handdator

Visa fullständig version : Matlådor + väga mat


Dillyz
2016-03-11, 23:33
Hej allihopa, ska för första gången börja göra matlådor och börja väga min mat för bättre resultat. Eftersom jag är helt ny när det gäller det så är det 2 saker jag funderar över.

1. Hur länge brukar maten hålla i kylen? Jag hade tänkt köra typ lax och potatis och ris och kyckling för 6 dagar. Dvs 12 lådor för 6 dagar framåt, håller det så pass länge i kylen eller hinner det bli dåligt?

2. Hur gör ni när ni väger er mat? Det jag är lite fundersam över är att jag har ingen aning om hur mkt mat jag ska tillaga för att få rätt portioner eftersom jag ska väga maten efter den är tillagad. Säg tex att jag ska ha en laxfilé på 125 g men istället tillagar en extra stors om e på 145 g typ, i slutändan vad gör ni med den extra maten som blir över, fryser o sparar till nästa gång?

Som sagt, helt ny när det gäller detta så all hjälp och tips uppskattas

Mvh Dillyz

delizh
2016-03-11, 23:45
Väg maten otillagad.

juckeyy
2016-03-12, 00:02
Enklast är nog att väga allting innan och bara fördela ut det i matlådor. Fördelen med det är ju då att du vet ditt vecko-intag om du håller dig till alla dessa lådor under veckan och behöver inte nojja över dagsintaget?

Dillyz
2016-03-12, 12:23
Känns bara lite konstigt o väga det innan. För det väger ju olika innan och efter tillagning. Går kanske miste om mkt om jag väger innan?

King Grub
2016-03-12, 12:56
Går miste om? Det är ju vattenvikt som försvinner. Och eftersom alla värden i näringstabeller och innehållsförteckningar gäller otillagad vara om annat inte utrryckligen anges, måste du gå efter otillagad vikt om du vill kunna rätta dig efter dom.

z_bumbi
2016-03-12, 13:14
. Säg tex att jag ska ha en laxfilé på 125 g men istället tillagar en extra stors om e på 145 g typ, i slutändan vad gör ni med den extra maten som blir över, fryser o sparar till nästa gång?

Maten blir inte över utan det är bara att äta så små mängder, nästa gång blir det mindre än planen och tills slut jämnar det ut sig.

exevision
2016-03-12, 14:26
Hej allihopa, ska för första gången börja göra matlådor och börja väga min mat för bättre resultat.

Jag slutade väga maten för länge sedan. Bättre resultat än någonsin.

Beemel
2016-03-12, 15:22
och börja väga min mat för bättre resultat.

Vilka resultat blir bättre av att väga maten?
Ok att det kan vara intressant att vet vad man får i sig och hur mycket. Men bättre resultat?!?

AquaRegia
2016-03-12, 15:22
Jag slutade väga maten för länge sedan. Bättre resultat än någonsin.

Jo, men det beror förmodligen till stor del på att du faktiskt har vägt mat under en tid, och nu mer intuitivt kan avgöra hur mycket mat som faktiskt ligger på tallriken. Hoppar man över det steget och går direkt från att inte väga mat till att inte väga den så går det nog inte lika friktionslöst.

Dillyz
2016-03-12, 17:22
Vilka resultat blir bättre av att väga maten?
Ok att det kan vara intressant att vet vad man får i sig och hur mycket. Men bättre resultat?!?

Resultatet av min träning, dvs det estetiska bland annat. Deffar och om jag väger maten når jag en lägre fettprocent och mina mål än om jag inte väger.

Och förresten, hur länge håller matlådorna i kylen? Hur brukar ni göra?

Sverker
2016-03-12, 17:39
Helt omöjligt att svara på. Vi vet inte hur du tillagar och kyler ned maten. Vi vet inte heller vad du har i kylen och hur kall den är.

Jag håller inget längre än 2 - 3 dagar, men jag är speciell.

Lagar du mat två gånger i veckan blir ingen av dina mastlådor äldre än 4 dagar vilket jag skulle sätta som en yttersta gräns.

vicarious
2016-03-12, 18:01
Och förresten, hur länge håller matlådorna i kylen? Hur brukar ni göra?
Som Sverker säger, svårt att svara på, beror på många olika faktorer. Jag brukar laga kyckling, matvete och grönsaker på helgen som jag äter mån-fre kommande vecka. Matlådorna står kallt hela tiden, runt 4 grader.

Beemel
2016-03-12, 18:16
Resultatet av min träning, dvs det estetiska bland annat. Deffar och om jag väger maten når jag en lägre fettprocent och mina mål än om jag inte väger.

Och förresten, hur länge håller matlådorna i kylen? Hur brukar ni göra?

Hur länge de håller är precis som ovan påtalat omöjligt att sia om. Men några smarta människor uppfann frysen och micron. =)
Problem solved (för min del iallafall.)

bobbelinho
2016-03-20, 17:45
Går miste om? Det är ju vattenvikt som försvinner. Och eftersom alla värden i näringstabeller och innehållsförteckningar gäller otillagad vara om annat inte utrryckligen anges, måste du gå efter otillagad vikt om du vill kunna rätta dig efter dom.

Vad gäller för exempelvis fryst lax och kyckling? Är näringsvärde på baksidan för fryst eller tinad?
Läste för länge sedan ett test på aftonbladet eller liknande att vissa kycklingfiléer minskade i vikt väldigt mycket efter att de tinats. Antar att all kycklingfilé i princip har samma näringsvärde tinade...

Sheogorath
2016-03-20, 17:47
Det ska avse tinad vara, men det är högst oklart om livsmedelstillverkarna följer den regeln.