handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggen.


macke0010
2016-03-10, 13:33
Tjena!
Jag har i ca två års tid haft ont i ryggslutet, det är inte så att jag har ont hela dagarna men alltid om jag sträcker på mig eller om jag lägger mig ner och försöker sträcka ut ryggen så spänner det till lite och det känns typ som att man tappar andan.

När jag tränar och gymmar regelbundet (mån,ons,fre) så har jag endast ont när gör det jag nämnde ovan och det är då relativt acceptabel smärta, men om jag utav någon anledning inte har möjlighet att träna så får jag efter ca 4-5 dagar väldigt ont och då kan det även spänna till ibland om jag t.ex. trampar snett, halkar till eller liknande.

Något annat viktigt att tillägga är att all smärta försvinner om jag knäcker till eller drar ut ryggen, jag brukar ta hjälp av en kompis och ta armkrok rygg mot rygg så han kan luta sig framåt så jag kan sträcka ut ryggen och då släpper smärtan direkt och det förblir smärtfritt i några timmar tills det kommer tillbaka.

Vad tror ni det kan vara för fel på min rygg?
Någon som råkat ut för liknande symtom?

Tack på förhand :)

MikaelB
2016-03-10, 14:40
Gå till en Naprapat/Kiropraktor, pick your poison.

Loke
2016-03-10, 17:04
Tja, att träningen gör det bättre är väl en hyffsad indikation på att mer, effektivare eller mer målinriktad träning för ryggen skulle kunna ge mer bestående resultat. Över lag är det ofta mer produktivt att fundera på vad som gör problemen mindre än att fundera på vad exakt som är fel.

macke0010
2016-03-11, 15:25
Tja, att träningen gör det bättre är väl en hyffsad indikation på att mer, effektivare eller mer målinriktad träning för ryggen skulle kunna ge mer bestående resultat. Över lag är det ofta mer produktivt att fundera på vad som gör problemen mindre än att fundera på vad exakt som är fel.

Ok, tack för tipset.

Jag borde nog även tillägga att jag så ofta som jag hinner (oftast tis,tor) försöker ge mig ut på en joggingrunda, när jag kommer hem igen efter en sisådär 40min har jag inte ont alls i ryggen, däremot så känns det väldigt ömmande o varmt, typ som det är inflammerat, men framåt kvällen så är det åter till samma som innan joggingrundan, hur kan nu det komma sig?

Loke
2016-03-11, 15:48
Ok, tack för tipset.

Jag borde nog även tillägga att jag så ofta som jag hinner (oftast tis,tor) försöker ge mig ut på en joggingrunda, när jag kommer hem igen efter en sisådär 40min har jag inte ont alls i ryggen, däremot så känns det väldigt ömmande o varmt, typ som det är inflammerat, men framåt kvällen så är det åter till samma som innan joggingrundan, hur kan nu det komma sig?

Det är mycket vanligt att det är så. Kroppen är byggd för rörelse helt enkelt. Jag har låg teoretisk kunskap exakt VARFÖR det blir så, men jag skulle gissa att löpningen mjukar upp muskler och leder och skapar blodgenomströmning i just smärtområdet, sedan får man endorfiner som verkar smärtstillande i hela kroppen.

Som en anekdot kan nämnas att detta är en av de centrala poängerna i Friskis-jympan som utvecklades på 80-talet. Lustfylld rörelse minskar smärtupplevelsen i många delar av kroppen. Minskad smärta uppmuntrar till mer rörelse i de dåliga delarna. Mer rörelse underlättar läkprocessen.

Kanske kan du hitta på nåt eget litet rörelsemönster som du kan göra på 5-10 minuter som har lite liknande effekt? I så fall kan du lätta på smärtan på så vis många gånger per dygn, så fort den börjar komma tillbaka. Detta kan ha en starkt positiv långsiktig effekt på smärtan.