handdator

Visa fullständig version : Hur skulle du träna om du bara tränade för snygghet?


Permaximum
2016-03-13, 18:46
Har så länge jag minns strävat efter viktprogression och öka i böj, bänk och mark. Börjar bli less den här sysselsättningen nu och tänker bara träna för att hålla mig snygg/bli snyggare i kroppen. Dvs NOLL fokus på styrka och böj, bänk och mark eller att bli bra på någonting överhuvudtaget annat än att spegla sig.

Hur skulle ni träna ifall ni totalt struntade i hur svag eller stark ni var i samtliga övningar? Vet att det kan vara svårt att sätta sig in i den här situationen för vissa men tänk att ni inte ens skulle träna böj, bänk och mark så blir det kanske lättare.

Svar som "skulle ändå försöka bli stark i marklyft eftersom jag blir snyggare då" räknas alltså inte eftersom ni i det här scenariot inte ens har koll på hur stark ni är i mark.

Diomedea exulans
2016-03-13, 18:49
Som nu!

ceejay
2016-03-13, 18:49
Skulle ta reda på vilka proportioner jag skulle vilja ha på kroppen och börja träna därefter.

King Grub
2016-03-13, 18:50
Jag skulle inte ändra ett vinnande koncept.

Luca Brasi
2016-03-13, 19:13
Det viktigaste är inte hur man ser ut naken utan hur man ser ut med kläder på.
För att vara estetiskt tilltalande bör man alltså försöka efterlikna en klädgalges fysik så mycket som möjligt.

z_bumbi
2016-03-13, 19:36
Mycket rygg
En del axlar inklusive traps.
Ben och vader för att inte se ut som en stork samt att spänst gör något för det visuella.
Generell bålträning för att få eller behålla en bra hållning.
Övningsval det som är kul inom varje områden men också några övningar som är tekniskt krävande för att kunna sätt upp delmål. Att bygga muskler är så obestämt att de flesta behöver ha några andra mål parallellt.
Hur man ser ut med kläder på beror på vilka kläder man köper och det är få som inte kan fixa snyggheten bara för att de helt plötsligt får för mycket muskler.

Diomedea exulans
2016-03-13, 19:43
.
Generell bålträning för att få eller behålla en bra hållning.


"Bara" det? Inte enorma mängder rectus abdominis-träning för att få magrutor de luxe?

kvarnis
2016-03-13, 19:55
Är väl mer genetik och testosteron som bestämmer hur kroppen kommer utvecklas?

Kan inte tänka mig att slutresultatet blir så mycket olika ifall ens träning är åt Bodybuilder/SL/Strongman hållet.

Har för mig att hypertrophy range 8-15 reps har blivit avfärdat flertal gånger, kör på det som är kul o sträva efter progression..

Rolfarsson
2016-03-13, 20:20
Ungefär som jag gör nu.


Kan inte tänka mig att slutresultatet blir så mycket olika ifall ens träning är åt Bodybuilder/SL/Strongman hållet.

Jag är helt övertygad om att slutresultatet skiljer sig rätt rejält, det räcker ju med att kolla på eliten inom dessa sporter, dopade som odopade, för att komma till denna slutsatsen.
En läsvärd artikel om detta https://bretcontreras.com/training-for-maximum-muscle-growth-explained/

Anders The Peak
2016-03-13, 20:22
Vad är bara snygghet :)

Damernas idealkropp, kanske
http://cdn08.dayviews.com/25/_u8/_u4/_u3/_u3/u84333/43716_1201530840.jpg

Grabbdrömmen, kanske
http://nouwcdn.com/7/1050000/1050000/1048675/pics/2014122221452438301048675_sbig.jpg?width=449

Matsa
2016-03-13, 20:24
Det beror på vad du har att jobba med. Jag tränar underarmar och traps för fåfängans skull eftersom de musklerna släpar mest på mig (trots att jag tränar väldigt mycket mark och rodd). I övrigt hade jag fokuserat på en eller två muskelgrupper åt gången och underhållstränat resten.

