handdator

Visa fullständig version : Vart går man härifrån??


Muppetupp
2016-03-12, 21:51
Hej, ny i forumet och går rakt på sak.
Vet inte om jag är på rätt tråd - tog den jag tyckte passade bäst.

Jag har tränat olika saker av och till i ett antal (typ 20) år – traditionell styrketräning, en ganska aggressiv budosport och lite yoga. Den sista ”bra” träningsupplevelsen jag hade var på en känd gymkedja med en jättebra PT, tyvärr funkar det inte längre av praktiska skäl.

Jag vill komma i gång igen. Jag är inte ung längre och på sistone har jag blivit späckigare. Inte mycket, men det går på fel håll. För några månader sedan blev jag diagnosticerad med artros och överbelastningsrelaterad förkalkning i hälarna. Har fått ett rehabprogram som hjälpt en bit men det är fortfarande på nivån att jag får se det som en bra dag om jag är 100% besvärsfri. Att springa en liten bit efter en buss kan få besvären att hoppa upp igen, alltså törs jag inte det.

Skriver här eftersom jag är frustrerad till ilska och illamående. Flera frågor spärrar varandra:

Ska jag skaffa en PT igen? Visst kan jag göra det men jag tycker egentligen det känns fånigt – ska man behöva hyra en sakkunnig för att kunna motionera, liksom? Vart är världen på väg?

Vad ska jag satsa på? Jag vill en hel massa saker men dels inbillar jag mig att min skada hindrar en del, dels är det orealistiskt att satsa på allt samtidigt. Har fått nån ide i skallen om att jag bara kommer att skada mig/göra problemen jag har värre om jag börjar träna på allvar igen. :/

Påstående: Jag är för gammal och för långt från alla mål för att det ska vara vettigt att satsa, det blir liksom bara fånigt. Men för att ni ska förstå vad som lockar: Jag tycker strongman vore kul. För ett tag sedan ville en bekant ha med mig på tough mudder. Mig. Jag. Som närmar mig 50. Och jag har en beef med min gamla budosport: Har fortfarande inte tagit en gradering som ligger på sån nivå att det känns efterblivet att ha den ogjord. Som det ser ut i dag skulle jag inte våga träna för det, tror tyvärr den sporten ställde till hälproblemen till att börja med.

Några tankar om vart man går härifrån? Genuint förvirrad för första gången i mitt träningsliv.

Dovahkiin
2016-03-12, 22:12
Angående PT: Är det inte bättre att gå till en sjukgymnast som jobbar inom någon mottagning kopplad till landstinget/regionen? Då är besöken billiga och du får utnyttja frikort efter att ha kommit upp i 1100 kr på ett år. Du är säkerligen berättigad till det, det ska inte ens krävas remiss. Jag har ringt till sjukgymnast så för att få program och hjälp när jag haft rena skadebekymmer förr, aldrig varit problem att få komma dit.

De kan säkert hjälpa minst lika bra som en PT eller bättre när det gäller sådana saker. För övrig träning däremot får du kanske bygga upp program själv, men det är väl ett mindre problem om du får hjälp med det andra?

Sjukgymnasten kan säkerligen hjälpa dig med råd kring träning i övrigt som passar utifrån de problemen du har. Vi kan nog mest gissa tyvärr.

Lycka till oavsett!

Illustrerade mannen
2016-03-12, 22:28
Muppetupp - vad har du för alternativ? Stor stad med rikt utbud eller mindre ort med klenare utbud?
I november började en 11-årig grabb i vår taekwondoklubb. Hans far, 56 år, med relativt nyopererad höft och artros, frågade vid andra tillfället om gubbar fick prova... Han kan inte springa alls, har svårt för att hoppa och svårt för en del andra övningar... Men han har gått ner ca 10 kilo och blivit smått otroligt mycket spänstigare, smärtare och rörligare. Han frågar sig ständigt varför han inte började tidigare...
Som sagt - vad har du för alternativ och vad vill du? Strongman ihop med att vilja bli smärtare kanske inte är en självklar kombo... Men du kanske inte satsar på världselit... Om du inte äter som en strongman, utan äter normalt men tränar som en strongman blir det nog mer ändamålsenligt...
Jag vet inte vilken kampsport du tränat eller vilken nivå du är/var på, men man blir aldrig för gammal för kampsporter!

VINGTOR
2016-03-12, 22:50
Du säger att du är för gammal för att satsa, jag säger att du är för gammal för att inte satsa. Starting strength först några månader sedan 531.
Kombinera med vad du nu vill mer, kampsport osv.
Börja nu.

carloskar
2016-03-13, 06:39
https://www.youtube.com/watch?v=0XWkaIwjPFc

Muppetupp
2016-03-13, 07:43
Tack för alla svar! Ska försöka ta dem i tur och ordning.

Anders The Peak
2016-03-13, 07:43
För din del handlar det om din mentala inställning och accepterande av dina begränsningar. Därefter sätt lite mål med livet och din träning. Sluta upp att tycka synd om dig själv. Det hjälper vare sig dig eller din omgivning...

Muppetupp
2016-03-13, 07:46
Muppetupp - vad har du för alternativ? Stor stad med rikt utbud eller mindre ort med klenare utbud?
* Både och, pendlar dagligdags mellan bägge. Finns lokalt gym där jag bor, osexigt som en gummiverkstad men tror det är funkis.

