handdator

Visa fullständig version : Förändringar i proteinomsättningen av en BCAA-berikad kost


King Grub
2016-03-06, 08:05
BACKGROUND:

Many people believe in favourable effects of branched-chain amino acids (BCAAs; valine, leucine, and isoleucine), especially leucine, on muscle protein balance and consume BCAAs for many years. We determined the effects of the chronic intake of a BCAA- or leucine-enriched diet on protein and amino acid metabolism in fed and postabsorptive states.

METHODS:

Rats were fed a standard diet, a diet with a high content of valine, leucine, and isoleucine (HVLID), or a high content of leucine (HLD) for 2 months. Half of the animals in each group were sacrificed in the fed state on the last day, and the other half were sacrificed after overnight fast. Protein synthesis was assessed using the flooding dose method (L-[3,4,5-(3)H]phenylalanine), proteolysis on the basis of chymotrypsin-like activity (CHTLA) of proteasome and cathepsin B and L activities.

RESULTS:

Chronic intake of HVLID or HLD enhanced plasma levels of urea, alanine and glutamine. HVLID also increased levels of all three BCAA and branched-chain keto acids (BCKA), HLD increased leucine, ketoisocaproate and alanine aminotransferase and decreased valine, ketovaline, isoleucine, ketoisoleucine, and LDL cholesterol. Tissue weight and protein content were lower in extensor digitorum longus muscles in the HLD group and higher in kidneys in the HVLID and HLD groups. Muscle protein synthesis in postprandial state was higher in the HVLID group, and CHTLA was lower in muscles of the HVLID and HLD groups compared to controls. Overnight starvation enhanced alanine aminotransferase activity in muscles, and decreased protein synthesis in gastrocnemius (in HVLID group) and extensor digitorum longus (in HLD group) muscles more than in controls. Effect of HVLID and HLD on CHTLA in muscles in postabsorptive state was insignificant.

CONCLUSIONS:

The results failed to demonstrate positive effects of the chronic consumption of a BCAA-enriched diet on protein balance in skeletal muscle and indicate rather negative effects from a leucine-enriched diet. The primary effects of both diets are an activated catabolism of BCAAs, which leads to an enhanced production of BCKA, alanine and glutamine and their utilization in visceral tissues and an impaired protein synthesis in postabsorptive state, particularly in fast-twitch (white) muscles.

Nutr Metab (Lond). 2016 Feb 11;13:12. Alterations in protein and amino acid metabolism in rats fed a branched-chain amino acid- or leucine-enriched diet during postprandial and postabsorptive states.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4751732/

Eljest
2016-03-06, 09:44
Grattis, alla som spenderat 300 spänn i månaden på BCAA.

BobaFett
2016-03-06, 09:58
Har jag förstått rätt att BCAA inte gav positiva effekter och Leucine faktiskt gav negativa effekter?

Har man gjort liknande studier på EAA och vassle?

King Grub
2016-03-06, 10:12
To the best of our knowledge, this report is the first study to assess the metabolic response to BCAA and leucine supplementation in postprandial and postabsorptive states.

Och innan någon skriker "råttstudie!" så verkar leucin och BCAA reglera proteinsyntes och proteinnedbrytningen på i princip identiska sätt hos människa och råtta.

Vassleprotein och andra intakta proteiner kan inte jämföras. Dom har bara positiva effekter på proteinbalansen i muskulaturen. Det vet man.

Bärsärk
2016-03-06, 10:59
Shaaaaake time goddammit.

Johan_P
2016-03-06, 11:56
Hoppas vi ser slutet av BCAA-berikade "träningsdrycker" snart. Allt pekar på att det är helt värdelöst att konsumera, god damn it.

exevision
2016-03-06, 15:27
Hur är det då med EAA som har extra leucin i sig? Är det negativt då?

King Grub
2016-03-06, 15:35
Inte undersökt.

Fogel
2016-03-06, 15:39
Hoppas vi ser slutet av BCAA-berikade "träningsdrycker" snart. Allt pekar på att det är helt värdelöst att konsumera, god damn it.

Det skulle jag inte tro, det får så mycket bra publicitet från sponsrade fitness bloggar. Bevis är inte mycket värt när vältränade människor påstår att du behöver BCAA för att se ut som dem.

Sheogorath
2016-03-06, 15:39
Hoppas vi ser slutet av BCAA-berikade "träningsdrycker" snart. Allt pekar på att det är helt värdelöst att konsumera, god damn it.