Det viktigaste är inte hur man ser ut naken utan hur man ser ut med kläder på.
För att vara estetiskt tilltalande bör man alltså försöka efterlikna en klädgalges fysik så mycket som möjligt.

"Working out is modern couture. No outfit is going to make you look or feel as good as having a fit body. Buy less clothing and go to the gym instead."

-Rick Owens

Det finns mycket mode man kan bära upp trots att man har en del muskler.

Brofessorn
2016-03-13, 20:28
Biceps, varje dag. Jag skulle curla mer än vad jag marklyfter.

Bärsärk
2016-03-13, 20:28
Beror ju på snygg i vems ögon, är det en speciell typ av tjej man är ute efter så får man ju anpassa sig efter vad just den typen av tjejer gillar.

Går ju inte ha en all-round fysik som passar just alla.

Men jag skulle nog träna som jag gör idag, fast hålla ett betydligt lägre kroppsfett.

Permaximum
2016-03-13, 20:29
Det beror på vad du har att jobba med. Jag tränar underarmar och traps för fåfängans skull eftersom de musklerna släpar mest på mig (trots att jag tränar väldigt mycket mark och rodd). I övrigt hade jag fokuserat på en eller två muskelgrupper åt gången och underhållstränat resten.



"Working out is modern couture. No outfit is going to make you look or feel as good as having a fit body. Buy less clothing and go to the gym instead."

-Rick Owens

Det finns mycket mode man kan bära upp trots att man har en del muskler.

Du har roligaste svaret hittills så jag svarar bara dig för tillfället.

Hur skulle du träna de två muskelgrupperna samt hur skulle underhållsträningen se ut för det andra? Underhållsträning = 1 pass i veckan, "riktig" träning 2-3 gånger? Eller samma frekvens fast högre volym? Högre intensitet? Allt?

Mjölkdrickare
2016-03-13, 20:48
Mycket basövningar och tungt, kompletterat med mycket av lättare disco-träning och isolationsövningar för varje enskild muskelgrupp.

Dovahkiin
2016-03-13, 21:17
Springa mycket snabba intervaller eller sprintlöpning, mycket core, pull ups och lite standard-basövningar, tror jag. Jag siktar själv mer på en atletisk/smidig kropp än att få enorm muskelmassa.

Matsa
2016-03-13, 21:21
Du har roligaste svaret hittills så jag svarar bara dig för tillfället.

Hur skulle du träna de två muskelgrupperna samt hur skulle underhållsträningen se ut för det andra? Underhållsträning = 1 pass i veckan, "riktig" träning 2-3 gånger? Eller samma frekvens fast högre volym? Högre intensitet? Allt?

Underhållsträningen skulle bestå av 2-3 basövningar i början av varje pass, lätt till medeltungt. Resten av passet väljer man ut en muskelgrupp att köra skiten ur. Tränar man 4 pass i veckan och väljer att fokusera på två muskelgrupper så hinner man alltså träna dem två gånger i veckan bortsett från eventuell gratisträning de får av basövningarna. Finns det tid till fler pass hade jag lagt till ytterligare en muskelgrupp att fokusera på eller slängt in ett pass för lek/rehab.

Det blir alltså som en blandning av helkropp och split. Jag har inga belägg för att det skulle vara bättre än något annat, jag skulle bara köra så för att jag gillar det. Om man fokuserar på ett fåtal saker kan det gå snabbare att se resultat utan att behöva lägga lika mycket tid som skulle krävas för att träna hela kroppen maximalt.

LunaSpice
2016-03-13, 21:37
Beror ju på snygg i vems ögon, är det en speciell typ av tjej man är ute efter så får man ju anpassa sig efter vad just den typen av tjejer gillar.

Är du seriös i ditt resonemang?

Diomedea exulans
2016-03-13, 21:39
Är du seriös i ditt resonemang?

Är väl inga konstigheter? Jag har pratat med tjejer som har Beppe Wolgers (tjock, skäggig gubbe) som idealkropp, som har Arnold Schwarzenegger som idealkropp och tjejer som vill ha spinkiga killar utan ett spår av muskler (alltså inte "lagom" med muskler, utan inga muskler.)

