handdator

Visa fullständig version : Checkar ni bagage eller reser ni bara med kabinväska?


leo1
2016-03-14, 19:22
Fördelarna med att inte checka in bagage är ju många. Grejerna i väskan är hela, blir inte borttappad och man slipper vänta vid bagagebandet.

Nackdelarna om man har fler flighter skönt att skicka väskan rätt igenom systemet, har man mycket packning ryms inte allt i en kabinväska, man får inte med sig större flaskor med tex solskydd, shampoo osv.

Någon som förresten vet om denna skulle få komma med in i kabin?

https://www.xxl.se/the-north-face-base-camp-duffelbag-large/p/1072481_7_style?gclid=Cj0KEQjwwpm3BRDuh5awn4qJpLwB EiQAATTAQfuMOIDVKmhQF3KtOlsLisCthJ978UhyEjC-ROcvyogaAmlu8P8HAQ

4623
2016-03-14, 19:28
Beror på hur mycket saker jag ska ha med mig.

Den där lär inte uppfylla kraven. Men du kan nog få med den. Vad jag erfarit så är det inte ofta ditt handbagage ifrågasätts.

leo1
2016-03-14, 19:31
Beror på hur mycket saker jag ska ha med mig.

Den där lär inte uppfylla kraven. Men du kan nog få med den. Vad jag erfarit så är det inte ofta ditt handbagage ifrågasätts.

Jag såg nu att just den där var på 90 liter. Det finns lite mindre duffelbags. Diverse flaskor kan man ju faktiskt leta upp som är små har jag kommit på.

Abbs
2016-03-14, 19:32
Checkar alltid väska om det inte är absolut onödigt, exempelvis resa över dagen.
Reser med allting jag behöver i handbagage. Älskar ersättning när den incheckade väskan kommer på villovägar ;)

svenbanan
2016-03-14, 19:34
Har svårt att tänka mig att de släpper in en väska som sväljer 90 liter i kabinen. Det finns väl någon form av standard för vilka mått som gäller för sådana "kabinväskor". Kan inte tänka mig att dessa är större än typ 70 liter, max. Men det går kanske att hitta nånstans hur stora sådna väskor får vara...

mela
2016-03-14, 19:36
Har svårt att tänka mig att de släpper in en väska som sväljer 90 liter i kabinen. Det finns väl någon form av standard för vilka mått som gäller för sådana "kabinväskor". Kan inte tänka mig att dessa är större än typ 70 liter, max. Men det går kanske att hitta nånstans hur stora sådna väskor får vara...

Höjd: 55 cm
Bredd: 40 cm
Djup: 23 cm


Vissa har tom mindre ändå.

dream_theater_
2016-03-14, 19:37
Fördelarna med att inte checka in bagage är ju många. Grejerna i väskan är hela, blir inte borttappad och man slipper vänta vid bagagebandet.

Nackdelarna om man har fler flighter skönt att skicka väskan rätt igenom systemet, har man mycket packning ryms inte allt i en kabinväska, man får inte med sig större flaskor med tex solskydd, shampoo osv.

Någon som förresten vet om denna skulle få komma med in i kabin?

https://www.xxl.se/the-north-face-base-camp-duffelbag-large/p/1072481_7_style?gclid=Cj0KEQjwwpm3BRDuh5awn4qJpLwB EiQAATTAQfuMOIDVKmhQF3KtOlsLisCthJ978UhyEjC-ROcvyogaAmlu8P8HAQ

Förr fanns det standards för vad du fick ta med dig som handbagage, men tiderna har ändrats. Vissa bolag tillåter bara 10 kg, och enligt vissa mått, medan andra bolag bara har måttsättning och ingen övre viktgräns.

Några av de tyska bolagen tillåter 23 kg handbagage.

Så för att sammanfatta, du måste kolla på resebolagets hemsida för att vara säker.

4623
2016-03-14, 19:39
Förr fanns det standards för vad du fick ta med dig som handbagage, men tiderna har ändrats. Vissa bolag tillåter bara 10 kg, och enligt vissa mått, medan andra bolag bara har måttsättning och ingen övre viktgräns.

