handdator

Visa fullständig version : Träning innan ljumskbråcksoperation?


mistermr
2016-03-10, 22:07
Hej kolovänner;

Nu har man åkt på ett ljumskbråck, detta händer då man just hade tänkt påbörja ett seriöst schema och en seriös deff. Hursomhelst skulle jag vilja höra er åsikt samt erfarenhet av träning när man har ljumskbråck?

Man vill ju inte bara sitta hemma och undvika träning i flera månader.

Tacksam för er hjälp!

/mistermr

pezrulezhaakon
2016-03-10, 22:29
Hej kolovänner;

Nu har man åkt på ett ljumskbråck, detta händer då man just hade tänkt påbörja ett seriöst schema och en seriös deff. Hursomhelst skulle jag vilja höra er åsikt samt erfarenhet av träning när man har ljumskbråck?

Man vill ju inte bara sitta hemma och undvika träning i flera månader.

Tacksam för er hjälp!

/mistermr

När fick du det, och hur stort har det blivit? När har du operationstiden?

mistermr
2016-03-11, 05:41
När fick du det, och hur stort har det blivit? När har du operationstiden?

Svaret till samtliga frågor som du ställt är jag vet inte. Jag fick ingen information av läkaren förutom att jag hade det och är uppsatt på en kölista för operation.

Undersökningen som doktorn gjorde gick ut på att denne fick känna och klämma bara.

/mistermr

pezrulezhaakon
2016-03-11, 06:07
Svaret till samtliga frågor som du ställt är jag vet inte. Jag fick ingen information av läkaren förutom att jag hade det och är uppsatt på en kölista för operation.

Undersökningen som doktorn gjorde gick ut på att denne fick känna och klämma bara.

/mistermr

Sa doktorn något om bråcket öht?
Är det inget synligt från utsidan?

Hur känner du av det?

mistermr
2016-03-11, 07:37
Sa doktorn något om bråcket öht?
Är det inget synligt från utsidan?

Hur känner du av det?
Det blir synligt ibland som en svullnad i ljumsken och ibland känner jag av katarrliknande smärta i buken.

/mistermr

pezrulezhaakon
2016-03-11, 08:34
Det blir synligt ibland som en svullnad i ljumsken och ibland känner jag av katarrliknande smärta i buken.

/mistermr

Ok, då har du troligen inte haft det så länge.
Om du kan trycka tillbaka svullnaden så rör det sig inte om ett inklämt bråck. Dessutom så försvinner väl även din katarrkänsla om svullnaden inte syns, eller då du trycker tillbaka svullnaden. Men skulle du få svårt att göra det måste du kontakta sjukhuset direkt.

Det finns ju ingen annat än just operation. Allteftersom så blir bråcket större, varpå svullnaden blir större, och vardagspåverkan blir mer påtaglig.

Träning kan ju ske beroende på hur du upplever problemet. Det är ju ingen fara med träning i den bemärkelsen, men det är oftast obehagligt. Det största problemet med träningen är att ju mer buktryck/bålstabilitet träningen kräver, desto mer kommer bråcket att göra sig påmint, och även fortare öka i storlek.

Det finns bråckband som man kan prova ut hos en kirurg som förhindrar att bråcksäcken åker ut från bukhålan, men den "lagar" inte problemet.

Operationen är på dagkirurgin, och du får mest sannolikt komma hem samma dag. Däremot beror det sedan på din smärta hur fort du kan återgå till det normala igen.

oath5
2016-03-11, 13:37
Hade navelbråck och fick träna på som vanligt fram till operation. Kunde inte köra marklyft på slutet dock för det gjorde förjävla ont.

Så länge det inte blir inklämt så är det inte farligt med bråck sa läkaren.

Efter operationen fick jag åka hem samma dag. Sjukskriven 2 veckor. Tillbaka i gymmet efter 10 dagar. Började marklyfta efter 3 veckor lite smått.

Skulle tänka mig att det gäller även ljumskbråck.

Joel le Monge
2016-03-11, 19:00
Varför ge medicinsk rådgivning när man inte är läkare och än mindre en erfaren kirurg?

Vunnis
2016-03-11, 19:14
Varför ge medicinsk rådgivning när man inte är läkare och än mindre en erfaren kirurg?
För att man inte måste vara kirurg för att förstå mekaniken bakom ett bråck.

King Grub
2016-03-11, 19:14
Varför ge medicinsk rådgivning när man inte är läkare och än mindre en erfaren kirurg?

Det är bråck, inte någon mystisk exotisk sjukdom. Det är inte första gången en lyftare fått bråck. Det finns erfarenhet.

