handdator

Visa fullständig version : Stretching - hur lång tid innan man märker resultat?


Diomedea exulans
2016-03-08, 07:32
Tja!

Jag har stretchat en timme om dagen, oftast fördelat på en halvtimme på förmiddagen, en halvtimme på kvällen, i tre veckor nu. Utöver detta stretchar vi som uppvärmning på karaten tre gånger i veckan. Och jag märker inte någon förbättring. Är det normalt? Hur snabbt bör man märka det? Enligt alla stretchingguider på internet som finns så ska man märka resultat mycket snabbare.

Syftet med min stretch är att bli vigare åt sidosplit-hållet. Ungefär halva stretchpasset lägger jag på att stretcha höftböjare, baksida lår, skinkor och framsida lår, medan andra halvan går till att stretcha insida lår.

Stretcherna jag utför är diverse "vanliga" stretcher, som jag håller i allt mellan 30 sekunder till 5 minuter. Jag inleder alltid med ett snabbt rörelseschema jag fick av en sjukgymnast.

I början av varje session är jag alltid så stel så jag bara kan gå ut så benen är i ca 45° mot varandra, åt split-hållet alltså. Efter en halvtimme stretchande blir jag rörligare, och kan gå ut från 70-90°. Den ökade vigheten försvinner dock väldigt fort. Jag är alltid precis lika stel i början av varje session. Har även märkt att om jag stretchar ett par timmar innan karaten så är jag stel igen när karaten börjar. Detta är ett jobbigt problem för karate kräver att man kan gå ut kanske 120° åt split-hållet, så jag får alltid göra halvdana tekniker.

Värt att nämna kanske är att jag alltid får ont i knäna medan jag stretchar insida lår. Var hos en naprapat som sa att jag hade ärrvävnad i knäna, och att det var okej att det gjorde ont när man stretchade den. Det verkar även som att höfterna tar stryk. Numera om jag står på ett ben och vrider och vänder på det andra benet så knakar det i höften på benet jag vrider på. Ibland när jag ligger i sängen numera så kan höfterna och knäna börja värka spontant, dessutom.

I2815
2016-03-08, 07:56
Jag märkte resultat efter 3-4 veckor av mer regelbunden stretching i samband med boxningsträning och ibland självkonstruerad stretching efter träning. Aldrig i närheten av en timme. Alltid i slutet av ett pass och mycket sällan hela kroppen om vi inte haft väldigt hård fys-träning. Oftast bara mage, baksida lår och uppmuntran att stretcha själv efteråt, särskilt vader som blir rätt stumma av boxning. Inget speciellt alltså. Jag märkte klar förbättring ändå. Jag stretchade ofta lite extra eftersom jag har ont rätt mycket överallt och är i min mening för tung för att utsätta mig för den typen av plyometrisk träning som fys-passen i boxning fick oss att göra. Det var oftast bara 5-10 minuter extra av mer dynamisk stretching för att få ökat blodflöde om jag kände att jag hade ont någonstans. Gällde både före och efter passet men i regel så gällde det inte varje gång och inte alltid både före och efter. Alltså stretching ganska ofta men inte regelbundet och inte under längre tid eller med någon särskilt planering. Resultat kom ganska fort. Blev rörligare och smidigare, stretching av nacke gjort mig mycket gott då jag spände traps på tok för mycket under sparring.

Har du inte märkt någon skillnad alls efter 1 timme om dagen i 3 veckor gör du fel, eller så finns det variabler som jag inte känner till, vilket är möjligt, eftersom jag inte är en sjukgymnast.

Jag skulle aldrig ägna 1 om dagen i 3 veckor på något som inte ger något resultat. Då gör du fel och bör tänka om ditt upplägg eller se över vad det är du gör fel.

Diomedea exulans
2016-03-08, 08:29
Jag undrar om det kan vara så att jag stretchar för mycket, så kroppen blir stelare som en försvarsreaktion?

Sen sa både sjukgymnasten och naprapaten att alla inte kan bli jätterörliga.

ARMSTARK
2016-03-08, 09:13
Stretcha split rörelsen stående på knä istället, eventuellt på alla fyra, då slipper du få ont i knäna.

Diomedea exulans
2016-03-08, 09:20
Stretcha split rörelsen stående på knä istället, eventuellt på alla fyra, då slipper du få ont i knäna.

Nope, det slipper jag inte.

Illustrerade mannen
2016-03-08, 09:41
Jag vet inte om det är någon tröst... Jag har tränat kampsporter sedan 1978... Instruerar nu i Taekwondo och Kyokushin... Är stel som en pinne - men kan utan att blinka (eller stretcha) sparka folk i huvudet... Följ den stretching som instruktören gör...
Jag har en nybörjare i Taekwondon - en 54-årig man. Han har en relativt nyoperarad höft och artros... Han gör bara den stretching vi gör på träningen och han har gjort väldigt stora framsteg med bara den stretchingen...

Diomedea exulans
2016-03-08, 09:45
Jag vet inte om det är någon tröst... Jag har tränat kampsporter sedan 1978... Instruerar nu i Taekwondo och Kyokushin... Är stel som en pinne - men kan utan att blinka (eller stretcha) sparka folk i huvudet... Följ den stretching som instruktören gör...
Jag har en nybörjare i Taekwondon - en 54-årig man. Han har en relativt nyoperarad höft och artros... Han gör bara den stretching vi gör på träningen och han har gjort väldigt stora framsteg med bara den stretchingen...

Weird att stretchingen på min träning inte leder någon vart.

Jag kan bara sparka i knähöjd. Undrar hur många graderingar de kommer låta mig komma undan med det, känns ju inte som om jag borde kunna ta svart bälte exempelvis.

Matsa
2016-03-08, 10:57
Prova att göra mer dynamisk stretching. Stå upp och pendla med benet så högt du kan, både rakt framåt och inifrån och ut. Håll i något om du är rädd att ramla. Det la vi massor av tid på när jag tränade kampsport, det är bra uppvärmning också. Givetvis bör det finnas med statisk stretching också men just den dynamiska har jag alltid tyckt hjälpte mig mest.

Jag var inte vigast i världen men jag kom i alla fall ned i spagat och var någon decimeter ifrån split. Efter det brydde jag mig inte så mycket eftersom det var fullt tillräckligt, har man långa ben så behöver man inte vara riktigt lika rörlig för att kunna sparka högt.

Illustrerade mannen
2016-03-08, 11:05
Weird att stretchingen på min träning inte leder någon vart.

Jag kan bara sparka i knähöjd. Undrar hur många graderingar de kommer låta mig komma undan med det, känns ju inte som om jag borde kunna ta svart bälte exempelvis.

Kan du bara sparka i knähöjd? På riktigt? Då tror jag du behöver hjälp... Kan du göra en hyfsad knäböj borde du kunna sparka åtminstone i maghöjd...

Beemel
2016-03-08, 11:28
Weird att stretchingen på min träning inte leder någon vart.

Jag kan bara sparka i knähöjd. Undrar hur många graderingar de kommer låta mig komma undan med det, känns ju inte som om jag borde kunna ta svart bälte exempelvis.

Vet inte om det är samma överallt och inom alla stilar, men till ett par av graderingarna jag gjorde (inom Shotokan) så var det krav att vissa sparkar/tekniker skulle vara Jōdan för att få godkänt. Och jag tränade bara upp till 3de kyu (första bruna).
En vanlig Mae Geri borde du väl klara över knähöjd?? annars så känns det som du har något utöver det vanliga i stelhet.
Det borde också blir rätt klurigt för den som under graderingar ska gå kumite mot dig att visa upp annat än gedan barai.

Diomedea exulans
2016-03-08, 11:39
Prova att göra mer dynamisk stretching. Stå upp och pendla med benet så högt du kan, både rakt framåt och inifrån och ut. Håll i något om du är rädd att ramla. Det la vi massor av tid på när jag tränade kampsport, det är bra uppvärmning också. Givetvis bör det finnas med statisk stretching också men just den dynamiska har jag alltid tyckt hjälpte mig mest.

Jag var inte vigast i världen men jag kom i alla fall ned i spagat och var någon decimeter ifrån split. Efter det brydde jag mig inte så mycket eftersom det var fullt tillräckligt, har man långa ben så behöver man inte vara riktigt lika rörlig för att kunna sparka högt.

"Inte vigast i världen", men kommer ner i spagat och nästan i split... Dude, du är en ballerina!

Hur mycket ska man köra såna där pendlingar, då? Finns det några riktlinjer för set, reps och frekvens? Ska jag börja pendla en timme om dagen istället?

Kan du bara sparka i knähöjd? På riktigt? Då tror jag du behöver hjälp... Kan du göra en hyfsad knäböj borde du kunna sparka åtminstone i maghöjd...

Ja! *gah!* Ja jag ju det, "kan bara gå ut 45 grader mellan benen". I sidled alltså, ska jag sparka rakt fram kan jag komma upp i hakhöjd och jag kan stå med raka ben och nudda golvet.

Vem kan hjälp mig då? Sjukgymnaster, karatelärare och 1100 kronors naprapatbesök har inte hjälp ett dyft.

Vad gäller knäböj kan jag inte gå ner längre än typ vinkelrätt i knäleden.

Diomedea exulans
2016-03-08, 11:42
Vet inte om det är samma överallt och inom alla stilar, men till ett par av graderingarna jag gjorde (inom Shotokan) så var det krav att vissa sparkar/tekniker skulle vara Jōdan för att få godkänt. Och jag tränade bara upp till 3de kyu (första bruna).
En vanlig Mae Geri borde du väl klara över knähöjd?? annars så känns det som du har något utöver det vanliga i stelhet.
Det borde också blir rätt klurigt för den som under graderingar ska gå kumite mot dig att visa upp annat än gedan barai.

Jag kör Shotokan. Mae-geri kan jag göra jodan, men redan till nästa gradering (första blå) är det krav på mawashi-geri samt keage-geri jodan, vilket jag alltså inte är i närheten av. Min sempai tror att de som ska gradera mig kommer ha överseende med det, men jag vet inte säkert. Sen är det säkert hårdare krav framöver.

Fruktansvärt drygt problem eftersom jag står så maktlös inför det.

Matsa
2016-03-08, 12:02
"Inte vigast i världen", men kommer ner i spagat och nästan i split... Dude, du är en ballerina!

Hur mycket ska man köra såna där pendlingar, då? Finns det några riktlinjer för set, reps och frekvens? Ska jag börja pendla en timme om dagen istället?

Jag började träna kampsport när jag var ganska ung så då har man en del rörlighet gratis, fast jämfört med många av de andra jag tränade med var jag inte så vig. Nu är jag betydligt stelare, det var trots allt över 15 år sedan jag kunde gå ned i spagat. :)

Vet inga riktlinjer, det beror väl lite på hur tränad man är och hur hårt man kör. Jobba i den rörelsen du är stel, börja försiktigt tills du känner dig varm och sedan kan du ta i lite och försöka komma högre. Har du svårt att sparka åt sidan så testa att hålla i en dörrkarm och pendla benet ut åt sidan som om du skulle göra en sidekick fast med rakare ben. Inifrån och ut tycker jag ger mycket för att "öppna upp" höften eller vad man ska kalla det.

Kämpa på bara, jag tror att det kommer att gå fortare när det väl börjar hända saker. Det är jävligast i början när allt är stumt, sedan kommer man till något stadium där man inte direkt är så mycket vigare men det känns mer elastiskt och då kan man pressa sig hårdare och göra snabbare framsteg.

andeem
2016-03-08, 12:07
När jag tränade Ashihara för sisådär 25 år sedan hade vi en kille i klubben som knappt kunde sparka rundsparkar över höfthöjd. Gjorde inte så mycket, när han träffade med en lowkick var man inte så stursk. Han vann även flera internationella turneringar, trots att han bara hade typ tredje kyu. Men det var ju i knockdown. Slog hårt gjorde han också.

Sheogorath
2016-03-08, 12:08
Stretcha split rörelsen stående på knä istället, eventuellt på alla fyra, då slipper du få ont i knäna.

Blir dock andra muskler som stretchas. I sidosparkar behöver du god rörlighet med sträckta knäleder.

Diomedea exulans
2016-03-08, 12:10
När jag tränade Ashihara för sisådär 25 år sedan hade vi en kille i klubben som knappt kunde sparka rundsparkar över höfthöjd. Gjorde inte så mycket, när han träffade med en lowkick var man inte så stursk. Han vann även flera internationella turneringar, trots att han bara hade typ tredje kyu. Men det var ju i knockdown.

Skönt att det finns en annan med min mutation!

Det dryga är ju att det finns krav på att kunna sparka högt i graderingar och vissa kata. Jag skiter egentligen hur högt jag kan sparka, jag vill ju bara klara allt man måste kunna i sporten jag håller på med.

Sparring undviker jag i möjligaste mål oavsett. :laugh:

Sheogorath
2016-03-08, 12:10
Är inne på Matsas linje att du borde testa att lägga ner tid på dynamisk stretching (pendlingsövningar). Statisk stretching mer som komplement, kanske nervarvning eller något fåtal set under uppvärmningen.

Diomedea exulans
2016-03-08, 12:29
Värt att testa!

Låter som bra balansträning också.

Beemel
2016-03-08, 12:37
Jag kör Shotokan. Mae-geri kan jag göra jodan, men redan till nästa gradering (första blå) är det krav på mawashi-geri samt keage-geri jodan, vilket jag alltså inte är i närheten av. Min sempai tror att de som ska gradera mig kommer ha överseende med det, men jag vet inte säkert. Sen är det säkert hårdare krav framöver.

Fruktansvärt drygt problem eftersom jag står så maktlös inför det.

Inte för att det har någonting som helst med ditt problem att göra..
Jag tyckte att Mawashi geri var mycket lättare att få höjd på än Keage.
Keagen kändes alltid som den skulle slita sönder min ljumske i själva snärten.
Vet inte om du har introducerats för Kekomi än.
Men kekomi tyckte jag var rätt bra för att utveckla höjden på keagen genom att de båda teknikerna i ytterläget (förutom fotens vinkel) påminner lite om varandra. Men att rörelsen på vägen till ytterläget var så pass olika (kekomins tryckande var därmed mer stretchande för ljumsken än keagens snärtande).

En sak som jag just kom på;
I ett tidigt skede som karateka tyckte jag att jag var fruktansvärt osmidig och att det var fucking omöjligt att få någon höjd på sparkarna.
Det som visade sig vara mitt problem var dock inte rörligheten.
Det var att jag saknade styrkan och balansen (men det kändes som brist på rörlighet).
Kanske kan det vara så för dig också?

Beemel
2016-03-08, 12:43
Sparring undviker jag i möjligaste mål oavsett. :laugh:

Fast du måste ju fortfarande klara av 5 och 3-stegskumite vid graderingarna.
Även om det inte är riktigt samma sak som jiyu kumite och sparring så behöver du ju ändå kunna prestera höga tekniker. Om inte annat så för din motpartners (uke, var det hette va?!) tränings skull.

Sheogorath
2016-03-08, 13:41
För kännedom: om jag inte har något bättre för mig tränar jag keage. Jag ska bli bäst på keage. Om jag börjar tävla ska jag knocka min motståndare med keage mot hakan. It's a first!

Beemel
2016-03-08, 14:14
För kännedom: om jag inte har något bättre för mig tränar jag keage. Jag ska bli bäst på keage. Om jag börjar tävla ska jag knocka min motståndare med keage mot hakan. It's a first!

Då får du inte köra Shotokan (som inte är fullkontakt)
=)
I en vardagssituation som självförsvar så kan jag nog annars rekommendera en kekomi mot knät. Sen är det bara att springa. Träffar den ordentligt lär inte den som mottar smällen springa efter.

Diomedea exulans
2016-03-08, 14:21
Inte för att det har någonting som helst med ditt problem att göra..
Jag tyckte att Mawashi geri var mycket lättare att få höjd på än Keage.
Keagen kändes alltid som den skulle slita sönder min ljumske i själva snärten.
Mawashi är myyycket svårare att få höjd på än Keage för mig. Med Keage kommer man undan med att sparka lite snett framåt, låret behöver aldrig peka rakt åt sidan.
Vet inte om du har introducerats för Kekomi än.
Men kekomi tyckte jag var rätt bra för att utveckla höjden på keagen genom att de båda teknikerna i ytterläget (förutom fotens vinkel) påminner lite om varandra. Men att rörelsen på vägen till ytterläget var så pass olika (kekomins tryckande var därmed mer stretchande för ljumsken än keagens snärtande).Ja, Kekomi är den spark jag hatar minst. Där kommer jag också ganska högt eftersom man sparkar lite bakåt, eftersom man vrider stödfoten som man gör. Jag gick in på toa nu på jobbet och gjorde en så hög Kekomi jag kunde framför spegeln - jag kom upp till halva låret i höjd ungefär.

Kekomins tryckande gör dessutom att det är den spark som känns säkrast för knät. Med Mawashi och Mae-geri känns det som om knät ska bräckas upp så fort man sparkar med en gnutta hastighet.

En sak som jag just kom på;
I ett tidigt skede som karateka tyckte jag att jag var fruktansvärt osmidig och att det var fucking omöjligt att få någon höjd på sparkarna.
Det som visade sig vara mitt problem var dock inte rörligheten.
Det var att jag saknade styrkan och balansen (men det kändes som brist på rörlighet).
Kanske kan det vara så för dig också?

Jag saknar styrkan också. Men absolut saknar jag rörligheten. Annars hade jag ju kunnat gå ut mycket längre i split.

Fast du måste ju fortfarande klara av 5 och 3-stegskumite vid graderingarna.
Även om det inte är riktigt samma sak som jiyu kumite och sparring så behöver du ju ändå kunna prestera höga tekniker. Om inte annat så för din motpartners (uke, var det hette va?!) tränings skull.

Ja? Jag sa ju det, man behöver kunna sparka jodan på graderingarna.

För kännedom: om jag inte har något bättre för mig tränar jag keage. Jag ska bli bäst på keage. Om jag börjar tävla ska jag knocka min motståndare med keage mot hakan. It's a first!

Själv lägger jag nog av med karaten också inom någon termin. :laugh: Känns ovärt att gå runt där som en stel pinne.

Beemel
2016-03-08, 14:36
Jag saknar styrkan också. Men absolut saknar jag rörligheten. Annars hade jag ju kunnat gå ut mycket längre i split.

Som sagt, jag tyckte också att det var rörligheten som var problemet. Jag var 100% säker på det.
Men utan att bli ett dugg rörligare (vid stretch) så klarade jag när jag började få upp styrkan på rätt ställe helt plötsligt att komma mycket högre med teknikerna.
Jag kommer inte alls långt ner i split (säkert 30 cm från grenen ner till golvet i maxläget) Spagat klarar jag dock, åtminstone med vänsterben framåt.



Ja? Jag sa ju det, man behöver kunna sparka jodan på graderingarna.

Jo, jag vet inte varför jag tänkte att du bara menade i Kihon...


Själv lägger jag nog av med karaten också inom någon termin. :laugh: Känns ovärt att gå runt där som en stel pinne.

Jag saknar Karaten som fan. Men det funkade helt enkelt inte med träning på fasta tider för min del.

Diomedea exulans
2016-03-08, 14:40
Jag kommer inte alls långt ner i split (säkert 30 cm från grenen ner till golvet i maxläget) Spagat klarar jag dock, åtminstone med vänsterben framåt.

Jag har nog 80 cm från grenen till golvet. Är inte speciellt nära att klara spagat heller.

Beemel
2016-03-08, 15:10
Jag har nog 80 cm från grenen till golvet. Är inte speciellt nära att klara spagat heller.

Nu överdriver du väl ändå 90 cm har jag typ när jag står upp med raka ben och benen ihop (är 1.82)

Illustrerade mannen
2016-03-08, 15:11
Som sagt instruerar jag i både Taekwondo och Kyokushin. (Har tidigare instruerar i bl a Shotokan, Wushu/Kung Fu och lite annat.
I karaten har jag infört samma stretching som i Taekwondon - mycket uppskattat. Vad vill jag säga med det? Uppsök en taekwondoklubb om sådan finns och anamma deras stretching. Inget ont om karaten, men ofta är det undermålig stretching...Jag har inte tid att vara detaljerad här, men mycket dynamisk!

Diomedea exulans
2016-03-08, 15:26
Nu överdriver du väl ändå 90 cm har jag typ när jag står upp med raka ben och benen ihop (är 1.82)

Har inte mätt, men det måste vara låååångt över 30 cm iaf.

Som sagt instruerar jag i både Taekwondo och Kyokushin. (Har tidigare instruerar i bl a Shotokan, Wushu/Kung Fu och lite annat.
I karaten har jag infört samma stretching som i Taekwondon - mycket uppskattat. Vad vill jag säga med det? Uppsök en taekwondoklubb om sådan finns och anamma deras stretching. Inget ont om karaten, men ofta är det undermålig stretching...Jag har inte tid att vara detaljerad här, men mycket dynamisk!

Vet inte om det finns någon inom 20 mil ens, men kan vara värt att kolla!

Ska iaf skita i min halvtimmesstretching ikväll... Känns väldigt skönt! :laugh:

ChuckTesta
2016-03-08, 15:45
Jag är redan vig sen tidigare men började stretcha igen för någon vecka sen. Känner redan att jag är mjukare och kan sträcka längre ner osv. Märker du ingen skillnad alls efter tre veckor så känns det som att det felar någonstans.

Diomedea exulans
2016-03-08, 16:01
Jag är redan vig sen tidigare men började stretcha igen för någon vecka sen. Känner redan att jag är mjukare och kan sträcka längre ner osv. Märker du ingen skillnad alls efter tre veckor så känns det som att det felar någonstans.

Kan jag kanske skylla på gener i det här fallet, eller är det som vanligt på Kolo, att jag bara är lat?

jego
2016-03-08, 16:46
Stelhet måste vara så sjukt genetiskt. Har ägnat timmar åt stretching med medelmåttiga resultat och återgått till mitt normalstela jag så fort jag tröttnat på alla stretching. Bäst resultat har jag trots allt fått av dynamisk stretch även om effekten varit lika kortvarig. Numer har jag accepterat mitt öde som stel. Kanske är du istället explosiv. Min lekmanna analys, helt utan vetenskaplig förankring, av min omgivning har nämligen nåt fram till slutsatsen att stela personer oftare är explosivare av naturen (i otränat tillstånd) en dess mjukare fränder.

Diomedea exulans
2016-03-08, 16:55
Stelhet måste vara så sjukt genetiskt. Har ägnat timmar åt stretching med medelmåttiga resultat och återgått till mitt normalstela jag så fort jag tröttnat på alla stretching. Bäst resultat har jag trots allt fått av dynamisk stretch även om effekten varit lika kortvarig. Numer har jag accepterat mitt öde som stel. Kanske är du istället explosiv. Min lekmanna analys, helt utan vetenskaplig förankring, av min omgivning har nämligen nåt fram till slutsatsen att stela personer oftare är explosivare av naturen (i otränat tillstånd) en dess mjukare fränder.

Jag är faktiskt minst explosiv på Kolo. :laugh: Är väldigt långsam och svag.

Om min kropp har någon "fördel" så är det uthållighet isåfall. Jag orkar göra ganska många reps på vikter ganska lite under mitt 1RM.

jego
2016-03-08, 16:59
Fan där sket sig min tes :-) Nån fördel får man säkert av att vara stel. Skall tänka ut något nytt. Uthållig kan jag ju inte säga för det blir ju tvärt emot mina tidigare tankar.

Diomedea exulans
2016-03-08, 17:01
Fan där sket sig min tes :-) Nån fördel får man säkert av att vara stel. Skall tänka ut något nytt. Uthållig kan jag ju inte säga för det blir ju tvärt emot mina tidigare tankar.

