handdator

Visa fullständig version : Vassle eller EEA - Träning före frukost


Kränktvitman92
2016-03-09, 20:41
Tja!

Är det någon fördel att inta eaa istället för vassle om man styrketränar före frukost?

Tar för tillfället bcaa + malto, men inte hört mycket positivt om bcaa så tänkte byta ut det mot eaa/vassle

Tankar kring detta?

vicarious
2016-03-09, 20:56
Färre kalorier, en fördel om du är på en väldigt kalorisnål diet. Annars nej.

cero
2016-03-09, 20:56
Och BCAA är värdelöst, så det är bra att du byter till antingen vassle eller EAA.

Kränktvitman92
2016-03-10, 06:23
Okej tack, får bli vassle och lite malto i fortsättningen.

Malto är väl en god idé att ta ifall glygokenlagrena har tömts under natten, eller är jag helt ute och cyklar? Det tas väl även upp snabbt, är ju på gymmet 15 min efter jag vaknat (ett måste pga jobb)

LunaSpice
2016-03-10, 07:03
Okej tack, får bli vassle och lite malto i fortsättningen.

Malto är väl en god idé att ta ifall glygokenlagrena har tömts under natten, eller är jag helt ute och cyklar? Det tas väl även upp snabbt, är ju på gymmet 15 min efter jag vaknat (ett måste pga jobb)

Du behöver inte malto innan träning. Glykogendepåerna i musklerna töms inte under en natts fasta. Vissa vill ändå ha kolhydrater strax innan träning men många upplever inte att det gör någon som helst skillnad. Om du vill använda EAA så skulle jag ta det direkt innan träning och sedan vassle + maltot direkt efter träning.

Kränktvitman92
2016-03-10, 07:32
Du behöver inte malto innan träning. Glykogendepåerna i musklerna töms inte under en natts fasta. Vissa vill ändå ha kolhydrater strax innan träning men många upplever inte att det gör någon som helst skillnad. Om du vill använda EAA så skulle jag ta det direkt innan träning och sedan vassle + maltot direkt efter träning.

Aha okej! Jag tillhör nog den gruppen som gärna vill ha lite kolhydrater Innan träningen iallafall för att dämpa hungerkänslan.

King Grub
2016-03-10, 08:25
Det kan göra skillnad i prestation med kolhydrat innan träningen om den annars hade bedrivits fastande. Även om muskelglykogenet inte töms över natten, så förbrukas 4-5 gram leverglykogen i timmen för att upprätthålla blodsockret, och skulle det tömmas helt under passets gång känns det inte roligt.

Sheogorath
2016-03-10, 08:37
Du behöver inte malto innan träning. Glykogendepåerna i musklerna töms inte under en natts fasta. Vissa vill ändå ha kolhydrater strax innan träning men många upplever inte att det gör någon som helst skillnad. Om du vill använda EAA så skulle jag ta det direkt innan träning och sedan vassle + maltot direkt efter träning.

Varför inte vassle innan och EAA efter? Då har man mer NEAA i blodet efter träningen och kroppen slipper ombilda EAA till NEAA för att bygga upp muskelprotein. Jag tror inte det kommer göra någon praktisk skillnad, men eftersom man i läget du beskriver måste välja en ordningsföljd kan man ju gott välja den mest logiska. Eller?

Kränktvitman92
2016-03-10, 09:17
Det kan göra skillnad i prestation med kolhydrat innan träningen om den annars hade bedrivits fastande. Även om muskelglykogenet inte töms över natten, så förbrukas 4-5 gram leverglykogen i timmen för att upprätthålla blodsockret, och skulle det tömmas helt under passets gång känns det inte roligt.

Aha okej tack för infon!

andeem
2016-03-10, 09:31
Vasslet efter träningen smakar bättre om du tränar helt fastande. För att inte tala om kaffet och frukostmackan.

Paperbasket
2016-03-10, 09:40
Ovanstående har faktiskt en fruktansvärd bra tanke.

LunaSpice
2016-03-10, 10:34
Varför inte vassle innan och EAA efter? Då har man mer NEAA i blodet efter träningen och kroppen slipper ombilda EAA till NEAA för att bygga upp muskelprotein. Jag tror inte det kommer göra någon praktisk skillnad, men eftersom man i läget du beskriver måste välja en ordningsföljd kan man ju gott välja den mest logiska. Eller?

EAA har en ökad proteinsyntetisk effekt om det intas innan passet jämfört med efter. Det är nog en smaksak och har, som du skriver, ingen direkt effekt i praktiken.

King Grub
2016-03-10, 10:38
EAA har en ökad proteinsyntetisk effekt om det intas innan passet jämfört med efter. .

Nej, det har det inte. En enda studie från 2001 visade det, och den använde felaktiga mätmetoder (man mätte aminosyreupptaget i muskeln och översatte det direkt som faktiskt proteinsyntes).

King Grub
2016-03-10, 10:42
It has been reported that ingestion of essential amino acids taken with a carbohydrate supplement immediately before resistance exercise resulted in greater leg uptake of amino acids, but the results are quantitatively difficult to believe, given that they were made under non-steady-state conditions, and the increases in uptake were physiologically unlikely to represent increases in MPS, given their size (20-fold!), but, more likely, some artifact, such as pooling of amino acids within muscle. Furthermore, it has been recently shown by direct measurement of FSR in humans that feeding 1 h before an acute bout of high-intensity resistance exercise did not further enhance MPS during the 2-h postexercise period. Thus, once again, the leg tracer dilution method appears to yield qualitatively and quantitatively different results to those obtained by incorporation of tracer amino acids.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/106/6/2026

LunaSpice
2016-03-10, 10:45
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/106/6/2026

Ah, ok. :thumbup:

Kränktvitman92
2016-03-10, 10:45
Alright alla, tror jag har någorlunda koll nu!

En annan fundering..
går det bra att enbart ta en gainer direkt efter passet och sedan äta en ordentlig matlåda ca 3timmar efter avklarat styrkepass, eller är det för lång tid?

King Grub
2016-03-10, 10:50
Det är inga problem.

Kränktvitman92
2016-03-10, 19:08
Tillbaka till förra frågan, då kan jag lika gärna ta en gainer före + efter träning. Det är ju samma skit som att blanda egen med malto + vassle. Right?

LunaSpice
2016-03-10, 19:15
Tillbaka till förra frågan, då kan jag lika gärna ta en gainer före + efter träning. Det är ju samma skit som att blanda egen med malto + vassle. Right?

Exakt. Att blanda eget malto + vassle är nog säkert billigare dock.