handdator

Visa fullständig version : "Alla kan inte knäböja på samma sätt" - Inlägg från Jacob Gudiol på Träna styrka


Sheogorath
2016-03-10, 18:17
Watch and learn.

https://www.facebook.com/Tranastyrka.se/videos/989017964518525/

StarkaUlf
2016-03-10, 18:39
Dessa videos har Bobafett (rätt stavning?:D) lagt upp flertalet gånger här på forumet. Kan vara bra att den får en egen tråd kanske.

Sen lyssnar ju alltid folk mer när en respekterad/erkänd skribent lägger upp det, vilket också är bra.

mattepatte
2016-03-10, 19:12
Riktigt bra!
Av någon anledning så är det väldigt svårt att greppa för många hobbygymmare att vi anatomiskt inte är likadana alla 7 miljarder människor, så många jävla idiot diskussioner jag har haft med folk genom åren, om folk bara kunde förstå det här..

Loke
2016-03-10, 19:19
Riktigt bra!
Av någon anledning så är det väldigt svårt att greppa för många hobbygymmare att vi anatomiskt inte är likadana alla 7 miljarder människor, så många jävla idiot diskussioner jag har haft med folk genom åren, om folk bara kunde förstå det här..

Ungefär lika vanligt är det dock att hobbygymmare är övertygade om att deras ovanliga fysik (den är alltid helt vanlig) gör det omöjligt för dem att träna knäböj... Det sa deras PT för nåt år sedan :)

pezrulezhaakon
2016-03-10, 20:09
RTS är förövrigt mycket bättre än valfri PT-utbildning Sverige har att erbjuda.

Bärsärk
2016-03-10, 21:07
Varför har snubben på RTS så små ben för.

stromming
2016-03-10, 21:37
Riktigt bra video! Finns det någon hemsida där man kan flytta runt proportioner och testa hur olika kroppstyper utför lyften? Jag kan tänka mig att försöka slänga ihop en app annars men det vore kul att se ifall någon redan löst problemet

pezrulezhaakon
2016-03-10, 22:09
Varför har snubben på RTS så små ben för.

Du kanske skulle ta reda på vem han är innan du säger nåt.

Du gjorde nu det klassiska misstaget.

spaffen
2016-03-10, 22:28
Riktigt bra video! Finns det någon hemsida där man kan flytta runt proportioner och testa hur olika kroppstyper utför lyften? Jag kan tänka mig att försöka slänga ihop en app annars men det vore kul att se ifall någon redan löst problemet

Denna kan man leka runt med. Finns en liknande spå sida 2. Tibia går inte att ändra dock.

http://www.athleticdesign.se/athletics/squat_article_1sida3.html

Klein
2016-03-11, 00:36
Mycket bra video.

Rahf
2016-03-11, 02:04
Grymt där. Tack till Sheo och Guddi för delgivningen.

BobaFett
2016-03-11, 06:47
Dessa videos har Bobafett (rätt stavning?:D) lagt upp flertalet gånger här på forumet. Kan vara bra att den får en egen tråd kanske.

Sen lyssnar ju alltid folk mer när en respekterad/erkänd skribent lägger upp det, vilket också är bra.

Japp, jag länkade till videorna i Gudiols kommentarsfält på hans artikel om att alla inte kan knäböja liksadant. Tyckte att de var bättre än det han förklarade. :D

Tail
2016-03-11, 15:43
Verkligen intressant. Hoppas han gör en video om marklyft.
Här är hans youtube-kanal
https://www.youtube.com/channel/UCAL5GFU7qKRBy6HH2_8HHnQ/feed

PureWhey
2016-03-11, 17:00
Riktigt bra video! Finns det någon hemsida där man kan flytta runt proportioner och testa hur olika kroppstyper utför lyften? Jag kan tänka mig att försöka slänga ihop en app annars men det vore kul att se ifall någon redan löst problemet

http://www.mysquatmechanics.com
http://i.imgur.com/WwvlTxT.png

inZane
2016-03-11, 18:12
tPo5gpVrA9E

Den här tyckte jag också var intressant, har alltid trott att man borde kunna behålla rörligheten från barnsben och därmed formen men fick en liten ögonöppnare här...med det sagt skulle jag dock vilja se en breakdown liknande den här på någon ursprungsbefolkning där man sitter på huk långt upp i åldrarna och har en fantastisk naturlig rörlighet i höft och fotleder. Jag tror fortfarande vårt stillasittande från första klass till gymnasiet är en stor bov i det hela.