En fördel är att det är mindre risk att lederna hoppar ur led.

Diomedea exulans
2016-03-08, 17:15
Som sagt instruerar jag i både Taekwondo och Kyokushin. (Har tidigare instruerar i bl a Shotokan, Wushu/Kung Fu och lite annat.
I karaten har jag infört samma stretching som i Taekwondon - mycket uppskattat. Vad vill jag säga med det? Uppsök en taekwondoklubb om sådan finns och anamma deras stretching. Inget ont om karaten, men ofta är det undermålig stretching...Jag har inte tid att vara detaljerad här, men mycket dynamisk!

Eftersom det är jobbigt att träffa folk IRL - kan det här vara något att kopiera?

8eSUc-AdPME

smeander
2016-03-08, 19:18
Tja!

Jag har stretchat en timme om dagen, oftast fördelat på en halvtimme på förmiddagen, en halvtimme på kvällen, i tre veckor nu. Utöver detta stretchar vi som uppvärmning på karaten tre gånger i veckan. Och jag märker inte någon förbättring. Är det normalt? Hur snabbt bör man märka det? Enligt alla stretchingguider på internet som finns så ska man märka resultat mycket snabbare.

Syftet med min stretch är att bli vigare åt sidosplit-hållet. Ungefär halva stretchpasset lägger jag på att stretcha höftböjare, baksida lår, skinkor och framsida lår, medan andra halvan går till att stretcha insida lår.

Stretcherna jag utför är diverse "vanliga" stretcher, som jag håller i allt mellan 30 sekunder till 5 minuter. Jag inleder alltid med ett snabbt rörelseschema jag fick av en sjukgymnast.

I början av varje session är jag alltid så stel så jag bara kan gå ut så benen är i ca 45° mot varandra, åt split-hållet alltså. Efter en halvtimme stretchande blir jag rörligare, och kan gå ut från 70-90°. Den ökade vigheten försvinner dock väldigt fort. Jag är alltid precis lika stel i början av varje session. Har även märkt att om jag stretchar ett par timmar innan karaten så är jag stel igen när karaten börjar. Detta är ett jobbigt problem för karate kräver att man kan gå ut kanske 120° åt split-hållet, så jag får alltid göra halvdana tekniker.

Värt att nämna kanske är att jag alltid får ont i knäna medan jag stretchar insida lår. Var hos en naprapat som sa att jag hade ärrvävnad i knäna, och att det var okej att det gjorde ont när man stretchade den. Det verkar även som att höfterna tar stryk. Numera om jag står på ett ben och vrider och vänder på det andra benet så knakar det i höften på benet jag vrider på. Ibland när jag ligger i sängen numera så kan höfterna och knäna börja värka spontant, dessutom.

När jag är fystränare på hockeyläger är spelarna mycket rörligare under sista dagen jämfört med första så ett bra rörlighets- och stretchupplägg kan göra gigantisk skillnad på 5-6 dagar. Utgångsläget spelar också roll, men för att se skillnad räcker det med 1-2 dagar.

Diomedea exulans
2016-03-08, 19:27
När jag är fystränare på hockeyläger är spelarna mycket rörligare under sista dagen jämfört med första så ett bra rörlighets- och stretchupplägg kan göra gigantisk skillnad på 5-6 dagar. Utgångsläget spelar också roll, men för att se skillnad räcker det med 1-2 dagar.

Då tycker man nästan att 3 veckor borde räcka...

I2815
2016-03-09, 07:39
Då tycker man nästan att 3 veckor borde räcka...

Ja, det gör det. Finns säkert genetiska anomaliteter eller andra avvikelser men att läsa dina poster är som att läsa någon som "accepterat" att man har sämre förutsättningar än alla andra.

Du är inte lat. Du tränar mycket mer än mig och med bättre tänk i planeringen av träningen. Men du projicerar en mentalitet som en hund som lagt sig på sidan. Du kör karate men hatar sparring, lägger upp bilder i osmickrande vinklar, har ständigt väldigt långa utlägg om dina tillkortakommanden och vad dessa beror på? Jag vet inte, det är ju inte för att du är lat iaf. Du tränar ju med en frekvens jag psykiskt inte hade orkat men det verkar som att du inte har psyke för att pressa dig förbi barriärer du själv byggt upp.

Eller så har psyket ingenting med saken att göra och du är ett genetiskt freak inom alla fysiska områden. Eller så kanske du har sämre förutsättningar inom vissa områden och låter det styra dina målsättningar och förväntningar.

Det är absolut ingen diss. Jag vet inte varför du inte får bra resultat eftersom du gör saker till synes rätt. Jag tycker bara det känns som någon typ av defaitistisk mentalitet genomsyrar många av dina inlägg och den ska definitivt bort. Sen är du på ett forum som inte är representativt för jordens befolkning när det kommer till träning, visst. Men ändå. Lite vinnareskalle nu istället. Nu är det det för mycket svensk fotboll.

Loke
2016-03-09, 08:40
Men kom igen, är det verkligen Dios attityd som är ett problem här? Jag känner igen mig mycket i frågeställningen och jag känner igen svaren. Den här tråden exemplifierar ett skäl till varför jag för några år sedan började störa mig allt mer på folk som bara gav "stretcha!" som enda råd till folk som har svårt för grundläggande knäböjar. För vissa är det skiteffektiv, för andra funkar det inte alls.

Grejen är att har man de genetiska fördelarna vad gäller vighet så utvecklas man massor av bara några dagars arbete. Så här är det nog för majoriteten av människor. Jag misstänker att de ofta inte ens är speciellt stela, de måste bara bli lite mer bekväma med att ta ut rörelserna i sitt ytterläge och utnyttja den vighet de redan har, slappna av lite, liksom. För dem funkar allt - mycket eller lite, hårt eller mjukt, statiskt eller dynamiskt. Så länge de befinner sig i ytterläget så kommer de förbättras. Eftersom de får tillräckliga resultat inom bara några dagar så behöver de aldrig uppleva att den utvecklingen är långt ifrån linjär.

Haken är kanske att Dio har så pass svårt för detta att han redan uttnyttjar all den rörlighet han har för att klara sig i vardagen. Det finns alltså väldigt lite av dessa enkla newbie gains att hämta. Det är klart man blir uppgiven när alla skriver att det borde ta några dagar och man själv knappt upplever någon effekt alls efter flera veckor. Jag tycker nog alltså att problemet är minst lika mycket attityden hos de som tar sin mall och metodik från fall där resultaten har kommit lätt. När Dio inte passar i mallen så är det för att "du inte har psyke för att pressa dig förbi barriärer du själv byggt upp.". Haha. Bra coaching, där.

Baserat på den rådgivningen som Dio får här så är det ju uppenbart att flera av er saknar erfarenhet av att verkligen ha problem med rörligheten. Vilka jävla barriärer har ni pressat er igenom? Inga. Kanske är på tiden att klämma fram ett litet "Ja, stretching kan nog vara svårt, jag har faktiskt ingen riktigt erfarenhet av hur man ska fortsätta om tillräckliga resultat ej uppnås inom en vecka"?

Om jag skulle ge Dio ett råd så är det att inte ha så höga krav på sig själv på den här punkten. Jag tror det går att fortsätta utveckla sin rörlighet, men lägger man för mycket energi på det så tröttnar man. Jobba på rörligheten dagligen, men inte för mycket, då tappar man motivation, inte för hårt, då tappar man motivtion. Försök göra rörlighetsträningen till en positiv och avslappnande grej du gör dagligen. Fortsätt träna det du vill bli bra på, jag vet flera kampsportare som, precis som nämnts i tråden, blivit bra på sina grejer för att kompensera för dålig rörlighet. Träna brett - jobba med tex uthållighet, styrka, teknisk skicklighet. När väl rörligheten kommer så du tar dig vidare så kommer du vara starkare på alla andra punkter än dina dåvarande gelikar. Men ha hela tiden med rörligheten i träningen, låt det ta tid!

I2815
2016-03-09, 10:58
Jag är absolut ingen coach, inte utgett mig för att vara en och frågeställningen var allmänt ställd, inte specifikt. Jag reagerade på en generell attityd som genomsyrar ganska mycket av vad Dio skriver och som kan vara negativt för hans utveckling. Jag påstår inte att jag vet precis hur det är, jag påtalar bara något jag ser. Jag kanske har helt fel. Det är det inte säkert att Dio själv kan svara på ens.

Och självklart har många här tagit sig igenom sig barriärer där rörlighet är ett problem; många här inne har tränat och tävlat i många år. Och vissa av oss, som jag exempelvis, har mer än en gång skapat hinder där det inte fanns några som jag sedan hade mycket svårt att ta mig över. Hade jag inte haft den erfarenheten själv hade jag såklart inte skrivit något. Jag skrev för att eventuellt så kan jag hjälpa någon baserat på egen erfarenheter.

Varför utgår du från att någon inte behövt jobba hårt för att anpassa sin rörlighet? Jag jobbade i månader för att anpassa min stance i boxning för att jobba runt en permanent ryggskada som än idag har förstört min förmåga till fri rörelse i vissa situationer, som exempelvis överkroppsrörlighet i boxning. Första gångerna gjorde det ont att bara ställa sig i en annan position.

Jag tyckte det lät väldigt konstigt att stretcha 1 timme om dagen i 3 veckor utan att se några som helst resultat. Det tycker jag fortfarande. Dio verkar ha ganska god insikt i träningsvärlden och hur man filtrerar information. Därför tycker jag det är konstigt om han har gjort helt fel, varje dag, i 3 veckor.

Antingen så gör Dio helt rätt men pressar sig inte tillräckligt mycket, eller så gör han fel och behöver bättre coaching än vad man får på ett internet-forum. Men det var här han frågade och alla här är fria att ge de råd de kanske tror hjälper.

Diomedea exulans
2016-03-09, 11:32
Ja, det gör det. Finns säkert genetiska anomaliteter eller andra avvikelser men att läsa dina poster är som att läsa någon som "accepterat" att man har sämre förutsättningar än alla andra.

Du är inte lat. Du tränar mycket mer än mig och med bättre tänk i planeringen av träningen. Men du projicerar en mentalitet som en hund som lagt sig på sidan. Du kör karate men hatar sparring, lägger upp bilder i osmickrande vinklar, har ständigt väldigt långa utlägg om dina tillkortakommanden och vad dessa beror på? Jag vet inte, det är ju inte för att du är lat iaf. Du tränar ju med en frekvens jag psykiskt inte hade orkat men det verkar som att du inte har psyke för att pressa dig förbi barriärer du själv byggt upp.

Eller så har psyket ingenting med saken att göra och du är ett genetiskt freak inom alla fysiska områden. Eller så kanske du har sämre förutsättningar inom vissa områden och låter det styra dina målsättningar och förväntningar.

Det är absolut ingen diss. Jag vet inte varför du inte får bra resultat eftersom du gör saker till synes rätt. Jag tycker bara det känns som någon typ av defaitistisk mentalitet genomsyrar många av dina inlägg och den ska definitivt bort. Sen är du på ett forum som inte är representativt för jordens befolkning när det kommer till träning, visst. Men ändå. Lite vinnareskalle nu istället. Nu är det det för mycket svensk fotboll.

Alla ni som klagar på att jag är för självkritisk missar en ljuvlig ironi: Varje gång ni klagar på mig ger ni mig ännu mer anledning att tycka att jag själv är kass. Ni lägger ju till "är för självkritisk" på listan över anledningar jag har till att ogilla mig själv. Lite som att försöka släcka eld med bensin.

Och varför är det så orimligt att jag har usla gener? Newsflash: Alla människor tillhör inte de mest begåvade 80 %:en. Alla människor tillhör inte ens de mest begåvade 99,999 %:en. Forumet kryllar ju av hurrilar, 130kg_finsk_sisu:ar och Mapa:ar, är det då helt otänkbart att här finns en och annan som är på motsatta ändan av spektrat? Jag tycker då att "dåliga gener" är en mer trolig förklaring än er flummiga, one-size-fits-all, new-age-aktiga "allt sitter i huvudet"-lösning som ni applicerar på alla mina fysiska tillkortakommanden. Det påminner inte så lite om folk som tror att man kan bota cancer med mindfulness. Ni kanske tror att när mina chakran är i harmoni med universum så förvandlas jag till Jean Claude van-Schwarzenegger?

Nog för att mycket är mentalt när man ska försöka sätta ett nytt PB i knäböj, men som Loke är inne på: Hur har du tänkt att attityd ska spela roll i det här fallet? Jag vet inte om du läste mitt startinlägg så noga, men jag lyckas alltså bli lite vigare varje gång jag stretchar, och problemet är att jag sedan fort blir lika stel som förut igen. Du menar kanske att det är mitt undermedvetna som tänker "åh nej, jag får inte bli vigare", varpå hjärnan skickar signaler till musklerna, senorna och ligamenten att dra ihop sig igen... Eller nåt? Eller du menar att jag inte stretchar tillräckligt hårt? Missade du att jag alltid stretchar tills jag får ont i knäna? När stretchar man hårt nog, när ett ledband går av?

Och det är inte lätt att uppnå balans i den eviga frågan om hur positiv man ska vara på internet. Ända sedan sociala medias gryning har striden rasat mellan lägrena där ena sidan anser att det är fult att gnälla, och andra sidan menar att det är mentalt ohälsosamt att alla försöker verkar så glada på Facebook hela tiden, och det vore bättre för alla inblandade om vi berättade om våra mörka tankar lika mycket som våra ljusa.

Nog för att jag klankar ner mycket på mig själv, men på den här sidan har fått veta att jag är självgod, inte så rolig som jag tror, inte så snygg som jag tror, och inte så bra i sängen som jag tror (jag kommer aldrig förstå hur folk kom fram till det sistnämnda, men men). Så uppenbarligen har jag beskrivit mig själv i alldeles för varma ordalag flera gånger.

Dessutom är det skönt att gnälla av sig när det är något som stör en. Man skriver ett träningsdagboksinlägg om det, och sedan tänker man inte så mycket på det längre. Jag har slutat skriva negativa grejer på Facebook - folk började klaga - men kan jag inte få vara mig själv på Kolo iallafall?

Sedan är det ganska naturligt att jag gnäller mycket på en sida som handlar om något som går väldigt dåligt för mig, dvs träning. Ni ska se mig på hönsforumet, där är jag en riktig solstråle. Utom när jag pratar om benkvalster. Jag blir fan aldrig kvitt benkvalstret på mina höns! Jag har prövat det mesta; smörja med Tenutex, med vaselin, med matolja, med tjära... Kvalstren sitter kvar. Det måste vara för att jag inte vill bli av med kvastren tillräckligt! Jag missar omedvetet att smörja in vissa fläckar på hönornas ben, eftersom jag inte tycker det är roligt att göra det. Hur ska man kunna bota benkvalster om man inte älskar det?!

Och vad är det för fel med att hålla på med karate om man hatar sparring? Man kan ju gilla kata! Det finns faktiskt karateklubbar som aldrig någonsin kör sparring. Läste om en svartbälte som inte hade testat det en enda gång i sitt liv.

Men kom igen, är det verkligen Dios attityd som är ett problem här? Jag känner igen mig mycket i frågeställningen och jag känner igen svaren. Den här tråden exemplifierar ett skäl till varför jag för några år sedan började störa mig allt mer på folk som bara gav "stretcha!" som enda råd till folk som har svårt för grundläggande knäböjar. För vissa är det skiteffektiv, för andra funkar det inte alls.

Grejen är att har man de genetiska fördelarna vad gäller vighet så utvecklas man massor av bara några dagars arbete. Så här är det nog för majoriteten av människor. Jag misstänker att de ofta inte ens är speciellt stela, de måste bara bli lite mer bekväma med att ta ut rörelserna i sitt ytterläge och utnyttja den vighet de redan har, slappna av lite, liksom. För dem funkar allt - mycket eller lite, hårt eller mjukt, statiskt eller dynamiskt. Så länge de befinner sig i ytterläget så kommer de förbättras. Eftersom de får tillräckliga resultat inom bara några dagar så behöver de aldrig uppleva att den utvecklingen är långt ifrån linjär.

Haken är kanske att Dio har så pass svårt för detta att han redan uttnyttjar all den rörlighet han har för att klara sig i vardagen. Det finns alltså väldigt lite av dessa enkla newbie gains att hämta. Det är klart man blir uppgiven när alla skriver att det borde ta några dagar och man själv knappt upplever någon effekt alls efter flera veckor. Jag tycker nog alltså att problemet är minst lika mycket attityden hos de som tar sin mall och metodik från fall där resultaten har kommit lätt. När Dio inte passar i mallen så är det för att "du inte har psyke för att pressa dig förbi barriärer du själv byggt upp.". Haha. Bra coaching, där.

Baserat på den rådgivningen som Dio får här så är det ju uppenbart att flera av er saknar erfarenhet av att verkligen ha problem med rörligheten. Vilka jävla barriärer har ni pressat er igenom? Inga. Kanske är på tiden att klämma fram ett litet "Ja, stretching kan nog vara svårt, jag har faktiskt ingen riktigt erfarenhet av hur man ska fortsätta om tillräckliga resultat ej uppnås inom en vecka"?

Om jag skulle ge Dio ett råd så är det att inte ha så höga krav på sig själv på den här punkten. Jag tror det går att fortsätta utveckla sin rörlighet, men lägger man för mycket energi på det så tröttnar man. Jobba på rörligheten dagligen, men inte för mycket, då tappar man motivation, inte för hårt, då tappar man motivtion. Försök göra rörlighetsträningen till en positiv och avslappnande grej du gör dagligen. Fortsätt träna det du vill bli bra på, jag vet flera kampsportare som, precis som nämnts i tråden, blivit bra på sina grejer för att kompensera för dålig rörlighet. Träna brett - jobba med tex uthållighet, styrka, teknisk skicklighet. När väl rörligheten kommer så du tar dig vidare så kommer du vara starkare på alla andra punkter än dina dåvarande gelikar. Men ha hela tiden med rörligheten i träningen, låt det ta tid!

Ja, kanske ska köra ett vift-schema två gånger om dagen. Kanske fem minuter, istället för en halvtimme. Blir jag en cm vigare i veckan blir det 52 cm på ett år!

Beemel
2016-03-09, 11:41
Och varför är det så orimligt att jag har usla gener?

Visst kan man ha usla gener, det stämmer säkert.
Men att, exempelvis, påstå att man har 80 cm kvar mellan grenen och marken i max stretchläge för split har ingenting med dåliga gener att göra. Det handlar helt enkelt om en sjujävla överdrift och en onödigt negativ uppskattning av dig själv.
Tror att det är mer sådana överdrivet negativa kommentarer som det syftas på.
Det är (i just detta exempel) inte dåliga gener det handlar om utan en onödigt negativ inställning.

Matsa
2016-03-09, 11:45
När jag är fystränare på hockeyläger är spelarna mycket rörligare under sista dagen jämfört med första så ett bra rörlighets- och stretchupplägg kan göra gigantisk skillnad på 5-6 dagar. Utgångsläget spelar också roll, men för att se skillnad räcker det med 1-2 dagar.

Jag tror inte att man bör jämföra Dio med unga hockeyspelare. Under alla år jag har tränat kampsport tycker jag att det har varit tydligt att de som har börjat i vuxen ålder ofta har fått slita väldigt länge för att få den rörlighet som vi unga fick på ganska kort tid.

Sen är det givetvis genetiskt också. Killen som hade högst grad efter huvudinstruktören i min klubb hade tränat 9 år och var ändå inte vigare än jag var trots att han faktiskt stretchade både mer och hårdare än mig. Vissa perioder har jag för mig att han var ganska vig men han verkade ha lätt för att tappa det igen. Han kompenserade dock mycket genom att ha riktigt bra balans och kroppskontroll.

Beemel
2016-03-09, 11:49
men kan jag inte få vara mig själv på Kolo iallafall?

Kan inte vi få vara oss själva och påpeka din negativitet? Du skriver ju ändå på ett allmänt forum, klart du kommer få kommentarer/mothugg.



Och vad är det för fel med att hålla på med karate om man hatar sparring? Man kan ju gilla kata! Det finns faktiskt karateklubbar som aldrig någonsin kör sparring. Läste om en svartbälte som inte hade testat det en enda gång i sitt liv.


Gradering från Brunt bälte och upp innehåller jiyu kumite (vilket lätt går att jämföra med sparring) som graderingsmoment.... So good luck with that.
Svart bälte och Dan grader är synonymt med "mästargrader". Har svårt att se någon som "mästare" som inte behärskar även fight och sparring. Det är Karate du tränar inte Kata. Karate är: Kihon, Kata och Kumite, annars är det inte Karate (eller så är det bara jag som blivit indoktrinerad det av min Sensei).

VINGTOR
2016-03-09, 12:14
Ge dig själv ett 3 månaders kolozzeumförbud, där all tid du lägger här skrivandes negativa tankar istället koncentrerar dig på att bli bättre, på vad du nu vill.

Xtreme-G
2016-03-09, 12:30
Shit vad alla hatar på Diomedea exulans!?

Jag ställer mig i fanskaran istället. Du verkar vara en härlig person, men ärligt talat tror jag sanningen på alla frågor rörande dig ligger någonstans mitt emellan. Detta kan tyckas självklart, men det blir alltid så svart och vitt i diskussionerna på kolozzeum.

Beemel
2016-03-09, 12:58
Shit vad alla hatar på Diomedea exulans!?

Jag ställer mig i fanskaran istället. Du verkar vara en härlig person, men ärligt talat tror jag sanningen på alla frågor rörande dig ligger någonstans mitt emellan. Detta kan tyckas självklart, men det blir alltid så svart och vitt i diskussionerna på kolozzeum.

Att försöka få någon att tänka mer postivt och ifrågasätta en genuint pessimistisk inställning är alltså likställt med att "hata på".
Intressant.

Det verkar som, om något, han är bäst på att hata på sig själv. =D

LångLars
2016-03-09, 13:19
Själv har jag alltid varit en stel person och särskilt då i benen, vilka fortfarande kan liknas vid spända pianosträngar. Min far är stel och nu har även min son, 11 år, ärvt denna fysiska bestraffning. Så visst kan man säga att det är genetiskt. Jag har genom åren försökt att bli mjukare, först i min tidigare "idrottskarriär" och nu även på senare år. Det som jag alltid fått lära mig är att "stretcha så kommer allt att lösa sig". Har kämpat på med statisk stretch av både baksida lår och ljumskar men har, trots detta, haft problem att röra marken med raka ben, ont i ljumskarna, alltid fått bita ihop vid tex. knäböj och acceptera att några djupa böj kommer jag aldrig att kunna göra. Har nu återupptagit min träning efter x antal år och märkte att statisk stretching faktiskt endast förvärrar allt. Började då med dynamisk stretch av höftböjarna, ljumskar, lår och vader hemmavid samt innan varje böjpass och ta mig fan, jag kan nu sitta i squat-position samt gå något under parallellt i böjen. Nu återstår dynamisk stretch av bröstryggen...

therunningman
2016-03-09, 13:28
För att komma med ett konkret exempel eller empirisk kunskap om ni så vill:

Det finns exceptionellt stela människor (ex jag) som svarar dåligt på rörelseträning kring höft (i mitt fall flera höftböjare och baksida lår) och som inte får några direkta ökningar (inom felmarginalen till inga ökningar alls) på ett månads program med bra rörlighetsträning.

Genom att skippa rörelseträningen och bara träna styrka (med ex skivstång eller kanske en period med mer intensiv löpning) kan jag däremot på några veckor öka rörligheten i baksida lår + ländrygg mm (utvärderas med tip to toe) med minst 5 cm. Sedan är jag sjuk igen under några månader och för börja från utgångsläget igen.

