handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver och kreatin?


macke0010
2016-03-14, 09:57
Tjena!
Jag har lite frågor angående proteinpulver när, vad och hur man ska ta det och även hur kreatin funkar.

Mina träningsvanor ser ut som följande.
- måndag: Gym (bröst, biseps, triseps)
- tisdag: Jogging ca 3-5km
- onsdag: Gym (mage, rygg, ben)
- torsdag: Jogging ca 3-5km
- fredag: Gym (bröst, biseps, triseps)
- lördag/söndag: Vila
Inför varje gympass springer jag alltid ca 15min på löpbandet som uppvärmning.

Efter varje gympass går jag direkt till närmaste mataffär och köper en banan och en a-fil 1L som jag tar på vägen hem, senare på kvällen innan jag går och lägger mig tar jag en proteinshake med en dl proteinpulver (powerlabs excellent whey). Vad tror ni om när, vad och hur jag får i mig protein?

Angående kreatin.
Trots att jag springer ganska mycket så går jag aldrig ner i vikt, skulle kreatin som kosttillskott kunna vara en boost för mig då?

Tack på förhand :)

Linjedomarn
2016-03-14, 14:58
Du kan dricka ditt proteinpulver när du vill för att fylla ut det dagliga intaget av protein.

Hur mycket du springer är inte relevant när det kommer till viktnedgång om du inte kontrollerar ditt matintag på något sätt.

Kreatin kommer inte hjälpa dig med att gå ner i vikt. Läs mer om kreatin här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

juckeyy
2016-03-14, 19:10
Vad äter du utöver din banan, proteinshake och 1 liter A-fil?

Beemel
2016-03-14, 19:30
Proteinpulver är mat i pulverform.
Hur ditt proteinintag ser ut är omöjligt att uttala sig om då du inte berättat vad du äter (förutom banan, fil och en proteinshake)
Skulle det mot förmodan vara det enda du äter är din kost alltigenom kass..

Nej kreatin kommer med största sannolikhet inte hjälpa dig gå ner i vikt.

macke0010
2016-03-15, 00:01
Vad äter du utöver din banan, proteinshake och 1 liter A-fil?

Proteinpulver är mat i pulverform.
Hur ditt proteinintag ser ut är omöjligt att uttala sig om då du inte berättat vad du äter (förutom banan, fil och en proteinshake)
Skulle det mot förmodan vara det enda du äter är din kost alltigenom kass..

Nej kreatin kommer med största sannolikhet inte hjälpa dig gå ner i vikt.
Banan, a-fil och proteinshake är allt som extra kosttillskott, det absolut inte det enda jag äter. För övrigt så försöker jag gärna få en mig extra protein i all övrigt kost också, t.ex. Några extra köttbullar och en mindre potatis, kanske inte riktigt så men ni fattar principen.

Vad jag undrade över var mer om det spelar någon roll när jag får i mig det där lilla extra proteinet, jag har hört flera som säger att man MÅSTE få i sig protein snabbt direkt efter träningen, andra säger att det är viktigt att man får i sig ordentligt med protein innan man går och lägger sig så det finns tillräckligt under natten när musklerna återhämtar sig, det är lite på grund av detta jag gör som jag gör med banan och fil direkt efter träningen och proteinshake innan sag går och lägger mig.

Paperbasket
2016-03-15, 06:38
Du behöver inte protein direkt efter träningen. Släng i dig mat inom två timmar så behöver du inte oroa dig.

Du behöver inte protein innan läggdags. Ät en trevlig middag/kvällsmat och släpp ovanstående tanke.

Beemel
2016-03-15, 09:46
Så länge det totala intaget av protein är tillräckligt så är tidpunkt för intag av underordnad betydelse.