http://www.100squatsaday.com/wp-content/uploads/2013/01/4.jpg

Diomedea exulans
2016-03-11, 18:17
De där urspungsbefolkningspersonerna som alla säger är så himla viga sitter ju samtliga med böjd rygg, som personen på bilden. Då är det ju ingen konst. Jag kan sitta som personen på bilden, men kan inte knäböja djupare än parrallellt med rak rygg.

ceejay
2016-03-11, 19:04
Nej du kan inte sitta som honom.

PureWhey
2016-03-11, 19:08
Pics or it didn't happen

juckeyy
2016-03-11, 19:27
De där urspungsbefolkningspersonerna som alla säger är så himla viga sitter ju samtliga med böjd rygg, som personen på bilden. Då är det ju ingen konst. Jag kan sitta som personen på bilden, men kan inte knäböja djupare än parrallellt med rak rygg.

Större bananryggar har man ju sett, som inte ens har varit i närheten av djupet som herren på bilden har.

Diomedea exulans
2016-03-11, 20:01
Pics or it didn't happen

Hej, jag är en ursprungsperson:

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/7a20ee9e-bed9-409e-b409-aed6685bd6be_zpsmnz0t8ij.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/7a20ee9e-bed9-409e-b409-aed6685bd6be_zpsmnz0t8ij.jpg.html)

Nu ser jag att röven inte trycker mot hälarna lika mycket som personen jag påstod mig kunna emulera. Men är det inte för att jag har mer junk in the trunk?

pezrulezhaakon
2016-03-11, 20:34
Hej, jag är en ursprungsperson:

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/7a20ee9e-bed9-409e-b409-aed6685bd6be_zpsmnz0t8ij.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/7a20ee9e-bed9-409e-b409-aed6685bd6be_zpsmnz0t8ij.jpg.html)

Nu ser jag att röven inte trycker mot hälarna lika mycket som personen jag påstod mig kunna emulera. Men är det inte för att jag har mer junk in the trunk?

Du har även annorlunda längdförhållanden på underben/lår/överkropp än "gubben på originalbilden"
Rörlighetsskillnaden går inte att se på en bild.

juckeyy
2016-03-12, 00:03
Du har även annorlunda längdförhållanden på underben/lår/överkropp än "gubben på originalbilden"
Rörlighetsskillnaden går inte att se på en bild.

Ganska imponerande ändå!

pezrulezhaakon
2016-03-12, 00:06
Ganska imponerande ändå!

Tja. Det beror såklart vem som jämför.

Jag som är gammal tyngdlyftare kommer utan problem ner i ett sådant sitt, både med och utan en stång.

J.V
2016-03-12, 00:14
Hej, jag är en ursprungsperson:

[/IMG]http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/7a20ee9e-bed9-409e-b409-aed6685bd6be_zpsmnz0t8ij.jpg[/IMG]

Nu ser jag att röven inte trycker mot hälarna lika mycket som personen jag påstod mig kunna emulera. Men är det inte för att jag har mer junk in the trunk?Menar du att du har en osynlig bit rov som gor att den synliga biten inte kan flyta ihop med halarna som det gor pa "ursprungsbefolkningen"?

Hela han har ju flutit ihop till en massa medan du har gott om luft mellan hal och rov samt kna och brostkorg. Dessutom ser hans tyngdpunkt att ligga klart behagligare, vad hander om du inte har armbagarna pa knana?

An Iron Soul
2016-03-12, 00:14
Rörlighet o.s.v.

När jag var liten och spelade hockey. Så gjorde vi en skridskoövning som heter köttbullen.
Mina lagkamrater ramlade ofta. Jag var grym på den!
Vände om till baklängesåkning och gjorde en på CrossFit språk "Pistol squat" med baklängesåkning i ett maxdjupt sitt, gled över hela rinken tills farten tog slut.

