handdator

Visa fullständig version : Slitna knän - ska det vara så?


MackeJuve
2016-03-08, 16:05
Jag har märkt hos mig själv att jag börjar få gubb-knän. De känns ständigt slitna. Utföra knäböj och frontböj är inget problem, känns knappt av då. Det är i vardagen det märks. Ska jag exempelvis göra nr två eller sitt-kissa så stramar det rejält i knäna sista tredjedelen innan jag blir sittandes. Har därför en vana att "dunsa" ner sista biten för att slippa det. Man kan beskriva det som att de ständigt är ömma.

Tänker på att trycka ut knäna i båda former av böjar. Kan dock inte säga bergsäkert att knäna inte rör sig inåt någon gång under lyftet, har aldrig studerat det noggrant.

Knäböjer två till tre gånger i veckan. Max två tunga/halvtunga pass. Styrketränat i 8,5 år där träningen har blivit mer seriös ju mer jag har lärt mig. Svårt att sätta en etikett på NÄR träningen blev seriös. Löper inget men har sedan en vecka tillbaka som mål att utföra ett jogging-pass i veckan. Slutade med bollsport för 6-7 år sedan men har i perioder spelat både fotboll och innebandy på korpen-nivå. Är 25 år gammal.

Blir knäna så här någon gång under livet eller är det troligtvis något som jag har åsamkat genom tvivelaktig form i något lyft?

BobaFett
2016-03-08, 16:31
Jag har märkt hos mig själv att jag börjar få gubb-knän. De känns ständigt slitna. Utföra knäböj och frontböj är inget problem, känns knappt av då. Det är i vardagen det märks. Ska jag exempelvis göra nr två eller sitt-kissa så stramar det rejält i knäna sista tredjedelen innan jag blir sittandes. Har därför en vana att "dunsa" ner sista biten för att slippa det. Man kan beskriva det som att de ständigt är ömma.

Tänker på att trycka ut knäna i båda former av böjar. Kan dock inte säga bergsäkert att knäna inte rör sig inåt någon gång under lyftet, har aldrig studerat det noggrant.

Knäböjer två till tre gånger i veckan. Max två tunga/halvtunga pass. Styrketränat i 8,5 år där träningen har blivit mer seriös ju mer jag har lärt mig. Svårt att sätta en etikett på NÄR träningen blev seriös. Löper inget men har sedan en vecka tillbaka som mål att utföra ett jogging-pass i veckan. Slutade med bollsport för 6-7 år sedan men har i perioder spelat både fotboll och innebandy på korpen-nivå. Är 25 år gammal.

Blir knäna så här någon gång under livet eller är det troligtvis något som jag har åsamkat genom tvivelaktig form i något lyft?

Enligt min erfarenhet så har knäont kommit uteslutande när jag (eller min tjej som jag coachar) kört för mycket volym.

Hur ser din benträning ut på en vecka?

MackeJuve
2016-03-08, 16:40
Enligt min erfarenhet så har knäont kommit uteslutande när jag (eller min tjej som jag coachar) kört för mycket volym.

Hur ser din benträning ut på en vecka?

Pass 1: Tunga böj 5 set + 2-3 set tung frontböj + 2-3 set tung/halvtung rakmark
Pass 2: Lätta sumomarklyft 5 set
Pass 3: (Lätta knäböj 5 set)
Pass 4: Tunga sumomarklyft 5 set
Pass 5: Tunga knäböj 5 set

Så här SKA det se ut. Ofta utgår det lätta böjpasset. Planen är också att köra komplementövningar(front+rakmark) en-två gånger i veckan men blir oftast bara en gång. Varannan vecka är det två lätta böjpass och ett tungt. Men så här ser det ut som "värst".

Har nyligen börjat med rakmark(ett par veckor sedan). Innan detta program körde jag rsr för knäböj.

Rolfarsson
2016-03-09, 14:24
Står du upp mycket på dagarna? Sedans jag köpte ett höj och sänkbart skrivbord och började att stå vid datorn 5-6 timmar om dagen istället för att sitta för ~8 månader sedan så har mina knän bara blivit sämre och sämre (ömma och stela), detta trots att jag har ett par bra arbetsskor med en uppbyggd innersula och står med en bra hållning samt växelvis avlastar varje ben.
Om jag dock tejpar knäna som i videon nedan eller tar på mig mina Rehband knäskydd så försvinner all ömhet och stelhet, så nu går jag omkring med tejpade knän eller dessa skydden hela tiden och undviker att stå stilla längre perioder, förhoppningsvis så kommer det sakta och säkert att bli bättre :p
Jag är f.ö. runt din ålder (27) och jag har inte heller symptom från dom när jag tränar benen, tvärtom, när jag nyligen provade att inte träna mina ben i 4 veckor så blev det värre.