Bärsärk
2016-03-13, 21:40
Är du seriös i ditt resonemang?

Det är jag i högsta grad.

Tror det har lite att göra med

https://en.wikipedia.org/wiki/Acquired_taste

Anders The Peak
2016-03-13, 21:41
Är du seriös i ditt resonemang?

Du har så rätt man har ett eget liv som man ska trivas i och inte leva upp till någon annans ideal/bild :) Det är en viktig poäng

ChuckTesta
2016-03-13, 21:42
Är väl inga konstigheter? Jag har pratat med tjejer som har Beppe Wolgers (tjock, skäggig gubbe) som idealkropp, som har Arnold Schwarzenegger som idealkropp och tjejer som vill ha spinkiga killar utan ett spår av muskler (alltså inte "lagom" med muskler, utan inga muskler.)

Inga muskler? Blir lite svårt att röra sig osv då :D

Diomedea exulans
2016-03-13, 21:44
Inga muskler? Blir lite svårt att röra sig osv då :D

Haha. :D Ändra det till "så små muskler som möjligt utan att man blir kliniskt invalid".

Ajasoro
2016-03-13, 23:55
Jag hade tränat mycket rygg! Vill ha fet (ej som i BF!) rygg, fetare ass och quads som sticker ut. Triceps hade jag tränat mycket. Kunde inte bry mig mindre om bröst, biceps, vader och traps. Magrutor är trevligt, men inte viktigt.

Mina preferenser gällande kroppsproportioner går att copy pastea och applicera på resten av mänskligheten.

BobaFett
2016-03-14, 08:28
Håll låg fettprocent året runt och kör ett standard tankelöst byggprogram. Typ bröst och triceps. Rygg och biceps. Axlar och mage. Ben och vader.

...fast låg fettprocent är mycket viktigare än vilket program du kör.

LunaSpice
2016-03-14, 08:58
Det är jag i högsta grad.

Tror det har lite att göra med

https://en.wikipedia.org/wiki/Acquired_taste

Det jag menar är att du inte ska behöva anpassa dig, din kropp, din personlighet eller ditt utseende för att det ska passa/duga för någon annan. Det är ju helt sinnessjukt...

Freethinker1976
2016-03-14, 10:00
Hade jag varit biff redan skulle jag deffa och sedan ligga på kaloribalans med lågt kroppsfett 24/7/365 med en 3 eller 4 dagars brosplit.

Ozziking
2016-03-14, 10:05
Skulle variera mer. Gå i perioder om låg -och högreps.

mela
2016-03-14, 10:35
Typ Sheiko och andra SL-program. Aldrig ökat så i muskelmassa som under SL-perioden. Fast jag hade nog ätit mindre kladdkaka.

Simonser
2016-03-14, 11:09
Det jag menar är att du inte ska behöva anpassa dig, din kropp, din personlighet eller ditt utseende för att det ska passa/duga för någon annan. Det är ju helt sinnessjukt...

Det förutsätter ju att du är väldigt normal från första början. Alla har nog egenheter som kan tränas bort och helt plötsligt blir man mer attraktiv i många flers ögon så det är inte sinnesjukt att ändra på sig för andras skull. Det är smart.

paropirat
2016-03-14, 11:56
Kombinera styrka/hypertrofi på kaloribalans. Hålla min setpoint-vikt tills jag nådde 12% kroppsfett (opti ur estetisk synvinkel enligt mig), sedan underhållsträna resten av livet. Ha roligt och må bra av gymmet så det skiner igenom på ens personlighet. Ungefär som jag gör nu, med andra ord :)

Beemel
2016-03-14, 12:10
Om det skulle vara bara för utseende skulle jag nog inte träna alls.
däremot så för ju träningen med sig ett par estetiska fördelar. Och för at få dessa skulle jag träna precis som jag gör i dag.

unsuspected
2016-03-14, 12:56
Skulle ha slutat träna och lagt alla pengar på en penix förstoring.

Guckenn
2016-03-14, 14:01
Skulle träna armar 8 timmar och trycka synthol.