Några av de tyska bolagen tillåter 23 kg handbagage.

Så för att sammanfatta, du måste kolla på resebolagets hemsida för att vara säker.

Hrmm 23kg? Vilka bolag då?

mela
2016-03-14, 19:44
Typ aldrig varit med om att de faktiskt mätt väskorna, men har du otur så måste du checka in väskan :D



OnT så har jag checkat in väskor senaste gångerna. Eller väska. EN gigantisk sådan, plus barnvagn. Sedan haft skötväska och handväska som handbagage.

dream_theater_
2016-03-14, 19:45
Hrmm 23kg? Vilka bolag då?

British airways till exempel!

StarkaUlf
2016-03-14, 19:45
Hur ofta bryr sig flygbolagen ens om storleken på handbagaget?.. Varje jävla gång man reser så är det ju hälften av resenärerna som ska envisas med alldeles för stora väskor, och gärna 2-3 stycken per person, som tar upp hela jävla utrymmet för väskor. Och går det inte, så går det med våld, tänker dom.

OnT: Ska jag utomlands så tar jag alltid en stor väska där jag packar ner i princip allt och checkar in. Sedan har jag en liten ryggsäck/väska med det "nödvändiga" (Börs, plånbok, platta, kanske lite godis :D och den ska gärna rymmas under sätet framför) som behövs om det stora bagaget skulle komma bort.

Agitator
2016-03-14, 19:52
Om resan är mer runt 2veckor eller mer så blir det checka in, annars handbagage.

4623
2016-03-14, 19:55
British airways till exempel!


Aldrig sett. Du måste dock ha bly i väskan för att komma upp i det med de måtten. :D

dream_theater_
2016-03-14, 20:11
Aldrig sett. Du måste dock ha bly i väskan för att komma upp i det med de måtten. :D

Helt jäva idiotiskt faktiskt :) deras regler är att resenärerna själva måste få upp sitt bagage till hatthyllan, och att stewards inte ska behöva hantera dem.

Dock är det som vanligt när resenärer ska upp med sitt bagage i hatthyllan, släng upp skiten och sen måste stewards möblera om. I ett kvinnodominerat yrke är det inte speciellt schyst att de ska behöva riva runt över huvudet med den vikten.

Sen är det jättevanligt att BA har smala flygplan (narrow body) och allt handbagage som inte får plats måste stewardsen skicka ned till lastutrymmet. Dvs mer hantering. :)

leo1
2016-03-14, 20:18
Flög inrikes i USA med AA en gång. Det skulle kosta 25 dollar att checka in bagaget så alla maxade handbagaget. När det var typ 20 kvar att gå in i planet var det fullt där man lägger handbagaget så resten fick en tagg på väskorna och dom åkte ner i en kana till lastningen. Kul när man hade packat skitdåligt med ömtåliga saker och annat som man ville ha med sig i planet:)

chidde
2016-03-14, 23:06
Typ aldrig varit med om att de faktiskt mätt väskorna, men har du otur så måste du checka in väskan

Ehm? Jo, vaskorna mats
Om inte via bilden nedan sa definitivt med ogonmatt

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/08/11/09/2B43AB2800000578-3193419-The_rules_previously_meant_that_if_your_luggage_fi tted_in_this_c-a-4_1439281989139.jpg

Flög inrikes i USA med AA en gång. Det skulle kosta 25 dollar att checka in bagaget så alla maxade handbagaget. När det var typ 20 kvar att gå in i planet var det fullt där man lägger handbagaget så resten fick en tagg på väskorna och dom åkte ner i en kana till lastningen. Kul när man hade packat skitdåligt med ömtåliga saker och annat som man ville ha med sig i planet:)

Alla bolag har begränsade matt pa sina handbagage (se ovan igen fran ett exempel fran easyjet)

I det har fallet har man tva matt. Det storre mattet ar max dimension pa bagaget som ar tillatet att ta med ombord, det mindre mattet ar garanterat att du kommer fa med dig oavsett plats. Tanken ar att det mindre mattet ska fa plats under flygstolen aven om hyllorna ar smockade

Rent generellt bryr de sig inte om vikten salange du kan hantera den sjalv utan hjalp

TS's vaska ar for stor for de flesta kabiner, sa jag tvivlar pa att du for ta med vaskan ombord fast det beror ju ocksa pa hur pass packad vaskan ar ?

