handdator

Visa fullständig version : Minnie Maud-finns det någon typ av sanning i det här?


Teagirl
2016-03-11, 15:07
Jag håller på att jobba mig ur min anorexi och har då på vissa recoverybloggar stött på en metod som heter Minnie Maud. I korthet går den ut på att man ska lägga sig på ett kaloriöverskott för att gå upp i vikt (självklart) men att man sedan ska fortsätta äta så hela livet och att kroppen automatiskt kommer stanna i vikt på det som är dess idealvikt och att man inte kommer att bli överviktig eftersom man kommer ha fått så hög förbränning av att äta så mycket och att kroppen vet var den vill ligga viktmässigt. Jag tycker det här låter jätte konstigt.

Jag tänker att jag måste ligga på ett överskott nu när jag ska upp i vikt men att jag sedan ska ligga på balans, det är ju så alla vanliga behandlingar ser ut också. Man äter 2000 kcal/dag (som standard, sen får man anpassa efter individen och hur aktiv man är osv) och utöver detta äter man extra mellanmål eller dricker näringsdrycker för att gå upp i vikt och dessa plockas bort när man nått målvikten och då står man still i vikt. Men enligt Minnie Maud ska man ju fortsätta på överskottet även när man nått ett normalt BMI. Jag vill ju inte hamna på ett högt BMI, vården säger att jag ska ha BMI 20 eller minst 19 och bara det skrämmer ju livet ur mig. Jag vill inte hamna högre än så. Har svårt att förlika mig med det jag redan gått upp och det jag väger nu. Jag vet att jag måste upp i vikt men så mycket som vården vill kommer jag nog inte själv acceptera men det hör inte riktigt hit.

Finns det någon sanning i denna Minnie Maud teori? Jag tänker att det ska vara kalori in kontra kalori ut och tycker det låter jätte fel att kroppen själv skulle veta vad som är normalt att väga och vilja stanna där, alltid om man äter för mycket kommer man väl fortsätta gå upp i vikt? Eller kan ämnesomsättningen bli så hög av att ligga på ett överskott att överskottet blir det normala så att man som kvinna utan någon fysisk aktivitet gör av med 2500-3000 kcal/dag eller med mer aktivitet i vardagen hamnar mellan 3000 och 3500 kcal/dag? Har kroppen en set-point vikt verkligen? Jag trodde det var lite av en "myt".

http://www.youreatopia.com/blog/2013/3/31/minniemaud-guidelines-for-recovery-from-a-restrictive-eating.html

Mjölkdrickare
2016-03-11, 15:22
Man kommer alltid att gå upp i vikt på ett överskott av kalorier. Det är just det som definierar ett kcal-överskott: Att du får i dig mer energi än du förbrukar..

Teagirl
2016-03-11, 15:35
Ja det är ju så jag tänker också och jag vet vad kaloriöverskott är men metoden verkar gå ut på att man inte går upp efter ett tag eftersom kroppen anpassar sig så att det inte är ett överskott längre när man nått en viss vikt och att denna vikt automatiskt kommer vara ens optimala vikt. Jag tänker att man visst kan fortsätta upp i vikt och att det inte finns någon så kallad set-point vikt där man automatiskt stannar och kan fortsätta äta lika mycket som när man skulle gå upp i vikt utan att allt handlar om hur mycket man äter och rör sig.

Jag vet att ämnesomsättningen ökar med stigande vikt men det handlar ju om så otroligt mycket kalorier i detta fallet. Jag skulle ju få äta som en häst för att få i mig allt det som står då jag hamnar i gruppen som ska äta 3500 kcal eftersom jag är så pass aktiv (promenad 2-3 timmar varje dag). Om jag vore inaktiv ska jag enligt deras rekommendationer äta 2500 kcal/dag då jag är kvinna och 28 år.

Aliaas
2016-03-11, 15:39
Ja det är ju så jag tänker också och jag vet vad kaloriöverskott är men metoden verkar gå ut på att man inte går upp efter ett tag eftersom kroppen anpassar sig så att det inte är ett överskott längre när man nått en viss vikt och att denna vikt automatiskt kommer vara ens optimala vikt. Jag tänker att man visst kan fortsätta upp i vikt och att det inte finns någon så kallad set-point vikt där man automatiskt stannar och kan fortsätta äta lika mycket som när man skulle gå upp i vikt utan att allt handlar om hur mycket man äter och rör sig.

Jag vet att ämnesomsättningen ökar med stigande vikt men det handlar ju om så otroligt mycket kalorier i detta fallet. Jag skulle ju få äta som en häst för att få i mig allt det som står då jag hamnar i gruppen som ska äta 3500 kcal eftersom jag är så pass aktiv (promenad 2-3 timmar varje dag). Om jag vore inaktiv ska jag enligt deras rekommendationer äta 2500 kcal/dag då jag är kvinna och 28 år.

Det är inte att kroppen anpassar sig utan att en ny högre kroppsvikt har högre energibehov.

EDIT: Såg nu att du skrivit detta redan, vad är då din fråga?

Teagirl
2016-03-11, 15:47
Frågan är om det verkligen stämmer att den nya kroppsvikten får så pass hög ämnesomsättning att man ska äta så mycket mer än de vanliga rekommendationerna säger? Och om det stämmer att vikten vill ligga på en viss nivå och att man inte går upp över den? Om det vore så skulle ju ingen bli överviktig tänker jag?

EnergiÖverskott
2016-03-11, 16:52
Från en som legat i koma med 20% chans att överleva pga anorexi: Följ din vårdplan, logga ut från Kolozzeum, lyssna på vad din behandlare och läkare säger och inse att du inte klarar av att ta hand om dig själv för att du inte inser vad som är ditt eget bästa.

Att hänga här, på ätstörningarnas Mecka är det absolut sista du borde göra.

Logga ut och lycka till!

Aliaas
2016-03-11, 19:15
Frågan är om det verkligen stämmer att den nya kroppsvikten får så pass hög ämnesomsättning att man ska äta så mycket mer än de vanliga rekommendationerna säger? Och om det stämmer att vikten vill ligga på en viss nivå och att man inte går upp över den? Om det vore så skulle ju ingen bli överviktig tänker jag?
Vad är vanliga?

Övervikt är konsekvensen av energi intag över behov som sedan stegras allt efter individen går upp mer och mer i vikt

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Wzup2u
2016-03-11, 19:19
Jag får för mig att du vill att metoden ska fungera så, pga du är mkt rädd att gå upp i vikt, och försöker hitta massa studier att man aldrig kan bli överviktig alt lägga på några kilon extra...

Ett tips ätt upp dig normalt och hitta en balans som passar dig.

Paperbasket
2016-03-11, 21:25
Från en som legat i koma med 20% chans att överleva pga anorexi: Följ din vårdplan, logga ut från Kolozzeum, lyssna på vad din behandlare och läkare säger och inse att du inte klarar av att ta hand om dig själv för att du inte inser vad som är ditt eget bästa.

Att hänga här, på ätstörningarnas Mecka är det absolut sista du borde göra.

Logga ut och lycka till!

This. Lyssna inte på några andra tips här.

Sheogorath
2016-03-11, 21:35
+1

unsuspected
2016-03-11, 21:58
Instämmer helt med EnergiÖverskott. Blocka Kolo på dator, telefon och platta.