Ibland sitter inte stelhet i fascior och ibland hjälper inte PNF, klassisk stretching eller rörelseträning. Sitter inskränkningen (som i mitt fall) neuromuskulärt med tonusförhöjning får man pröva något annat. Kanske bli starkare i bål/säte/baksida lår/psoas major, fixa hållningen, få hjälp av en Feldenkraiz terapeut. Testa ett annat upplägg helt enkelt. Lite simpel träning med basal kropps kan göra underverk när det kommer till rörlighet för en del personer.

Vi är alla olika.

Sheogorath
2016-03-09, 14:04
therunningman har en viktig poäng. Tonusökning i ena baksidan och/eller vaden är t.ex. väldigt vanligt vid diskproblematik i ryggen om man har en påverkan på rotnivåer L5-S2. Då kommer man bara så långt med stretching: Ischialgin måste behandlas för bästa resultat.

Diomedea exulans
2016-03-09, 14:19
Visst kan man ha usla gener, det stämmer säkert.
Men att, exempelvis, påstå att man har 80 cm kvar mellan grenen och marken i max stretchläge för split har ingenting med dåliga gener att göra. Det handlar helt enkelt om en sjujävla överdrift och en onödigt negativ uppskattning av dig själv.


Överdrift? Det var en uppskattning, utan att jag hade mätt. Baserad på att jag vet med mig att jag har exakt en meter från golvet till höftkammen (vilket jag har mätt en gång).

Men jag testade nu att ställa mig framför spegeln och gå ut så långt jag kunde i split, helt ouppvärmd, tills det började strama i ljumskarna och göra ont i knäna, och mätte hur långt det var upp till grenen. Som du kanske ser så var det 77-78 cm (dra ifrån en centimeter som bara är byxor och luft).

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/596329b1-32ab-4da8-a733-69eef71b33ae_zps26xzsu8f.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/596329b1-32ab-4da8-a733-69eef71b33ae_zps26xzsu8f.jpg.html)

Tre centimenter, snacka om årets "överdrift". *facepalm*

Kan inte vi få vara oss själva och påpeka din negativitet? Du skriver ju ändå på ett allmänt forum, klart du kommer få kommentarer/mothugg.

Okej, men då får jag ge mothugg på era mothugg!

Gradering från Brunt bälte och upp innehåller jiyu kumite (vilket lätt går att jämföra med sparring) som graderingsmoment.... So good luck with that.
Svart bälte och Dan grader är synonymt med "mästargrader". Har svårt att se någon som "mästare" som inte behärskar även fight och sparring. Det är Karate du tränar inte Kata. Karate är: Kihon, Kata och Kumite, annars är det inte Karate (eller så är det bara jag som blivit indoktrinerad det av min Sensei).

Okejdå. Killen jag läste om tillhörde förmodligen en annan stil eller ett annat förbund (läste om honom på en brittisk sida). På min förra klubb körde vi låggraderade (upp till typ blått) nästan aldrig fri fight iallafall, kanske en gång i kvartalet.

Dessutom gillade inte Gichin Funakoshi sparring!

Ge dig själv ett 3 månaders kolozzeumförbud, där all tid du lägger här skrivandes negativa tankar istället koncentrerar dig på att bli bättre, på vad du nu vill.

Okej. Jag vill bli bättre på att stretcha. Hur ska jag göra istället för att fråga här?

Började då med dynamisk stretch av höftböjarna, ljumskar, lår och vader hemmavid samt innan varje böjpass och ta mig fan, jag kan nu sitta i squat-position samt gå något under parallellt i böjen. Nu återstår dynamisk stretch av bröstryggen...

Vill du förklara mer i detalj hur du gjorde?

therunningman har en viktig poäng. Tonusökning i ena baksidan och/eller vaden är t.ex. väldigt vanligt vid diskproblematik i ryggen om man har en påverkan på rotnivåer L5-S2. Då kommer man bara så långt med stretching: Ischialgin måste behandlas för bästa resultat.

Hur får man reda på om man har nåt sånt? Jag har lite ryggproblem, så jag kan tänka mig att jag har ischialgi (vad det nu är, har aldrig hört talas om det).

I2815
2016-03-09, 14:46
Alla ni som klagar på att jag är för självkritisk missar en ljuvlig ironi: Varje gång ni klagar på mig ger ni mig ännu mer anledning att tycka att jag själv är kass. Ni lägger ju till "är för självkritisk" på listan över anledningar jag har till att ogilla mig själv. Lite som att försöka släcka eld med bensin.

Och varför är det så orimligt att jag har usla gener? Newsflash: Alla människor tillhör inte de mest begåvade 80 %:en. Alla människor tillhör inte ens de mest begåvade 99,999 %:en. Forumet kryllar ju av hurrilar, 130kg_finsk_sisu:ar och Mapa:ar, är det då helt otänkbart att här finns en och annan som är på motsatta ändan av spektrat? Jag tycker då att "dåliga gener" är en mer trolig förklaring än er flummiga, one-size-fits-all, new-age-aktiga "allt sitter i huvudet"-lösning som ni applicerar på alla mina fysiska tillkortakommanden. Det påminner inte så lite om folk som tror att man kan bota cancer med mindfulness. Ni kanske tror att när mina chakran är i harmoni med universum så förvandlas jag till Jean Claude van-Schwarzenegger?

Nog för att mycket är mentalt när man ska försöka sätta ett nytt PB i knäböj, men som Loke är inne på: Hur har du tänkt att attityd ska spela roll i det här fallet? Jag vet inte om du läste mitt startinlägg så noga, men jag lyckas alltså bli lite vigare varje gång jag stretchar, och problemet är att jag sedan fort blir lika stel som förut igen. Du menar kanske att det är mitt undermedvetna som tänker "åh nej, jag får inte bli vigare", varpå hjärnan skickar signaler till musklerna, senorna och ligamenten att dra ihop sig igen... Eller nåt? Eller du menar att jag inte stretchar tillräckligt hårt? Missade du att jag alltid stretchar tills jag får ont i knäna? När stretchar man hårt nog, när ett ledband går av?

Och det är inte lätt att uppnå balans i den eviga frågan om hur positiv man ska vara på internet. Ända sedan sociala medias gryning har striden rasat mellan lägrena där ena sidan anser att det är fult att gnälla, och andra sidan menar att det är mentalt ohälsosamt att alla försöker verkar så glada på Facebook hela tiden, och det vore bättre för alla inblandade om vi berättade om våra mörka tankar lika mycket som våra ljusa.

Nog för att jag klankar ner mycket på mig själv, men på den här sidan har fått veta att jag är självgod, inte så rolig som jag tror, inte så snygg som jag tror, och inte så bra i sängen som jag tror (jag kommer aldrig förstå hur folk kom fram till det sistnämnda, men men). Så uppenbarligen har jag beskrivit mig själv i alldeles för varma ordalag flera gånger.

Dessutom är det skönt att gnälla av sig när det är något som stör en. Man skriver ett träningsdagboksinlägg om det, och sedan tänker man inte så mycket på det längre. Jag har slutat skriva negativa grejer på Facebook - folk började klaga - men kan jag inte få vara mig själv på Kolo iallafall?

Sedan är det ganska naturligt att jag gnäller mycket på en sida som handlar om något som går väldigt dåligt för mig, dvs träning. Ni ska se mig på hönsforumet, där är jag en riktig solstråle. Utom när jag pratar om benkvalster. Jag blir fan aldrig kvitt benkvalstret på mina höns! Jag har prövat det mesta; smörja med Tenutex, med vaselin, med matolja, med tjära... Kvalstren sitter kvar. Det måste vara för att jag inte vill bli av med kvastren tillräckligt! Jag missar omedvetet att smörja in vissa fläckar på hönornas ben, eftersom jag inte tycker det är roligt att göra det. Hur ska man kunna bota benkvalster om man inte älskar det?!

Och vad är det för fel med att hålla på med karate om man hatar sparring? Man kan ju gilla kata! Det finns faktiskt karateklubbar som aldrig någonsin kör sparring. Läste om en svartbälte som inte hade testat det en enda gång i sitt liv.

Jag försökte ge dig positiv feedback samt råd angående din attityd överlag och hur den kan vara en enorm faktor när det kommer till att prestera. Inställning och attityd är väldigt viktigt. Om du väljer att tolka allt jag sa till kritik och sedan börja häva ur dig rena dumheter, då kan du hålla din negativitet rikat emot dig själv istället. Uppenbarligen så är de mest grundläggande idéer inom sportpsykologi och mental träning nu förpassat till new age-flummeri.

Du får gnälla på internet. Var dig själv. Jag försökte ärligt talat att muntra upp dig. Påpeka att du har bättre träningsdisciplin än jag själv bla. Jag tycker du verkar trevlig men att du har en inställning till träning och fysiska utmaningar som förefaller icke-konstruktiv. Jag antar att du drar in rätt mycket material från andra trådar jag inte läst, eller har något större intresse av att läsa. Du skapade väl tråden för att få råd? Om du tycker att råden är dåliga rätt av så behöver du inte ta till dig.

Jag är kall är jag stel, när jag blivit lite varm är jag 10 gånger vigare. För mig är det naturligt. Ökat blodflöde i muskulaturen gör mig mycket rörligare. Är det något som kan spela in i hur du upplever din stelhet eller brist på framsteg?

Jag vet inte om din attityd eller ditt psyke spelar in i din stretching eller i din träning. Jag sa att det kanske gjorde det. Att det kanske var en blandning av dålig inställning och dåliga förutsättningar. Jag vet inte. Vad jag vet är att du gör fel om du stretchar 1 timme om dagen i 3 veckor och inte ser minsta resultat. Sen kan man ju hänvisa alla tillkortakommanden man har till genetiska defekter. Det kanske är sanningen, det vet inte jag. Jag tycker inte det låter särskilt rimligt sett till alternativen bara.

Och jag ber om ursäkt då jag trodde att du menade karate som en kampsport och inte som en form av dans, jag är mest bekant med de former som innehåller någon form av kontakt och inte enbart utstuderade dansrutiner. Inget fel i det, jag såg det bara som något annat och då hade din inställning varit konstig. Jag har inget emot kata. Jag ser det som en positiv del i att bevara ett kulturarv i kampsporten. Vare sig det är kator eller wai khru ram muay. Själv hade jag gärna tränat yoga om jag hade haft ork och energi och om mitt schema hade tillåtit det.

En annan användare länkade massa strech-övningar som fanns på den här sidan; https://www.sportamore.se/magazine/sport-traning/antligen-schemat-stretchamore/

Du kanske hittar något vettigt där. Mycket dynamisk stretching och genomgång på hur du ska göra.

Sheogorath
2016-03-09, 15:23
Hur får man reda på om man har nåt sånt? Jag har lite ryggproblem, så jag kan tänka mig att jag har ischialgi (vad det nu är, har aldrig hört talas om det).

Ischialgi är bara fikonspråk för ischias-smärta. Diskbuktning och diskbråck är de vanligaste orsakerna men man kan också få det av förträngning mellan kotorna (sk spinal stenos). Det är framförallt sistnämnda som kan ge påverkan på båda sidorna. Ökad muskeltonus i båda baksidorna p.g.a. ischias hos unga personer är inte alls vanligt så om du är lika stel på höger och vänster sida är det väldigt osannolikt att något sådant ligger bakom. Diagnosticeras bäst av en fysioterapeut eller möjligen naprapat.

Diomedea exulans
2016-03-09, 15:59
Ischialgi är bara fikonspråk för ischias-smärta. Diskbuktning och diskbråck är de vanligaste orsakerna men man kan också få det av förträngning mellan kotorna (sk spinal stenos). Det är framförallt sistnämnda som kan ge påverkan på båda sidorna. Ökad muskeltonus i båda baksidorna p.g.a. ischias hos unga personer är inte alls vanligt så om du är lika stel på höger och vänster sida är det väldigt osannolikt att något sådant ligger bakom. Diagnosticeras bäst av en fysioterapeut eller möjligen naprapat.

Då är det nog inte det jag har, är nästan jämnstel på höger och vänster sida.

Beemel
2016-03-09, 16:05
Överdrift? Det var en uppskattning, utan att jag hade mätt. Baserad på att jag vet med mig att jag har exakt en meter från golvet till höftkammen (vilket jag har mätt en gång).

Men jag testade nu att ställa mig framför spegeln och gå ut så långt jag kunde i split, helt ouppvärmd, tills det började strama i ljumskarna och göra ont i knäna, och mätte hur långt det var upp till grenen. Som du kanske ser så var det 77-78 cm (dra ifrån en centimeter som bara är byxor och luft).

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/596329b1-32ab-4da8-a733-69eef71b33ae_zps26xzsu8f.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/596329b1-32ab-4da8-a733-69eef71b33ae_zps26xzsu8f.jpg.html).

I stand corrected. Men är det där verkligen maxläge?!
I så fall får jag lov att gratulera till något av det märkligaste jag sett. Trodde inte för en sekund att någon som inte typ pajjat höften skulle kunna vara så orörlig. Känns helt orimligt. Men är det så det är så kan jag inte annat än ta tillbaka vad jag sagt.

Har fortfarande svårt att greppa hur det där skulle kunna vara ett max stretchläge. Har du låtit någon undersöka din höft/dina ljumsklar?

Beemel
2016-03-09, 16:10
Okej, men då får jag ge mothugg på era mothugg!

Varsågod!


Okejdå. Killen jag läste om tillhörde förmodligen en annan stil eller ett annat förbund (läste om honom på en brittisk sida). På min förra klubb körde vi låggraderade (upp till typ blått) nästan aldrig fri fight iallafall, kanske en gång i kvartalet.

Det gjorde inte vi i vår klubbh eller innan blått, men nu pratade vi om svart bälte

Illustrerade mannen
2016-03-09, 19:44
http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/596329b1-32ab-4da8-a733-69eef71b33ae_zps26xzsu8f.jpg (http://s404.photobucket.com/user/Hendrong/media/596329b1-32ab-4da8-a733-69eef71b33ae_zps26xzsu8f.jpg.html)


Albatrossen! Jag menar inte alls att dissa eller vara otrevlig - tvärtom. Men trollar du???
Jag måste drista mig till att tvivla på dig. Jag har aldrig sett någon som inte kan sära på benen mer än som på bilden... Och jag har sett många människor under alla års tränande... Jag hade en gång en elev som vi instruktörer (i hemlighet) kallade Kassaskåpet... Han vägde säkert 120 kg på ca 170 cm, han hade aldrig tränat något överhuvudtaget och kunde knappt utföra någon spark överhuvudtaget... Men han kunde sära på benen mer än du... Du skriver att du kan sparka höga sparkar framåt (jodan mawashigeri på japanska). I så fall är det sannolikt något anatomiskt fel på dig - du borde kunna bredda avsevärt mer... Och som sagt - inget illa menat och inget skitprat. Jag tror du trollar och i så fall tackar jag för underhållningen! 😀

jego
2016-03-09, 20:31
Gillar dio sätt att inte framställa allt som så jäkla rosaskimrande som allt annat på internetet. Allt är inte gött och då kan det vara skönt att få brodera ut det.
Angående dynamisk stretch så kan jag bara hålla med. Har aldrig blivit rörliggare av statisk stretch mer än för stunden. Verkar till och med, som andra påpekat, göra mig stelare då kroppen verkar svara med något slags muskelförsvar dagen/dagarna efter. Att däremot dynamisk, kontrollerat och upprepat genomföra stela rörelser har gett mig stora framsteg i tex knäböj, bryggor etc. men det måste ständigt underhållas. Efter kortare skadeuppehåll återgår jag till min grundstelhet. Har dock hittat vägar förbi idrottsligt. Barre träning inom balett verkar vara bra skit utan att egentligen ha någon aning.

Diomedea exulans
2016-03-09, 20:44
I stand corrected. Men är det där verkligen maxläge?!
I så fall får jag lov att gratulera till något av det märkligaste jag sett. Trodde inte för en sekund att någon som inte typ pajjat höften skulle kunna vara så orörlig. Känns helt orimligt. Men är det så det är så kan jag inte annat än ta tillbaka vad jag sagt.

Har fortfarande svårt att greppa hur det där skulle kunna vara ett max stretchläge. Har du låtit någon undersöka din höft/dina ljumsklar?

Albatrossen! Jag menar inte alls att dissa eller vara otrevlig - tvärtom. Men trollar du???
Jag måste drista mig till att tvivla på dig. Jag har aldrig sett någon som inte kan sära på benen mer än som på bilden... Och jag har sett många människor under alla års tränande... Jag hade en gång en elev som vi instruktörer (i hemlighet) kallade Kassaskåpet... Han vägde säkert 120 kg på ca 170 cm, han hade aldrig tränat något överhuvudtaget och kunde knappt utföra någon spark överhuvudtaget... Men han kunde sära på benen mer än du... Du skriver att du kan sparka höga sparkar framåt (jodan mawashigeri på japanska). I så fall är det sannolikt något anatomiskt fel på dig - du borde kunna bredda avsevärt mer... Och som sagt - inget illa menat och inget skitprat. Jag tror du trollar och i så fall tackar jag för underhållningen! ��

Jag varken trollar eller skämtar aprilo. Det där är maxläge, icke uppvärmd, precis när det börjar ta emot. Jag kan tvinga ner mig själv lite längre, men då gör det mer och mer ont ju längre ner jag går. När jag har stretchat en stund kan jag ofta gå ner mycket längre. För att citera mig själv från startinlägget:

I början av varje session är jag alltid så stel så jag bara kan gå ut så benen är i ca 45° mot varandra, åt split-hållet alltså. Efter en halvtimme stretchande blir jag rörligare, och kan gå ut från 70-90°.

Och visst är det ungefär 45° på bilden, mellan benen?

För att komplettera så kommer här en bild, från min journal, om hur det ser ut när jag är max uppvärmd, en bra dag, och går ner tills det gör riktigt ont:

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/Bild%202016-02-18%20kl.%2023.31_zpslnhistr3.jpg

Jag har låtit både två sjukgymnaster och en naprapat undersöka mig. De säger inte så mycket, mer än att jag är stel. Man hade kunnat förvänta sig ett "oj, något liknande har jag aldrig sett i min karriär!", men de har hållit sig väldigt lugna.

Gillar dio sätt att inte framställa allt som så jäkla rosaskimrande som allt annat på internetet. Allt är inte gött och då kan det vara skönt att få brodera ut det.
Angående dynamisk stretch så kan jag bara hålla med. Har aldrig blivit rörliggare av statisk stretch mer än för stunden. Verkar till och med, som andra påpekat, göra mig stelare då kroppen verkar svara med något slags muskelförsvar dagen/dagarna efter. Att däremot dynamisk, kontrollerat och upprepat genomföra stela rörelser har gett mig stora framsteg i tex knäböj, bryggor etc. men det måste ständigt underhållas. Efter kortare skadeuppehåll återgår jag till min grundstelhet. Har dock hittat vägar förbi idrottsligt. Barre träning inom balett verkar vara bra skit utan att egentligen ha någon aning.

Tack!

Har du något tips på övningar, reps och set? Är det bara att vifta benet i sidled? Hur ofta, hur mycket, hur nära maxläget, osv?

Beemel
2016-03-09, 20:48
Jag varken trollar eller skämtar aprilo. Det där är maxläge, icke uppvärmd, precis när det börjar ta emot. Jag kan tvinga ner mig själv lite längre, men då gör det mer och mer ont ju längre ner jag går. När jag har stretchat en stund kan jag ofta gå ner mycket längre. För att citera mig själv från startinlägget:



Och visst är det ungefär 45° på bilden, mellan benen?

För att komplettera så kommer här en bild, från min journal, om hur det ser ut när jag är max uppvärmd, en bra dag, och går ner tills det gör riktigt ont:

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/Bild%202016-02-18%20kl.%2023.31_zpslnhistr3.jpg

Jag har låtit både två sjukgymnaster och en naprapat undersöka mig. De säger inte så mycket, mer än att jag är stel. Man hade kunnat förvänta sig ett "oj, något liknande har jag aldrig sett i min karriär!", men de har hållit sig väldigt lugna.



Tack!

Har du något tips på övningar, reps och set? Är det bara att vifta benet i sidled? Hur ofta, hur mycket, hur nära maxläget, osv?

Rätt stor skillnad på den bilden och den förra. Precis vad jag menade med att du verkar försöka göra det mer negativt än vad det är. Det där känns mer normalstelt. Den första bilden var ju inte ens i närheten. Att välja en bild där man är ouppvärmd och inte ens "försöker" är just den typen av negativism jag syftade på tidigare i tråden. Varför försöka framställa dig själv sämre än du är?

Diomedea exulans
2016-03-09, 20:52
Rätt stor skillnad på den bilden och den förra. Precis vad jag menade med att du verkar försöka göra det mer negativt än vad det är. Det där känns mer normalstelt. Den första bilden var ju inte ens i närheten. Att välja en bild där man är ouppvärmd och inte ens "försöker" är just den typen av negativism jag syftade på tidigare i tråden. Varför försöka framställa dig själv sämre än du är?

Trodde den första bilden var relevant? På karatelektionerna hinner jag inte stå och stretcha 20 minuter innan, då är jag mer som på första bilden.

Dessutom har jag ju förklarat hur det ligger till från början. Se mitt citat från startinlägget.

Beemel
2016-03-09, 21:02
Hinner du inte värma upp innan karateträning?!?
Jag skulle gått så jäkla trasigt om jag inte värmt upp ordentligt innan mina träningspass. Vi hade mer eller mindre krav på att vi skulle vara uppvärmda innan träningen började. Och då började vi ändå varje pass med gemensam uppvärmning ovanpå det.

Diomedea exulans
2016-03-09, 21:05
Hinner du inte värma upp innan karateträning?!?
Jag skulle gått så jäkla trasigt om jag inte värmt upp ordentligt innan mina träningspass. Vi hade mer eller mindre krav på att vi skulle vara uppvärmda innan träningen började. Och då började vi ändå varje pass med gemensam uppvärmning ovanpå det.

Vi kör en kvarts gemensam uppvärmning, med kanske tre gånger 20 sekunders splitstretch totalt. Det krävs att jag splitstretchar specifikt i 20 minuter för att klara att stå som på senaste bilden.

Och låt mig påminna igen om att jag återgår till min normala stelhet en kort stund därefter. Innan du glömmer det och kommer med nåt "lol, då var ju tråden helt i onödan, det är inget fel på dig".

Och att jag behöver vara ännu vigare än på senaste bilden för att kunna sparka ordentligt.

Beemel
2016-03-09, 21:15
Ja det förstår jag. Med det där maxläget så blir det svårt med höga tekniker. Jag har tyvärr inget annat tips att ge dig än fortsätta stretcha och som tidigare nämnts lägga till dynamiska stretchar.
Det kommer säkert ta tid. Men jag har svårt att tro att du är så annorlunda utformad att du är immun mot stretching. Om det tar lång tid. Låt det få göra det då. Är din kropp mot dig så är det väl så. Gör det bästa av situationen och kämpa på.

Lycka till med både rörlighet, styrka och karateträning

OSU!

Diomedea exulans
2016-03-09, 21:17
Ja det förstår jag. Med det där maxläget så blir det svårt med höga tekniker. Jag har tyvärr inget annat tips att ge dig än fortsätta stretcha och som tidigare nämnts lägga till dynamiska stretchar.
Det kommer säkert ta tid. Men jag har svårt att tro att du är så annorlunda utformad att du är immun mot stretching. Om det tar lång tid. Låt det få göra det då. Är din kropp mot dig så är det väl så. Gör det bästa av situationen och kämpa på.

Lycka till med både rörlighet, styrka och karateträning

OSU!

Tack!

OSU!