J.V
2016-03-14, 23:07
Endast handbagage om det absolut inte gar att undvika.

De allra flesta bolag tillater ju att man tar med en vaska/bag PLUS en laptopvaska in i kabinen och jag har aldrig varit med om att de kollar vikten pa en laptopvaska, sa dar ar det bara att man trycker ner en del ocksa.

Fredron
2016-03-15, 00:18
Jag reste med Ryanair någon gång. Planet var försenat och någon som jobbade för dem gick runt och mätte allas väskor, en hel del fick betala 30£ eller liknande när de var klara.

timoat
2016-03-15, 00:38
Jag har köpt en kabinryggsäck som klarar ryan airs mått perfekt. jäkligt smidigt.

LoveMachine
2016-03-15, 01:09
Flyger nästan alltid med incheckat bagage, undviker i möjligaste mån handbagage, undantaget resor över en dag. Dels så ids jag inte fippla med vätskor i säkerhetskontrollen. Dels använder jag rakkniv vilket ogillas i handbagaget. Dels så hatar jag att släpa runt på prylar i onödan och bli tvungen att hålla de under uppsikt inne på flygplatsen. Målet brukar vara att bara ha med mig axelremsväskan in i kabinen. Men när jag flyttade till USA så gällde det att maxa packningen och det samma när jag skulle hem efter två veckor i Japan.

mela
2016-03-15, 06:11
Ehm? Jo, vaskorna mats
Om inte via bilden nedan sa definitivt med ogonmatt

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2015/08/11/09/2B43AB2800000578-3193419-The_rules_previously_meant_that_if_your_luggage_fi tted_in_this_c-a-4_1439281989139.jpg

Säkert med ögonmått, om de syns. Jag har inte ens behövt visa mitt handbagage vid incheckning av vanligt bagage, det har liksom stått på golvet bakom disken. Säkerhetskontrollen har ju inte till uppgift att kolla storlek på väskor, de letar bara olovliga ting. Ofta är det ju personlig incheckning när man går ombord nu också. Så reser man med endast handbagage behöver du inte ens ha kontakt med flygbolaget.

kaer
2016-03-15, 08:58
Jag checkar alltid in så mycket jag kan, vanligtvis har jag inget handbagage.
Jag hatar folk som har apmycket handbagage som och blir en del av kaoset vid ombordstigningen.
Fan vad patetiskt det är när folk ska springa runt i planet och leta plats för sin alldeles för stora väska.

thunder
2016-03-15, 17:06
http://www.öob.se/fritid/ovrigt/vaskor/kabinvaska-3001902

Den kör jag med. Funkar på ryanair/wizzair och andra snålbolag.


Sent from my iPad using Tapatalk

pbiddy
2016-03-15, 20:54
Checkar in så få gånger det bara går, så länge resan inte är mer än en vecka så räcker ett handbagage gott. Även om det ingår incheckat bagage i flygbiljetten brukar jag undvika det. I vissa fall checkar jag däremot in veckan på hemvägen för att kunna få plats med inköpta grejer, förutsatt att de är tunga eller vätska (typ sprit).

Kör en sådan här: http://www.xn--vskan-gra.com/art/american-tourister-bon-air-spinner-55cm

Funkar toppen på alla resebolag!

Wormzie
2016-03-16, 08:27
3-5 dagars resor klarar jag lätt med handbaggage. Flög med norwegian London - gbg igår och fick väga och mäta handbaggage.. 9,3kg så hade ändå lite marginal ;)

PerLedin
2016-03-16, 08:48
Är det troligt att det kommer vara mycket folk på planet undviker jag gärna att ha med mig saker som inte ledigt får plats under stolen framför mig. Allt för att minimera interaktion med alla som inte kan bete sig runt andra människor när de reser. Dvs 97% av alla som reser civilt. Ju fler mellanchefer och konsulter i illa sittande kavaj och jeans och nätt (ej maxad som alla civilister) kabinväska jag ser i gaten desto säkrare kan jag vara att det blir en behaglig resa.