Påhejad av farsan så klart.
Minns fortfarande tränaren skrik "För fan inte ännu!"
hockeyföräldrarna vek sig av skratt i avbytarbåset. :D

Och jag är ingen indier.
Dom här YouTube videorna gör mig gråhårig. Fan vad tråkigt. (eller så är det jag som inte fattar) :D

Diomedea exulans
2016-03-12, 00:28
Menar du att du har en osynlig bit rov som gor att den synliga biten inte kan flyta ihop med halarna som det gor pa "ursprungsbefolkningen"?

Hela han har ju flutit ihop till en massa medan du har gott om luft mellan hal och rov samt kna och brostkorg. Dessutom ser hans tyngdpunkt att ligga klart behagligare, vad hander om du inte har armbagarna pa knana?

Nej, jag menade en synlig bit baksida lår och möjligen även vad.

Tror inte det händer nåt om jag tar ner armbågarna, faktiskt.

Tail
2016-03-14, 12:44
Kommentar på senaste videon på youtube-kanalen:

We've got a few more coming up - perspectives on WOD, deadlifts, and some barriers to learning that we often face.
Please continue to share these videos with your network and followers!
-admin
*popcorn*

Alkro
2016-03-14, 13:26
Mycket bra video!

Har själv långa lårben och ganska kort överkropp. För att komma djupt i knäböj står jag gärna brett och med fötterna utåt. Förklarar en hel del. Aldrig känt att det är rörligheten som gör att jag inte kan gå djupade utan snarare känslan av att tyngdpunkten hamnar för långt bak. Föredrar även sumomark vilket även verkar rimligt med samma anotomiska förklaring. Själv haft funderingar på att det beror på stelhet i fotled samt baksida lår men samtidigt har jag mer rörlighet där än vad som utnyttjas vid knäböj.

Alkro
2016-03-15, 16:52
Idag försökte jag att sätta fingret på varför mina smalmark aldrig känns bra. Med utgångspunkten att vi har olika proportioner gjorde jag en del biomekaniska observationer.

Vid smalmark står jag axelbrett med fötterna och något utåtroterade. När jag själv känner att jag har neutral rygg, optimala vinklar i höft, knä och fotled är det ca 10 cm kvar ned till stången. Hur gör man då för att nå stången?
1. Man tappar den neutrala ryggen vilket gör att man får en krokig rygg men bibehåller bra vinkel i höft- och knäled. Skaderisken blir givetvis hög.
2. Man flekterar mer i höftleden. Detta leder till att överkroppen blir närmast neutral med marken. Detta leder till att tyngdpunkten som hänger på axlarna avsevärt flyttas fram och hamnar framför kroppens mittpunkt. Återigen, stor belastning på ländrygg.
3. Man flekterar mer i knä- och fotled. Låret blir närmast parallellt med marken och kraftutvecklingen i bottenläget blir uruselt.

Som ni förstår är alla dessa alternativen usla. Givetvis kan man ta lite av alla tre alternativen, men det gör knappast att det känns bättre.

När jag kör sumo greppar jag axelbrett och placerar knäna precis utanför armarna, dvs jag kör ändå relativt smala sumomark. Vad händer jämfört med smalmark med denna positionering? Skillnaden blir att min överkropp blir mer upprätt, minskad flektion i knä och höftled. Givetvis sker detta på en bekostnad av att en del av kraften kommer från adduktion i höftleden.

TLDR: Min teori är att om man har långa lårben är det fördelaktigt att stå brett vid marklyft, precis som videon förespråkar detta vid knäböj.

Armed Dingo
2016-03-16, 12:08
Watch and learn.

https://www.facebook.com/Tranastyrka.se/videos/989017964518525/

Underbar info. Tänk om jag hade vetat det här för 6 år sedan när jag började knäböja.

Gjorde en video på mig själv för att se var jag låg... och är en olycklig en med förhållandevis långa lårben och korta vader. Jag räddas av en oproportionerligt lång överkropp och bra rörlighet i ankeln.. men det räcker inte hur långt som helst.

