veta: Väger ungefär 65kg på 180cm, jag är inte stor i maten, dvs jag har svårt att äta större måltider.

Eftersom jag inte klarar av att äta så värst mycket så undrar jag om det finns några som kan ge tips på hur jag kan få upp antalet kcal i mina måltider.
När jag försöker planera lunch och middagar så behöver jag typ alltid äta pasta för att jag ska nå mitt dagliga kcal behov, då varken ris eller potatis inte verkar ha liga mycket kcal i sig. Något tips på lite varierande måltider som ändå ger mycket kcal?

Sedan har jag en annan fråga, på morgona har jag väldigt svårt att äta något så har tänkt göra någon typ av shake där jag bla kommer att ha i lite gainer och raps/olivolja i. Är det dåligt för hälsan att dricka ca 30g raps/olivolja varje morgon?

Jag funderar på att dra i mig lite jordnötter också, dock gillar jag inte smaken av dem så vet någon hur man kan göra för att få bort så mycket utav smaken som möjligt vore det toppen!

mvh

Fredron
2016-03-15, 23:45
Du kan använda smör, grädde, crème fraiche, ost och liknande i maten för att få upp mängden kalorier.
Att dricka röd mjölk är också ett lätt sätt att få i sig lite extra kalorier när man börjar känna sig mätt.
Sen är det inte farligt att käka lite chips, godis, glass och liknande om du försöker gå upp lite i vikt samtidigt som du tränar. Nu pratar vi dock inte om att skippa måltider utan för att komma till ett litet överskott.
Huruvida du äter pasta, potatis eller ris kommer inte spela någon större roll så känn inte att det ska begränsa dig. Samma sak med om du vill äta kyckling, fläsk, nöt, tonfisk eller någon annan proteinkälla.
Tänk istället att du kan äta exakt vad som helst och sen lägger du på en efterrätt också bara.

Jag skulle hellre köra röd mjölk, banan, lite oboy och lite vaniljglass som frukostshake än olivolja och gainer.
Om du inte gillar jordnätter så strunta i dem helt enkelt.

AquaRegia
2016-03-16, 09:38
Steg 1 är att sluta acceptera att du inte kan äta mycket, går du runt med dom tankarna så har du ju redan gett upp. Så lär dig att äta mer helt enkelt, då slipper du äta jordnötter som du inte tycker om, eller dricka olivolja och oroa dig för ifall det är dåligt eller inte.

mela
2016-03-16, 09:47
Ät inte jordnötter om du inte tycker att det är gott, fokusera hellre på annat. Om du redan har svårt att äta och få i dig mat så tror iaf inte jag att det är bra att tvinga i dig sådant som du inte vill äta. Finns det några andra nötter du gillar?

Annars bara fokus på kaloritäta livsmedel som Fredron skrivit. Vill du äta potatis så kanske pottaisgratäng med grädde och ost? Du kan fritera potatisklyftor själv i kastrull?
Vill du äta ris så kanske med en fetare sås? Korv stroganoff med vispgrädde och ris?
Ostmackor är ett lätt sätt att öka kaloriintaget.

Sedan precis som du är inne på, drick dina kalorier! Det är lättare.

Beemel
2016-03-16, 10:15
Rostade mackor med ost och marmelad är sjuk lätt att äta mycket av.

Freethinker1976
2016-03-16, 16:51
Är något du tycker om. Själv kör jag med Nötcreme 175g burken för extra kalorier.

Wzup2u
2016-03-16, 20:10
Det finns mkt mer än jordnötter....cashew,mandlar, hassel m.m m.m
Smör på pastan, fullfet ost, grädde & bröd!!!
Massa bröd såklart!

Jag kan med enkelhet hålla vikt pga bröd och alla nötter jag äter.

Allt du ska äta behöver inte vara super duper kaloririkt, variera är bäst och potatis och grönsaker bör man äta en del av...gott och nyttigt.

Annars börja sippra gainer 2 ggr per dag utöver maten, enkla kalorier som knappt mättar & försök även öva upp varje måltid att äta mer, lugnt och sakta och lite mer i taget för var vecka kan vara bra.

Lycka till!/Scarpa.

Tarahumara
2016-03-16, 20:24
Rostade mackor med ost och marmelad är sjuk lätt att äta mycket av.

Enligt dig ja, själv tycker jag det är vidrigt. Skulle tipsa om torkad frukt, plommon, fikon, dadlar, russin, aprikoser et cetera.

Beemel
2016-03-18, 04:54
Enligt dig ja, själv tycker jag det är vidrigt. Skulle tipsa om torkad frukt, plommon, fikon, dadlar, russin, aprikoser et cetera.

Ja men nu var inte tipset riktat till dig...
Och om JAG ska ge ett tips så måste det ju vara ENLIGT MIG.

Tarahumara
2016-03-18, 08:31
Ja men nu var inte tipset riktat till dig...
Och om JAG ska ge ett tips så måste det ju vara ENLIGT MIG.

Varför tipsa om massa onyttigheter? TS: käka nötter, frukt, surdegsbröd, linfrö, lax, mejeriprodukter och annat hälsosamt. Vill du äta massa rostade onyttiga mackor med sylt så visst.

Väger som dig. Mår bättre när jag äter den typen av mat. Låt viktuppgången gå långsamt istället för att äta massa skit och bli fet.

Tarahumara
2016-03-18, 08:32
Det finns mkt mer än jordnötter....cashew,mandlar, hassel m.m m.m
Smör på pastan, fullfet ost, grädde & bröd!!!
Massa bröd såklart!

Jag kan med enkelhet hålla vikt pga bröd och alla nötter jag äter.