http://idrottsskadeguiden.se/tejpning/info/kinesiologitejpning-pfss/

MackeJuve
2016-03-10, 08:19
Står du upp mycket på dagarna? Sedans jag köpte ett höj och sänkbart skrivbord och började att stå vid datorn 5-6 timmar om dagen istället för att sitta för ~8 månader sedan så har mina knän bara blivit sämre och sämre (ömma och stela), detta trots att jag har ett par bra arbetsskor med en uppbyggd innersula och står med en bra hållning samt växelvis avlastar varje ben.
Om jag dock tejpar knäna som i videon nedan eller tar på mig mina Rehband knäskydd så försvinner all ömhet och stelhet, så nu går jag omkring med tejpade knän eller dessa skydden hela tiden och undviker att stå stilla längre perioder, förhoppningsvis så kommer det sakta och säkert att bli bättre :p
Jag är f.ö. runt din ålder (27) och jag har inte heller symptom från dom när jag tränar benen, tvärtom, när jag nyligen provade att inte träna mina ben i 4 veckor så blev det värre.

http://idrottsskadeguiden.se/tejpning/info/kinesiologitejpning-pfss/

Tack för tipset! I nuläget står jag mycket på jobbet men mestadels av mina sju månader på kontoret har jag spenderat sittandes. Har inga bra arbetsskor utan vanliga innetofflor. Du är m.a.o. rätt övertygad om att det var stillaståendet som förstörde dina knän?

Rolfarsson
2016-03-10, 12:13
Du är m.a.o. rätt övertygad om att det var stillaståendet som förstörde dina knän?

Yep, då dom blev tröttare och ömmare för varje dag som gick efter att jag började att stå vid skrivbordet.
Idag så räcker det med att jag står några minuter innan dom känns obehagliga, men om jag sätter mig ner och avlastar dom i ~5 min så känns dom bra igen.
Jag är dock inte förvånad över detta, vi människor är ju trots allt gjorda för att röra på oss, sitter man stilla för mycket så får man förr eller senare ryggproblem och om man står stilla för mycket så får man istället knäproblem.
Så om man har ett kontorsjobb och arbetar ståendes så är ett gåband eller något annat som gör att knäna får röra på sig en bra investering.

BobaFett
2016-03-11, 07:01
Pass 1: Tunga böj 5 set + 2-3 set tung frontböj + 2-3 set tung/halvtung rakmark
Pass 2: Lätta sumomarklyft 5 set
Pass 3: (Lätta knäböj 5 set)
Pass 4: Tunga sumomarklyft 5 set
Pass 5: Tunga knäböj 5 set

Så här SKA det se ut. Ofta utgår det lätta böjpasset. Planen är också att köra komplementövningar(front+rakmark) en-två gånger i veckan men blir oftast bara en gång. Varannan vecka är det två lätta böjpass och ett tungt. Men så här ser det ut som "värst".

Har nyligen börjat med rakmark(ett par veckor sedan). Innan detta program körde jag rsr för knäböj.

Nu antar jag att det här är arbetsset.

Volym är individuellt självklart, vissa tål mer än andra men det där hade jag definitivt haft ont i knäna av. På tok för mycket enligt min mening.

Prova och sänk till 3 set på allt utom på ett tungt böj och ett tungt markpass i veckan där du kör 5 set i stället. Ta eventuellt bort ett tungt pass. Blir fortfarande rätt mycket.

Hur länge har du kört det där uppläget?

MackeJuve
2016-03-11, 07:54
Nu antar jag att det här är arbetsset.

Volym är individuellt självklart, vissa tål mer än andra men det där hade jag definitivt haft ont i knäna av. På tok för mycket enligt min mening.

Prova och sänk till 3 set på allt utom på ett tungt böj och ett tungt markpass i veckan där du kör 5 set i stället. Ta eventuellt bort ett tungt pass. Blir fortfarande rätt mycket.

Hur länge har du kört det där uppläget?

Intressant. Jag skulle säga att det är en ganska normal volym? De lätta passen är 2:er på 130 kg i böj(pb 180 kg) och 2:er på 190 kg(pb 250 kg) i marklyft. Det är ju arbetsseten för dagen men fortfarande lätt. Varannan vecka är det två lätta böjpass och ett tungt. Och som jag skrev innan så blir det oftast bara fyra pass i veckan(ett lätt böjpass går bort).