Får börja om från ruta ett med att stå mycket bredare helt enkelt. Roligt att veta. En vacker dag kanske jag kan slå mitt 160 1RM.


Men en annan fråga. Om man har "ofördelaktigt" i knäböj, är man bättre lämpad i marklyft? Där är jag nämligen hyfsat stark tror jag. Gjort 180*8 som mest.

Mycket bra video!

Armed Dingo
2016-03-16, 12:33
Har för övrigt en muskel-utbuktning vid ländryggen haha. Och är alltid trött där. Poor thing..

Armed Dingo
2016-03-16, 12:52
http://i67.tinypic.com/2hckhsl.png

Min vanliga stans till vänster. Till höger, står ca 8 cm bredare och vinklar fötter något mer ut. Har ej bild på hur det skulle se ut om jag vinklar mer ut men får prova.

spoon
2016-03-16, 14:43
De där urspungsbefolkningspersonerna som alla säger är så himla viga sitter ju samtliga med böjd rygg, som personen på bilden. Då är det ju ingen konst. Jag kan sitta som personen på bilden, men kan inte knäböja djupare än parrallellt med rak rygg.

+1

Håller helt med. Videon är bra men den missar alla senor och muskler som kan vara stela och försvåra böjandet.

Jag borde till exempel stå brett med mina långa ben men då säger ljumskarna ifrån. Då har jag lättare att nå godkänt djup om jag står smalare. Då fäller ryggen mycket mer. I en perfekt värld så hade jag gjort biomekaniskt riktigt men det blir inte alltid så.

Rahf
2016-03-16, 14:46
+1

Håller helt med. Videon är bra men den missar alla senor och muskler som kan vara stela och försvåra böjandet.

Jag borde till exempel stå brett med mina långa ben men då säger ljumskarna ifrån. Då har jag lättare att nå godkänt djup om jag står smalare. Då fäller ryggen mycket mer. I en perfekt värld så hade jag gjort biomekaniskt riktigt men det blir inte alltid så.

Då kanske det är på sin plats att försöka stärka dom delarna som klagar. Jag hade t.ex. liknande känningar, men det gav sig med idogt stretchande och ett viktego som, för en stund, fick kliva åt sidan.

Astapasta
2016-03-18, 21:42
Dessutom visade han aldrig exempel på en person som bara har väldigt lång överkropp!

Är nog lite för hemma-blind för att se vad som är långt och kort på mig själv, någon som kan ge råd?
Knäböja går ju åt skogen iallafall. Med plattor under hälarna klarar jag 20-25kg max. Mer vikt känns direkt illa i ländryggen. Frontböj funkar lite bättre, men samma problem när vikten ska ökas.

Jag är den närmsta i rött galet hår (gammal bild, men proportonerna lär ju vara de samma hehe) https://scontent-lax3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/1936611_1224156241410_1547675_n.jpg?_nc_eui=ARhnze Lplnd7b-g1D9Z99EXoR5VINE_s9kmhndVFtoJneqmYTgru&oh=995da61a87f08abb8eeb4999d997018c&oe=574D9EFA

Loke
2016-03-18, 23:09
Dessutom visade han aldrig exempel på en person som bara har väldigt lång överkropp!

Är nog lite för hemma-blind för att se vad som är långt och kort på mig själv, någon som kan ge råd?
Knäböja går ju åt skogen iallafall. Med plattor under hälarna klarar jag 20-25kg max. Mer vikt känns direkt illa i ländryggen. Frontböj funkar lite bättre, men samma problem när vikten ska ökas.

Jag är den närmsta i rött galet hår (gammal bild, men proportonerna lär ju vara de samma hehe)

Nu tycker jag iofs att du gör precis det som jag kunde önska att klippet motverkade: Du använder dina kroppsproportioner som en orsak till varför du inte kan knäböja. I klippet så visar det sig ju att det går att knäböja även med extrema proportioner om knäböjen anpassas därefter. Om du frågar mig så tycker jag dessutom du ser fullkomligt normal ut.

Det är hur som helst inte så att den här typen av tankegångar kommer hjälpa någon som har problem med sina böjar. Det som hjälper den som har problem är att gå till någon har mycket god rutin för att lära ut knäböj.

