handdator

Visa fullständig version : Jag känner inte av träningen i musklerna, är detta normalt?


Paulsson94
2016-03-15, 18:18
Hej,

När jag tränar vissa muskler så känner jag inte av "smärtan/trycket" i muskeln som jag gör när jag tränar andra muskler.

Som exempel så när jag tränar biceps med helt vanliga curls så känns det av väldigt tydligt i bicepsen att jag tränar den. Men när jag gör Pendlay rows så känner jag knappt av att jag tränar ryggen. Det känns lite i nedre delen av ryggen men som jag förstått det så borde det kännas vid skulderbladen.

Beror detta på att jag kör med för tunga vikter, för låga vikter, har jag fel teknik (jag är ganska säker på att jag gör rätt)? Vad beror detta på eller är det helt normalt?

Henke78
2016-03-15, 18:26
Hej,

När jag tränar vissa muskler så känner jag inte av "smärtan/trycket" i muskeln som jag gör när jag tränar andra muskler.

Som exempel så när jag tränar biceps med helt vanliga curls så känns det av väldigt tydligt i bicepsen att jag tränar den. Men när jag gör Pendlay rows så känner jag knappt av att jag tränar ryggen. Det känns lite i nedre delen av ryggen men som jag förstått det så borde det kännas vid skulderbladen.

Beror detta på att jag kör med för tunga vikter, för låga vikter, har jag fel teknik (jag är ganska säker på att jag gör rätt)? Vad beror detta på eller är det helt normalt?

Kontraherar du i toppläget? Om inte ,gör det så ska du se att det kommer kännas. Behövs inga monstervikter i den övningen direkt om det är kontakten du vill åt.

Paulsson94
2016-03-15, 18:30
Kontraherar du i toppläget? Om inte ,gör det så ska du se att det kommer kännas. Behövs inga monstervikter i den övningen direkt om det är kontakten du vill åt.

Vad menar du med "Kontraherar du i toppläget?". Jag kan inte säga att jag är väldigt vältränad nu då jag deffar och tränar mest för att bibehålla mina muskler just nu.

Edit: Efter att jag googla upp kontraherar så tror jag du menar om jag satsar fullt ut? Saken är den att när jag gör exempelvis pendlay rows så kör jag 3 x 10 och jag orkar knappt det. Så jag kör tills det inte går mer.

J.V
2016-03-15, 23:08
Kontrahera en muskel innebar att den 'drar ihop sig.' Nar du kor dina bicepscurls och hanteln ror sig uppat gor den det for att biceps kontraheras.

Just ryggtraningen ar ibland svar att fa till, det ar lant hant att man drar med biceps istallet. Nagot som fungerar for manga ar att man ska tanka att man drar vikten med armbagarna genom att fora dom bakat, inte att du ska dra hanteln/stangen/handtaget du har i handerna. Att pausa i kontraherat lage 1-2 sek brukar ocksa vara fina grejer, sa i t.ex. Pendlay row sa drar du upp stangen till brostet och pausar dar innan du sanker ner den.

Nyland
2016-03-16, 03:30
När jag tränar vissa muskler så känner jag inte av "smärtan/trycket" i muskeln som jag gör när jag tränar andra muskler.

Om du syftar på den så kallade "pumpen", dvs. att muskeln fylls med blod, så infinner den sig oftare i vissa övningar/muskler än andra. I just biceps är det väldigt lätt att få till pump medan i ryggen är det betydligt svårare.

Dock är pump inget måste, eller ens ett tecken på, effektiv träning så det är egentligen inte speciellt viktigt att eftersträva. Fast det finns ju vissa som hävdar att en rejäl pump är bättre än orgasm så det kan ju vara värt att slänga in lite bicepscurl mot slutet av passet av den anledningen. :naughty:

Luca Brasi
2016-03-16, 06:45
Kör en normal ryggövning istället om du vill att det ska kännas kring skulderbladen.

Scorpionida
2016-03-16, 08:58
Testa o kör vanlig rodd istället för Pendlay row. Så kan du jämföra om du "känner" i musklerna eller inte.

Men se till att hålla ryggen ungefär lika mycket nere som i Pendlay, inte som folk på gymmet som kör den i 30 graders lutning.

PS Är inte att hålla uppe vikten som JV sa snarare statisk träning, det får man ju också ont av?

J.V
2016-03-16, 13:16
PS Är inte att hålla uppe vikten som JV sa snarare statisk träning, det får man ju också ont av?Inte om du bara pausar 1-2 sek. Och får du ont av det gör du något väldigt fel.


Tapatalk.

Ett Orm
2016-03-16, 16:33
Om du är ute efter att träna just trapsen och musklerna i övre rygg kan du prova med shrugs mot bröstet. Gärna i kabel med bröststöd om det finns.

Diomedea exulans
2016-03-16, 16:33
Så har det varit för mig hela min träningskarriär. Tror det är normalt.

Anders The Peak
2016-03-16, 16:38
Det tar tid att träna upp muskelkänslan. Vissa muskler har man använt tidigare regelbundet typ biceps och får lätt kontakt men ofta har man istället svårt att få kontakt med triceps eftersom den används i mindre omfattning idag i de flesta jobb.

Ett Orm
2016-03-16, 17:14
Och i en övning som pendlay rodd så andvänds oftast mer eller mindre hela kroppen. Inte lätt få träff i trapsen då.

ChuckTesta
2016-03-16, 17:17
Och i en övning som pendlay rodd så andvänds oftast mer eller mindre hela kroppen. Inte lätt få träff i trapsen då.

Vem tränar pendlay för att träffa trapsen?

Ett Orm
2016-03-16, 18:00
Paulsson94 om jag förstod hans inlägg rätt.

Scorpionida
2016-03-16, 20:37
Skulderblad är inte samma som trapz dock? Den ene nedanför o den andre ovanför vid nacken, när man talar generellt ibland.

JV: Nej, menade bara muskelkänningar etc, skrev snabbt o ogenomtänkt.

Ett Orm
2016-03-16, 20:48
Vid skulderbladen..

Trapz, romberna mm sitter ju där, gissade att det var det han menade.
Som sagt det var hur jag tolkade det.

Scorpionida
2016-03-16, 21:08
Vid skulderbladen..

Trapz, romberna mm sitter ju där, gissade att det var det han menade.
Som sagt det var hur jag tolkade det.

Ah, jo, svårt det där:)

J.V
2016-03-17, 00:47
JV: Nej, menade bara muskelkänningar etc, skrev snabbt o ogenomtänkt.Vad menar du da med muskelkanningar? Hela grejen med den har traden ar val att du vill att det ska kannas i musklerna.

Scorpionida
2016-03-17, 07:36
Vad menar du da med muskelkanningar? Hela grejen med den har traden ar val att du vill att det ska kannas i musklerna.

Känslan du får i musklerna när du tränat igenom dem. Trötthet, träningsvärk etc.

Skrev ont i ett tidigare inlägg som tolkades att man skulle bli skadad, men menade endast träningsvärk.

Poängen var att TS inte kände nåt i musklerna. Rekade därför ett byte av övningen till vanlig rodd för att se om nån skillnad i muskelaktiveringen kunde kännas.