handdator

Visa fullständig version : Knäböj & Marklyft på samma pass


malinsquats
2016-03-07, 13:55
Om man kör Knäböj och Marklyft på samma pass, har det då någon betydelse vilken av ovanstående som man börjar med?

Har märkt att Marklyften går mycket sämre om jag kör dem efter Knäböj.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

ceejay
2016-03-07, 13:57
Personlig preferens. Spelar ingen roll.

Brofessorn
2016-03-07, 13:57
Träna den övning som du prioriterar först.

Beemel
2016-03-07, 13:59
Långt från någon allmän sanning
Rent anektodiskt.
Jag kör helst Mark för böj.

Sen huruvida det gör någon skillnad för resultaten och framstegen i de respektive övningarna låter jag vara osagt.
Om något så gissar jag på att det bästa är att variera vilken man börjar med. Alternativt alltid börja med den man prioriterar högst.

anvihl
2016-03-07, 14:05
Nej, bara köra på som du känner för.

Kanske kan finnas någon poäng i att variera någon gång ibland för att vara fräschare i det som normalt är det andra lyftet om du skulle vilja känna på lite tyngre vikter eller så något pass.

Personligen kör jag alltid böj innan mark. Kör jag mark först är nedre rygg och rumpa slut vilket gör mina böj till goodmornings, orkar inte hålla uppe ryggen, låren trycker upp höften fast höften orkar inte föras fram liksom.

Marken känns alltid "lenare" efter böj också. Man är helt uppvärmd, mjuk i alla nödvändiga delar osv.

Taragon
2016-03-07, 14:09
Jag kör typ över/underkropp och då ser det ut så här på underkroppsdagarna. Funkar bra.

Dag 1
Tung knäböj
Lätt marklyft

Dag 2
Tung marklyft
Lätt knäböj

Om du nu har bara ett pass med böj och mark i veckan så kan man alternera veckovis istället.

Gerdler
2016-03-07, 14:12
Har märkt att Marklyften går mycket sämre om jag kör dem efter Knäböj.
Mina marklyft påverkas inte så mycket av att jag kört böj innan, det kan vara för att vi har olika faktorer som begränsar oss i de olika övningarna.
Nej, bara köra på som du känner för.

Kanske kan finnas någon poäng i att variera någon gång ibland för att vara fräschare i det som normalt är det andra lyftet om du skulle vilja känna på lite tyngre vikter eller så något pass.

Personligen kör jag alltid böj innan mark. Kör jag mark först är nedre rygg och rumpa slut vilket gör mina böj till goodmornings, orkar inte hålla uppe ryggen, låren trycker upp höften fast höften orkar inte föras fram liksom.

Marken känns alltid "lenare" efter böj också. Man är helt uppvärmd, mjuk i alla nödvändiga delar osv.
+1, speciellt det feta.

ceejay
2016-03-07, 14:15
En anekdot.
Jag presterar alltid bättre i mark efter böj. Jag persade i mark senast efter ett böjpass.

Slaxes
2016-03-07, 14:15
Jag upplever att det går att prestera bra i både mark och böj om jag kör böj först och sen mark. Kör jag tvärtom så kan jag däremot inte prestera i böjen alls. Kan inte hålla ryggen då.

Loke
2016-03-07, 14:19
Många relativt nya lyftare känner sig tryggare med att pusha sig själv hårt i marklyft snarare än i knäböj (eftersom knäblj är i sin natur lite läskigt), så man utvecklar högre prestationskrav i marklyft (alltså hur stark man tycker att man "borde" vara en viss dag). Detta kan leda till att knäböjarna, när de kommer som nr 2, forfarande känns ok att göra trots att man är lite trött, eftersom man alltid gör dem en bit ifrån vad man egentligen klarar. Marklyften, när de kommer som nr 2, blir istället jättetunga eftersom man tenderar att träna dem närmare sitt maximum.

Detta kan va nåt att reflektera över iaf :)

malinsquats
2016-03-07, 14:38
Mitt upplägg ser ut enligt följande:

Pass 1: Tung Underkropp (marklyft & knäböj)
Pass 2: Lätt Överkropp
Pass 3: Lätt Underkropp (marklyft & knäböj)
Pass 4: Tung Överkropp

Jag kör 4 pass i veckan.