Ajemän
2016-03-10, 10:57
Jag har stretchat väldigt mycket senaste åren då jag haft lite problem med höften och kör mkt kampsport

Mitt tips för känsliga är att endast stretcha halvhårt när du är varm, och mycket försiktigt när du är kall, om ens något

Jag får bättre resultat av att stretcha 20 minuter efter varje träningspass, jämfört med 1 timme kall varje dag.

Risken om man stretchar kall och eller hårt är att man bara får "träningsvärk" och blir ännu stelare.

Diomedea exulans
2016-03-10, 22:22
Nyss viftade jag åt höger respektive vänster med varje ben, 1 minut vardera. Vet inte om det gjorde mig vigare, men det sög lite i rumpa och sida!

C h r i s
2016-03-10, 23:10
Minns från min tid i gymnastiken när de lite halvfeta medelålders ryska slavdrivarna till tränare satte sig på en så man gick ner i split, oavsett hur stel man var. Det kan jag rekommendera, ger snabbt resultat!

Diomedea exulans
2016-03-10, 23:12
Minns från min tid i gymnastiken när de lite halvfeta medelålders ryska slavdrivarna till tränare satte sig på en så man gick ner i split, oavsett hur stel man var. Det kan jag rekommendera, ger snabbt resultat!

Har hört om sånt. Hur dåligt är det för kroppen egentligen? Kan inte det leda till avslitna senor?

Loke
2016-03-10, 23:15
Russia strongk. Many boys. One, two maybe die. No problem.

C h r i s
2016-03-10, 23:20
Har hört om sånt. Hur dåligt är det för kroppen egentligen? Kan inte det leda till avslitna senor?

Säkerligen, en av de värsta smärtorna jag varit med om iaf, var inte direkt den vigaste i benen, krävdes bara 110kg ryss (då var jag nog 8-9 år). Men tror nog många av de "träningsmoment" vi genomförde klassas som tortyr... så man var van...

Diomedea exulans
2016-03-10, 23:21
Säkerligen, en av de värsta smärtorna jag varit med om iaf, var inte direkt den vigaste i benen, krävdes bara 110kg ryss (då var jag nog 8-9 år). Men tror nog många av de "träningsmoment" vi genomförde klassas som tortyr... så man var van...

Fy fan. Förekom detta i Sverige alltså?

Har du upplevt några men av behandlingen efteråt?

C h r i s
2016-03-10, 23:28
Fy fan. Förekom detta i Sverige alltså?

Har du upplevt några men av behandlingen efteråt?

Jadå! Var dock länge sedan jag var aktiv så kan ha blivit bättre nu, men då var det rena sovjetmetoder (kan dock bero på att vi hade en direktimporterad tränare).

Massor av men från gymnastiken i form av utsliten rygg osv, men inga men från strechingen, så kör på! ;)

Unsub
2016-03-11, 00:02
, krävdes bara 110kg ryss (då var jag nog 8-9 år). Men tror nog många av de "träningsmoment" vi genomförde klassas som tortyr... så man var van...

Shit, låter galet.

hade en träningskamrat när jag tränade karate som hade lyckats med att halka på något sätt så han ofrivilligt hade hamnat i split, han hade skitont perioden efteråt men kunde efter detta gå i split utan problem när som helst.
Något som han inte kunnat tidigare (detta var vad ha sa, han kanske ljög men jag tror inte det).

Skulle dock inte vilja pröva på denna "träningsmoment" själv frivilligt, verkar lite risky.

revilo
2016-03-11, 01:19
Haha JESUS CHRIST.

Stretching-rutinen funkar inte? Bäst att skriva en bok om mina dåliga förutsättningar på ett kolozzeum!

Vi är människor, vi har olika förutsättningar i ALLT vi gör, konstant. Livet är inte rättvist. Det handlar om att hitta en väg som funkar för en själv. Om du desperat vill bli vigare gör så här:

För en journal där du noterar nuvarande rutin och eventuella framsteg,
Ändra parametrar som övningsval, tid, frekvens etc sålänge du inte gör några framsteg,
Fortsätt ändra parametrar tills du hittar något som funkar.

Om du ger upp innan dess är det mer produktivt att vara tyst och fokusera på nästa träningsmål istället för att gnälla på internet.

Vet inte om det nämnts tidigare men du kan ju kolla upp PNF stretching bl a. Jag vet inte mkt om stretching, men jag vet att det finns en hel värld av kunskap och teorier om ämnet för dig att lära dig om.

Diomedea exulans
2016-03-11, 11:13
Haha JESUS CHRIST.

Stretching-rutinen funkar inte? Bäst att skriva en bok om mina dåliga förutsättningar på ett kolozzeum!

Håll käften. Det var för helvete inte jag som tog upp ämnet den här gången.

King Grub
2016-03-11, 11:36
Stretching gör antagligen inte att man blir rörligare. Man har redan den rörligheten, även om man är stel. Se bara på operationsvideos där patientens muskler utan problem sträcks och böjs i vad som verkar vara omöjliga vinklar hur lätt som helst. Det stretchingen gör är att påverka hur det känns när muskeln sträcks ut. Smärtan minskar över tid.

increases in muscle extensibility observed immediately after stretching and after short-term (3- to 8-week) stretching programs are due to an alteration of sensation only and not to an increase in muscle length

http://ptjournal.apta.org/content/90/3/438.long

therunningman
2016-03-11, 12:08
Kan berätta om en studie där personer lottades in i antingen en stretchinggrupp eller grupp för kroppsmedvetandeträning. Tyvärr ingen kontrollgrupp. Interventionen var fyra veckor och bestod av komplettera sitt vanliga träningsliv med antingen ett KAT/PNF "stretchingprogram" riktat just mot baksida låt eller ett program med Feldenkraizövningar som syftade till ökad kroppskännedom i höft och ländrygg. Det hela utvärderades med goniometermätning av knäleden i liggande med 90 graders flexion i höftled och maximal extension i knäleden utan att andra låret lämnade underlaget. Mätning före och efter interventionen. Ingen av grupperna fick göra någon övning som påminde om utvärderingsmomentet.

Resultatet? Båda grupperna ökade sin rörlighet med ca 5 grader extension efter fyra veckors intervention med ett litet övertag till de som tränade för ökad kroppsmedvetenhet. I båda grupper var det stora individuella avvikelser.

Diomedea exulans
2016-03-11, 12:15
Stretching gör antagligen inte att man blir rörligare. Man har redan den rörligheten, även om man är stel. Se bara på operationsvideos där patientens muskler utan problem sträcks och böjs i vad som verkar vara omöjliga vinklar hur lätt som helst. Det stretchingen gör är att påverka hur det känns när muskeln sträcks ut. Smärtan minskar över tid.



http://ptjournal.apta.org/content/90/3/438.long

Kan berätta om en studie där personer lottades in i antingen en stretchinggrupp eller grupp för kroppsmedvetandeträning. Tyvärr ingen kontrollgrupp. Interventionen var fyra veckor och bestod av komplettera sitt vanliga träningsliv med antingen ett KAT/PNF "stretchingprogram" riktat just mot baksida låt eller ett program med Feldenkraizövningar som syftade till ökad kroppskännedom i höft och ländrygg. Det hela utvärderades med goniometermätning av knäleden i liggande med 90 graders flexion i höftled och maximal extension i knäleden utan att andra låret lämnade underlaget. Mätning före och efter interventionen. Ingen av grupperna fick göra någon övning som påminde om utvärderingsmomentet.

Resultatet? Båda grupperna ökade sin rörlighet med ca 5 grader extension efter fyra veckors intervention med ett litet övertag till de som tränade för ökad kroppsmedvetenhet. I båda grupper var det stora individuella avvikelser.

Vad märkligt! Nu är frågan hur jag ska applicera det på min träning.

Loke
2016-03-11, 12:16
Jag vet inte mkt om stretching

Ok, men tack ändå för ditt bidrag. Det hjälper nog inte Dio alls, men du kanske känner dig bra nu?

Xtreme-G
2016-03-11, 12:22
Stretching gör antagligen inte att man blir rörligare. Man har redan den rörligheten, även om man är stel. Se bara på operationsvideos där patientens muskler utan problem sträcks och böjs i vad som verkar vara omöjliga vinklar hur lätt som helst.

Nu är jag inte den som sitter och tittar på operationsvideos i så stor utsträckning men jag såg ett djurprogram där veterinären hade enorma problem att få en muskel att ge med sig så att det konstgjorda knät hamnade på plats. Detta efter att hunden levt med totalt deformerade knän som gjort muskeln kort enligt hans utsago.

King Grub
2016-03-11, 12:23
Extremexempel pga missbildningar eller sjukdom undanbedes.

Loke
2016-03-11, 12:32
Kan berätta om en studie där personer lottades in i antingen en stretchinggrupp eller grupp för kroppsmedvetandeträning. Tyvärr ingen kontrollgrupp. Interventionen var fyra veckor och bestod av komplettera sitt vanliga träningsliv med antingen ett KAT/PNF "stretchingprogram" riktat just mot baksida låt eller ett program med Feldenkraizövningar som syftade till ökad kroppskännedom i höft och ländrygg. Det hela utvärderades med goniometermätning av knäleden i liggande med 90 graders flexion i höftled och maximal extension i knäleden utan att andra låret lämnade underlaget. Mätning före och efter interventionen. Ingen av grupperna fick göra någon övning som påminde om utvärderingsmomentet.

Resultatet? Båda grupperna ökade sin rörlighet med ca 5 grader extension efter fyra veckors intervention med ett litet övertag till de som tränade för ökad kroppsmedvetenhet. I båda grupper var det stora individuella avvikelser.

Har du referens? Detta ligger så i linje med mina erfarenheter, även om jag har viss ödmjukhet inför det faktum att de som har riktigt bra rörlighet tycks ägna sig åt den typiska hårda "kampsportsstretchingen". Tycker det finns så mycket som tyder på att bra stretching egentligen lutar åt att vara "kroppsmedvetenhetsträning". Ett av de bättre stretchtipsen jag fått har faktiskt (till min egen förvåning) varit att vara mentalt närvarande och "känna" musklerna, nästan på ett sånt där new age-sätt. Och människor som till synes är riktigt stela har i 9 fall av 10 också åtminstone halvdålig kroppsmedvetenhet.

Inte för att detta nödvändigtvis är vad Dio ska göra, men det är intressant iaf.

Diomedea exulans
2016-03-11, 12:37
Inte för att detta nödvändigtvis är vad Dio ska göra, men det är intressant iaf.

Det kan det ha att göra.

Med risk för att uppreta publiken med att jag klankar ner på mig själv igen, så

1) har jag ganska dålig koordination (kan t ex inte hjula, har jättedåligt bollsinne osv).
2) har jag jättesvårt att få kontakt i musklerna när jag styrketränar.
3) är jag rätt klumpig, snubblar ofta över grejer och så, till mina åskådares nöje.

Så jag kan nog klassas i "har inte så bra kroppskännedom".

MackeJuve
2016-03-11, 13:18
Det kan det ha att göra.

Med risk för att uppreta publiken med att jag klankar ner på mig själv igen, så

1) har jag ganska dålig koordination (kan t ex inte hjula, har jättedåligt bollsinne osv).
2) har jag jättesvårt att få kontakt i musklerna när jag styrketränar.
3) är jag rätt klumpig, snubblar ofta över grejer och så, till mina åskådares nöje.

Så jag kan nog klassas i "har inte så bra kroppskännedom".

Inte särskilt utstickande punkter så jag skulle inte dra särskilt stora växlar av det.

MackeJuve
2016-03-11, 13:22
Det här är inget försök till att få igång en diskussion likt den i Dagsformstråden utan jag blir alltid provocerad när folk påstår att de har dålig kroppskännedom/koordination. De har aldrig det, JAG har det :D Du kör för fan karate, det involverar givna rörelser, en mardröm. Hjula? Det är ju omöjligt. Hade du tagit upp kullerbytta så kanske jag hade sett dig som en jämlike.

Diomedea exulans
2016-03-11, 13:30
Det här är inget försök till att få igång en diskussion likt den i Dagsformstråden utan jag blir alltid provocerad när folk påstår att de har dålig kroppskännedom/koordination. De har aldrig det, JAG har det :D Du kör för fan karate, det involverar givna rörelser, en mardröm. Hjula? Det är ju omöjligt. Hade du tagit upp kullerbytta så kanske jag hade sett dig som en jämlike.

Okejdå. :)

(Dock är jag knappast den bästa i klubben på karate)

revilo
2016-03-11, 13:30
Ok, men tack ändå för ditt bidrag. Det hjälper nog inte Dio alls, men du kanske känner dig bra nu?
Tack själv! Uppenbarligen ingen som lyckas hjälpa TS eftersom hans problem är djupt rotat i skallen och inte har med stretching att göra.

Den här tråden, och 90% av TS posthistorik är en stilstudie i hopplöshet. Så fort någon nämner den destruktiva mentalitet som TS inlägg dryper om så hamnar han på defensiven och kallar det för mumbojumbo. Råden som han behöver tackar han för genom att säga håll käften.

Nu sajnar jag ut och umgås med folk som lärt sig hitta möjligheter och lösningar istället för att borra ner sitt huvud i alla problem. Trevlig helg

MackeJuve
2016-03-11, 13:33
Okejdå. :)

(Dock är jag knappast den bästa i klubben på karate)

Nej men du kan säkert ha "sådär/halvdålig" kroppskännedom men så jävla många gånger som man har varit med om folk som säger sig ha det när de i själva verket kan röra sig till musik. En omöjlighet. Har slutat tro på det och förutsätter alltid att jag har värst, tills det att jag blir motbevisad. Vilket inte har skett på 25 år. Det är en av de stora anledningarna till att jag inte har testat på kampsport, att man kanske behöver göra kullerbyttor och liknande.

Diomedea exulans
2016-03-11, 14:10
Tack själv! Uppenbarligen ingen som lyckas hjälpa TS eftersom hans problem är djupt rotat i skallen och inte har med stretching att göra.Haha, jisses. Du tror verkligen på det där själv?

Jag stretchar till förbannelse, men du tror att min attityd hindrar mig?

Kan du förklara hur det funkar? Och kan du förklara varför jag kan bli vigare i baksida lår och höftböjare isåfall? Där hindrar inte mitt "psyke" mig...

(Nej, det är klart du inte kan förklara det, men jag är intresserad av att se dig försöka.)

Den här tråden, och 90% av TS posthistorik är en stilstudie i hopplöshet. Den här tråden var inte "en stilstudie i hopplöshet" förrän folk började komma med det bisarra påståendet att det var min attityd som hindrade mig från att bli vigare.

Så fort någon nämner den destruktiva mentalitet som TS inlägg dryper om så hamnar han på defensiven och kallar det för mumbojumbo. Råden som han behöver tackar han för genom att säga håll käften.Öööh...

Har du funderat på varför du är den enda i tråden jag bett hålla käften? Kan det vara pga:

Haha JESUS CHRIST.

Stretching-rutinen funkar inte? Bäst att skriva en bok om mina dåliga förutsättningar på ett kolozzeum!

Vi är människor, vi har olika förutsättningar i ALLT vi gör, konstant. Livet är inte rättvist. Det handlar om att hitta en väg som funkar för en själv.

Ett nedlåtande och totalt onödigt personangrepp. Du hade kunnat nöja dig med (de visserligen ganska dåliga) råden du kom med efteråt, men nej, du var tvungen att komma med lite mobbning först, för att må bättre?

Gillar för övrigt din taktik av att komma med personangrepp, följa upp med ett råd, och klaga över att jag blir sur när någon kommer med råd när jag blir sur över personangreppet. Ganska kreativ härskarteknik.

Nej men du kan säkert ha "sådär/halvdålig" kroppskännedom men så jävla många gånger som man har varit med om folk som säger sig ha det när de i själva verket kan röra sig till musik. En omöjlighet. Har slutat tro på det och förutsätter alltid att jag har värst, tills det att jag blir motbevisad. Vilket inte har skett på 25 år. Det är en av de stora anledningarna till att jag inte har testat på kampsport, att man kanske behöver göra kullerbyttor och liknande.

Må så vara, men min poäng är att Lokes teori kan stämma. (Jag dansar för övrigt aldrig, någonsin.)

LångLars
2016-03-11, 14:54
Vill du förklara mer i detalj hur du gjorde?

Inget avancerat. Dynamisk stretch på dessa övningar. Börja försiktigt, håll i några sekunder i slutläget och våga sedan utmana i de +5 sista reps. 10-15 reps på varje sida. 1-2 ggr dagligen. Sista övningen kan varieras genom att vrida på höften för att komma åt olika ställen i ljumskregionen och använd gärna en lägre bänk :).

http://www.dintraning.se/ovningsbild.php?bild=Gastroqnemius.jpg.png

http://www.naprapatklinikenvast.se/stretch/20110221_0088.jpg

http://media1.onsugar.com/files/2013/07/29/788/n/1922729/c407e6635886ed81_quad-stretch-stranding.xxxlarge/i/Best-Quad-Stretches.jpg

http://stretchcoach.com/wp-content/uploads/soccer-stretch_3.jpg

http://brightcove04.o.brightcove.com/110757620001/110757620001_3704603560001_5MCC006-PT-Standing3WayGroinStretch-vs.jpg

Diomedea exulans
2016-03-11, 15:15
Inget avancerat. Dynamisk stretch på dessa övningar. Börja försiktigt, håll i några sekunder i slutläget och våga sedan utmana i de +5 sista reps. 10-15 reps på varje sida. 1-2 ggr dagligen. Sista övningen kan varieras genom att vrida på höften för att komma åt olika ställen i ljumskregionen och använd gärna en lägre bänk :).

http://www.dintraning.se/ovningsbild.php?bild=Gastroqnemius.jpg.png

http://www.naprapatklinikenvast.se/stretch/20110221_0088.jpg

http://media1.onsugar.com/files/2013/07/29/788/n/1922729/c407e6635886ed81_quad-stretch-stranding.xxxlarge/i/Best-Quad-Stretches.jpg

http://stretchcoach.com/wp-content/uploads/soccer-stretch_3.jpg

http://brightcove04.o.brightcove.com/110757620001/110757620001_3704603560001_5MCC006-PT-Standing3WayGroinStretch-vs.jpg

Tack! :) Nu har jag ju visserligen för dålig attityd för att lyckas enligt revilo, men jag tänker prova iallafall!

therunningman
2016-03-11, 15:22
Vad märkligt! Nu är frågan hur jag ska applicera det på min träning.

Från artikeln ovan, en text som sammanfattar teorin ganska bra.

Increases in human muscle extensibility are demonstrated by an increase in end-range joint angles. When an increase in muscle extensibility is observed, it is possible that the increase is due to a simple decrease in muscle stiffness or an increase in muscle length. A simple decrease in muscle stiffness is demonstrated by a decrease in the slope of the torque/angle curve. Increases in muscle length are reflected on the torque/angle curve by a shift to the right of the entire curve.1,2,12,13 This right shift results in decreased stiffness and an increased length measurement (joint angle) for any given tension (Fig. 1). Muscle extensibility also can increase—without a change in muscle length or stiffness—due to a simple increase in applied tension, which causes the muscle to stretch further (Fig. 2). Without information about applied tension, there is no way to differentiate between these possibilities.14,15

Det finns alltså två sätt att öka rörligheten. Jag vill tro på att vissa människor har ett "onödigt stort" inre motstånd. Det här inre motståndet är det som minskar vid ex en KAT och beskrivs så här i artikeln.

Viscoelastic deformation has been tested in research using various stretching methods such as “static” (constant joint angle) stretches,19–23 constant load,24 contract/relax,25 and repeated cyclic stretches.23,26 Static stretching can be used to evaluate the property of viscoelastic stress relaxation. When stretch is applied to a muscle and the muscle is held in the stretched position for a period of time, as is the case with normal static stretching techniques, the muscle's resistance to stretch gradually declines (Fig. 3).1,2,14,27 This decline in resistance to stretch is called viscoelastic stress relaxation and is expressed as a percentage of the initial resistance.14,19,20 Constant load stretching, such as stretching that uses a fixed torque, can be used to evaluate the property of creep. Creep occurs when mechanical length gradually increases in response to a constant stretching force.1,2,23

Frågan är om man kan göra ytterligare saker för att minska det inre motståndet eller kommer man åt allt genom kontraktion - avspänning - töjning - ny kontraktion - avspänning - töjning där man kommer längre - o s v? Jag vill återigen tro att det finns mer i rörelseträning än just stretching, ex hur den neuromuskulära rörelseapparaten är programmerad, muskulär styrkebalans mellan synergister/agonister/antagonister, sensorisk feedback både medveten och undermedveten. Kanske skulle man kunna kalla det avslappning genom ökat medvetande och trygghet i positionen och det ligger troligtvis både på det fysiologiska och psykologiska planet.

I vissa fall är det kanske så enkelt att det finns en påverkan i sena eller muskel, ex en tendinos eller bristning som hämmar rörligheten och man är kanske inte ens medveten om skadan. Efter en period av rehab/alternativ träning så mår sena eller muskel bättre och man når ökad rörlighet under en period med minskad stretching.

Hela texten är rena spekulationer från min sida.

therunningman
2016-03-11, 15:26
Har du referens? Detta ligger så i linje med mina erfarenheter, även om jag har viss ödmjukhet inför det faktum att de som har riktigt bra rörlighet tycks ägna sig åt den typiska hårda "kampsportsstretchingen". Tycker det finns så mycket som tyder på att bra stretching egentligen lutar åt att vara "kroppsmedvetenhetsträning". Ett av de bättre stretchtipsen jag fått har faktiskt (till min egen förvåning) varit att vara mentalt närvarande och "känna" musklerna, nästan på ett sånt där new age-sätt. Och människor som till synes är riktigt stela har i 9 fall av 10 också åtminstone halvdålig kroppsmedvetenhet.

Inte för att detta nödvändigtvis är vad Dio ska göra, men det är intressant iaf.

Tyvärr vill jag inte länka till den och inte heller motivera varför. Som jag skrev i inlägget ovan tror jag det finns fler komponenter till ökad rörlighet. Väldigt intressant ämne och jag hoppas det blir mer klarhet i framtiden.

LångLars
2016-03-11, 15:27
Tack! :) Nu har jag ju visserligen för dålig attityd för att lyckas enligt revilo, men jag tänker prova iallafall!

Äh, skit i dumma kommentarer. Alla har olika kroppar och förutsättningar. En del saknar högerben och kan således inte stretcha sitt högerben och det beror inte på något attitydproblem. Det är bara att köra på. Sämre blir det ju inte...

Loke
2016-03-11, 16:52
Tyvärr vill jag inte länka till den och inte heller motivera varför. Som jag skrev i inlägget ovan tror jag det finns fler komponenter till ökad rörlighet. Väldigt intressant ämne och jag hoppas det blir mer klarhet i framtiden.

Eller hur. Tyvärr kan man ju ana varför utvecklingen går lite segt här. Många människor tycks bli nästintill förolämpade när man hävdar att vanlig stretching inte fungerar så bra alla gånger.

Det kan det ha att göra.

Med risk för att uppreta publiken med att jag klankar ner på mig själv igen, så

1) har jag ganska dålig koordination (kan t ex inte hjula, har jättedåligt bollsinne osv).
2) har jag jättesvårt att få kontakt i musklerna när jag styrketränar.
3) är jag rätt klumpig, snubblar ofta över grejer och så, till mina åskådares nöje.

Så jag kan nog klassas i "har inte så bra kroppskännedom".

Ja, det syntes tidigare när du fick hjälp av hurril med knäböjen att du hade svårt med själva rörelsen men att, när du då och då fick till den, faktiskt inte var så extremt stel som det verkade vid första anblick.