I november började en 11-årig grabb i vår taekwondoklubb. Hans far, 56 år, med relativt nyopererad höft och artros, frågade vid andra tillfället om gubbar fick prova... Han kan inte springa alls, har svårt för att hoppa och svårt för en del andra övningar... Men han har gått ner ca 10 kilo och blivit smått otroligt mycket spänstigare, smärtare och rörligare. Han frågar sig ständigt varför han inte började tidigare...
* Solskenshistoria! =)

Som sagt - vad har du för alternativ och vad vill du?
* Det är det jag försöker bena ut, hoppas hitta svaret i slutet av den här diskussionen.

Strongman ihop med att vilja bli smärtare kanske inte är en självklar kombo...
* Inte smärtare men starkare och mindre flobbig.

Men du kanske inte satsar på världselit...
* Nej tok heller! ;)

Om du inte äter som en strongman, utan äter normalt men tränar som en strongman blir det nog mer ändamålsenligt...
Jag vet inte vilken kampsport du tränat eller vilken nivå du är/var på, men man blir aldrig för gammal för kampsporter!
* Tar det i nästa svar, lång historia.

Muppetupp
2016-03-13, 07:52
För din del handlar det om din mentala inställning och accepterande av dina begränsningar. Därefter sätt lite mål med livet och din träning. Sluta upp att tycka synd om dig själv. Det hjälper vare sig dig eller din omgivning...
Med all respekt: Jag tycker inte synd om mig själv.

Muppetupp
2016-03-13, 07:53
Du säger att du är för gammal för att satsa, jag säger att du är för gammal för att inte satsa. Starting strength först några månader sedan 531.
Kombinera med vad du nu vill mer, kampsport osv.
Börja nu.
OK, tack. Starting strength? 531? Bara att googla, eller?

Muppetupp
2016-03-13, 07:56
Angående PT: Är det inte bättre att gå till en sjukgymnast som jobbar inom någon mottagning kopplad till landstinget/regionen? Då är besöken billiga och du får utnyttja frikort efter att ha kommit upp i 1100 kr på ett år. Du är säkerligen berättigad till det, det ska inte ens krävas remiss. Jag har ringt till sjukgymnast så för att få program och hjälp när jag haft rena skadebekymmer förr, aldrig varit problem att få komma dit.

De kan säkert hjälpa minst lika bra som en PT eller bättre när det gäller sådana saker. För övrig träning däremot får du kanske bygga upp program själv, men det är väl ett mindre problem om du får hjälp med det andra?

Sjukgymnasten kan säkerligen hjälpa dig med råd kring träning i övrigt som passar utifrån de problemen du har. Vi kan nog mest gissa tyvärr.

Lycka till oavsett!
Tack! I stället för att svara på det tar jag till mig synpunkterna. Vet hur jag ska använda dem.

Muppetupp
2016-03-13, 07:57
Muppetupp - vad har du för alternativ? Stor stad med rikt utbud eller mindre ort med klenare utbud?
I november började en 11-årig grabb i vår taekwondoklubb. Hans far, 56 år, med relativt nyopererad höft och artros, frågade vid andra tillfället om gubbar fick prova... Han kan inte springa alls, har svårt för att hoppa och svårt för en del andra övningar... Men han har gått ner ca 10 kilo och blivit smått otroligt mycket spänstigare, smärtare och rörligare. Han frågar sig ständigt varför han inte började tidigare...
Som sagt - vad har du för alternativ och vad vill du? Strongman ihop med att vilja bli smärtare kanske inte är en självklar kombo... Men du kanske inte satsar på världselit... Om du inte äter som en strongman, utan äter normalt men tränar som en strongman blir det nog mer ändamålsenligt...
Jag vet inte vilken kampsport du tränat eller vilken nivå du är/var på, men man blir aldrig för gammal för kampsporter!
Vid närmare eftertanke svarar jag inte på det där sista, konstaterar bara att det i princip är sant.

Dovahkiin
2016-03-13, 13:51
OK, tack. Starting strength? 531? Bara att googla, eller?
Starting strength är typ spandardupplägget för styrketräning att komma igång med. Helkroppsstyrka med fåtal basövningar. Går fint att googla. 5-3-1 är en variant där man lyfter tyngre men färre gånger per set i samma träningspass, typ ett sätt av flera att uppnå en överbelastning för musklerna som tvingar fram ökad styrka (progressive overload). Googla du, finns massa info.

Muppetupp
2016-03-13, 15:35
Starting strength är typ spandardupplägget för styrketräning att komma igång med. Helkroppsstyrka med fåtal basövningar. Går fint att googla. 5-3-1 är en variant där man lyfter tyngre men färre gånger per set i samma träningspass, typ ett sätt av flera att uppnå en överbelastning för musklerna som tvingar fram ökad styrka (progressive overload). Googla du, finns massa info.

Bästa sättet att lösa ett komplext problem brukar vara att dela upp det i mindre bitar och ta en i taget. Tittade runt lite, det verkar ju...skitenkelt.
(Inte lätt. Enkelt. ;) )

Jag har lyft av och till enligt sjuttielva program, undrar varför jag aldrig gjort nåt sånt här?

Med lite tur tryckte du just på rätt knapp för att det här ska lossna och de andra bitarna trilla ut av sig själva. Tack! =)

VINGTOR
2016-03-13, 15:56
Japp, det är bästa sättet att komma igång rejält, mjölka ut ss några månader eller så sen hoppar du på 531. Börja inte modifiera och tro att du kan bättre själv bara. För då blir det pannkaka direkt.