handdator

Visa fullständig version : blir det överträning tro?


secce
2004-04-17, 14:46
i dagsläget tränar jag 3 ggr/veckan styrketräning. I.om att lumpen är nästa etapp hade jag tänkt börja lite smått att komma igång med styrkeuthållighetsträningen. Framförallt är det ju mage, rygg och ben som skall tränas.

Jag hade tänkt avsluta varje styrketräningspass med situps samt ryggresningar, t.ex 3-5xMAX. Dessutom kör jag armhävningar varje morgon, där jag ökar på med en rep/dagen (om möjligt förstås).

Men, är det för mycket att köra situps & ryggresningar varje styrkepass? Påverkar en sådan uthållighetsträning negativit i t.ex marklyftet och knäböjen, eller är det kanske rentutav bara bra!?

Kan tillägga att jag annars inte tränar för att bygga, endast för att bli stark! ;)

Tack på förhand!

Kalleh
2004-04-17, 16:00
Är det lumpen du tränar inför så har du bättre nytta av kondition än av styrka. Men kör bänkpress, chins, knäböj och crunches, det ger bra basstyrka. Och en klassiker när det kommer till armhävningar är ju pyramiden, och jag råkar veta att den även tillämpas flitigt i försvarsmaktens regi. En snabb förklaring följer ifall du inte skulle vara bekant med pyramiden...

Öka med två för varje set, med tio sekunders vila emellan. Börja med två armhävningar - vila tio sekunder - kör fyra armhävningar - vila tio sekunder osv. När du känner att du inte pallar fler så ska du ner igen, dvs minska med två för varje set.

Sen förstår jag inte riktigt varför du skulle ligga och köra ryggresningar (de är ju rätt tama) ifall du kör marklyft, marklyft är ju kickass för ryggen...;) Och crunches, kan man ALDRIG få för många av...

secce
2004-04-17, 16:38
kondition är det jag i huvudsak tränar annars (löpning/skidåkning), så den biten är "som den ska" så att säga. Pyramidkonceptet låter väldigt intressant, kör den ist. för mina maxningar vardera morgon, tack för tipset!! :)

Ryggresningarna är ju för uthålligheten som sagt. När jag kör mark kör jag som mest 7-8 reps, oftast 2-4 reps = ingen uthållighet ju! :)

I övrigt kör jag nästan bara mark, bänk, knäböj (både med stången fram och bakom nacken), chins och även lite tyngdlyftarstöt.

Tack för svaret!

secce
2004-04-18, 11:37
testade pyramiden imorse. hehe, fan det var tyngre än förväntat!!
Även fast jag bara kom upp till 14 st innan jag vände tillbaka ner, så blev det ju 98 armhävningar allt som allt. Men på slutet var det ju bara viljestyrka tammefan.. :)