handdator

Visa fullständig version : skall man ha kolisar


ReQard
2004-04-17, 15:02
Innan jag ska ut o cykla lite undrar jag om jag ska ha kolisar. Isåfall vilken form snabba eller långsamma. Och efter? hörde att man slutar förbränna fett när kolisarna e slut

King Grub
2004-04-17, 15:06
För att orka prestera skall du ha laddat upp med kolhydrater, som lagras in som muskelglykogen. Det går inte på en kvart, så kolhydraterna du äter strax före agerar mer blodsockerstabiliserare än bränsle under aktiviteten.

Försök äta långsamma alla mål utom efter träningspassen, styrka eller kondition.

hörde att man slutar förbränna fett när kolisarna e slut

Då hörde du fel.

ReQard
2004-04-17, 16:27
ska jag äta pasta 40min före typ, om jag kör cardio

King Grub
2004-04-17, 16:59
En bra tumregel är: ett vanligt mål mat, med både kolhydrat, protein och fett, en timme innan styrketräning och två timmar innan konditionsträning. Pasta är en bra kolhydratkälla.

Sverker
2004-04-17, 18:18
Originally posted by ReQard
Innan jag ska ut o cykla lite undrar jag om jag ska ha kolisar. Isåfall vilken form snabba eller långsamma. Och efter? hörde att man slutar förbränna fett när kolisarna e slut


Du är inte helt ute och cyklar.

Kroppen behöver kolhydrat för att kunna förbränna fett.
Men du måste ligga mycket lågt i kalorier och cykla mycket långt innan kolhydraterna, dvs glykogenet i benen tar slut.

Vad händer då ?

Först och främst går du in i den klassiska väggen samtidigt som omvandlingen av protein till kolhydrat tar fart.
Kolhydrat behövs ju för att fortsätta att förbränna fett.
Proteinet är främst lever- och blod-protein som förbrukas först men även protein i dina muskler ifall du skulle fortsätta och pressa.

Vad gör man ?

Man äter naturligtvis.