handdator

Visa fullständig version : "Efterförbränning" efter högintensiva intervaller och kontinuerlig konditionsträning


King Grub
2016-03-08, 21:10
Higher excess postexercise oxygen consumption (EPOC) after high-intensity interval exercise (HIE) and sprint interval exercise (SIE) may contribute to greater fat loss sometimes reported after interval training compared continuous, steady-state exercise (SSE) training. We compared excess postexercise oxygen consumption (EPOC) after HIE, SIE, and SSE. Ten recreationally active males (age 24 ± 4 y) participated in this randomized crossover study. On separate days, subjects completed a resting control trial and three exercise conditions on a cycle ergometer: HIE (four 4-min intervals at 95% HRpeak, separated by three min of active recovery); and SIE (six 30-s Wingate sprints, separated by four min of active recovery); and SSE (30 min at 80% of peak heart rate (HRpeak)). Oxygen consumption (VO2) was measured continuously during and for 3 h after exercise. For all conditions, VO2 was higher than resting control only during the 1 h postexercise. Although 3-h EPOC and total net EE after exercise were higher (p=0.01) for SIE (22.0 ± 9.3 L; 110 ± 47 kcal) compared to SSE (12.8 ± 8.5 L; 64 ± 43 kcal), total (exercise + postexercise) net O2 consumed and net EE were greater (p=0.03) for SSE (69.5 ± 18.4 L; 348 ± 92 kcal) than for SIE (54.2 ± 12.0 L; 271 ± 60 kcal). Corresponding values for HIE were not significantly different from SSE or SIE. EPOC after SIE and HIE is unlikely to account for the greater fat loss per unit EE associated with SIE and HIE training reported in the literature.

J Strength Cond Res. 2016 Mar 3. Excess postexercise oxygen consumption after high-intensity and sprint interval exercise, and continuous steady-state exercise.

BobaFett
2016-03-09, 10:01
Borde man helt enkelt inte göra av med mycket energi när man kör t.ex. wingates?

Sen ser jag lågintensiv konditionsträning (speciellt på kaloriunderskott) som en träningsform som du blir bättre på ju mer energi kroppen kan spara så kroppen (som vill undvika svält) vill ju sänka förbrukningen så mycket som möjligt.

Högintensiva intervaller blir du bättre på om du ökar din energiförbrukning. D.v.s. du ökar din förmåga att flytta tunga vikter.

therunningman
2016-03-09, 14:02
Utan att ha några exakta siffror i huvudet så är nog ca 50% av energin laktacid vid 30s SIE/SIT/Wingate-intervaller.

Det är inte så sjukt hög siffra än samt laktatet kommer bli oxiderat tillbaka till pyrovat senare, ex i andra muskler och hjärta, vid tillgång till syre och hamnar då i citronsyracykeln precis som vanligt. Så all även om man kortsiktigt "förlorar energi vid laktacida processer" får man tillbaka energin senare, ex genom hjälp av andra muskler samt i vila mellan intervallerna.

Snittpulsen över tid säger ganska mycket eftersom mängden syre du förbrukar korrelerar hyggligt med hur din puls förändras vid motsvarande aktivitet. Mäta puls har dock nackdelar eftersom pulsen kan förändras av stress/känslor, temperatur, mat/stimulanter o s v.

Vill man så kan man försöka bryta ned hur fördelningen av ex fett/kolhydrater i energiförbrukningen ser ut mellan SIE och SEE vid en viss ansträngningsnivå under en viss tid. Olika sorters träning leder till olika resultat om man jobbar med huvudsakligen annorlunda energikällor. Allt beror ju på vad man är ute efter: energiförbrukning eller specifika resultat.