Jag kommer att slutföra programmet då jag är halvvägs igenom det och det rent progressionsmässigt har flutit på rätt bra. Har tränat efter det i fem till sex veckor nu, lika mycket kvar. Kan fundera på att dra ner volymen om några fler påpekar att det ser rätt mastigt ut. Jag trodde jag låg på en normal volym alternativt lite lågt.

BobaFett
2016-03-11, 09:06
Intressant. Jag skulle säga att det är en ganska normal volym? De lätta passen är 2:er på 130 kg i böj(pb 180 kg) och 2:er på 190 kg(pb 250 kg) i marklyft. Det är ju arbetsseten för dagen men fortfarande lätt. Varannan vecka är det två lätta böjpass och ett tungt. Och som jag skrev innan så blir det oftast bara fyra pass i veckan(ett lätt böjpass går bort).

Jag kommer att slutföra programmet då jag är halvvägs igenom det och det rent progressionsmässigt har flutit på rätt bra. Har tränat efter det i fem till sex veckor nu, lika mycket kvar. Kan fundera på att dra ner volymen om några fler påpekar att det ser rätt mastigt ut. Jag trodde jag låg på en normal volym alternativt lite lågt.

Gör som du känner förstås men blir det värre så fundera på att minska volymen.

MackeJuve
2016-03-11, 09:11
Gör som du känner förstås men blir det värre så fundera på att minska volymen.

Absolut, bra att ha i bakhuvudet.

BobaFett
2016-03-11, 09:19
Absolut, bra att ha i bakhuvudet.

Annars kanske det kan vara en ide att börja autoreglera volymen.

Kolla på RTS. Jag håller på och utvärderar just nu. I teorin så verkar det rätt bra att hålla koll på prestationsförsämring under passet i stället för ett förbestämt antal set.

koncept
2016-04-15, 12:26
Vill lägga in ett ord då jag har liknande problem.

Mycket av det TS nämner stämmer även för mig. Under träning känns det oftast bra, även om jag numera behöver värma upp länge innan jag kör benövningar. I vardagen kan knäna vara känsligare, speciellt om jag inte varit aktiv på ett tag (t.ex. flera vilodagar i följd eller om hag har suttit ned länge).

Jag tror jag fick problemen från en för snabb ökning av frekvens och volym. På drygt 6 månader gick jag från 3 helkroppspass till 5 st per vecka. Jag körde inte särskilt hårt eller tungt, men veckovolymen blev högre och jag började böjde sedan 5ggr per vecka. Högfrekvent styrkelyftsprogram. Gick upp i vikt så återhämtning och kosten skötte jag bra. Jag har läst diskussioner av tyngdlyftare och just hög volym och frekvens återkommer som orsaker till denna typ av knäproblem, vilket de ofta dras med.

Jag har minskat min träningsmängd rejält. Kör nu 3 helkroppspass per vecka igen med betydligt lättare vikter och lägre volym men problemet kvarstår, så reducering av volymen hjälper nödvändigtvis inte.

Om du inte blir av med problemen efter minskad träningsmängd bör du nog uppsöka fysioterapeut/idrottsspecielist/sjukgymnast för professionell hjälp. Du kanske har en muskulär svaghet, stelhet, eller ett rörelsefel som är orsaken. Jag har gjort det och har funnit en del saker som behöver korrigeras.

unsuspected
2016-04-16, 01:42
Kan knävärmare vara till hjälp om du inte redan använder det?

Ram Dass
2016-04-24, 15:46
Jag har börjat styrketränat igen efter ett längre uppehåll. Har tränat i 3 månader snart och kört böj plus andra benövningar 3ggr/v i samband med helkroppspass på i snitt 2h.

Köpte nyligen ett par Adipower (20mm klack) och har nu börjat fått ont i knäna. Osäker om det började innan de nya skorna iofs.

Finns det några övningar för ben som inte är lika påfrestande för knäna? Tänkte sluta med benböj för tillfället och vänta tills knäna blir bra igen, om det nu är böjen det beror på.

Hur orolig ska man vara, är det vanligt med bestående problem med knän? Har aldrig haft problem med dom förut. Är 29 år.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

PureWhey
2016-04-25, 09:44
Ja om du börjar köra med klackar skiftar krafterna antagligen. Kör du på med samma vikter då kan det nog bli trubbel.

Isseman fick samma.

Diomedea exulans
2016-04-25, 09:50
Blir knäna så här någon gång under livet eller är det troligtvis något som jag har åsamkat genom tvivelaktig form i något lyft?

Det behöver inte vara något av de två alternativen. Det kan vara så att det inte är oundvikligt att få dåliga knän, men att det inte är din träning som förstört knäna.

De dåliga knäna kanske beror på gener, stillasittande vardag, något trauma du varit med om, osv.