handdator

Visa fullständig version : 16:8 vid annat än underskott, effekt?


Dovahkiin
2016-03-12, 20:20
Jag undrar om det finns någon kunskap om vad en diet som 16:8 kan göra vid kaloribalans eller mindre överskott, som exempelvis +500 kcal?

Vid underskott ska den väl främst snabba på fettförbränningen då den gör kroppen extra benängen att bränna fett efter 16 timmars fasta innan träningen?

Om man ligger på balans, borde då 16:8 leda till en större chans att bränna fett samtidigt som man bygger muskler? Den där gyllene medelvägen som verkar så svår att uppnå.

Vad är isf det troliga resultatet av att köra 16:8 på en exempelvis +500 kcal / dag diet? Kan det eventuellt minska andelen fett man lägger på sig, samtidigt som man har en större chans att öka i muskelmassa än vid kaloribalans, eller skulle det inte ha någon positiv effekt alls längre, sett ur fettförbränning/inlagringssynpunkt?

LunaSpice
2016-03-12, 20:52
Sök på lean gains och läs. Det i originalupplägget tror jag han lägger +20% på träningsdagar och -20% på vilodagar vilket ger ett lättare underskott över en vecka (3 dagar träning).

Andelen fett kommer handla om andelen kclaöverskott oavsett vilken metod du använder. Jag skulle säga att 16:8 eller dylika varianter av den, är optimal för viktnedgång och att bli fit. Satsar du på maximalt muskelbygge så skulle jag personligen äta "normalt" istället. För mig känns det upplägget helt klart bäst.

Dovahkiin
2016-03-12, 21:14
Ok, tackar för info! Ungefär som jag tänker mig själv med, men är ändå nyfiken på vad som finns för fakta kring sånt här :) Ska googla lean gains och läsa på.

Beemel
2016-03-12, 21:22
Anektodiskt. Jag har ätit typ enligt 16-8 långt innan (20 år) det fick namnet. Jag har alltid trivts med att äta stor mål mat få gånger.

Förut så klankade typ alla som tränade ner på mig och sa att jag var dum i huvudet som åt så sällan... Nu är det många som själva börjat göra likadant =P

Om det sen har varit bra eller dåligt för mina träningsresultat vågar jag inte svara på (har inte tränat kontinuerligt mer än de sista åren). Jag mår iallafall bra.

Beemel
2016-03-12, 21:24
Jag har för örigt heller aldrig fattat det där med att äta olika mängd beroende på om man tränat den dagen eller inte. Jag äter samma mängd varje dag oavsett träning.

Dovahkiin
2016-03-12, 21:27
Jag har för örigt heller aldrig fattat det där med att äta olika mängd beroende på om man tränat den dagen eller inte. Jag äter samma mängd varje dag oavsett träning.
Jo, jag föredrar att antingen sikta på samma över hela veckan, eller ligga lite lägre sön-tor och gotta mig lite extra fre-lör. Beroende på vad jag ska göra. När jag deffade så körde jag samma hela veckan. Nu på balans tror jag att jag ska försöka ligga lite under under veckan och söndag så det finns plats för att vara lite onyttigare på fredag och lördag. Trivs bäst så i längden.

Dovahkiin
2016-03-12, 21:46
Förresten är det ju viktminskning som kräver kaloriunderskott, att bli av med fettmassa behöver inte vara samma sak? Man ska ju kunna bränna fett och få muskler på kroppen på balans med rätt timing i målen och träningen. Dock lär man inte gå ner i vikt om man inte äter mindre. Jag väger redan lite, så jag har inget behov av att väga mindre, snarare tvärtom. Samtidigt har jag lite fett jag på sikt vill bli av med, men tror att det kan ordna upp sig på träning på balans, samtidigt som andelen kroppsfett givetvis blir bättre ju mer muskler jag lyckas bygga. Tänkte då att träning på balans där jag kör 16:8 de dagarna jag kör cardio kunde boosta den processen en aning, så fettet snabbare krymper under tiden jag bygger på mig lite muskler. Det är väl dock inte helt säkert det funkar så, men det ska väl enligt vad jag läst om dieten iaf inte skada.