Joel le Monge
2016-03-11, 22:01
Men utan att se på bråcket hur utväderar ni risken för iskemiska komplikationer?
Har ni data för att stödja era uttalanden? Har ni expertisen?
Jag tror ni har ingetdera. Men det är kanske ovidkommande då OP faktsikt vänt sig till er före den verkliga auktoriteten på ämnet.
Men ni får gärna svara på vad det är som får er att tro att man bör ge allmängiltiga råd i en situation där man inte vet alla variabler och där någons hälsa faktiskt komma till skada. Ni har gigantiska cojones.
OP jag rekommenderar att du försöker kontakta kirurgen som undersökt dig och fråga denne.

exevision
2016-03-11, 22:13
Om träningen gör bråket större så blir väll operationen större och läketiden längre?

pezrulezhaakon
2016-03-11, 22:30
Men utan att se på bråcket hur utväderar ni risken för iskemiska komplikationer?
Har ni data för att stödja era uttalanden? Har ni expertisen?
Jag tror ni har ingetdera. Men det är kanske ovidkommande då OP faktsikt vänt sig till er före den verkliga auktoriteten på ämnet.
Men ni får gärna svara på vad det är som får er att tro att man bör ge allmängiltiga råd i en situation där man inte vet alla variabler och där någons hälsa faktiskt komma till skada. Ni har gigantiska cojones.
OP jag rekommenderar att du försöker kontakta kirurgen som undersökt dig och fråga denne.

Det farligaste bråcket är ett inklämt bråck, och det börjar också som ett inklämt bråck från början, och det skall man omgående få hjälp med.

Ett bråck som inte börjar som ett inklämt bråck, blir till 99,9% aldrig ett inklämt bråck, och är således inte akut i den bemärkelsen. Ljumskbråck är det vanligaste av de förekommande bråcken i ljumskregionen, så det finns maaaassor av kunskap kring det ämnet. Det är också väääldigt många som har haft det, har det och kommer få det. Det förändrar inte vilka tips man kan ge till vederbörande när det handlar om samma typ av bråck, då det allra oftast händer män av samma orsaker.

pezrulezhaakon
2016-03-11, 22:32
Om träningen gör bråket större så blir väll operationen större och läketiden längre?

Ja, den risken finns helt klart.

Luca Brasi
2016-03-11, 22:34
Men utan att se på bråcket hur utväderar ni risken för iskemiska komplikationer?
Har ni data för att stödja era uttalanden? Har ni expertisen?
Jag tror ni har ingetdera. Men det är kanske ovidkommande då OP faktsikt vänt sig till er före den verkliga auktoriteten på ämnet.
Men ni får gärna svara på vad det är som får er att tro att man bör ge allmängiltiga råd i en situation där man inte vet alla variabler och där någons hälsa faktiskt komma till skada. Ni har gigantiska cojones.
OP jag rekommenderar att du försöker kontakta kirurgen som undersökt dig och fråga denne.

Om kirurgen har missat ett inklämt bråck så är det nog inte så stor ide att fråga denne heller.
En ganska stor andel av oss får förr eller senare någon sorts bråck och man får ta ställning till frågan om man ska träna fram till operationen eller inte.

mistermr
2016-03-27, 10:55
Hej hej,

Jag tränar lätt och får se hur saker och ting utvecklar sig.

Inte så kul med det här överhuvudtaget.

/mistermr

Liffa
2016-03-27, 12:09
Hej hej,

Jag tränar lätt och får se hur saker och ting utvecklar sig.

Inte så kul med det här överhuvudtaget.

/mistermr

Jag fick ett ljumskbråck för många år sedan. Väntetiden på operation var cirka 6 månader och jag tränade under den tiden. Mitt bråck gav aldrig upphov till någon form av smärta, däremot gjorde buktrycket under träning att det blev en utbuktning då och då som jag fick trycka tillbaka.

Luca Brasi
2016-03-28, 09:32
Blir det inklämt så är det akuten som gäller oavsett om man har tränat eller inte.
Inte så jättekomplicerat egentligen.

Tolkia
2016-03-28, 10:38
Lagom är väl en bra nivå, men svår att hitta i praktiken. Har man ett bråck som besvärar så pass mycket att man blir påtänkt för operation så brukar man känna ungefär var gränsen går (det blir obehagligt att lyfta, hoppa osv. över en viss nivå).

Angående inklämning eller inte inklämning, så vågar jag garantera att den som har ett inklämt bråck inte sitter och lallar och skapar trådar på Kolozzeum. Det gör i nästan alla fall så pass ont ( i bråcket, eller i magen) att man fattar att man skall åka till Akuten om man inte är dement eller har absurt sjukhusskräck.

mistermr
2016-05-31, 20:11
Hur lång tid tog det innan ni som gjort ingreppet kunde träna igen?

pezrulezhaakon
2016-06-03, 01:10
Hur lång tid tog det innan ni som gjort ingreppet kunde träna igen?

Ca en månad för mig.

mistermr
2016-06-08, 20:43
Ca en månad för mig.

Var det 3 eller 5 veckor?

/mistermr

pezrulezhaakon
2016-06-11, 22:39
Var det 3 eller 5 veckor?

/mistermr

4 veckor
Därefter kände jag bara diffusa känslor främst från själva sårområdet.