Allt du ska äta behöver inte vara super duper kaloririkt, variera är bäst och potatis och grönsaker bör man äta en del av...gott och nyttigt.

Annars börja sippra gainer 2 ggr per dag utöver maten, enkla kalorier som knappt mättar & försök även öva upp varje måltid att äta mer, lugnt och sakta och lite mer i taget för var vecka kan vara bra.

Lycka till!/Scarpa.

Håller helt med dig. Mackor med sylt och ost kommer bara leda till att man hamnar i ett osunt tänkande. Bättre att äta som du rekommenderar!

StarkaUlf
2016-03-18, 08:34
Håller helt med dig. Mackor med sylt och ost kommer bara leda till att man hamnar i ett osunt tänkande. Bättre att äta som du rekommenderar!

Massa bröd och gainers, med andra ord? Mycket bättre än mackor med sylt och ost.

Jag hade inte tagit råd från någon som själv har problem med vikten.

Beemel
2016-03-18, 08:52
Varför tipsa om massa onyttigheter? TS: käka nötter, frukt, surdegsbröd, linfrö, lax, mejeriprodukter och annat hälsosamt. Vill du äta massa rostade onyttiga mackor med sylt så visst.

Väger som dig. Mår bättre när jag äter den typen av mat. Låt viktuppgången gå långsamt istället för att äta massa skit och bli fet.

Vad är det som är "onyttigt"?
Man blir fet av ett överdrivet kaloriintag inte av specifika matvaror.
Och personen i fråga försöker ju gå upp i vikt och har svårt för det. Så varför då inte försöka tipsa om saker som är energitäta och lätta att få i sig till låg mättnadskänsla?

Förstår att du i dina ätstörningar har svårt att förstå konceptet att någon frivilligt skulle vilja gå UPP i vikt.
Men i och med att du och TS då väger lika mycket och då TS önskar slippa vara underviktig medan du söker tips i VLCD tråden för att gå ner ytterligare i vikt, så kanske du inte är rätt person att ge råd i denna fråga.
Det är få saker som är ohälsosama och onyttiga att äta, allt beror på mängden och hur kosten ser ut som helhet.

King Grub
2016-03-18, 08:54
När blev socker nyttigt? Energin i torkad frukt är nära 100% socker. Okej att äta naturell frukt, men i koncentrerad form är det små sockerbomber. Att bröd och ost skulle vara mer onyttigt än 100% socker är väldigt tveksamt.

arogen
2016-03-18, 09:28
Sen när blev ost onyttigt?

Lite kul att personen säger att bröd är skit, för att sedan säga att det är bättre att äta surdegsbröd. Beemel sa ju inte vilka mackor det rörde sig om :) Och sen sylt vs. torkad frukt?

Jag var och är ju lite i samma sits som vederbörande och vet precis hur dessa personer tänker. Jag har kommit en bit dock med mycket hjälp och tjat. Klart att BASEN ska vara bra mat. Men om du tex. tittar i Riksidrottsförbundets journal om träning ( http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_35505/cf_394/1310_Kostpolicy-SOK-2009.PDF ) så ser du deras måltidsförslag där. Det ingår en massa bröd, juice, blåbärssoppa och GLASS. Dessa kalorier kommer ju endast bidra med mer energi och ork till träning och det övriga livet.

Tarahumara
2016-03-18, 09:33
Kanske har fel angående den torkade frukten. Har dock fått förklarat för mig att det är bättre att äta nötter, bär, grönsaker, potatis, ris och färsk frukt snarare än att äta massvis med mackor, sylt och smör.

Förövrigt har jag inte någon ätstörning. Tro vad du vill.

Tarahumara
2016-03-18, 09:35
När blev socker nyttigt? Energin i torkad frukt är nära 100% socker. Okej att äta naturell frukt, men i koncentrerad form är det små sockerbomber. Att bröd och ost skulle vara mer onyttigt än 100% socker är väldigt tveksamt.

Ja? Torkade aprikoser är rika på vitamin A och E. JAG anser att torkad frukt är att föredra framför mackor med ost och sylt.

King Grub
2016-03-18, 09:40
Lägg ner diskuterandet om andra medlemmars påstådda ätstörningar. Och att hota med att öppet citera PM-diskussioner för att driva sin sak är INTE acceptabelt.

Beemel
2016-03-18, 10:02
Lägg ner diskuterandet om andra medlemmars påstådda ätstörningar. Och att hota med att öppet citera PM-diskussioner för att driva sin sak är INTE acceptabelt.

Sorry about that.
Det ska inte upprepas

Tarahumara
2016-03-18, 11:39
Lägg ner diskuterandet om andra medlemmars påstådda ätstörningar. Och att hota med att öppet citera PM-diskussioner för att driva sin sak är INTE acceptabelt.

Tack.

cero
2016-03-18, 11:45
Ja? Torkade aprikoser är rika på vitamin A och E. JAG anser att torkad frukt är att föredra framför mackor med ost och sylt.

Ost är väldigt nyttigt.

Tarahumara
2016-03-18, 12:30
Ost är väldigt nyttigt.

Definitivt. Hade fel när jag skrev generellt om mackor. :)

Aliz
2016-03-21, 22:47
Nu har jag gjort mig en plan på kost och när jag ska äta. Dock så såg jag nu att jag är uppe i ca 170 - 200g protein. Själv väger jag 65kg, och har hört att folk brukar säga 2g * kroppsvikten. Är det ohälsosamt att äta så mycket mer protein eller har det ingen större skillnad?

King Grub
2016-03-21, 22:51
Nej, det är inte ohälsosamt och kan t o m ha fördelar på kroppssammansättningen.