Som sagt, det passar in i min bild av hur det brukar vara för anmärkningsvärt stela människor. Detta är inte någon klagan, det är en enkel observation. Som jag skrev tidigare, jag tror på bredd i träningen. Dvs, stretcha inte bara, utan styrketräna, öva på karaten, öva på balansen, stretcha på många olika sätt i olika vinklar. Du kanske till och med måste öva på din bollkänsla och pricksäkerhet och dylikt? Öva på det lilla och det stora. Träna, helt enkelt. Bli en allsidig atlet.

Men jag tror på intet sätt att detta är den enkla vägen. Istället för stretching i några veckor som vissa i tråden antyder så pratar om jag bred träning i kanske flera år. Men resan är ju målet.

C h r i s
2016-03-11, 18:01
Stretching är ingen vetenskap som många vill få det till, bara att sätta sig bredbent och pressa magen mot golvet så långt det går, när det gör ont som fan håller du samma ställning tills smärtan dämpar sig, då pressar du lite mer... i ca 30 min, varje dag. Har du en ribbstol tillgänglig eller liknande så kan du ta hjälp av armarna för att öka trycket, eller få någon att trycka/sätta sig på din rygg. Tror nog de flesta är för mesiga när de stretchar för att öka vigheten, som sagt, man går inte sönder i första taget. :P Fortsätt tills du ligger på golvet som ett T, problem solved. :P

Som Loke säger bör du inte fokusera för mycket på stretching, men att komplettera den vanliga träningen med att stretcha ljumsken/baksida knä är nog bara positivt för dig.

Diomedea exulans
2016-03-11, 18:13
Stretching är ingen vetenskap som många vill få det till, bara att sätta sig bredbent och pressa magen mot golvet så långt det går, när det gör ont som fan håller du samma ställning tills smärtan dämpar sig, då pressar du lite mer... i ca 30 min, varje dag. Har du en ribbstol tillgänglig eller liknande så kan du ta hjälp av armarna för att öka trycket, eller få någon att trycka/sätta sig på din rygg. Tror nog de flesta är för mesiga när de stretchar för att öka vigheten, som sagt, man går inte sönder i första taget. :P Fortsätt tills du ligger på golvet som ett T, problem solved. :P

Som Loke säger bör du inte fokusera för mycket på stretching, men att komplettera den vanliga träningen med att stretcha ljumsken/baksida knä är nog bara positivt för dig.

Det är ju typ det jag har gjort. Fast jag har mest stått i splitstretch. Varför har det inte funkat?

Eller rättare sagt: Varför blir jag snabbt lika stel som förut igen efter varje stretchsession?

Diomedea exulans
2016-03-11, 18:37
Stretching är ingen vetenskap som många vill få det till, bara att sätta sig bredbent och pressa magen mot golvet så långt det går, när det gör ont som fan håller du samma ställning tills smärtan dämpar sig, då pressar du lite mer... i ca 30 min, varje dag. Har du en ribbstol tillgänglig eller liknande så kan du ta hjälp av armarna för att öka trycket, eller få någon att trycka/sätta sig på din rygg. Tror nog de flesta är för mesiga när de stretchar för att öka vigheten, som sagt, man går inte sönder i första taget. :P Fortsätt tills du ligger på golvet som ett T, problem solved. :P

Som Loke säger bör du inte fokusera för mycket på stretching, men att komplettera den vanliga träningen med att stretcha ljumsken/baksida knä är nog bara positivt för dig.

En fråga till: Är all sorts smärta okej här? För jag brukar få skitont i knäna innan jag känner "stretch-känsla".

C h r i s
2016-03-11, 18:41
Det är ju typ det jag har gjort. Fast jag har mest stått i splitstretch. Varför har det inte funkat?

Eller rättare sagt: Varför blir jag snabbt lika stel som förut igen efter varje stretchsession?

För att det tar tid. :)

Mitt utgångsläge var väl lite bättre än ditt, men inte mycket, men efter mycket plågande nådde jag split och ännu mer, så det går. Resultatet höll i sig så länge jag stretchade regelbundet, nu är jag lika "stel" igen.

C h r i s
2016-03-11, 18:44
En fråga till: Är all sorts smärta okej här? För jag brukar få skitont i knäna innan jag känner "stretch-känsla".

Vart i knäna får du ont? Om du sätter dig med raka ben och böjer dig fram, smärtar det då?

Diomedea exulans
2016-03-11, 19:55
För att det tar tid. :)

Mitt utgångsläge var väl lite bättre än ditt, men inte mycket, men efter mycket plågande nådde jag split och ännu mer, så det går. Resultatet höll i sig så länge jag stretchade regelbundet, nu är jag lika "stel" igen.

Haha, okej. Så för att gå tillbaka till grundfrågan så är det inte nödvändigtvis så att man måste få resultat mycket snabbare än tre veckor även om man gör rätt?

Vart i knäna får du ont? Om du sätter dig med raka ben och böjer dig fram, smärtar det då?

Typ mitt i knäna.

Testade att böja mig framåt över mina raka ben här i fåtöljen, men fötterna på en stol och benen tätt ihop. Det gjorde inte ont i knäna, stramade bara i baksida lår. Fast det är som sagt inte baksida lår som är mitt problemområde.

Testade att splitstretcha 5 sekunder på toa på jobbet för någon timme sen. Gjorde ont i båda knäna direkt. Efteråt gick jag och satte mig, och när jag reste mig ilade det till i höften. Även nyss när jag kom hem till lägenheten och gick runt lite kände jag en svag smärta i samma höft.
Förbannat skröplig gubbjävel man är.

Diomedea exulans
2016-03-12, 00:35
Jag kom på en grej till:

Stretching är ingen vetenskap som många vill få det till, bara att sätta sig bredbent och pressa magen mot golvet så långt det går, när det gör ont som fan håller du samma ställning tills smärtan dämpar sig, då pressar du lite mer...

Vad händer om smärtan aldrig dämpar sig? Ger man sig för dagen då? Eller går man ner ytterligare efter en viss tid, säg 5 minuter?

C h r i s
2016-03-12, 01:38
Haha, okej. Så för att gå tillbaka till grundfrågan så är det inte nödvändigtvis så att man måste få resultat mycket snabbare än tre veckor även om man gör rätt?


Nä det kommer nog inte att ske.


Typ mitt i knäna.

Testade att böja mig framåt över mina raka ben här i fåtöljen, men fötterna på en stol och benen tätt ihop. Det gjorde inte ont i knäna, stramade bara i baksida lår. Fast det är som sagt inte baksida lår som är mitt problemområde.

Testade att splitstretcha 5 sekunder på toa på jobbet för någon timme sen. Gjorde ont i båda knäna direkt. Efteråt gick jag och satte mig, och när jag reste mig ilade det till i höften. Även nyss när jag kom hem till lägenheten och gick runt lite kände jag en svag smärta i samma höft.
Förbannat skröplig gubbjävel man är.

Det ska absolut inte göra ont i knäna, jag vågar inte svara på vad som är orsaken till smärtan när du belastar dem då jag inte är utbildad inom ämnet. Om du testar positionen nedan på mjukt underlag så att det är lårbenet som belastas, gör det ont i knäna då? Det bör ju ta bort större delen av den laterala belastning på knäna som sker när du stretchar med utsträckta ben, men nu gissar jag bara.

http://www.runnersworld.se/cldocpart/116161.jpg

Diomedea exulans
2016-03-12, 01:49
Det ska absolut inte göra ont i knäna, jag vågar inte svara på vad som är orsaken till smärtan när du belastar dem då jag inte är utbildad inom ämnet. Om du testar positionen nedan på mjukt underlag så att det är lårbenet som belastas, gör det ont i knäna då? Det bör ju ta bort större delen av den laterala belastning på knäna som sker när du stretchar med utsträckta ben, men nu gissar jag bara.

Japp, det gör ont iallafall.

C h r i s
2016-03-12, 01:57
Japp, det gör ont iallafall.

:/ Du får helt enkelt bli jävligt bra på att sparka i knähöjd!

AkHbnlhgOfA

Unsub
2016-03-12, 03:09
:/ Du får helt enkelt bli jävligt bra på att sparka i knähöjd!

Att sparka i knähöjd är underskattat.
En av mina tränare sa en gång att försöka sparka någon i huvudet är ungefär lika smart som att försöka slå någon på foten, man attackerar det som är närmast.

ett annat exempel jag hörde om var en tae kwon do snubbe som raljerade om sina ostoppbara huvudsparkar, tränaren sa då åt honom: försök sparka mig i huvudet.
Han försökte samtidigt som han sparkade en rundspark sparkade tränaren honom i skrev höjd, vems spark hade kortast väg att gå?.

Beemel
2016-03-12, 07:17
Fast nu handlar ju inte karategraderingar om vad som råkar vara "effektivast"...

Diomedea exulans
2016-03-12, 08:12
Fast nu handlar ju inte karategraderingar om vad som råkar vara "effektivast"...

Näe.

Jag kan ju faktiskt skita i att gradera också, och bara träna. Om jag ska spåna lite alternativa vägar.

Sheogorath
2016-03-12, 10:00
Att sparka i knähöjd är underskattat.
En av mina tränare sa en gång att försöka sparka någon i huvudet är ungefär lika smart som att försöka slå någon på foten, man attackerar det som är närmast.

ett annat exempel jag hörde om var en tae kwon do snubbe som raljerade om sina ostoppbara huvudsparkar, tränaren sa då åt honom: försök sparka mig i huvudet.
Han försökte samtidigt som han sparkade en rundspark sparkade tränaren honom i skrev höjd, vems spark hade kortast väg att gå?.

Och nu tycker jag att du ska titta på tae-kwon-do-knockouts på YouTube för att få lite perspektiv från ett sammanhang där proffs får välja när och vad de ska sparka.

Naturligtvis är det lätt att kontra en huvudspark utan någon som helst setup när man vet att motståndaren ska kasta en huvudspark. Men det är inte så det funkar i verkligheten. Hade huvudsparkar inte varit effektiva hade det inte funnits några sådana knockouts i t.ex. UFC. Men det finns massor. En gemensam nämnare verkar vara att jobba lågt tills motståndaren har tappat fokus från att någon kan komma i huvudet och då sitter knocken. Eller att den kommer när motståndaren är ur balans. Se fighten Holm-Rousey.

Spunken
2016-03-12, 11:56
Jag har sedan en tid tillbaka börjat stretcha tre pass a 40 min i veckan. Skäms nästan lite över att erkänna det, men jag har till och med gått så långt att jag köpt ett färdigt program från gymnasticbodies. Det var ganska kostsamt, men hitills har det varit värt varenda krona.
Har gått från att knappt kunna röra tårna med raka ben (uppvärmd) till att få ner hela handflatan i golvet.

De påpekar i serien att man inte tjänar något på att stretcha flera gånger i veckan, kör man hårt så är det tillräckligt med en gång. Du kommer snarare ha en långsammare progression för att du kommer vara för öm för att köra fullt ut. Less is more så att säga.

Vad gäller tidsaspekten så säger de att man bör vara beredd att ge det tid om man vill få god rörlighet, gärna 6 mån eller tom upp till ett år.

therunningman
2016-03-12, 12:03
Det är ju typ det jag har gjort. Fast jag har mest stått i splitstretch. Varför har det inte funkat?

Eller rättare sagt: Varför blir jag snabbt lika stel som förut igen efter varje stretchsession?
Har du tänkt tanken att du blir fort stel för att du behöver vara det eller "fungerar bättre" av det?

Kanske för att kompensera bristande stabilitet, någon skada eller något helt annat?

Diomedea exulans
2016-03-12, 12:06
Jag har sedan en tid tillbaka börjat stretcha tre pass a 40 min i veckan. Skäms nästan lite över att erkänna det, men jag har till och med gått så långt att jag köpt ett färdigt program från gymnasticbodies. Det var ganska kostsamt, men hitills har det varit värt varenda krona.
Har gått från att knappt kunna röra tårna med raka ben (uppvärmd) till att få ner hela handflatan i golvet.

De påpekar i serien att man inte tjänar något på att stretcha flera gånger i veckan, kör man hårt så är det tillräckligt med en gång. Du kommer snarare ha en långsammare progression för att du kommer vara för öm för att köra fullt ut. Less is more så att säga.

Vad gäller tidsaspekten så säger de att man bör vara beredd att ge det tid om man vill få god rörlighet, gärna 6 mån eller tom upp till ett år.

Tack! Skönt att veta för att spara tid. Känner igen det där med att var öm.

Har du tänkt tanken att du blir fort stel för att du behöver vara det eller "fungerar bättre" av det?

Kanske för att kompensera bristande stabilitet, någon skada eller något helt annat?

Ja! När jag gick till sjukgymnast och naprapat så var jag nästan bombsäker på att något sådant var fallet. Jag har alltid haft lite mysko kropp med konstiga krämpor här och var. Jag tänkte "nu ska jag få svaret på gåtan, de kommer säga "din muskulus nåntinnånting-us är för svag i jämförelse med din nåntingannat-us så din nåntingtredje-us" drar ihop sig"". Men icke. Sjukgymnasten sa bara att jag var stel och naprapaten att jag hade ärrvävnad på knäna.

Frantic
2016-03-12, 12:10
Jag har sedan en tid tillbaka börjat stretcha tre pass a 40 min i veckan. Skäms nästan lite över att erkänna det, men jag har till och med gått så långt att jag köpt ett färdigt program från gymnasticbodies. Det var ganska kostsamt, men hitills har det varit värt varenda krona.
Har gått från att knappt kunna röra tårna med raka ben (uppvärmd) till att få ner hela handflatan i golvet.

De påpekar i serien att man inte tjänar något på att stretcha flera gånger i veckan, kör man hårt så är det tillräckligt med en gång. Du kommer snarare ha en långsammare progression för att du kommer vara för öm för att köra fullt ut. Less is more så att säga.

Vad gäller tidsaspekten så säger de att man bör vara beredd att ge det tid om man vill få god rörlighet, gärna 6 mån eller tom upp till ett år.


Vad kostade det?
Kan du berätta lite om upplägget?

David_wigren
2016-03-12, 13:11
Jag har stretchat hårt dagligen sen lite över ett år tillbaka. Kan en bra dag gå ner i full splitt om jag stretchar ordentligt innan. Jag har samma syn på stretchingen som jag har på styrketräningen, det tar lång tid att bli bra och alla har olika förutsättningar. Vissa kan gå ner i splitt dag ett och vissa kan marka 200 kg direkt. Andra får jobba på det. De flesta av oss här tillhör nog demografen som har allra svårast för rörligheten - ganska långa män som dtyrketränar. Klart de flesta av oss kommer vara stela i början. Och så läser man kanske ett program skrivet av en kort yogatjej som har betydligt bättre förutsättningar för rörlighet än oss som säger att det tar ett par veckor att bli rörlig. Jo tjena lixom, precis som det tar ett par veckor att marka 200 kg.

Diomedea exulans
2016-03-12, 13:43
Jag har stretchat hårt dagligen sen lite över ett år tillbaka. Kan en bra dag gå ner i full splitt om jag stretchar ordentligt innan. Jag har samma syn på stretchingen som jag har på styrketräningen, det tar lång tid att bli bra och alla har olika förutsättningar. Vissa kan gå ner i splitt dag ett och vissa kan marka 200 kg direkt. Andra får jobba på det. De flesta av oss här tillhör nog demografen som har allra svårast för rörligheten - ganska långa män som dtyrketränar. Klart de flesta av oss kommer vara stela i början. Och så läser man kanske ett program skrivet av en kort yogatjej som har betydligt bättre förutsättningar för rörlighet än oss som säger att det tar ett par veckor att bli rörlig. Jo tjena lixom, precis som det tar ett par veckor att marka 200 kg.

Hur fort märkte du tydliga resultat?

Hur stretchar du?

gohei
2016-03-12, 14:38
Jag har sedan en tid tillbaka börjat stretcha tre pass a 40 min i veckan. Skäms nästan lite över att erkänna det, men jag har till och med gått så långt att jag köpt ett färdigt program från gymnasticbodies. Det var ganska kostsamt, men hitills har det varit värt varenda krona.
Har gått från att knappt kunna röra tårna med raka ben (uppvärmd) till att få ner hela handflatan i golvet.

De påpekar i serien att man inte tjänar något på att stretcha flera gånger i veckan, kör man hårt så är det tillräckligt med en gång. Du kommer snarare ha en långsammare progression för att du kommer vara för öm för att köra fullt ut. Less is more så att säga.

Vad gäller tidsaspekten så säger de att man bör vara beredd att ge det tid om man vill få god rörlighet, gärna 6 mån eller tom upp till ett år.

Hur länge har du haft det? Jag skaffade det i princip vid release men har varit väldigt dålig med att köra det konsekvent. Front split-biten är väl den som jag har fått bäst resultat av.

Tack! Skönt att veta för att spara tid. Känner igen det där med att var öm.

Dock så betyder ju stretch för dom att man pressar sig förbi sin gamla maximala stretchbarriär, så dom rekomenderrar att man "limber" flera dar i veckan, vilket då betyder att man stretchar fast man går aldrig till sitt max.
Men man (jag) får iaf brutal tträningsvärk av de passen, så man blir kanske inte så sugen på o göra nåt mer den veckan.

Spunken
2016-03-12, 17:16
Vad kostade det?
Kan du berätta lite om upplägget?

Det finns tre delar - frontsplit, middlesplit och thoracicbridge. Kostar 80$ styck eller typ 210$ för alla tre.

Du får tillgång till kursen via deras hemsida där du får ta del av dels en massa instruktionsvideos på de olika övningarna samt en "follow along" video där de kör hela passet och man bara följer med. Inte mer komplicerat än så :)

Hur länge har du haft det? Jag skaffade det i princip vid release men har varit väldigt dålig med att köra det konsekvent. Front split-biten är väl den som jag har fått bäst resultat av.

Jag har köpt delarna vid olika tillfällen. Frontsplit strax före jul, Thoracicbridge strax efter och middlesplit nu i februari. Har skött mig hyfsat med att köra en gång i veckan bortsett från i februari då jag blev far för tredje gången samtidigt som jag var förkyld. Då var det mest soffliggande :)

Har också fått bäst resultat med frontsplit, är trots allt den jag haft längst. De andra delarna kommer ge fina resultat de också, speciellt middlesplit. Jag ansåg mig vara ruskigt stel i fram och baksida lår- fram tills provade middlesplitserien. Då blev jag snabbt varse om vad det innebär att vara som huggen ur sten.

Och precis som du säger så rekommenderar de att man "limber" utöver stretch passen, dvs töjer lite till vardags i samband med din övriga träning.

bighulken
2016-03-13, 02:51
Ja....hur lång tid?.....innan resultat.......

Lika lång tid som det tar att kanske marka 200kg?.........

Skämt åsido.....allt är ju individuellt, och beror sig ju på vad man gjort/gör osv.....hur man lever, samt vilka förutsättningar man har.

För mig, tog det ett par månader, ett halvår, , att kunna kicka shudan typ, ibland kanske jodan.......
Men då var jag också ung, med den spänsten, man då har....

Sen tog det nog ett par år till, innan man vart riktigt vig. Typ att kunna ha kicken i jodan å kicka å samtidigt snurra runt kickandes osv.

Men såg också , en del folk, som var verkligt stela, från början, de tog det längre tid för.

Sen en del, som aldrig vart viga, men de körde knock down sedan, och vart bra i lowkicks, i stället.
Man får liksom, anpassa , till vad man kan göra osv.....

Hepp........lite skrivklåda bara.............Med vänlig hälsning/

Unsub
2016-03-13, 03:02
Och nu tycker jag att du ska titta på tae-kwon-do-knockouts på YouTube för att få lite perspektiv från ett sammanhang där proffs får välja när och vad de ska sparka.


someone is wrong on the internet (det kanske är jag *grr*)
Lite svammel från mig

Tack för youtube tipsen, visst är det lätt att kontra om man vet på ett ungefär vad som kommer, så det var kanske lite fult gjort men det åskådliggjorde ngt för mig.
Tränade när jag gick i gymnasiet med en klasskompis som var en ITF Tkd utövare samt tränade en termin "organiserat" WTF för en evighet sen.
Tyckte det var jättekul men hade inte tid att träna nästa termin så jag la av
Träffade senare en av dom jag tränade med och han berättade att tränaren nästa termin hade varit väldigt noga med att samla in alla medlemsavgifter och sedan försvann han med bytet :d, väldigt off topic men jag tyckte det var lite roligt.

Ang huvudsparkar effektivitet, ja dom kan vara effektiva det jag skriver är lite färgat av min tid då jag tränade shito ryo karate, vi tränade typ 90% av spark tiden på att hela tiden sparka mot huvudet/kropp och nästan ingenting på låga sparkar vi samtränade också med wado, Shotokan, och min upplevelse var att deras träning såg likartad ut

Dom kyokushin gubbar som gästspelade körde mycket låga sparkar, vilket jag gillade med deras träning, deras kator dock, huva ligen.
vi tävlade enl wuko och där fick man inte ens poäng vid låga sparkar, så då gjorde man helt enkelt inga vilket blir lite snetänkt tycker jag, på samma sätt som jag tycker det ser konstigt ut på en WTF tävling när dom står bröst mot bröst och försöker sparka varandra i huvudet det ser lite galet ut (nu är detta inom kontexten tävling men jag tycker att det är för mig lite dumt att lära in sånt tänk).

i efterhand tycker jag att en större del av spark teknikerna borde ha haft en fokus mot ben/skrev, tycker mig minnas att det fanns en ide (i min klubb men också andra) om att om man kan sparka högt så kan man sparka lågt per automatik, det köper jag inte riktigt.
Ber om ursäkt för offtopic

therunningman
2016-03-14, 10:08
Ja! När jag gick till sjukgymnast och naprapat så var jag nästan bombsäker på att något sådant var fallet. Jag har alltid haft lite mysko kropp med konstiga krämpor här och var. Jag tänkte "nu ska jag få svaret på gåtan, de kommer säga "din muskulus nåntinnånting-us är för svag i jämförelse med din nåntingannat-us så din nåntingtredje-us" drar ihop sig"". Men icke. Sjukgymnasten sa bara att jag var stel och naprapaten att jag hade ärrvävnad på knäna.

Alla personer tänker inte likadant och ser inte alla saker. Det är mycket enklare att se det man letar efter..på gott och ont! ;)

Några tips, om du är intresserad och inte redan prövat:

Soft tissue therapy av adduktorer: https://www.youtube.com/watch?v=0aK7IALt4ZM Man kan testa att göra med underarmen/armbågen om man vill ha lite mer tryck eller det känns bättre.

Jobba med övre ländryggen (ev få hjälp att mobilisera), erector spinae i liggande rotationsövningar, ex jesus på korset på rygg och mage. Tanken är att iliopsoas inte mår bäst. Även myofascieal release av erector spinae. Neural stretch av iliopsoas (tänk dig thomas test med någon som hjälper dig pressa ned benet pyttelite och hjälper dig med en passiv nackflexion)

Åtgärda eventuella brister i höftstabilitet!

Är knakningarna något som hoppar till? Om du läser om snapping hip, känner du igen dig?

Tänk på att adduktorer kan ge knäsmärta. Du kanske kan lugna dig lite med all stretching och byta ut hälften av gångerna till rehab/höftstabilitet samt rörelseträning av ländryggen?

Diomedea exulans
2016-03-14, 14:09
Alla personer tänker inte likadant och ser inte alla saker. Det är mycket enklare att se det man letar efter..på gott och ont! ;)

Några tips, om du är intresserad och inte redan prövat:

Soft tissue therapy av adduktorer: https://www.youtube.com/watch?v=0aK7IALt4ZM Man kan testa att göra med underarmen/armbågen om man vill ha lite mer tryck eller det känns bättre.

