handdator

Visa fullständig version : Långa bicepssenan av + långvarit inflammerad slemsäck i axel


drachir
2016-03-07, 21:19
Jag har haft axelsmärta i över 5 år nu och varit fram och tillbaka hos olika sjukgymnaster som konstaterat att jag har en inflammerad slemsäck och bara behöver vila/rehab-träna bort det.

Till sist fick jag i alla fall råd att ta kontakt med läkare. Fick remiss till magnetkamera och det visar sig att jag mycket riktigt har en inflammerad slemsäck i axeln men även en bicepssena (långa) som helt enkelt inte syns på bilderna. Ortopeden utgår alltså från att långa bicepssenan har gått av helt eller delvis.

En operation är ingenting Ortopeden rekommenderade eftersom det kan göra mer skada än nytta, samt att det troligen inte finns någonting kvar att sy fast då jag gått med skadan för lång tid.

Det som återstår är sjukgymnastik under en lååång period för att bygga upp skulderstabilitet samt korta (och ev. det långa om det återstår någonting utan senan) bicepsmuskeln. Enligt sjukgymnasten kan man fortfarande få ut ca 70% av kraften i armen utan långa biceps och till slut ska jag kunna göra allt jag kunde förr, fastän med något sämre förutsättningar.

Har kört på med rehab ett par månader nu och det är fruktansvärt svårt med motivationen. Tycker inte jag kommer någonstans och får dessutom inte ut någonting av timmarna på gymmet när det inte längre går att köra några tunga övningar (förutom knäböj).

Undrar om någon har gått igenom något liknande? Hur lång tid tog det att bli bättre?

Sheogorath
2016-03-07, 21:28
Har man gått så lång tid med en konstaterad slemsäcksinflammation och varit flitig med rehab förvånar det mig om man inte prövat att behandla slemsäcken med kortison? Det är ingenting du nämner i alla fall?

drachir
2016-03-07, 21:30
Har man gått så lång tid med en konstaterad slemsäcksinflammation och varit flitig med rehab förvånar det mig om man inte prövat att behandla slemsäcken med kortison? Det är ingenting du nämner i alla fall?

Det glömde jag skriva! :) Fick en kortisoninjektion hos Ortopeden. Upplevde först att det blev lite bättre, men nu efter ca en månad har det återgått till "det gamla vanliga".

Sheogorath
2016-03-07, 22:06
Hos vissa personer har skulderbladsspetsen (akromion) ett så taskigt utseende att det ofrånkomligen blir en inklämning när man lyfter armen. I de lägena är operation ofta nödvändigt. Detta är inget du och läkaren pratade om? Man kanske sett att akromion ser bra ut, rent av?

drachir
2016-03-07, 22:20
Hos vissa personer har skulderbladsspetsen (akromion) ett så taskigt utseende att det ofrånkomligen blir en inklämning när man lyfter armen. I de lägena är operation ofta nödvändigt. Detta är inget du och läkaren pratade om? Man kanske sett att akromion ser bra ut, rent av?

Jag kan inte minnas att vi pratat om det specifikt. Dock har det sagts både av allmänläkaren som remitterade, ortopeden och sjukgymnasten att det inte ser trångt ut i axeln.

Sheogorath
2016-03-07, 22:26
Då har de kollat på det. Bra!