Astapasta
2016-03-19, 00:37
Nu tycker jag iofs att du gör precis det som jag kunde önska att klippet motverkade: Du använder dina kroppsproportioner som en orsak till varför du inte kan knäböja. I klippet så visar det sig ju att det går att knäböja även med extrema proportioner om knäböjen anpassas därefter. Om du frågar mig så tycker jag dessutom du ser fullkomligt normal ut.

Det är hur som helst inte så att den här typen av tankegångar kommer hjälpa någon som har problem med sina böjar. Det som hjälper den som har problem är att gå till någon har mycket god rutin för att lära ut knäböj.

Nej då, jag har skyllt mina problem på stela underben och fotleder efter en period som cykelbud för flera år sedan :)
Det här med proportioner var en ny grej!

hurril
2016-03-19, 00:54
Min erfarenhet är att det nästan aldrig handlar om några fysiska begränsningar i fallet att lära sig utföra en vettig knäböj. De som brukar ha svårast är "tunga" damer och kroppsbyggare - de senare för att de typ förstört sina muskler till korta, stela och snudd på värdelösa köttklumpar, de tidigare för att de är för tunga/ svaga (krasst uttryckt.)

_Otroligt_ sällan behöver jag sträcka mig efter någon fotledstöjning eller särskilt mycket töjning alls faktiskt. Det jag tycker mig träffa på är oftast rörlighet kring ljumskarna/ höftböjarna/ "skrevet" - att folk lätt får ont däromkring. Nästan alltid handlar det om koordination med sätet och kanske något korta baklår.

Men som sagt: oftast är det byggarförstörda människor som dödat sin organism med sin träning. Musklerna är som iskalla gummiband och kooordinationen finns inte.

Loke
2016-03-19, 10:34
Nej då, jag har skyllt mina problem på stela underben och fotleder efter en period som cykelbud för flera år sedan :)
Det här med proportioner var en ny grej!

Hehe, same, same :)

Jag håller helt med hurril, precis så ser min erfarenhet ut också. Jag kan komma på en person där jag fick erkänna att fotleden en viktig orsak, och hon hade gjort någon form av operation som tydligen bara gått halvbra. I övrigt kan jag faktiskt inte komma på en enda av de hundratals människor som jag hjälpt med böj där fotleden faktiskt var problemet. Däremot hävdar säkert hälften som kommer till mig och ber om hjälp att deras fotleder är felet. Det är en ganska säker indikation på att de gör vissa specifika fel som jag ofta upplever som lätta att åtgärda.

Now, det skönaste som finns är ju att säga "Jag kan inte knäböja för jag har fel proportioner". Då är det bara att lägga sig på TV-soffan igen, för proportionerna kan man inte ändra med träning. Om det motbevisas (som i den här filmen) så är det näst skönaste ändå att säga "Jag kan inte böja för jag är för stel". Då får man ju lägga sig på den mjuka mattan och stretcha, mycket bekvämare än att träna knäböj. Ingen skuld läggs heller på en själv, för man kan ju inte rå för att man är född med en stel kropp. Tyvärr är även det sällan problemet. Att säga "Jag har alla fysiska förutsättningar för att lära mig knäböj, men jag har ännu inte gjort arbetet som krävs och jag har inte heller kunskapen som krävs för att avgöra hur det arbetet bör läggas upp" är däremot skitjobbigt. Det innebär att man måste leta runt lite bland tränare för att hitta nån som verkar kunna (bara det kan vara ett ordentligt jobb), man måste fråga tränaren lite snällt om denne skulle vilja lägga en timma på att hjälpa en (eller sticka en hundring i handen på hen), sen måste man göra en massa saker som man känner att man är dålig på medan någon tittar, sen kommer man få saker att öva på som den här personen har pekat ut att man är sämst på. Riktigt drygt är det, en käftsmäll rakt i stoltheten ;)

Armed Dingo
2016-03-19, 11:11
Orkar ni kika på min form i detta klipp? Har breddat stansen ordentligt. Känner att jag är svag i ljumskarna.