VoDaresVins
2016-03-17, 20:50
Har enkom väska enligt kabinstorleksmåtten men checkar ändå in den. Har datorn i mindre ryggsäck med i kabin. Problemet är att majoriteten nu har väskor enligt kabinmåtten så får inte väskan ovanför eget säte om man inte är bajsnödig med att ta sig ombord först. Tycker det är mycket skönare med liten väska som man bara för under sätet när hyllorna är fulla. Har jag sen brått med planbyte är det enkelt att direkt ha väskan med sig istället för att den hamnat längre bort i hyllan eller tom att kabinpersonalen hamnat ta hand om den.

BigSpawn
2016-04-04, 14:15
3-5 dagars resor klarar jag lätt med handbaggage. Flög med norwegian London - gbg igår och fick väga och mäta handbaggage.. 9,3kg så hade ändå lite marginal ;)

hur noggranna verkar dom vara? ska flyga med dom imorgon till LA och har en väska som är typ 2cm för stor på två sidor, har en mindre väska men skulle vilja maxa bagageutrymmet för shopping.

4623
2016-04-04, 14:16
hur noggranna verkar dom vara? ska flyga med dom imorgon till LA och har en väska som är typ 2cm för stor på två sidor, har en mindre väska men skulle vilja maxa bagageutrymmet för shopping.

Var inte dumsnål

BigSpawn
2016-04-04, 14:41
dumsnål? har ingen lust att lägga 600spänn på en ny väska, finns roligare saker att lägga pengarna på. Men efter att ha kollat runt så verkar de kolla väldigt sällan och lite övervikt osv verkar vara lugnt

leo1
2016-04-04, 14:43
Jag köpte en 60 liters duffelbag som också går bra att bära som ryggsäck. Kostade 300 hos xxl. Gick in som en smäck i hatthyllan. Den gick in med långa sidan på djupet så att säga så den tar inte mer plats än någon annan kabinväska.

4623
2016-04-04, 14:44
dumsnål? har ingen lust att lägga 600spänn på en ny väska, finns roligare saker att lägga pengarna på. Men efter att ha kollat runt så verkar de kolla väldigt sällan och lite övervikt osv verkar vara lugnt

Jag pratar om att checka in bagage.

När jag åkte från Las Vegas vägde de allt handbagage och satte på en "Checked bagage"-tagg.

Abbs
2016-04-04, 15:26
dumsnål? har ingen lust att lägga 600spänn på en ny väska, finns roligare saker att lägga pengarna på. Men efter att ha kollat runt så verkar de kolla väldigt sällan och lite övervikt osv verkar vara lugnt

LCC tillåter inte några marginaler. Är din väska för stor ska du ge dig fan på att du blir tvingad att pröjsa extra.

BigSpawn
2016-04-04, 15:43
Jag ringde och kollade med dom och lät väl som att det var lugnt men han kunde ju inte garantera så klart.

BigSpawn
2016-04-04, 15:44
Jag pratar om att checka in bagage.



När jag åkte från Las Vegas vägde de allt handbagage och satte på en "Checked bagage"-tagg.


Ah, sorry missförstod dig:) jo jag kommer nog eventuellt köpa en väska till i LA och och köpa extra incheckat på vägen hem, beroende på hur mycket jag shoppar

ARMSTARK
2016-04-04, 20:50
Om jag reser tar jag med mig bara det jag behöver, resten köper jag i landet, töntig som jag är köper jag en massa kläder som är specifika för landet jag besöker. Normala kläder då, inte burka å sånt.

BigSpawn
2016-04-06, 03:50
Så här i efterhand hade jag kunnat tagit med mig en stor väska och extra väska. De kollade inte alls och såg flera som hade stora väskor och extra väskor