handdator

Visa fullständig version : Tappa pumpen?


shiroto
2016-03-13, 15:18
Får en kraftig pump i både biceps och underarmar av vissa ryggövningar, speciellt chins och rodd.

Brukar inleda passet (rygg/ben/biceps) med rygg, för att sen köra några övningar ben och vader. När jag ska avsluta med några övningar biceps har pumpen i armarna från ryggövningarna till stor del försvunnit. Får dock ny pump av bicepsövningarna.

Nu till frågeställningarna.
Gör det nåt att pumpen släpper, bör man jobba så att man behåller den så länge det går? Borde jag med andra ord köra biceps direkt efter rygg? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Rolfarsson
2016-03-13, 15:58
Gör det nåt att pumpen släpper, bör man jobba så att man behåller den så länge det går? Borde jag med andra ord köra biceps direkt efter rygg? Eller det kanske inte spelar någon roll?

Så som du kör nu bör vara det bästa, då du kommer att kunna hantera en högre volym då muskeln har hunnit att återhämta sig mer, inte för att jag tror att dina extra sets biceps kommer att göra så mycket i det långa loppet.

The aim of this study was compare changes in upper body muscle strength and size in trained men performing resistance training (RT) programs involving multi-joint plus single-joint (MJ+SJ) or only multi-joint (MJ) exercises. Twenty young men with at least 2 years of experience in RT were randomized in 2 groups: MJ+SJ (n = 10; age, 27.7 ± 6.6 years) and MJ (n = 10; age, 29.4 ± 4.6 years). Both groups trained for 8 weeks following a linear periodization model. Measures of elbow flexors and extensors 1-repetition maximum (1RM), flexed arm circumference (FAC), and arm muscle circumference (AMC) were taken pre- and post-training period. Both groups significantly increased 1RM for elbow flexion (4.99% and 6.42% for MJ and MJ+SJ, respectively), extension (10.60% vs 9.79%, for MJ and MJ+SJ, respectively), FAC (1.72% vs 1.45%, for MJ and MJ+SJ, respectively), and AMC (1.33% vs 3.17% for MJ and MJ+SJ, respectively). Comparison between groups revealed no significant difference in any variable. In conclusion, 8 weeks of RT involving MJ or MJ+SJ resulted in similar alterations in muscle strength and size in trained participants. Therefore, the addition of SJ exercises to a RT program involving MJ exercises does not seem to promote additional benefits to trained men, suggesting MJ-only RT to be a time-efficient approach.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26244600

bigjepp
2016-03-13, 16:10
Pump bygger inte muskler..

Anders The Peak
2016-03-13, 16:31
Du ska nog se pumpen som ett tecken på att din kropp fungera bra och svarar bra på träningen du gör.

Rolfs utsaga tror jag bara stämmer fullt ut då man är i ett laboratorium och får inte laborera själv.

Therefore, the addition of SJ exercises to a RT program involving MJ exercises does not seem to promote additional benefits to trained men, suggesting MJ-only RT to be a time-efficient approach.

shiroto
2016-03-13, 16:32
Så som du kör nu bör vara det bästa, då du kommer att kunna hantera en högre volym då muskeln har hunnit att återhämta sig mer, inte för att jag tror att dina extra sets biceps kommer att göra så mycket i det långa loppet.
Oj, intressant studie! Tack så mycket för det bra och informativa svaret!

Pump bygger inte muskler..
Nej det sa jag väl inte heller? Undrade bara om det var någon nackdel att tappa den och få den igen senare i passet.

shiroto
2016-03-13, 16:34
Du ska nog se pumpen som ett tecken på att din kropp fungera bra och svarar bra på träningen du gör.
Okej, så jag behöver inte noja över att tappa den och att den kommer igen då?

Rolfarsson
2016-03-13, 19:01
Okej, så jag behöver inte noja över att tappa den och att den kommer igen då?

Nej, nedan har du lite läsvärt om "pump".

https://www.researchgate.net/publication/285754036_The_Muscle_Pump_Potential_Mechanisms_and _Applications_for_Enhancing_Hypertrophic_Adaptatio ns