KKlc-OENzxw

unsuspected
2016-03-19, 11:19
Ja vem kan böja till den musiken? ;)

ceejay
2016-03-19, 11:28
denna video var intressant imo
DrwiddA_8CQ

hurril
2016-03-19, 12:14
Orkar ni kika på min form i detta klipp? Har breddat stansen ordentligt. Känner att jag är svag i ljumskarna.

KKlc-OENzxw

För djupt! Vänd cirka 1-1,5dm tidigare genom att sitta bak med häcken däromkring. Stabilisera upp överdelen av överkroppen mer också genom att dra stången mot kroppen.

Skorna dina gör det lite svårare också.

Sansad
2016-03-19, 12:38
För djupt! Vänd cirka 1-1,5dm tidigare genom att sitta bak med häcken däromkring. Stabilisera upp överdelen av överkroppen mer också genom att dra stången mot kroppen.

Skorna dina gör det lite svårare också.

För djupt för vadå?

exevision
2016-03-19, 13:00
För djupt för vadå?

Han tappar ryggen.

ceejay
2016-03-19, 13:09
Han trycker ned sig djupt genom att slappna av i delar av kroppen man inte ska göra. Man ska gå så djupt som kroppen mekaniskt tillåter med bra teknik.

Armed Dingo
2016-03-19, 15:20
För djupt! Vänd cirka 1-1,5dm tidigare genom att sitta bak med häcken däromkring. Stabilisera upp överdelen av överkroppen mer också genom att dra stången mot kroppen.

Skorna dina gör det lite svårare också.
Ska tänka på det. Kan det vara att jag fäller ryggen sista biten för att få stången lägre ner, men mina ben kommer inte djupare för det? Jag hör själv hur onödigt det är isåfall..


Han trycker ned sig djupt genom att slappna av i delar av kroppen man inte ska göra. Man ska gå så djupt som kroppen mekaniskt tillåter med bra teknik.

Är det kanske det du också pratar om? Går det att säga specifikt var jag slappnar av?

JohPz
2016-03-19, 15:26
Nej de menar att du når sista dm djup genom att "säcka ihop". Anspänningen försvinner och ryggen rundas lite grann. Stannar du lite högre så behåller du en neutral ryggposition.

hurril
2016-03-19, 18:20
Nej de menar att du når sista dm djup genom att "säcka ihop". Anspänningen försvinner och ryggen rundas lite grann. Stannar du lite högre så behåller du en neutral ryggposition.

Precis så jag menar!

Anders The Peak
2016-03-19, 18:28
För djupt! Vänd cirka 1-1,5dm tidigare genom att sitta bak med häcken däromkring. Stabilisera upp överdelen av överkroppen mer också genom att dra stången mot kroppen.

Skorna dina gör det lite svårare också.

Håller med föregående talare

Armed Dingo
2016-03-20, 10:35
Tack för alla ord!

Armed Dingo
2016-03-22, 23:57
Har gjort två pass nu på det nya sättet... och fastän repsmängden är bra lägre så får jag träningsvärk utan faan i benen.. och ryggen är inte alls lika trött, knappt trött alls.

Jag gjorde som ni sa idag, jag vände upp ca 15 cm tidigare än sist. Jag når nu parallellt eller strax under.

Rörelsen känns nu mer mekanisk än den gjorde förr.. men inte på ett dåligt sätt. Mindre bumpig, mer ner, upp bara. Ljumskarna var inte lika sorgliga idag som sist.

Det var skoj!

Rahf
2016-03-23, 00:05
_Otroligt_ sällan behöver jag sträcka mig efter någon fotledstöjning eller särskilt mycket töjning alls faktiskt. Det jag tycker mig träffa på är oftast rörlighet kring ljumskarna/ höftböjarna/ "skrevet" - att folk lätt får ont däromkring. Nästan alltid handlar det om koordination med sätet och kanske något korta baklår.

Detta gällde för mig. Att stretcha allting runt bäckenet och ned till knät, under cirka en månads tid, behövdes för att känna sig bekväm i en djup böjposition. Fotlederna är lika stela som dom alltid varit. En rejäl uppvärmning gör sitt till också.