Jobba med övre ländryggen (ev få hjälp att mobilisera), erector spinae i liggande rotationsövningar, ex jesus på korset på rygg och mage. Tanken är att iliopsoas inte mår bäst. Även myofascieal release av erector spinae. Neural stretch av iliopsoas (tänk dig thomas test med någon som hjälper dig pressa ned benet pyttelite och hjälper dig med en passiv nackflexion)

Åtgärda eventuella brister i höftstabilitet!

Är knakningarna något som hoppar till? Om du läser om snapping hip, känner du igen dig?

Tänk på att adduktorer kan ge knäsmärta. Du kanske kan lugna dig lite med all stretching och byta ut hälften av gångerna till rehab/höftstabilitet samt rörelseträning av ländryggen?

Knakningarna i höften brukar inte hoppa till. Men vid enstaka tillfällen sker det att jag känner att jag måste "knäppa" i höften åt split-hållet, och att höftleden knäpper till och temporärt blir lite vigare när jag gör det. Precis som när man knakar i fingrarna.

Jag misstänker för övrigt att mina dåliga knän gör så att jag inte kan bli vigare? Kroppen känner "måste skydda knäna", och gör mig därför så stel som möjligt?

Sjukgymnasten trodde inte att jag behövde operera knäna, men som sagt, de kan ju ha fel. ;)

Spiffy
2016-03-14, 23:24
Det finns tre delar - frontsplit, middlesplit och thoracicbridge. Kostar 80$ styck eller typ 210$ för alla tre.

Du får tillgång till kursen via deras hemsida där du får ta del av dels en massa instruktionsvideos på de olika övningarna samt en "follow along" video där de kör hela passet och man bara följer med. Inte mer komplicerat än så :)


Behöver man någon speciell utrustning?

therunningman
2016-03-16, 12:45
Knakningarna i höften brukar inte hoppa till. Men vid enstaka tillfällen sker det att jag känner att jag måste "knäppa" i höften åt split-hållet, och att höftleden knäpper till och temporärt blir lite vigare när jag gör det. Precis som när man knakar i fingrarna.

Jag misstänker för övrigt att mina dåliga knän gör så att jag inte kan bli vigare? Kroppen känner "måste skydda knäna", och gör mig därför så stel som möjligt?

Sjukgymnasten trodde inte att jag behövde operera knäna, men som sagt, de kan ju ha fel. ;)

Var på knäna har du ont? Vilka aktiviteter provocerar smärta? Något som minskar smärta? Varför tror du att du behöver operera knäna?

Var sker knäppningen? Förstår inte vad du gör för att utlösa den heller, utveckla gärna.

Det jag var inne på är om du har något man ibland kallar "adductor guarding". Mina tips var tänkta att bland annat åtgärda det.

Diomedea exulans
2016-03-16, 22:49
Var på knäna har du ont? Vilka aktiviteter provocerar smärta? Något som minskar smärta? Varför tror du att du behöver operera knäna?

Var sker knäppningen? Förstår inte vad du gör för att utlösa den heller, utveckla gärna.

Det jag var inne på är om du har något man ibland kallar "adductor guarding". Mina tips var tänkta att bland annat åtgärda det.

Vet inte riktigt var det gör ont, för det är svårt att lokalisera. Men jag skulle tro innanför knäskålarna.

Det som provocerar smärta är att stretcha höftens adduktorer.

Det gör även ont om jag joggar länge, men då gör det oftast ont på utsidan av knät.

Knäppningen sker i höften, men det är ovanligt. Det som utlöser den är split-stretch, men bara om jag känner att jag behöver knäppa. Däremot "knastrar" det i höften om jag står på ett ben, lyfter det andra med böjt knä, och vrider det åt höger eller vänster. Då knastrar det i höften med det lyfta benet.

Varför jag tror jag måste operera är för att det inte verkar gå att träna bort.

Det finns inget som minskar smärtan, fast den minskar ibland av sig själv om jag håller stretchen ett tag.

therunningman
2016-03-17, 09:26
Vet inte riktigt var det gör ont, för det är svårt att lokalisera. Men jag skulle tro innanför knäskålarna.

Det som provocerar smärta är att stretcha höftens adduktorer.

Det gör även ont om jag joggar länge, men då gör det oftast ont på utsidan av knät.

Knäppningen sker i höften, men det är ovanligt. Det som utlöser den är split-stretch, men bara om jag känner att jag behöver knäppa. Däremot "knastrar" det i höften om jag står på ett ben, lyfter det andra med böjt knä, och vrider det åt höger eller vänster. Då knastrar det i höften med det lyfta benet.

Varför jag tror jag måste operera är för att det inte verkar gå att träna bort.

Det finns inget som minskar smärtan, fast den minskar ibland av sig själv om jag håller stretchen ett tag.
Först och främst, det går sällan att ställa säkra diagnoser över internet utan en duktig sjukgymnast är alltid att föredra.

Min gissning är att det kan röra sig om refererad smärta i knäna, kanske från kotpelaren men troligare från adduktor longus och eller brevis. Din stramhet kommer troligtvis från sk adduktor guarding och din stretching ger endast temporärt ökat rörlighet. Anledningen till adduktor guarding är oklar. Kanske en dold skada, överansträngning i kombination med svaghet i adduktorer och dålig höft- och bålstabilitet. Begränsningar i adduktorer hänger ofta ihop med stelhet i höftböjare som ofta hänger ihop med stelhet i övre ländryggen.

Att du får ont när du springer är troligen ett löparknä som ofta hänger ihop med dålig höft- och bålstabilitet samt strama överansträngda höftböjare (tensor fascia latae) och eller strama svaga gluteus maximus. Teknik och dosering spelar såklart också in. Fot och underben likaså.

Gissningsvis är det adduktorer eller tensorn som hoppar/knäpper när de passerar en utstickande hård vävnad vilket är vanligt vid strama muskler.

Ifall mina teorier stämmer kommer inte stretching hjälpa utan att du löser dina grundproblem som styrkeobalans i höft, förbättrar höft- och bålstabilitet, ökar rörlighet i säte och ländrygg (ex Jesus på korset), minskar guarding med soft tissue therapy/dry needling/knä kontrollträning. Rörligheten behöver öka i höftböjare och troligen behöver iliopsoas stärkas för att avlasta TFL.

Det är ett stort projekt med lagom mycket träning som utförs med lagom svåra övningar där fokus ligger på utförandet.

Diomedea exulans
2016-03-17, 10:55
Först och främst, det går sällan att ställa säkra diagnoser över internet utan en duktig sjukgymnast är alltid att föredra.

Min gissning är att det kan röra sig om refererad smärta i knäna, kanske från kotpelaren men troligare från adduktor longus och eller brevis. Din stramhet kommer troligtvis från sk adduktor guarding och din stretching ger endast temporärt ökat rörlighet. Anledningen till adduktor guarding är oklar. Kanske en dold skada, överansträngning i kombination med svaghet i adduktorer och dålig höft- och bålstabilitet. Begränsningar i adduktorer hänger ofta ihop med stelhet i höftböjare som ofta hänger ihop med stelhet i övre ländryggen.

Att du får ont när du springer är troligen ett löparknä som ofta hänger ihop med dålig höft- och bålstabilitet samt strama överansträngda höftböjare (tensor fascia latae) och eller strama svaga gluteus maximus. Teknik och dosering spelar såklart också in. Fot och underben likaså.

Gissningsvis är det adduktorer eller tensorn som hoppar/knäpper när de passerar en utstickande hård vävnad vilket är vanligt vid strama muskler.

Ifall mina teorier stämmer kommer inte stretching hjälpa utan att du löser dina grundproblem som styrkeobalans i höft, förbättrar höft- och bålstabilitet, ökar rörlighet i säte och ländrygg (ex Jesus på korset), minskar guarding med soft tissue therapy/dry needling/knä kontrollträning. Rörligheten behöver öka i höftböjare och troligen behöver iliopsoas stärkas för att avlasta TFL.

Det är ett stort projekt med lagom mycket träning som utförs med lagom svåra övningar där fokus ligger på utförandet.

Jag gillar dina teorier skarpt. De känns rimliga.

Jag kan tänka mig att jag har både svag bål, svaga gluteus maximus, ryggproblem och dolda skador. Angående bålen så har jag ökänt slapp mage, så den ser sannerligen svag ut. Har dessutom aldrig tränat magen ordentligt eftersom jag brukar få ont i ryggen då, brukar köra mina böj och mark och hoppas att SL-maffian har rätt i att det ger bålträning.

Naprapaten sa att jag hade stela gluteus. Svaga är de sannolikt också; liksom med magen tyder okulärbesiktningen på det (jag har liten rumpa), plus att jag tycker det är jättetungt att lyfta benet åt sidan ens inom min lilla ROM, plus att jag är kass på knäböj.

Jag tror mina stelhet/svaghet/ojämnhet/krämp-problem mycket beror på att jag var ett sånt där barn som satt still hela dagarna, och efter att jag som 13-åring fick en fix idé att bli vältränad jag jag mest ägnat mig åt tung styrketräning och joggning. Min kropp saknar nog en "bas" av "naturligt" tränande, som att springa runt, klättra i träd, osv, som människor "ska" ha. Men nu börjar jag sväva iväg.

För övrigt kan jag nämna att min mor haft jätteproblem med meniskerna, så jag kanske har ärvt det. Dock är mina problem inte likadana som hennes. Hon har t ex ofta svullna knän, emedan mina aldrig någonsin varit svullna eller haft konstig färg. Det är bara smärta och stelhet som är problemet.

Återigen är frågan vem fasen jag ska träffa för att ta tag i dessa komplexa besvär. 1100 kronor på en naprapat sved i plånboken och hjälpte i princip ingenting. Jag är sannerligen inte sugen på att lägga åtskilliga tusenlappar på att hitta någon som vet vad som ska göras. Isåfall lockar det nästan mer att bara låta problemen vara, och se till att leva ett långt, lyckligt och friskt liv trots de evigt stela höfterna.

therunningman
2016-03-17, 12:46
Jag gillar dina teorier skarpt. De känns rimliga.

Jag kan tänka mig att jag har både svag bål, svaga gluteus maximus, ryggproblem och dolda skador. Angående bålen så har jag ökänt slapp mage, så den ser sannerligen svag ut. Har dessutom aldrig tränat magen ordentligt eftersom jag brukar få ont i ryggen då, brukar köra mina böj och mark och hoppas att SL-maffian har rätt i att det ger bålträning.

Naprapaten sa att jag hade stela gluteus. Svaga är de sannolikt också; liksom med magen tyder okulärbesiktningen på det (jag har liten rumpa), plus att jag tycker det är jättetungt att lyfta benet åt sidan ens inom min lilla ROM, plus att jag är kass på knäböj.

Jag tror mina stelhet/svaghet/ojämnhet/krämp-problem mycket beror på att jag var ett sånt där barn som satt still hela dagarna, och efter att jag som 13-åring fick en fix idé att bli vältränad jag jag mest ägnat mig åt tung styrketräning och joggning. Min kropp saknar nog en "bas" av "naturligt" tränande, som att springa runt, klättra i träd, osv, som människor "ska" ha. Men nu börjar jag sväva iväg.

För övrigt kan jag nämna att min mor haft jätteproblem med meniskerna, så jag kanske har ärvt det. Dock är mina problem inte likadana som hennes. Hon har t ex ofta svullna knän, emedan mina aldrig någonsin varit svullna eller haft konstig färg. Det är bara smärta och stelhet som är problemet.

Återigen är frågan vem fasen jag ska träffa för att ta tag i dessa komplexa besvär. 1100 kronor på en naprapat sved i plånboken och hjälpte i princip ingenting. Jag är sannerligen inte sugen på att lägga åtskilliga tusenlappar på att hitta någon som vet vad som ska göras. Isåfall lockar det nästan mer att bara låta problemen vara, och se till att leva ett långt, lyckligt och friskt liv trots de evigt stela höfterna.

Det går ju att få en bra hållning senare i livet även om det är svårare, speciellt om man fortfarande sitter mycket.

Jag tror du kan göra mycket själv. Gå till biblioteket och låna en bok som heter "Total stabilitet" och få lite inspiration om hur du kan utvärdera vad som är svagt samt träna upp det. http://www.sisuidrottsbocker.se/Total-stabilitetstr%C3%A4ning.aspx Mycket bål- och höftstabilitet i den boken, annars finns det ju en del att läsa om knäkontroll på nätet. Rörlighet i ländryggen och säte kan du som sagt göra med "Jesus på korset på rygg" https://www.youtube.com/watch?v=mXyOK_nxV-Y eller på mage https://www.youtube.com/watch?v=12i8_ukIUcM

Hur man tränar upp iliopsoas hittar du enkelt på nätet och här har du ett förslag på stretching av höftböjare http://www.kinetic-revolution.com/hip-flexor-stretching-dont-just-go-through-the-motions/.

Det du behöver hjälp med är soft tissue therapy, STT och ev dry needling. Det senare kräver professionell hjälp och medan ett förslag på STT hittar du här https://www.youtube.com/watch?v=0aK7IALt4ZM

Under en period bör du nog dra ned på stretchingen och omfördela tyngre träning till förmån för rehab (knäkontroll/höft o bålträning/ovan nämnd rörelseträning). I takt med att du svarar bra på rehabiliteringen kan du börja återinföra mer av annan träning. Förhoppningsvis funkar allt som det är tänkt. :)

Diomedea exulans
2016-03-17, 16:11
Satan vilken komplicerat projekt. :D Men det är väl bara att sätta igång. Vem har sagt att det ska vara lätt här i världen.

Var/hur hittar jag någon som kan göra dry needling på mig?

therunningman
2016-03-18, 10:25
Satan vilken komplicerat projekt. :D Men det är väl bara att sätta igång. Vem har sagt att det ska vara lätt här i världen.

Var/hur hittar jag någon som kan göra dry needling på mig?

Nää, det får inte vara lätt jämt.. ;)

Dry needling är en akupunkturteknik som används ex av vissa sjukgymnaster eller naprapater. Även en del andra yrkesgrupper med leg får utföra det samt i vissa fall massörer.

Eftersom det bara tar 5 min är det ju bra att känna någon eller hitta en billig sjukgymnast. En naprapat vill nog gärna ta bra betalt om ni inte är kompisar.

Diomedea exulans
2016-03-18, 13:49
Eftersom det bara tar 5 min är det ju bra att känna någon eller hitta en billig sjukgymnast. En naprapat vill nog gärna ta bra betalt om ni inte är kompisar.

Du får hålla med att att det knappast är speciellt vettigt att lägga hundralappar eller tusenlappar för att KANSKE få hjälp med något så banalt som attt kunna sparka höga sidsparkar? :)

svenbanan
2016-03-18, 15:09
Du får hålla med att att det knappast är speciellt vettigt att lägga hundralappar eller tusenlappar för att KANSKE få hjälp med något så banalt som attt kunna sparka höga sidsparkar? :)

Det är väl upp till var och en att avgöra ifall de har såpass stora problem att de tycker nån viss behandling är värd att användas...

Spunken
2016-03-19, 07:05
Behöver man någon speciell utrustning?

Det finns vissa prylar som rekommenderas som tex stretchblock/yogablock, gummiband, ribbstol, remmar mm. Det här är saker som gör passet enklare, men allt går att ersätta med lite fantasi

therunningman
2016-03-19, 08:42
Du får hålla med att att det knappast är speciellt vettigt att lägga hundralappar eller tusenlappar för att KANSKE få hjälp med något så banalt som attt kunna sparka höga sidsparkar? :)

Jag hade inte värderat höga sidosparkar så högt.. ;) Jag skulle inte heller betala för vården jag föreslagit heller. Det mesta kan jag lösa gratis och resten gör jag själv. :D

Diomedea exulans
2016-08-19, 16:13
Jag kör igång den här gamla tråden igen, för jag är återigen sugen på att ta tag i problemet.

Summering av problemet hittills:
1. Jag är sjukligt stel i insida lår, kan gå ut ca 45° åt split-hållet ouppvärmd.
2. Försöker jag stretcha insida lår gör det bara ont i knäna.
3. Ignorerar jag smärtan i knäna kan jag på 10-30 minuter stretcha så jag kan gå ut 70-90° åt split-hållet.
4. En kort stund efter att jag stretchat, mindre än 2 timmar, är jag exakt lika stel igen.
5. Ignorerar jag smärtan i knäna och stretchar, och gör detta flera dagar i rad, byggs smärtan upp och blir värre och värre.
6. Detta är endast ett problem eftersom jag tränar karate, där man måste kunna sparka höga sidosparkar.
7. En sjukgymnast och en naprapat har inte hittat något fel på mig.
8. Vissa idioter i den här tråden tror att mitt problem bara är psykiskt.

Jag skrev om problemet på imgur, då tyckte vissa att jag skulle gå till läkare. Vad tror ni om det? Är läkare mer kvalificerade än naprapater och sjukgymnaster? Eller kommer de bara skicka mig till sjukgymnast om jag går dit? Återigen är det en fråga om tid och pengar, jag vill inte slösa bort ett par hundra kronor och ett par timmar.

Ett annat alternativ är att bara skita i problemet. Ett par personer som tränar karate som jag har pratat med säger att graderaren inte "dömer ner en" under graderingar för att man är ovig, utan att de utgår från fysiska förutsättningar. Så även om man ska sparka i huvudhöjd så får man godkänt om man bara kan sparka i lårhöjd, sålänge sparken är snygg. Har inte pratat med någon graderare om detta, men om det stämmer så är det ju asbra.

stefand
2016-08-19, 16:25
Jag har i princip samma problem, tror jag. Vet inte var på knäna du får ont? Jag får sjukt ont på baksida/insidan av knäna. Det sitter nån sena/muskel där som går efter insidan av låret. Typ nån muskel som gör att man kan föra ihop benen. Tycker inte jag gör några framsteg alls hur mycket jag än försöker stretcha.

Inte alls samma känsla som om jag stretchar hamstrings där det mer är ett svagt obehag som ger sig efter ett tag.

Har dock inga andra mål än att bli lite mer rörlig. Tycker jag stelnat till med åren.

Har inte läst hela tråden men har du fortfarande problem så står det väl inte mycket vettigt där =)

DudX
2016-08-19, 19:39
har samma problem. Blir iprincip stelare av statisk stretching... och stretcha kall gör oooooooh så ont.

Diomedea exulans
2016-08-19, 20:41
Skönt att jag inte är ensam iaf!

Old Nick
2016-08-19, 21:29
Har dessutom aldrig tränat magen ordentligt eftersom jag brukar få ont i ryggen då, brukar köra mina böj och mark och hoppas att SL-maffian har rätt i att det ger bålträning.

Kör dina militärpressar sittande utan ryggstöd också. Då får du ännu mer bålträning.

Diomedea exulans
2016-08-19, 21:30
Kör dina militärpressar sittande utan ryggstöd också. Då får du ännu mer bålträning.

Spänks för tipset.

Diomedea exulans
2016-11-07, 18:48
Jag har löst problemet nu: Jag ska sluta med karate!

HenrikJ
2016-11-07, 20:13
Jag har löst problemet nu: Jag ska sluta med karate!

Kunde ju aldrig tro att du skulle sluta med någonting ;)

Diomedea exulans
2016-11-07, 20:22
Kunde ju aldrig tro att du skulle sluta med någonting ;)

Du menar att jag slutar med massa saker? Äh, bullshit, jag håller ju på med nästan allt mycket längre än de flesta. De flesta hoppar av första månaden när de hatar en utbildning eller kurs, jag brukar ädelt hålla ut en hel termin åtminstone. Av de som började karate när jag började hoppade de flesta av inom ett par månader. Osv.

leee
2016-11-07, 20:24
Jag har löst problemet nu: Jag ska sluta med karate!

_uXj9uj9eNs

Diomedea exulans
2016-11-07, 20:25
_uXj9uj9eNs

Orkar inte kolla på 3 och en halv minuter video. Kan du förklara eller visa en stillbild?

leee
2016-11-07, 20:29
Orkar inte kolla på 3 och en halv minuter video. Kan du förklara eller visa en stillbild?

Du ger upp för lätt.

Sheogorath
2016-11-07, 20:30
Första sparken, ura mawashi-geri är riktigt svår att göra. Kräver både stor rörlighet och riktigt bra styrka i höftböjare och bål för att kunna rycka tillbaka benet och samtidigt stabilisera och hålla balansen. Still learning!

Diomedea exulans
2016-11-07, 20:30
Du ger upp för lätt.

Säger killen som ger upp ett försök att förklara en enkel spark. Dålig på att uttrycka dig i skrift?

Diomedea exulans
2016-11-07, 20:31
Första sparken, ura mawashi-geri är riktigt svår att göra. Kräver både stor rörlighet och riktigt bra styrka i höftböjare och bål för att kunna rycka tillbaka benet och samtidigt stabilisera och hålla balansen. Still learning!

Vilken konstig klubb kör den som första spark? :P Vi körde mae-geri, och jag antar att de flesta gör det, för den är så enkel.

Sheogorath
2016-11-07, 20:38
Så vackert!

sX-6FnLga5I

Som svar på din fråga Dio så har vi kumite för alla med en gradering på tisdagar, torsdagar och lördagar. Vi har en kille som går upp i landslaget nu så det är väldigt hög nivå för de som vill träna på svårare grejor också.

Diomedea exulans
2016-11-07, 20:40
Som svar på din fråga Dio så har vi kumite för alla med en gradering på tisdagar, torsdagar och lördagar. Vi har en kille som går upp i landslaget nu så det är väldigt hög nivå för de som vill träna på svårare grejor också.

Okej! Önskar dig lycka till och hoppas att du tillhör de 999,99 promille av befolkningen som är förmögna att bli vigare i innanlåren.

leee
2016-11-07, 20:40
Vilken konstig klubb kör den som första spark? :P Vi körde mae-geri, och jag antar att de flesta gör det, för den är så enkel.

http://static.wixstatic.com/media/dcb7f8_1505c47fe71f48719f8fd575874dcb00.jpg_srz_29 9_574_85_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srz

Diomedea exulans
2016-11-07, 20:41
http://static.wixstatic.com/media/dcb7f8_1505c47fe71f48719f8fd575874dcb00.jpg_srz_29 9_574_85_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srz

Vad är det svåra, menar du? Klart att det kräver lite balans samt vighet i baksida lår. Tror jag kan göra som han på bilden.

leee
2016-11-07, 20:42
Vad är det svåra, menar du? Klart att det kräver lite balans samt vighet i baksida lår. Tror jag kan göra som han på bilden.

Det är ju minst huvudhöjd.

Diomedea exulans
2016-11-07, 20:43
Det är ju minst huvudhöjd.

Vinkeln ljuger lite, det är taget snett underifrån. Men jag tror jag kan sparka i huvudhöjd.

Sen brukar man inte börja i huvudhöjd. Det kallas mae-geri även om det är rakt fram.

Sheogorath
2016-11-07, 20:43
Okej! Önskar dig lycka till och hoppas att du tillhör de 999,99 promille av befolkningen som är förmögna att bli vigare i innanlåren.

Jag har cirka 1 dm ner till split nu och har suttit i split många gånger i mitt liv som yngre. Har ärvt min pappas anlag för rörlighet. :)

Diomedea exulans
2016-11-07, 20:44
Jag har cirka 1 dm ner till split nu och har suttit i split många gånger i mitt liv som yngre. Har ärvt min pappas anlag för rörlighet. :)

Najs! :) Jag har fortfarande 8 dm kvar ner till split, precis som tidigare i tråden.

leee
2016-11-07, 20:47
Skulle det inte hjälpa om man hade en kompis som trycker lite när man stretchar eller det kanske ökar skaderisken.