Men är det farligt på något vis att köra knäböj efter marklyft, jag menar är det lättare att skada sig då?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Slaxes
2016-03-07, 14:43
Många relativt nya lyftare känner sig tryggare med att pusha sig själv hårt i marklyft snarare än i knäböj (eftersom knäblj är i sin natur lite läskigt), så man utvecklar högre prestationskrav i marklyft (alltså hur stark man tycker att man "borde" vara en viss dag). Detta kan leda till att knäböjarna, när de kommer som nr 2, forfarande känns ok att göra trots att man är lite trött, eftersom man alltid gör dem en bit ifrån vad man egentligen klarar. Marklyften, när de kommer som nr 2, blir istället jättetunga eftersom man tenderar att träna dem närmare sitt maximum.

Detta kan va nåt att reflektera över iaf :)

Jag hade detta problemet jag också, tills jag en gång misslyckades och det var inte alls så läskigt som jag trodde. Därefter gick det ganska snabbt upp till mitt nuvarande PB, som tyvärr inte är mer än 160 kg atg. #strulandeknän

andeem
2016-03-07, 14:49
Men är det farligt på något vis att köra knäböj efter marklyft, jag menar är det lättare att skada sig då?Skaderisken ökar om teknik och form brister, t ex för att man blir för trött. För min del känns risken för detta betydligt större i mark än i böj. Men så länge du aldrig går till teknisk fail borde det inte spela någon roll i vilken ordning du kör övningarna.

Illustrerade mannen
2016-03-07, 15:06
(Om jag mot förmodan kör båda samma pass så blir det alltid) böj före mark. Böj är "jobbigare" och "läskigare". Känns bättre att göra det "pigg". Också skönt att vara genomvarm till marken!

smerk
2017-05-10, 20:52
Fattar inte hur man kan marka tungt efter knäböj. Jag körde 4st 6or på 150 i böj idag, var helt död i hela kroppen efteråt. Skulle sedan göra 2st 6or på 160 i marklyft vilket inte fanns på kartan, var tungt att göra 6 reps på 140. Då har jag gjort 17 reps på 140 när jag kört mark som förstaövning

Bob90
2017-05-10, 21:06
Har för mig att baksida lår är ganska viktig för knästabiliteten, så är hamstrings redan uttröttade från marklyft så kan man tappa lite stabilitet där. Men har för mig att framsida lår inte är lika "viktig" för knästabiliteten, därför brukar jag köra knäböj före marklyft. Plus att jag personligen tycker knäböj är en mer ansträngande och svår övning än marklyft, marklyft känns mer som något jag bara kan kötta på med oavsett hur trött jag är.

1x0
2017-05-12, 10:02
Har för mig att baksida lår är ganska viktig för knästabiliteten, så är hamstrings redan uttröttade från marklyft så kan man tappa lite stabilitet där. Men har för mig att framsida lår inte är lika "viktig" för knästabiliteten, därför brukar jag köra knäböj före marklyft. Plus att jag personligen tycker knäböj är en mer ansträngande och svår övning än marklyft, marklyft känns mer som något jag bara kan kötta på med oavsett hur trött jag är.
Kan jag översätta detta, till att det är viktigt med hamstringträning för god knähälsa 'för knäböj'? Jag kör bara knäböj som benträning (och sumo-mark), blev lite nojig att eventuellt underutvecklade hamstrings kommer ge mig knäbekymmer i framtiden? Får iofs hamstringträning från sumon.

Old Nick
2017-05-12, 10:39
Kan jag översätta detta, till att det är viktigt med hamstringträning för god knähälsa 'för knäböj'? Jag kör bara knäböj som benträning (och sumo-mark), blev lite nojig att eventuellt underutvecklade hamstrings kommer ge mig knäbekymmer i framtiden? Får iofs hamstringträning från sumon.

Ingenting ger mig en sådan överjävlig träningsvärk i hamstrings som knäböj. Ingenting. Har jag inte böjt på ett tag är baksida lår fullständigt förstörda i flera dagar efteråt.

Och jag vet att träningsvärk inte nödvändigtvis är ett kvitto på bra träning. Men ibland när man läser knäböjstrådar kan man ju få intrycket att hamstrings inte behöver jobba alls i en böj. Jag är övertygad om att de får tillräcklig träning för att undvika eventuella muskelobalanser. Och mer därtill.