Anders The Peak
2016-03-14, 18:38
Först och främst måste man bestämma sig för vad som är preferensen snygghet i den egna hjärnan och hålla fast vid den målbilden under hela tiden man strävar mot målet.

Gerdler
2016-03-14, 18:53
Jag skulle framförallt träna mer. Skulle fortfarande ha fokus på basövningar men göra fler högrep-set än de(inga) jag gör nu. Likaså skulle jag lägga in lite klassiska byggarövningar på de kroppsdelar jag tror behöver det, för mig skulle det vara axlar, biceps, triceps och lats skulle jag säka. Jag har helt ok utveckling av traps, ben, vader, röv, bröst och underarmar på endast basövningar och löpning(vader).

Axlar är egentligen bra också fast de ser små ut nu sen jag ökat mycket i på både volym och vikt på mina marklyft på senaste halvåret samt för jag har kört mycket farmers walks. Kanske nåt annat jag gjort också hur som helst så har mina traps växt ifrån mina axlar utan att jag tränat dem specifikt.

Jag tror just jag kan komma mycket nära så som jag vill se ut med träning för ren styrka och sen hyfsat låg kroppsfett och lite biceps curls... Mitt problem är att jag är lat i perioder av olika anledningar. Och jag tycker curls och annat isolerande är tråkigt som fan så jag skippar det för ofta.

cero
2016-03-14, 19:29
Likadant som jag alltid gjort. En välbalanserad fysik går före allt.

Anders The Peak
2016-03-14, 19:29
Kunde vara roligt att få se vad förebilden av snygghet illustrerad med bild står för.

För min del började den med Arne Tammer:
http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/bod/bk-sportsmag.se/arnetammer/ge_mig_en_kvart_om_dagen.gif

ynnhoj
2016-03-14, 20:24
Som nu då jag tränar enbart för att se bra ut naken.
Helkropp 4-5 gånger i veckan. 2 arbetsset per övning, mellan 6-15 reps.

Diomedea exulans
2016-03-14, 21:05
Kunde vara roligt att få se vad förebilden av snygghet illustrerad med bild står för.

Från jag var 11 år och för första gången såg honom i en tidning, fram till jag började hänga på byggarforum, var det här idealet:

http://4.bp.blogspot.com/-9XxI-sS56n8/TvwQLNc9kKI/AAAAAAAADBo/AKPU7UFDclk/s1600/bruce-lee-kick.jpg

Efter jag började hänga på byggarforum när jag var 22-24 blev jag lite miljöskadad och vill nu vara mycket större, kanske såhär:

http://www.bodybuilding.com/fun/images/2013/race-god-to-norse-god-chris-hemsworth-thor-two-workout-3.jpg

Bärsärk
2016-03-14, 21:19
Det jag menar är att du inte ska behöva anpassa dig, din kropp, din personlighet eller ditt utseende för att det ska passa/duga för någon annan. Det är ju helt sinnessjukt...

Det är klart att du inte ska behöva göra det, men om man ändå är i fåfängs-svängen så kan man väl lika gärna göra det ordentligt.

Diomedea exulans
2016-03-14, 21:38
Det är klart att du inte ska behöva göra det, men om man ändå är i fåfängs-svängen så kan man väl lika gärna göra det ordentligt.

Jag håller faktiskt inte med LunaSpice om att det är helt sinnessjukt. Jag tycker faktiskt att det är ganska rationellt att anpassa sitt utseende efter hur ens idealsexpartner vill att man ser ut.

Tänk såhär: Du kommer aldrig se dig själv, utom när du speglar dig. Varför ska du bry dig om hur du ser ut?

Matsa
2016-03-14, 21:58
Kunde vara roligt att få se vad förebilden av snygghet illustrerad med bild står för.

Tror Arnold bär en stor del av skulden i mitt fall. Rullar som Conan och Commando gjorde stort intryck på en tonårig Mats. Marvels seriefigurer lär nog ha haft viss inverkan också.