Diomedea exulans
2016-11-07, 20:49
Skulle det inte hjälpa om man hade en kompis som trycker lite när man stretchar eller det kanske ökar skaderisken.

Du har inte läst tråden, ser jag. Men jag kan summera problemet lite snabbt:

1) Jag kan inte bli vigare i innanlåren, även om jag kan bli vigare medan jag stretchar så blir jag lika stel igen inom en kort stund efter jag har slutat.

2) Det gör alltid ont i knäna när jag stretchar innanlåren, oavsett stretch.

3) Om jag fortsätter stretcha dag efter dag så blir smärtan i knäna successivt värre.

poppen11
2016-11-07, 21:10
Testa massage.

leee
2016-11-07, 21:15
http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mJP2GFxJobVkZe23TE0h6aw.jpg

Bmwtwinturbo
2016-11-07, 21:26
Jag är lite lat och orkar inte läsa 17 sidor så kanske har blötts innan. Hur funkar en så maskin man sitter i för att träna ut och insida lår för rörlighet? Rent brosciencemässigt så tycker jag dem känns bättre än stretching.

Beemel
2016-11-08, 04:41
Vad är det svåra, menar du? Klart att det kräver lite balans samt vighet i baksida lår. Tror jag kan göra som han på bilden.

Är på tal om ingenting inte det där Masao Kagawa.
Helt sjuk människa. Tränade för honom på ett läger.

Fy fan säger jag. Aldrig vart så slut i mitt liv.

Diomedea exulans
2016-11-08, 08:30
Är på tal om ingenting inte det där Masao Kagawa.
Helt sjuk människa. Tränade för honom på ett läger.

Fy fan säger jag. Aldrig vart så slut i mitt liv.

Jaså? Nu blev jag nyfiken, vad gjorde ni på lägret?

spoon
2016-11-08, 14:42
http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/mJP2GFxJobVkZe23TE0h6aw.jpg
Vi hade en sån maskin på klubben där jag tränade tidigare. En lyftare som vägde +160 kg och som aldrig stretchar fixade ytterläget i maskinen. Andra som har stretchat massor kom kortare. Min uppfattning är att det är väldigt individuellt med rörlighet.

Tapatalk

Mucklan
2016-11-10, 15:13
Du har inte läst tråden, ser jag. Men jag kan summera problemet lite snabbt:

1) Jag kan inte bli vigare i innanlåren, även om jag kan bli vigare medan jag stretchar så blir jag lika stel igen inom en kort stund efter jag har slutat.

2) Det gör alltid ont i knäna när jag stretchar innanlåren, oavsett stretch.

3) Om jag fortsätter stretcha dag efter dag så blir smärtan i knäna successivt värre.

Jag tränar astangayoga och där fokuserar man mycket på att "öppna upp höfterna", vilket jag gissar är det du vill göra. I många asanas (positioner) så finns det en risk för att man belastar knäna fel, man lurar sig själv och tror att man blir vigare i höften men istället är det knät som får ta en extra vridning/belastning vilket kan göra riktigt ont, speciellt dagen efter.

Diomedea exulans
2016-11-10, 15:14
Jag tränar astangayoga och där fokuserar man mycket på att "öppna upp höfterna", vilket jag gissar är det du vill göra. I många asanas (positioner) så finns det en risk för att man belastar knäna fel, man lurar sig själv och tror att man blir vigare i höften men istället är det knät som får ta en extra vridning/belastning vilket kan göra riktigt ont, speciellt dagen efter.

Låter exakt som det som händer mig.

Mucklan
2016-11-10, 15:24
Låter exakt som det som händer mig.

Det som har hjälpt mig mest är helt klart assistans, dvs att en yogalärare hjälper till att positionera kroppen och sedan ger lite tryck in i rätt läge. Men det är ju svårt att få till på egen hand :/

Diomedea exulans
2016-11-10, 15:35
Det som har hjälpt mig mest är helt klart assistans, dvs att en yogalärare hjälper till att positionera kroppen och sedan ger lite tryck in i rätt läge. Men det är ju svårt att få till på egen hand :/

Men vissa stretchposer fungererar för dig då? För innanlåren?

grondahl
2016-11-10, 15:42
Dio, hur funkar liggande sidobenlyft för dig? Tänk 80-talsgympa

grondahl
2016-11-10, 15:54
Ah. Nu läste jag i tråden och therunningman har skrivit väldigt ingående om det som var min ingång. Att du inte bara är stel utan även svag vilket påverkar rörligheten. Jag har liknande symptom och rörligheten har alltid förbättrats när jag har prehabat mot löparknä och dylikt.

Mucklan
2016-11-10, 15:57
Men vissa stretchposer fungererar för dig då? För innanlåren?
Japp! Kan försöka sammanfatta de som funkar för mig senare ikväll. Kanske finns det något användbart där.

Diomedea exulans
2016-11-10, 16:09
Dio, hur funkar liggande sidobenlyft för dig? Tänk 80-talsgympa

Jag kan göra dem (testade nu precis), men känner ingen "stretch-känsla". Kan de vara lönt att göra ändå?

Ah. Nu läste jag i tråden och therunningman har skrivit väldigt ingående om det som var min ingång. Att du inte bara är stel utan även svag vilket påverkar rörligheten. Jag har liknande symptom och rörligheten har alltid förbättrats när jag har prehabat mot löparknä och dylikt.

Vi fastslog väl inte med säkerhet att jag är svag, utan han tipsade mig om en bok som kan hjälpa mig att se om jag är svag. ;) Men svaghet/mysko symptom pga oblalanser känns mer sannolikt än att jag skulle ha unikt ovig höft skeletalt. Och jag tror jag är svag på "utsida höft", har ibland smärta där som inte har med själva höftkulan att göra (vilket går att känna genom att klämma på vävnaden där).

Japp! Kan försöka sammanfatta de som funkar för mig senare ikväll. Kanske finns det något användbart där.

Vore kul att se om inte annat!

Mucklan
2016-11-10, 19:38
Asanas som brukar räknas som bra höftöppnare är eka pada rajakapotasana (pigeon pose):
https://www.youtube.com/watch?v=ZjvQInHSHBA

Den här funkar nog också:
https://www.youtube.com/watch?v=Ci_hlV4W5DA

Jag tror att de här funkar bra att göra hemma, det är passiv stretch och båda är ganska lätta att komma in i, dvs att hitta rätt positionering.

Drago_00
2016-11-10, 23:48
Om du har tid och intresse kan du börja kolla in mobility wod:

https://www.mobilitywod.com/
https://www.youtube.com/user/sanfranciscocrossfit/featured

Finns en hel del alternativ där till traditionell statisk stretching.

Diomedea exulans
2016-11-13, 20:56
Asanas som brukar räknas som bra höftöppnare är eka pada rajakapotasana (pigeon pose):
https://www.youtube.com/watch?v=ZjvQInHSHBA

Den här funkar nog också:
https://www.youtube.com/watch?v=Ci_hlV4W5DA

Jag tror att de här funkar bra att göra hemma, det är passiv stretch och båda är ganska lätta att komma in i, dvs att hitta rätt positionering.

Nej, dom kan jag inte göra.

svenbanan
2016-11-13, 23:05
Nej, dom kan jag inte göra.

Den översta stretchen kan ju ingen normalt byggd person komma in i utan att redan vara riktigt vig. Däremot går det att göra exakt samma stretch fast mot ett köksbord. Dvs lägg upp ena benet på bordet (eventuellt med en kudde under foten, så inte fotknölen får ont) och ha andra foten i marken, och lägga sig framåt över det vikta benet. Riktigt skönt/eländigt.

svenbanan
2017-11-24, 14:46
Det låter som att du nästan bara behöver ställa dig och börja stretcha för att det ska göra ont i knäna. Stämmer det att det gör ont redan innan du "våldsstretchar" förbi den punkt där du inte får isär benen mer?

Ja, det stämmer.

Har du ont i knäna vid några andra aktiviteter? Typ om du springer? Vad säger dina knän och ljumskar om att simma bröstsim?

Ja. Det gör ont när jag joggar, när jag promenerar för länge, i knäböj och lårcurl på gymmet om jag inte är uppvärmd. I gymnasiet, när jag hållit på med karate i 2 år i sträck, så gjorde det ont för varje tramptag när jag cyklade. Men jag tror inte det gör ont på precis samma ställe som när jag stretchar.

Minns inte om det gjorde ont när jag simmade.


Jag inbillar mig att det typiskt inte är skönt i knäna om man har instabilt knä (typ problem med menisker etc) vid bröstsim. Det blir ju också en belastning i sidled vid varje bentag.


Nedanstående kanske inte är helt relevant, eller så är den det. Vem vet? Men det han säger om att man ofta först är stel nära knät och att stelheten sedan flyttar sig högre och högre upp i ljumsken fick mig att fundera på om det du upplever som smärta kanske är själva stelheten? Du har ju ändå blivit rörligare temporärt då du kämpat igenom smärtan. Det skulle också kanske förklara varför du känner smärta även med böjt knä. Dvs om smärtan egentligen inte är i knät (och inte uppkommer pga att knät försöker böja sig i sidled vilket inte är möjligt), utan att det snarare är väldigt långt ned på adduktorerna som du känner smärta.

Hur som helst tänkte jag att du kanske finns en möjlighet att du kan ta dig genom problemen om du har extremt mycket tålamod och stretchar som normalt flera ggr per vecka, men att du håller dig på rätt sida om smärtan och inte alls försöker vålda dig förbi. Du kanske bara är förjävla stel just i ljumskarna och av någon anledning upplevs stelheten som smärta just där. Du har kanske hela tiden stretchat för hårt efter som du inte upplevt det som att det tagit stopp pga att det stretchat i musklen. Jag inser att detta förmodligen låter helt orimligt och nåt du knappast är beredd att ens överväga eftersom du förmofdligen tycker att du försökt göra just på detta sätt. Hur som helst så kan det vara värt att ha det som en möjlighet ifall du faktiskt är beredd att metodiskt testa alla alternativ. Kanske att detta i kombination med lite "soft tissue" knådande (självmassage på ljumskarna av nåt slag) kan vara nåt.

Men går adduktorerna in i knät, då? Och ska det inte kännas en "skön stretch-känsla" när man prickat rätt? Det är ju det det inte gör, det känns bara som en dov smärta. När det gäller vissa andra muskler kan jag stretcha så jag får en skön stretchkänsla, så jag vet hur det ska kännas.

Hur är man på rätt sida av smärtan? Tillåter att det bara gör lite ont?

Du säger att det går att stretcha för hårt. Hur ska jag veta om jag gör det? Hade det varit en normal situation hade man kunnat köra på att "sålänge det känns som en skön stretch-känsla så är det okej, men när det börjar göra ont är det för hårt". Men nu gör det ju alltid ont, och känns aldrig som en skön stretchkänsla.


Nej adduktorerna går ju inte "in" i knät. Men de fäster på insidan av knät och ifall det är precis där det gör ont så kanske det käns som att det är nåt problem inuti knät tänker jag.

Angående "skön känsla" så kanske det är något som gör att den känslan aldrig infinner sig vid just dessa muskler fast den gör det i anda. Vad den anledningen skulle kunna vara har jag ingen aning om. Det kanske är nåt helt orelaterat. Typ nån slags konstig sjukdom eller vad tusan som helst. Eller så kanske det bara beror på att du är ju vrålstel. Kanske är det så det käns ifall man försöker stretcha en muskel som är så förkortad att den inte kan bli kortare alls. Ingen aning. Det kanske är en omöjlighet. Jag bara slänger ur mig alla slags idéer som har dykt upp.

Ifall man stretchar "för hårt" så finns det nåt som heter goglienheter (eller nåt liknande) som sitter i musklerna och som ger impulser till muskeln att dra ihop sig. De känner alltså av ifall muskeln dras ut för långt och för hastigt, och ger kontraktionssignaler för att muskeln inte ska riskera att bli helt utdragen och avsliten. Det är dessa goglienheter som ger de impulser som som ger "stretchreflexen" som gör att man kan generera massor av kraft riktigt explosivt ifall man först låter muskeln bli lite utdragen. Typ en bänkpress med studs kontra tre sekunders paus i botten där man tar bort all stretchreflex.

Hur som helst försvinner denna stretchreflex ifall man håller stretchen längre tid. Men stretchar man riktigt hårt och inte håller stretchen tillräckligt länge så blir ju muskeln bara kortare. Det är en aspekt av det.

En annan aspekt är att ifall man stretchar såpass hårt att det gör ont, så kanske man helt enkelt drar sönder muskelfibrer. Att detta leder till nåt slags problem i förlängningen är ju inte svårt att förstå.

Hur hårt som är lagom kan jag inte uttala mig om. Jag har som sagt ingen egentlig koll alls på detta område. :D Men det jag menade var helt enkelt att inte tillåta att det gör ont. Dvs stretcha såpass lugnt att det inte gör ont och se om detta ändå ger nån effekt trots att det förmodligen inte ens känns som att du stretchar.

Diomedea exulans
2017-11-24, 15:11
(Svenbanan och jag fortsätter alltså här en PM-konversation).

Dvs stretcha såpass lugnt att det inte gör ont och se om detta ändå ger nån effekt trots att det förmodligen inte ens känns som att du stretchar.

Ja... Det är väl typ det jag inte har testat.

Det kommer kännas väldigt märkligt. Jag kommer bara stå rakt upp och ner med bara ca 40° mellan benen. Ungefär som att stretcha biceps genom att bara låta armarna hänga rakt ner från sidorna.

svenbanan
2017-11-24, 15:25
(Svenbanan och jag fortsätter alltså här en PM-konversation).



Ja... Det är väl typ det jag inte har testat.

Det kommer kännas väldigt märkligt. Jag kommer bara stå rakt upp och ner med bara ca 40° mellan benen. Ungefär som att stretcha biceps genom att bara låta armarna hänga rakt ner från sidorna.

Ja, du får väl försöka hitta nåt läge där du kommer så nära nåt slags gräns som möjligt utan att gå över den. Sen behövs ju i vanlig ordning nåt slags progression också. Men du kanske också är tvungen att skynda ännu långsammare än vanligt, så det kanske kan ta flera veckor innan det ens verkar som att du blir ens lite rörligare.

Lägg upp en video så vi andra har nåt att garva åt också. ;)

Har du tidigare testat diverse sådana gummibandsdistraktioner för att se om detta hjälper?

Även massage/foamroller kanske kan vara nåt? Både längs insidan av låret och kanske även hamstrings och runt omkring höftkulan och hela det området.

David_wigren
2017-11-24, 21:50
Jag har stretchat hårt dagligen sen lite över ett år tillbaka. Kan en bra dag gå ner i full splitt om jag stretchar ordentligt innan. Jag har samma syn på stretchingen som jag har på styrketräningen, det tar lång tid att bli bra och alla har olika förutsättningar. Vissa kan gå ner i splitt dag ett och vissa kan marka 200 kg direkt. Andra får jobba på det. De flesta av oss här tillhör nog demografen som har allra svårast för rörligheten - ganska långa män som dtyrketränar. Klart de flesta av oss kommer vara stela i början. Och så läser man kanske ett program skrivet av en kort yogatjej som har betydligt bättre förutsättningar för rörlighet än oss som säger att det tar ett par veckor att bli rörlig. Jo tjena lixom, precis som det tar ett par veckor att marka 200 kg.

Stretchar fortfarande regelbundet men har gått från att stretcha lätt nästan dagligen till att stretcha hårt en gång i veckan som sedan kompletterats av 1-2 lätta stretchpass. Har samma approach som jag har till övriga träningen. Jag håller mig till ett par stretchövningar per muskelgrupp och håller mig till dem tills jag slutar öka eller att jag får ont. Då jag stagnerat byter jag antingen stretchövning eller stretchintensiteten. Jag har definitivt blivit rörligare sen den senaste kommentaren och är långt mycket rörligare än då jag började. Jag kan ouppvärmd sträcka och tänja mig längre utan obehag än vad jag kunde tidigare efter uppvärmning och en timmes stretchande.

Diomedea exulans
2017-12-11, 19:06
Lägg upp en video så vi andra har nåt att garva åt också. ;)

Ett kort kan du få! Har börjat ställa mig så brett jag kan utan att det börjar göra ont, och stå kvar i kanske 30 sekunder, vid slumpmässiga tillfällen:

https://i.imgur.com/0mcwcKJ.jpg?1

Har du tidigare testat diverse sådana gummibandsdistraktioner för att se om detta hjälper?

Även massage/foamroller kanske kan vara nåt? Både längs insidan av låret och kanske även hamstrings och runt omkring höftkulan och hela det området.

Har inte testat. :em:

poppen11
2017-12-12, 10:19
Har du testat massage? Upplever själv att det är effektivare att "aktivt skaka loss" baksida lår än att stretcha statiskt.

Diomedea exulans
2017-12-12, 10:21
Har du testat massage? Upplever själv att det är effektivare att "aktivt skaka loss" baksida lår än att stretcha statiskt.

Har prövat att klämma lite på insidan, men lite halvhjärtat.

mulliy
2017-12-12, 12:43
Massage kommer inte att hjälpa mer än möjligt temporärt. Du behöver stretcha dina ljumskar, jag hade kört på 3 tillfällen per dag, varje dag. Hålla stretchen i 30 sekunder och kanske 3-5 "reps" per tillfälle.

Beemel
2017-12-12, 12:53
På tal om att stretcha "för ofta"
Frun har fått ett stretchprogram inför sin ryggoperation.
Hon ska stretcha var femtonde minut hela sin vakna tid =)

Diomedea exulans
2017-12-12, 13:02
På tal om att stretcha "för ofta"
Frun har fått ett stretchprogram inför sin ryggoperation.
Hon ska stretcha var femtonde minut hela sin vakna tid =)

Kan bli awkward socialt?

ceejay
2017-12-12, 13:50
Jag får en akut förbättring av smidigheten direkt. Vi snackar några minuter stretch bara. Är jag konsekvent med stretchandet så går det väldigt fort.

Rahf
2017-12-12, 13:50
Jag får en akut förbättring av smidigheten direkt. Vi snackar några minuter stretch bara. Är jag konsekvent med stretchandet så går det väldigt fort.

Samma här. Frekvensen är viktigast för egen del.

Lennix
2017-12-12, 13:59
Vad brukar ni stretcha inför?

Diomedea exulans
2017-12-12, 14:05
Jag får en akut förbättring av smidigheten direkt. Vi snackar några minuter stretch bara. Är jag konsekvent med stretchandet så går det väldigt fort.

Samma här. Frekvensen är viktigast för egen del.

Men går det inte tillbaka tills nästa stretchingtillfälle?

ceejay
2017-12-12, 15:27
Men går det inte tillbaka tills nästa stretchingtillfälle?

Beror på hur sällan de är. Kör jag varje dag så håller lite mer i sig hela tiden.

poppen11
2017-12-12, 19:50
Har prövat att klämma lite på insidan, men lite halvhjärtat.

Testa massage för benen, helst hård massage. Kan göra underverk för rörligheten i exempelvis axlar och traps och detsamma gäller säkerligen för benen.

Rahf
2017-12-12, 20:08
Men går det inte tillbaka tills nästa stretchingtillfälle?

Beror på hur sällan de är. Kör jag varje dag så håller lite mer i sig hela tiden.

Stretchar jag för hårt och länge går det tillbaka. Då åker man ju på träningsvärk, rent av. Men om jag bara tar det långsamt och metodiskt ger det så sakteliga med sig.

Beemel
2017-12-13, 07:03
Kan bli awkward socialt?

Det fungerar bra, hon jobbar helt tid på kontor och har inte haft några som helst problem med det.
Hon förklarade första dagarna i början av möten att hon var tvungen att göra detta för sin rehab, det var ingen som tyckte det var märkligt.

till saken hör i.o.f.s. att nästan alla hennes kollegor och övrig "sociala närhet" är väl medvetna om hennes historik.

Poängen med mitt inlägg var hur som helst att: Stretcha ofta är inte negativt. Åtminstone inte om man får tro sjukgymnasten som doktorerat i ryggskador och forskat runt stretch som rehab i 10+ år.

David_wigren
2017-12-14, 16:48
Jag skulle aldrig stretcha addukterna genom att ställa mig brett och försöka gå ned i split. Särskilt inte om man är stel till o börja med. Då förtjänar man nästan smärta i knäna. Jag skulle lägga mest fokus på hamstrings och höftböjarna. Fokusera på stretchövningar som känns i musklerna och inte i lederna.

Diomedea exulans
2017-12-14, 17:53
Jag skulle aldrig stretcha addukterna genom att ställa mig brett och försöka gå ned i split. Särskilt inte om man är stel till o börja med. Då förtjänar man nästan smärta i knäna. Jag skulle lägga mest fokus på hamstrings och höftböjarna. Fokusera på stretchövningar som känns i musklerna och inte i lederna.
Får man rörligare adduktorer genom att stretcha hamstrings och höftböjare?

David_wigren
2017-12-14, 18:07
Får man rörligare adduktorer genom att stretcha hamstrings och höftböjare?

I det långa loppet, ja! Du kommer så småningom komma in i lägen där du kan stretcha addukterna utan att belasta knäna i sidled. Jag får ont efter bara någon minut av att stretcha genom att försöka göra split... och då kan jag ändå göra en split.

Diomedea exulans
2017-12-14, 18:10
I det långa loppet, ja! Du kommer så småningom komma in i lägen där du kan stretcha addukterna utan att belasta knäna i sidled. Jag får ont efter bara någon minut av att stretcha genom att försöka göra split... och då kan jag ändå göra en split.

Intressant! Höftböjare och hamstrings kan jag stretcha utan smärta. Jag var nära att gå ner i spagat en gång i tiden.

mulliy
2017-12-14, 18:58
Jag skulle aldrig stretcha addukterna genom att ställa mig brett och försöka gå ned i split. Särskilt inte om man är stel till o börja med. Då förtjänar man nästan smärta i knäna. Jag skulle lägga mest fokus på hamstrings och höftböjarna. Fokusera på stretchövningar som känns i musklerna och inte i lederna.

Frågan är hur mycket han belastar knäna när han bara kan abducera typ 20 grader, men det är nog också effektivare att stretcha en åt gången också så blir belastningen inte speciellt hög.

Diomedea exulans
2018-12-30, 14:54
Det finns väldigt lite info på internet om folk som inte kan bli vigare av att stretcha, men intressant nog hittade jag en som har upplevt samma sak som jag, även om han inte stretchade i närheten av min mängd, och som dessutom skriver om det väldigt utförligt och bra: https://www.painscience.com/articles/stretching-flexibility-experiment-2011.php

Några saker hans experiment har gemensamt med mitt:
- Stretching av en muskel flera minuter om dagen gjorde honom temporärt vigare, men efter ungefär en kvart var han tillbaka på ruta noll igen.
- Att upprepa stretchingen varje dag flera veckor i rad hade noll effekt på hans vighet.

Det verkar som om en minoritet av befolkningen helt enkelt är totala "nonresponders" för stretching. Skulle vara intressant att se mer forskning om detta.

Scratch89
2018-12-30, 15:11
Ptja, det kanske beror på hur man sköter sig resten av tiden. Att töja höftböjarna fem minuter om dagen och sedan sitta som en grottmänniska framför datorn resten av dagen kanske är ett lost cause. Det spelar ju också roll om man faktiskt ÄR stram/styv eller bara svag. Man kan ju skilja på olika typer av stelhet/stramhet och de förbättras möjligen på olika sätt. Flera muskler som man tidigare såg som kraftutvecklande muskler (typ höftböjare, övre trapezius) betraktar man mer som stabiliserande muskler nu och då blir det, kanske, olika sätt att träna och töja dem.