De som köper sånt där har aldrig varit personer som bryr sig om vetenskapliga artiklar. Och de som producerar dem gör helt rätt som skiter i det. Finns det imbiciller som köper så förtjänar de att göras vinst på.

Donkens
2016-03-07, 02:32
Så snarare sämre för proteinbalansen att få i sig BCAA eller enbart Leucin än att inte få i sig det?

Johan_P
2016-03-07, 12:23
Det skulle jag inte tro, det får så mycket bra publicitet från sponsrade fitness bloggar. Bevis är inte mycket värt när vältränade människor påstår att du behöver BCAA för att se ut som dem.

Precis.

De som köper sånt där har aldrig varit personer som bryr sig om vetenskapliga artiklar. Och de som producerar dem gör helt rätt som skiter i det. Finns det imbiciller som köper så förtjänar de att göras vinst på.

Jag håller inte helt med dig här. Informationen är inte särskilt lättillgänglig alla gånger och för att bilda sig en vettig uppfattning krävs ibland många timmars läsning. Så även om man skulle vilja lära sig är det krångligt och leder antagligen till att man tänker "en idrottsdryck *häftigt namn* med protein, denna lär vara bra för min träning".

Nu är det knappast producenterna som har något ansvar i att följa vetenskapen, men jag kan ändå tycka det är synd att många köper skit som de tror har effekt men som redan undersökts och är värdelöst. Mer eller mindre hela kosttillskott-/fitnessbranschen bygger på detta - att konsumenterna inte är insatta och att marknadsföringen styr. Någonstans, på något vis, borde vetenskapen representeras "utåt" och inte bara i vetenskapliga tidskrifter eller sneda tolkningar av journalister. Aja, spelar ingen större roll kanske men det är ändå min förhoppning. Nästa "grej" efter BCAA/proteinhypen kommer väl snart.

PureWhey
2016-03-07, 13:52
Klart det är konsumentens fel. Eller är det Philips/whatever tillverkares fel när en kund köper X TV som är dyrare och sämre en Y också?

Johan_P
2016-03-07, 14:22
Klart det är konsumentens fel. Eller är det Philips/whatever tillverkares fel när en kund köper X TV som är dyrare och sämre en Y också?

Ja på första och nej på andra.

Jag försummar inte konsumentens ansvar, men tråkigt med alla vilseledande produkter/marknadsföring som mer eller mindre är anti-science. Men ja, testoboosters och Vitaepro finns ju för en anledning...

Rickard
2016-03-07, 14:46
För att slippa sitta och gissa helt utifrån abstraktet: http://suppversity.blogspot.se/2016/03/recent-studies-cast-shadow-over-high.html

PureWhey
2016-03-07, 16:31
Har jag trott länge, självklart inte själva mekanismen hur det hår till men konklusionen.

Eljest
2016-03-07, 16:41
Klart det är konsumentens fel. Eller är det Philips/whatever tillverkares fel när en kund köper X TV som är dyrare och sämre en Y också?

Skillnaden mellan elektronikmarknaden och kosttillskottsmarknaden är flera, i synnerhet vad gäller marknadsföring. Inom kosttillskottsbranschen byggs en stor del av marknadsföringen på sk. "fear of". Rädslan hos konusmenten att bli klen, fet och ful vägs mot en summa pengar för ett kosttillskott som påstås öka din muskelmassa och vips, så har du fått en stor del människor med på köpet. Problemet med kosttillskottsbranschen är att den bygger på konsumenternas rädsla för att inte nå up till ett visst kroppsideal. Denna typ av marknadsföring gör det tämligen enkelt för producenter att förlita sig på den, och lägga mindre, om ens någon, tid på att bevisa tillskottets verkan med forskning. Inom elektronikbranschen finns ofta detaljer på mikroskopisk nivå i marknadsföringen, som gemene Svensson för visso inte har en en aning om vad hälften betyder.

PureWhey
2016-03-07, 17:11
Förstår vad du menar, men köper man en produkt och stoppar den i sin egen kropp har man ett eget ansvar att ta reda på vad det är. Förstår man inte det kan man: gå till en dietist, ta upp en bok, Google Scholar eller helt enkelt köpa ett mjölkpaket och gå vidare. Information är mer lättillgänglig än någonsin. Det är idioti att inte använda den, att sedan skylla den idioti på marknadsföring är att skifta "problemet" (lyckad marknadsföring) till dom som gjort sin efterforskning och nu lever på dom som inte gör det.