Såhär då alltså:

http://cdn.moviestillsdb.com/sm/7070645468f83012bd83cb9601d2566f/commando.jpg
http://i.annihil.us/u/prod/marvel/i/mg/3/40/4f201c6e46734/background.jpg

Två helt rimliga förebilder för en fjortis som nyss börjat träna! :)

Bärsärk
2016-03-14, 22:01
Jag håller faktiskt inte med LunaSpice om att det är helt sinnessjukt. Jag tycker faktiskt att det är ganska rationellt att anpassa sitt utseende efter hur ens idealsexpartner vill att man ser ut.

Tänk såhär: Du kommer aldrig se dig själv, utom när du speglar dig. Varför ska du bry dig om hur du ser ut?

För att må bra antar jag, när man väl ser sig själv. Men som sagt, är man bara ute efter att se snygg ut i andras ögon så spelar de väl ingen roll vad man själv tycker..

Må bra lär man inte göra i vilket fall.

Anders The Peak
2016-03-14, 22:18
Jag håller faktiskt inte med LunaSpice om att det är helt sinnessjukt. Jag tycker faktiskt att det är ganska rationellt att anpassa sitt utseende efter hur ens idealsexpartner vill att man ser ut.

Tänk såhär: Du kommer aldrig se dig själv, utom när du speglar dig. Varför ska du bry dig om hur du ser ut?

Ärlighet varar längst och det är ingen annan än du som lever i din kropp och med dina preferenser. Duga ska man göra som man är annars är det ingen större vinst i längden ;)

Nyland
2016-03-15, 02:46
Tänk såhär: Du kommer aldrig se dig själv, utom när du speglar dig. Varför ska du bry dig om hur du ser ut?

Men tänk om man speglar sig var 5:e minut? *flex*

Jag körde 5x5 rätt länge och blev hyfsat stark i knäböj vilket ledde till ett par rejäla lår men relativt spinkiga armar. Nu för tiden curlar jag för att komma ikapp.

Sen är väl kroppsprocenten nästan det viktigaste för utseendet som många sagt (förutsatt att man har en del muskler). Jag har dock kommit fram till att det inte är värt det för min del att gå hungrig för att eventuellt bli lite snyggare.

http://mensaycards.com/cards/785.png

ynnhoj
2016-03-18, 23:55
Jag skulle inte ändra ett vinnande koncept.

Vad är det mer konkret? Syftar på split, frekvens etc?

VINGTOR
2016-03-19, 00:40
Jag har inte läst hela tråden men är det bara jag som inte skulle träna alls? Åtminstone inte gym, simma eller så kanske. Droppa 30-40 kilo eller så och operera om fejset..

Men! Nu är inte jag intresserad av att vara snygg. Duger jag inte som jag är och trivs kan skatan dra åt helvete

Astapasta
2016-03-19, 16:15
Skulle satsa allt på att motverka dator-sittande-hållningen!
Vrida tillbaka de där axlarna, träna alla muskler på övre delen av ryggen, samt baksida lår och magen för att bli av med min tippade höft!

Så skulle man antagligen bli av med lite krämpor på köpet :D

Ett annat alternativ skulle vara att sluta skaffa muskler, tappa 10-15 kg och bara bli långsmal, ser bäst ut i den formen :)

Löpare
2016-03-19, 16:44
En riktig brosplit + steroider.

Eller tyngdlyftning, tycker att tyngdlyftare får jäkligt bra kroppar (iaf med kläderna på) ifrån bara sporten.

Strumpa
2016-03-19, 18:45
Snygg och snygg? Nej jag tränar det jag har förstått att jag har bäst förutsättningar för. Det fanns en period i mitt liv då jag sprang som en idiot. Numera är jag bara en gym träningsnarkoman.
När det sedan gäller tjejer som jag tycker är vackra och snygga att se på. Så tycker jag bäst om de som inte låter sig påverkas av den stora massans ideal, utan bara går efter vad de tycker själva. Och de ska jag säga er är inte många som gör oavsett om det gäller tjejer eller killar, kvinnor eller män. Nej vi är löjligt påverkbara av vad vår omgivning tycker. Därför tycker jag bäst om kvinnor, tjejer som jag inte tycker låtit sig påverkas av omgivningen.

