handdator

Visa fullständig version : Nån som springa och styrketränar samma dagar?


Old Nick
2016-03-10, 13:12
Och i sådana fall, funkar det bra för er? Ökar styrkan lika bra trots löpträningen? Vad finns det för fördelar/nackdelar med ett sådant upplägg?

Jag skall nämligen träna för ett lopp i Maj. Och det finns inte på kartan att jag skulle sluta eller dra ner på styrketräningen. Att jag skall ha tre pass i veckan är hugget i sten och kommer inte att förändras.

Samtidigt vill jag inte träna varenda dag. Så löpningen kommer att förläggas till samma dagar som styrketräningen. Och de olika passen skall jag försöka hålla så långt ifrån varandra som möjligt så att man är hyfsat fräsch när det är dags.

Och jag vet mycket väl vad olika studier säger. Jag har läst igenom massvis med trådar och sett vad som rekommenderas. Men jag är inte direkt intresserade av den teoretiska effekten. Jag vill höra hur folk upplever att det fungerar i verkligheten. Åker gainsen ut genom fönstret, blir det oförändrat eller blir det rent av bättre?

Faktiska erfarenheter alltså. Inte studieresultat.

amarth
2016-03-10, 13:30
Det fungerar ok. Styrkan ökar inte lika bra, och då fokuserar jag på styrketräning och konditionstränar ganska moderat.

therunningman
2016-03-10, 13:33
Stora mängder löpning gör att man lätt tappar aptiten, missar måltider o s v samt blir både fysiskt och mentalt trött. Det lär påverka "styrketräningens gains".

Mindre mängd lättare löpning (2-3 pass i veckan som är lätta eller medelintensiva?) före styrketräning (3 pass/vecka) lär inte påverka så mycket. Du kan sköta din kost och är inte så sliten till nästa pass.

Vänder man på det och springer efter hård benträning finns risken att det påverkar löpningens "tekniska utveckling". Känslan blir ungefär som när man stapplar fram och är skitnödig.

Att träna hårt två gånger om dagen funkar inte heller och den enkla sanningen är nog att man lurar sig själv. Det är sjukt svårt att ladda om mentalt och träna stenhårt två gånger om dagen.

Beemel
2016-03-10, 13:44
Styrkan påverkas absolut negativt(för mig). Men det är inget problem för mig då jag prioriterar löpning just nu.
Vad är det för lopp du ska springa och hur långt är det? Vad är din målsättning?

raramuri
2016-03-10, 13:46
Stora mängder löpning gör att man lätt tappar aptiten, missar måltider o s v samt blir både fysiskt och mentalt trött. Det lär påverka "styrketräningens gains".

Mindre mängd lättare löpning (2-3 pass i veckan som är lätta eller medelintensiva?) före styrketräning (3 pass/vecka) lär inte påverka så mycket. Du kan sköta din kost och är inte så sliten till nästa pass.

Vänder man på det och springer efter hård benträning finns risken att det påverkar löpningens "tekniska utveckling". Känslan blir ungefär som när man stapplar fram och är skitnödig.

Att träna hårt två gånger om dagen funkar inte heller och den enkla sanningen är nog att man lurar sig själv. Det är sjukt svårt att ladda om mentalt och träna stenhårt två gånger om dagen.

Det är svårt, men långt ifrån omöjligt. När jag sprang som mest, 15-17 mil/vecka, sprang jag två pass om dagen. Under grundträningsperioden kunde det bli 25 km på morgonen och 10-12 km på kvällen. Det var fysiskt, men mest mentalt, slitsamt och jag tappade massvikt med vikt trots stort kaloriintag på cirka 5000-6000 kcal/dygn.

Old Nick
2016-03-10, 13:53
Styrkan påverkas absolut negativt(för mig). Men det är inget problem för mig då jag prioriterar löpning just nu.
Vad är det för lopp du ska springa och hur långt är det? Vad är din målsättning?

Göteborgsvarvet. Och jag har ingen målsättning. Springer det tillsammans med en familjemedlem och gör det således inte för min egen skull. Sällskap.

Har sprungit rätt mycket förut. Senaste åren har jag dock enbart styrketränat och nästan inte sprungit någonting alls. Testade att springa 3 km för ett par veckor sedan. Snittade 4:40-tempo och höll 4:20 på sista kilometern. Så det känns inte som att konditionen är så dålig. Skall egentligen bara trappa upp distansen så att kroppen håller ihop när det väl är dags.

therunningman
2016-03-10, 14:01
Det är svårt, men långt ifrån omöjligt. När jag sprang som mest, 15-17 mil/vecka, sprang jag två pass om dagen. Under grundträningsperioden kunde det bli 25 km på morgonen och 10-12 km på kvällen. Det var fysiskt, men mest mentalt, slitsamt och jag tappade massvikt med vikt trots stort kaloriintag på cirka 5000-6000 kcal/dygn.

Du får skilja på att träna 2 ggr om dagen och träna hårt två gånger om dagen. Du kanske inte körde mer än 3 hårda pass i veckan?

Jag har också sprungit den volymen men aldrig ihop med annan träning och aldrig mer än 3-4 kvalitetspass/vecka. Men jag har sprungit halva den volymen och kört 10 komplementpass cykling & simning/vecka alternativt styrketränat 3-4 ggr/vecka. Alla tre alternativen under längre perioder.

Att kombinera ett långpass med ett annat pass är inga konstigheter men att gå och styrketräna hårt (gäller både ben och överkropp) efter 25-30 km löpning (både direkt efter eller senare under dagen) är ingen succé för man är uttröttad både fysiskt och mentalt, ligger flera måltider efter och har troligtvis svårt att äta ikapp. Lever man för sin träning kanske kanske det skulle vara idé (sköter mat och vila efter träningen) att träna men knappast optimalt.

Nu kom vi långt från ursprungsfrågan.