Diomedea exulans
2018-12-30, 15:21
Ptja, det kanske beror på hur man sköter sig resten av tiden. Att töja höftböjarna fem minuter om dagen och sedan sitta som en grottmänniska framför datorn resten av dagen kanske är ett lost cause.

Jaså? Så de som faktiskt får resultat av stretching går runt hela dagarna? Borde det inte finnas väldigt många fler non-responders isåfall, eftersom de flesta faktiskt leder stillasittande liv?

När jag tränade karate t ex blev nästan alla i klubben vigare över tid (kanske alla utom jag, jag har inte full koll), nog tror jag ändå att några av dem levde "normala" stillasittande liv?

Jag extrajobbar lite med fysiska jobb ibland, det skulle vara intressant att se om jag kan få resultat om jag stretchar under en sån period.

Det spelar ju också roll om man faktiskt ÄR stram/styv eller bara svag. Man kan ju skilja på olika typer av stelhet/stramhet och de förbättras möjligen på olika sätt. Flera muskler som man tidigare såg som kraftutvecklande muskler (typ höftböjare, övre trapezius) betraktar man mer som stabiliserande muskler nu och då blir det, kanske, olika sätt att träna och töja dem.Vad har svaghet med det hela att göra?

svenbanan
2018-12-30, 16:17
Vad har svaghet med det hela att göra?

Fortfarande stelbent förstår jag.

Svaghet eller svårighet att aktivera antagonisterna till de muskler man försöker stretcha kan ju göra att man inte aktivt kan böja i den aktuella leden så att muskeln i fråga blir utsträckt. Dvs man kan bara sträcka ut muskeln genom att passivt böja i leden.

Nu vet jag inte om det var det Scratch menade, men det är kanske nåt att ha i bakhuvudet.

Då jag fipplar med min fotled så jag får bättre rörlighet i dorsiflektion och eversion så försöker jag avsluta med att aktivera tibialis anterior (fotlyftarmuskeln), vilket gör att jag behåller den nyfunna rörligheten lite längre.

Angående non responder eller inte så tycker jag det låter konstigt. Särskilt med tanke på att du ju kan stretcha andra muskler. Det borde vara troligare att det är nåt annat problem som hindrar dina ljuskmuskler från att bli stretchade. Typ nåt knas i knäna som gör att kanske nerver och ledband blir uttöjda iftället för muskeln, och att detta hindrar dig från att få den effekt som "vanliga" får.

Diomedea exulans
2018-12-30, 16:50
Fortfarande stelbent förstår jag.

Korrekt! Har återigen fått ett "ryck" och börjat stretcha dagligen för att se om det kan få nån effekt. Har hållit på i typ 4 veckor. Det blir en minut vardera på gluteus, framsida lår och höftböjare (för sakens skull) sen allt mellan 1-30 minuter på insida lår.

Utöver noll ökad vighet har vi det gamla problemet med att det förstör knäna. Knäsmärtan är nästan direkt proportionerlig med hur hårt jag stretchar. Det gör inte bara ont under själva stretchen, utan även några dagar efter. En dag, efter att jag hade stretchat ovanligt hårt, skulle jag gå upp för en trappa och då högg det till rejält i varje knä för varje trappsteg. Men jag märker att smärtan snabbt blir lindrigare om jag stretchar lugnare ett tag, så det är en snabbläkt skada.

Svaghet eller svårighet att aktivera antagonisterna till de muskler man försöker stretcha kan ju göra att man inte aktivt kan böja i den aktuella leden så att muskeln i fråga blir utsträckt. Dvs man kan bara sträcka ut muskeln genom att passivt böja i leden.

Nu vet jag inte om det var det Scratch menade, men det är kanske nåt att ha i bakhuvudet.Aha, fast jag stretchar ju bara genom att låta armarna eller gravitationen sköta uttöjandet, då blir styrkan i den stretchande muskeln eller närliggande muskler irrelevant.

Angående non responder eller inte så tycker jag det låter konstigt. Särskilt med tanke på att du ju kan stretcha andra muskler.
Precis, ett tag kunde jag nästan gå ner i spagat (framåt/bakåt-split). Men det är inte otänkbart att man kan vara lokal non-responder, lite som hur Dennis Wolf inte kan bygga vader.

Det borde vara troligare att det är nåt annat problem som hindrar dina ljuskmuskler från att bli stretchade. Typ nåt knas i knäna som gör att kanske nerver och ledband blir uttöjda iftället för muskeln, och att detta hindrar dig från att få den effekt som "vanliga" får.

Ja, det där med smärtan framförallt tyder på att nåt är fel. Och då är det samtidigt konstigt att ingen i "läkarvärlden" vet vad sjutton felet kan vara och hur man kan lösa det.

poppen11
2018-12-30, 18:30
Stretcha i bastun/börja simma+stretcha i bastun.

svenbanan
2018-12-30, 18:41
Korrekt! Har återigen fått ett "ryck" och börjat stretcha dagligen för att se om det kan få nån effekt. Har hållit på i typ 4 veckor. Det blir en minut vardera på gluteus, framsida lår och höftböjare (för sakens skull) sen allt mellan 1-30 minuter på insida lår.

Utöver noll ökad vighet har vi det gamla problemet med att det förstör knäna. Knäsmärtan är nästan direkt proportionerlig med hur hårt jag stretchar. Det gör inte bara ont under själva stretchen, utan även några dagar efter. En dag, efter att jag hade stretchat ovanligt hårt, skulle jag gå upp för en trappa och då högg det till rejält i varje knä för varje trappsteg. Men jag märker att smärtan snabbt blir lindrigare om jag stretchar lugnare ett tag, så det är en snabbläkt skada.

Aha, fast jag stretchar ju bara genom att låta armarna eller gravitationen sköta uttöjandet, då blir styrkan i den stretchande muskeln eller närliggande muskler irrelevant.

Varför skulle det bli irrelevant pga detta?

Ifall du sktiverar antagonisten efter stretching kommer du minska risken för att den muskel du just stretchat kommer dra ihop sig i nåt slags försvarsmekanism. Det är typ samma grej som vid PNF stretch.

Dessutom, om du stretchar biceps men konstant går med böjda armar för att du inte kan aktivera triceps, så kommer ju biceps alltid vara förkortad utom just de två minuterna per dag då du stretchar.


Precis, ett tag kunde jag nästan gå ner i spagat (framåt/bakåt-split). Men det är inte otänkbart att man kan vara lokal non-responder, lite som hur Dennis Wolf inte kan bygga vader.

Jag tycker iaf det låter mer sannolikt att det är nåt fysiologiskt problem (kanske med skelettet eller nåt) kring knäna som gör att det drar på fel ställe då du stretchar.

Ja, det där med smärtan framförallt tyder på att nåt är fel. Och då är det samtidigt konstigt att ingen i "läkarvärlden" vet vad sjutton felet kan vara och hur man kan lösa det.


Ja fan vet. Du kanske har haft otur med vart du vänt dig och inte lyckats hitta rätt expert bara.



Kladdade med fetstil.

Termy
2018-12-30, 18:46
Ett par inflikningar:

Ett effektivt sätt att töja glutéer (https://www.instagram.com/p/BTKI2UElUeC/) och diverse höftextensorer / inåtrotatorer (inkl piriformis som blir en inåtrotator kring 90-100º flexion och uppåt). Börja utan vikt på golvet med stöd av händer, börja progrediera belastning och lutning gradvis.

En av mina favoriter för front split (dvs höftböjare och hamstrings):
yZcUUGOr8JQ
Glid ut med kontroll. Börja försiktigt. Kombinera långsamma excentriska utglidningar med korta isometriska kvarhållningar (5-10s) i gradvis djupare positioner. 3-5 arbetsset. Progrediera till att hålla t.ex. en 10kg viktplatta för mer belastning. Om du sedan kör ett set utan viktplatta kommer hjärnan tycka att det känns lätt som en plätt jämförelsevis och tillåta dig att gå längre ut än innan.

För att återkoppla till ovan skrivna om styrka / svaghet så kommer det inte bli, varken reflexmässigt eller av medveten rädsla för att skada sig, lika stor skyddspåslag när man känner sig stark och i kontroll i det rörelseomfång man rör sig i. Plus att det är mycket roligare än att sitta och plåga sig statiskt i någon stretchposition ^^

bighulken
2018-12-30, 19:01
Stretcha i bastun/börja simma+stretcha i bastun.

JO, sauna är bra!!...Man blir verkligen uppvärmd där, både i muskler/ligament/senor osv.....

Men även stämbanden, mår bra utav denna värme, har jag märkt!!.....
Kan sjunga fullt ut, efter ett par minuter i sauna!!......Hela skalan övar jag då på!!......

Men först simma, gör bra, då är muskler uttröttade redan, och sen värme på det då......mmm....nice.......

Sen att man lägger en tid, på detta också, vilket det tar!!.....
Själv så stretchar jag 1-1,5 tim på Lördagar, 1-1,5 tim på Söndagar, och sedan någon gång i veckan också=1,5 tim......Så ca: 2-3 tim/vecka, lägger jag på detta!!......

Samtidigt som jag lyssnar på avslappnande music, ifrån you tube, relax music!!.....Mental avslappning behöver man också, ibland!!.....Ladda batteriet, liksom....Kanske.......mvh/

David_wigren
2018-12-30, 22:19
Jag stretchar fortfarande regelbundet. Vissa grejer går bakåt och andra framåt. Men overall så är jag lite rörligare än sist den här tråden var aktiv. Min sidosplit har gått åt helvete pga en skada i höger höft. Istället har jag jobbat på front split och rörligheten i ryggen (kan snart klia mig på bakhuvudet med tårna i en back bend). Stretching är precis som träning. Man ser bara resultat om man gör det regelbundet under många år. Och precis som med styrketräning så har folk olika förutsättningar. Vissa kan gå ner i en split efter någon månad och för andra så krävs det flera år. De flesta av oss här tillhör nog den gruppen som har svårast för rörlighet. De flesta av oss är män i 30 års åldern med mer muskelmassa än i genomsnitt. De flesta av oss kommer vara tvungna att kämpa länge för en split.

Baskagge
2018-12-30, 22:31
Vad tror ni om den här övningen?

https://www.facebook.com/209885432752349/posts/467380280336195/

svenbanan
2018-12-31, 00:36
Vad tror ni om den här övningen?

https://www.facebook.com/209885432752349/posts/467380280336195/

Bra grejer skulle jag säga. Tror den kallas Jefferson Curl (eller J curl).

Jag brukar göra den med hantlar för att skaka lite liv i halvdöda hamstrings.

Hemi
2018-12-31, 03:52
Skitbra om man har rygg att palla det. Provade nyligen och ryggen gick ur. Har lyft så mycket med vikter förr. För min egen del liggar jag alltid när jag stretchar och får då extra av den avslappnande biten. Bakkedjan kan stretchas liggandes på rygg och ta spjän med ben/fötterna mot dörrkarnmar etc för mer "tag". Men är man ung och oförstörd så, Jefferson vad det nu var, kan nog ge extra stretch.

svenbanan
2018-12-31, 04:47
Skitbra om man har rygg att palla det. Provade nyligen och ryggen gick ur. Har lyft så mycket med vikter förr. För min egen del liggar jag alltid när jag stretchar och får då extra av den avslappnande biten. Bakkedjan kan stretchas liggandes på rygg och ta spjän med ben/fötterna mot dörrkarnmar etc för mer "tag". Men är man ung och oförstörd så, Jefferson vad det nu var, kan nog ge extra stretch.

Jag känner inte att jag kvalar in som "ung och oförstörd" :D

J-Curl ska man ju göra med väldigt lätta vikter. Jag har typ två hantlar på 10kg. Jag skulle inte vilja använda mer än kanske 30kg. Det ska typ kännas väldigt lätt att "rulla upp" ryggen till stående, det får inte alls kännas som att man "tar i ordentligt".

Jag brukar också ligga på rygg och stretcha hamstrings, och håller med om att det är en kanonövning. Jag kan dock inte få till detta utan gummiband som drar benet uppåt/bakåt över huvudet. Och så brukar jag också lägga en sandsäck på det undre benet för att hålla ner det mot marken. Så den stretchen är ett helt jävla projekt att få till för mig. Nämnde jag att jag är stel som ett kylskåp. :D

Hur som helt gillar jag den där liggande hamstringsstretchen först och sedan J-curls efteråt. Tycker det ger bättre effekt än att bara köra den ena eller den andra.

Jag brukar också köra framåtböjning från knästående med ena benet utsträckt framåt. Då kan jag också rotera utåt i höften för att stretcha de yttre fibrerna bättre, vilket jag brukar behöva.

Termy
2018-12-31, 09:49
Jefferson curls är en av övningarna som ett par år efter mitt diskbråck gjorde susen för att lägga grunden till att kraftigt förbättra den aktiva (och passiva) rörligheten i min bakre kedja (ffa hamstrings men även ligamentärt kring ryggen samt neuralt). Jag började nog med typ 5kg. Just nu kör jag ungefär halva kroppsvikten.

Mannen som populariserade övningen (?), Christopher Sommer, rekommenderar att man börjar så pass lätt (eller rentav bara kroppsvikt) och sedan ökar väldigt långsamt.

Från deras artikel (https://www.gymnasticbodies.com/jefferson-curls-weighted-mobility/):
Keep in mind that you cannot train your mobility with the same intensity that you do your conditioning, as that is simply asking for an overuse injury due to the ranges of motion and rate of adaptations involved. Rather, exercise some patience with progressing your Jefferson Curls, and aim to add anywhere from 5-10 lbs every 2-3 months on this movement.

Som kuriosa har Naprapatjonas i ovanstående länk lärt sig övningen av sin mentor Ido Portal (antar jag i alla fall), som under en period X år sedan tränade för Sommer. I övrigt ogillas övningen av prof. Stuart Mcgill som inte förespråkar belastad flexion alls. Podcast (https://themovementfix.com/podcast-ep-13-with-dr-stuart-mcgill/)där han bl.a. diskuterar övningen.

Diomedea exulans
2018-12-31, 11:41
Kladdade med fetstil.

Okej, ja, jag kan köpa det. Kroppen kanske "tänker" att den inte "vågar" bli vigare förrän jag har en bra styrkebas runtom.

Jag har rätt klen underkropp (dålig på knäböj t ex) så det känns rimligt att nån styrkeobalans finns. Kanske ska supplementera med styrketräning i form av ben-sid-lyft t ex.

Ett par inflikningar:

Ett effektivt sätt att töja glutéer (https://www.instagram.com/p/BTKI2UElUeC/) och diverse höftextensorer / inåtrotatorer (inkl piriformis som blir en inåtrotator kring 90-100º flexion och uppåt). Börja utan vikt på golvet med stöd av händer, börja progrediera belastning och lutning gradvis.

En av mina favoriter för front split (dvs höftböjare och hamstrings):
yZcUUGOr8JQ
Glid ut med kontroll. Börja försiktigt. Kombinera långsamma excentriska utglidningar med korta isometriska kvarhållningar (5-10s) i gradvis djupare positioner. 3-5 arbetsset. Progrediera till att hålla t.ex. en 10kg viktplatta för mer belastning. Om du sedan kör ett set utan viktplatta kommer hjärnan tycka att det känns lätt som en plätt jämförelsevis och tillåta dig att gå längre ut än innan.

För att återkoppla till ovan skrivna om styrka / svaghet så kommer det inte bli, varken reflexmässigt eller av medveten rädsla för att skada sig, lika stor skyddspåslag när man känner sig stark och i kontroll i det rörelseomfång man rör sig i. Plus att det är mycket roligare än att sitta och plåga sig statiskt i någon stretchposition ^^

Okej! Principerna ovan torde kunna anpassas för andra stretcher också (t ex sidstretch). Off topic: Fan vad skön röst hon i klippet hade.

JO, sauna är bra!!...Man blir verkligen uppvärmd där, både i muskler/ligament/senor osv.....

Men även stämbanden, mår bra utav denna värme, har jag märkt!!.....
Kan sjunga fullt ut, efter ett par minuter i sauna!!......Hela skalan övar jag då på!!......

Men först simma, gör bra, då är muskler uttröttade redan, och sen värme på det då......mmm....nice.......

Sen att man lägger en tid, på detta också, vilket det tar!!.....
Själv så stretchar jag 1-1,5 tim på Lördagar, 1-1,5 tim på Söndagar, och sedan någon gång i veckan också=1,5 tim......Så ca: 2-3 tim/vecka, lägger jag på detta!!......

Samtidigt som jag lyssnar på avslappnande music, ifrån you tube, relax music!!.....Mental avslappning behöver man också, ibland!!.....Ladda batteriet, liksom....Kanske.......mvh/

Just det, Hulken, jag har läst om ditt stretchande tidigare! Räcker dina tre tillfällen i veckan för att gå framåt, eller behåller du bara gammal vighet?

Jag minns även att du har skrivit att kroppen kan reagera med att bli stelare om man stretchar för hårt, det tycker jag var intressant!
Jag stretchar fortfarande regelbundet. Vissa grejer går bakåt och andra framåt. Men overall så är jag lite rörligare än sist den här tråden var aktiv. Min sidosplit har gått åt helvete pga en skada i höger höft. Istället har jag jobbat på front split och rörligheten i ryggen (kan snart klia mig på bakhuvudet med tårna i en back bend). Stretching är precis som träning. Man ser bara resultat om man gör det regelbundet under många år. Och precis som med styrketräning så har folk olika förutsättningar. Vissa kan gå ner i en split efter någon månad och för andra så krävs det flera år. De flesta av oss här tillhör nog den gruppen som har svårast för rörlighet. De flesta av oss är män i 30 års åldern med mer muskelmassa än i genomsnitt. De flesta av oss kommer vara tvungna att kämpa länge för en split.

Du krigar vidare, alltså? Dina ord inspirerar mig faktiskt. Jag ska fortsätta med min stretching. Antar att det är som med styrketräning, man blir oftast inte starkare i jämn takt, utan man är på en platå och sen en dag säger det "plopp" och man lyfter plötsligt 5 kg mer. (Sen nästa vecka kanske man är 5 kg svagare igen.)

Knäsmärtan jag upplever är ett kapitel för sig, men jag tänker att sålänge jag håller den på en nivå där den inte blir värre över tid så kan det går bra.

Termy
2018-12-31, 11:47
Diomedea, kika på Andre Irbach / Bodyflexx instagram (https://www.instagram.com/bodyflexx/) från början till slut och få lite inspiration till olika sätt man kan tänka kring mobilitet. Finns många bra före/efter-bilder på både honom och hans klienter (han själv är 40+). Bra filosofi kring att öka sin rörlighet IMO.

Diomedea exulans
2018-12-31, 11:50
Diomedea, kika på Andre Irbach / Bodyflexx instagram (https://www.instagram.com/bodyflexx/) från början till slut och få lite inspiration till olika sätt man kan tänka kring mobilitet. Finns många bra före/efter-bilder på både honom och hans klienter (han själv är 40+). Bra filosofi kring att öka sin rörlighet IMO.

Oj, det var många inlägg att kolla igenom. ;) Ska kika, tack! :thumbup:

Termy
2018-12-31, 11:54
Oj, det var många inlägg att kolla igenom. ;) Ska kika, tack! :thumbup:

Om man som sagt tänker på rörlighet / stretching som styrketräning och sätter upp något mål så gäller det ju att hitta rätt position för att få ett fördelaktigt sätt att kunna jobba progressivt så man inte gör sig en otjänst och börja stretcha från ett läge där man inte kommer någonstans. Ju mer man söker information som t.ex. den sidan så brukar det kunna dyka upp ett ljus i huvudet då och då som säger "Aha, så kunde man ju sitta och göra den typen av övning, det har jag aldrig tänkt på förut!".

Diomedea exulans
2018-12-31, 12:09
Om man som sagt tänker på rörlighet / stretching som styrketräning och sätter upp något mål så gäller det ju att hitta rätt position för att få ett fördelaktigt sätt att kunna jobba progressivt så man inte gör sig en otjänst och börja stretcha från ett läge där man inte kommer någonstans. Ju mer man söker information som t.ex. den sidan så brukar det kunna dyka upp ett ljus i huvudet då och då som säger "Aha, så kunde man ju sitta och göra den typen av övning, det har jag aldrig tänkt på förut!".

Kikar runt nu... Han verkar vara all about styrka i ändlägena, verkar rentav mena att stretching utan styrketräning i ändlägena förvärrar saker:

Lack of end range strength -> lack of stability across a joint -> increased muscular tightness.
💢
Excessive muscular tightness is the body’s attempt to stabilise the joints (protection). If you try to stretch to get "relief" things just get worser and worser. Instead work on building stability with quality end range strength training.

svenbanan
2018-12-31, 15:09
Okej, ja, jag kan köpa det. Kroppen kanske "tänker" att den inte "vågar" bli vigare förrän jag har en bra styrkebas runtom.

Jag har rätt klen underkropp (dålig på knäböj t ex) så det känns rimligt att nån styrkeobalans finns. Kanske ska supplementera med styrketräning i form av ben-sid-lyft t ex.

Det där kanske också stämmer men det var nog inte vad jag främst fiskade efter. Det jag menade var nog mest att då man sträcker ut en muskel så finns det receptorer lite här och där i muskeln som märker detta. Dessa receptorer kommer då skicka ut signaler om att nu är det dags att kontrahera muskeln så den inte blir isärdragen helt, dvs den så kallade stretchreflexen. Ju snabbare muskeln blir utsträckt ju starkare stretchreflex och ju starkare kontraktion.

Så ifall man stretchar en muskel väldigt kort stund så kan effekten typ bli den motsatta mot vad man rimligen önskar. Dvs man får kortare muskel istället för längre.

Ifall man håller stretchen i 2-3 minuter så kommer den där signalen från receptorerna bli svagare och det blir ingen stretchreflex efteråt, vilket såklart är anledningen till att man bör hålla en statisk stretch rätt lång tid.

Att kontrahera antagonistmusklerna ger en liknande effekt. Dvs stretchreflexen blir mindre, och man kan bibehålla rörligheten lite längre. När man gör en PNF stretch så gör man ju just detta. Dvs kontraherar antagonisten hårt i 5s och sedan stretchar i 20s och repetera detta 2-3 ggr.

goddag
2018-12-31, 16:02
Jag avskyr stretching och hur jäkla smärtsamt det är så jäkla mycket.
Har nån tips hur man står ut med det ändå?

Diomedea exulans
2018-12-31, 16:18
Det där kanske också stämmer men det var nog inte vad jag främst fiskade efter. Det jag menade var nog mest att då man sträcker ut en muskel så finns det receptorer lite här och där i muskeln som märker detta. Dessa receptorer kommer då skicka ut signaler om att nu är det dags att kontrahera muskeln så den inte blir isärdragen helt, dvs den så kallade stretchreflexen. Ju snabbare muskeln blir utsträckt ju starkare stretchreflex och ju starkare kontraktion.

Så ifall man stretchar en muskel väldigt kort stund så kan effekten typ bli den motsatta mot vad man rimligen önskar. Dvs man får kortare muskel istället för längre.

Ifall man håller stretchen i 2-3 minuter så kommer den där signalen från receptorerna bli svagare och det blir ingen stretchreflex efteråt, vilket såklart är anledningen till att man bör hålla en statisk stretch rätt lång tid.

Att kontrahera antagonistmusklerna ger en liknande effekt. Dvs stretchreflexen blir mindre, och man kan bibehålla rörligheten lite längre. När man gör en PNF stretch så gör man ju just detta. Dvs kontraherar antagonisten hårt i 5s och sedan stretchar i 20s och repetera detta 2-3 ggr.
Fast du snackade ju om styrkeobalanser?