Diomedea exulans
2016-03-19, 18:49
Nej jag tränar det jag har förstått att jag har bäst förutsättningar för.

Om jag tänkte så så skulle jag träna för att bli gammal. Har flera släktingar som blivit över 90.

An Iron Soul
2016-03-19, 19:04
Läst mycket näringslära.
Träna traditionell byggning och bita i länge. Och inte tro på några quick fix metoder.
Acceptera min genetiska struktur och jobba därefter.


Jag tror inte det går att effektivt "träna ikapp" en särskild muskelgrupp. Utveckla en bicepspeak, lårsvep eller en smal midja t.e.x.

Sånt kan vara svårt.


Det är ens genetiska struktur som gör 70-80% av jobbet och steroider.
Inte GVT träning VS 5x5 träningsupplägg. Poseringsträning gör mycket, vinklar.

+ Alla är inte födda för att se ut som en byggare så enkelt är det bara. Och många har problem med att acceptera det.

Strumpa
2016-03-19, 19:16
Om jag tänkte så så skulle jag träna för att bli gammal. Har flera släktingar som blivit över 90.

Mycket bra, i mångas ungdomar ögon så är jag redan gammal. I alla fall till dess att de ser och få veta mer vem jag är på gymmet. För mig är det en njutning som kan få mig att åtminstone känna lust att träna tills det jag är långt över sextio.

shogunr
2016-03-19, 20:50
Minns en tjej en gång som sa att den mest attraktiva vyn hos en man var snett bakifrån och att dom muskler som är sexigast är rumpan, ryggen, axlarna.

Så med det i åtanke så antar jag att man bör träna saker som knäböj, marklyft, raka marklyft, chins, Skivstångsrodd, T-bar row mfl, militärpressar och sidolyft för axlar och kanske även baksidan axlar om man vill.

Dock hänger ju även armarna med för snyggt att ha välutvecklat av övre muskelgrupper och sen ett par tandpetare till armar :)

HenrikJ
2016-03-19, 21:23
Minns en tjej en gång som sa att den mest attraktiva vyn hos en man var snett bakifrån och att dom muskler som är sexigast är rumpan, ryggen, axlarna.

Så med det i åtanke så antar jag att man bör träna saker som knäböj, marklyft, raka marklyft, chins, Skivstångsrodd, T-bar row mfl, militärpressar och sidolyft för axlar och kanske även baksidan axlar om man vill.

Dock hänger ju även armarna med för snyggt att ha välutvecklat av övre muskelgrupper och sen ett par tandpetare till armar :)

Du har ett massivt statistiskt underlag där ;) Så kör i vind!

Klagarn
2016-03-19, 21:42
Jag skulle satsat hårt på styrkebyggning. Alltså tungt som satan på allting, 1-5 reps och mängder med maxningar. Knäböj i synnerhet hade jag tränat till förbannelse så jag skulle få den där fina ankröven och de överdimensionerade framsida låren. Det hade sett riktigt bra ut i jeans sen.

Överkroppen skulle såklart tränas tungt som satan den med. Tunga skivstångscurl för biceps och maxat ofta. Med lite teknikträning skulle jag kunna få det att se ut som jag inte svingar så mycket. För triceps hade jag gjort tunga extensions med ett utförande som liknar en halv pullover för det har jag lärt mig av Arne P är det rätta utförandet.

Givetvis minimalt med cardio för det är katabolt enligt studierna. Sammanfattningsvis alltså tungt som satan på allting. Så mycket övningar som möjligt med skivstång. Inget med kablar, maskiner och annat trams.

J.V
2016-03-20, 00:10
Minns en tjej en gång som sa att den mest attraktiva vyn hos en man var snett bakifrån och att dom muskler som är sexigast är rumpan, ryggen, axlarna. Jag tror i princip varenda tjej jag diskuterat den saken med var av samma asikt - axlar, rov och rygg ar det som ar grejen. Armar var mer nar man val fick tafsa, men inte nar det bara tittades. Benen ska bara matcha overkroppen, har man inte stor overkropp behover inte benen vara stora.