handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott eller överskott vid träningsuppehåll?


Gerdler
2016-03-15, 17:12
Tänk dig följande scenario: Du vill vara i ditt livs form vad gällande hög muskelmassa samt låg fettprocent, om säg tolv månader. Du har just nu 15% BF som helst ska ner något i slutänden och du vill ha mer muskler än du har nu. Men du vill toppa formen just till om exakt 1 år. Någonting i ditt liv gör att du kommer missa exakt 1 månads träning, från och med i morgon.

Du kommer dock kunna äta precis hur du vill. Hur kommer du då välja att äta under din påtvingade vilomånad? Protein i stora mängder är ju givet och bra mat i största allmänhet likaså, men hur vill du ha kaloribalansen? Ska du ligga på underskott, balans eller överskott?

Jag vill inte störa tråden med min egen tro om saken så till att börja med berättar jag inte vad jag skulle gjort.

Är det olika? Är svaret uppenbart?

CalleP
2016-03-15, 17:35
Låter ju som en lysande idé ifall man vill tappa muskelmassa att köra på underskott i en månad samtidigt som man inte tränar något. Balans känns ju smartare.

Rolfarsson
2016-03-15, 17:36
Jag har tvingats till 4-6 veckors vila vid tre tillfällen under min tid i gymmet och mitt råd är att du håller proteinet högt och siktar på balans, det finns ingen anledning att ligga på ett överskott om du inte kan träna då det endast kommer att lägga sig som fett.
Ett annat råd är att du försöker att hålla dig aktiv (promenader osv) för att minimera din muskelförlust, är det ingen skada som har tvingat dig till denna viloperiod så kör kroppsviktsövningar hemma.

ceejay
2016-03-16, 07:44
Balans

Old Nick
2016-03-16, 08:17
Balans såklart. Underskott utan träning lär ju bara innebära förlorad muskelmassa. Och varför äta på sig en massa fett som man sedan skall vara tvungen att deffa bort?

Köttis
2016-03-16, 11:12
Jag tycker frågan vore intressantare om man tog bort balans som alternativ. Förlora muskler som måste byggas igen eller lägga på sig fett som måste deffas bort. Om balans finns som alternativ hade jag valt det iaf.

svenbanan
2016-03-16, 11:25
Ifall du inte är helt sängliggande den där första månaden så kanske du kan "smygträna" lite även under den månaden. Dvs stimulera musklerna tillräckligt så de inte förtvinar ifall du lägger dig på ett lätt underskott. Typ lite armhävningar, situps, pullups, utfall och promenader ett par gånger i veckan. Då kan du ju kanske passa på att tappa lite fläsk ifall du har mycket som du vill bli av med...

Ifall detta är ogörligt så så är jag med på balanståget.