PureWhey
2016-03-07, 17:27
Ja på första och nej på andra.

Jag försummar inte konsumentens ansvar, men tråkigt med alla vilseledande produkter/marknadsföring som mer eller mindre är anti-science. Men ja, testoboosters och Vitaepro finns ju för en anledning...

Det är t.ex. McDonald's marknadsföring också, blir du arg på McDonald's när cheeseburgaren inte ser ut som på reklamen?

Spelar såklart djävulens advokat nu, är nog mer emot marknadsföringen/hypen/försälj/whatever än resten här.

Eljest
2016-03-07, 18:33
Förstår vad du menar, men köper man en produkt och stoppar den i sin egen kropp har man ett eget ansvar att ta reda på vad det är. Förstår man inte det kan man: gå till en dietist, ta upp en bok, Google Scholar eller helt enkelt köpa ett mjölkpaket och gå vidare. Information är mer lättillgänglig än någonsin. Det är idioti att inte använda den, att sedan skylla den idioti på marknadsföring är att skifta "problemet" (lyckad marknadsföring) till dom som gjort sin efterforskning och nu lever på dom som inte gör det.

Är helt med på vad du menar, men mycket av det här ligger rotat i vad konsumenten anses vara i för situation. Jag anser att, inom kosttillskott-och fitnessbranschen i synnerhet, konsumenten är underlägsen producenten mot bakgrund av bristande självkänsla hos många individer. Detta kan diskuteras i oändlighet men kost sagt så tycker jag att det är nog med skrämselmarknadsföring nu. Marknadsföringen av kosttillskott bör regleras betydligt mer, tycker jag.

Jag tror samhället har väldigt mycket att vinna på en uppdaterad syn på nutrition och mat i alla sammanhang (fetma, ätstörningar, ekonomi osv). Därmed inte sagt att det inte heller bör finnas en ödmjukhet kring de studier som gjorts kring, tex vassle.

PureWhey
2016-03-07, 18:36
Är helt med på vad du menar, men mycket av det här ligger rotat i vad konsumenten anses vara i för situation. Jag anser att, inom kosttillskott-och fitnessbranschen i synnerhet, konsumenten är underlägsen producenten mot bakgrund av bristande självkänsla hos många individer. Detta kan diskuteras i oändlighet men kost sagt så tycker jag att det är nog med skrämselmarknadsföring nu. Marknadsföringen av kosttillskott bör regleras betydligt mer, tycker jag.

Jag tror samhället har väldigt mycket att vinna på en uppdaterad syn på nutrition och mat i alla sammanhang (fetma, ätstörningar, ekonomi osv). Därmed inte sagt att det inte heller bör finnas en ödmjukhet kring de studier som gjorts kring, tex vassle.

Jupp

Anders The Peak
2016-03-08, 07:16
Finns det i dagsläget tillräcklig kunskap för att kunna tolka resultatet ?
När är det för mycket ? Allt över tre(3) eller tjugo (20) gram.

Aminosyrorna BCAA omvandlas för att kunna omvandlas till glukos. Högre halter aminosyror är giftigt och skadligt för kroppen.

BobaFett
2016-03-08, 13:58
Finns det i dagsläget tillräcklig kunskap för att kunna tolka resultatet ?
När är det för mycket ? Allt över tre(3) eller tjugo (20) gram.

Aminosyrorna BCAA omvandlas för att kunna omvandlas till glukos. Högre halter aminosyror är giftigt och skadligt för kroppen.

Finns det i dagsläget tillräcklig kunskap för att avgöra om man ska dricka BCAA överhuvudtaget?

Lycklig
2016-03-08, 14:31
För en lite dummare människa som jag.

Går dessa resultaten att applicera på en som endast konsumerar BCAA i fastat(16-18h) tillstånd innan träning? Brukar vanligtvis konsumera 30-60g vassle innan träning men under diet så är det ett enkelt sätt att spara in några KCAL utan att jag saknar något.

Luca Brasi
2016-03-08, 15:08
Grattis, alla som spenderat 300 spänn i månaden på BCAA.Men det var i alla fall gott?
Mmm... smaken av L-leucin som vi alla älskar.

Beemel
2016-03-08, 16:09
För en lite dummare människa som jag.

Går dessa resultaten att applicera på en som endast konsumerar BCAA i fastat(16-18h) tillstånd innan träning? Brukar vanligtvis konsumera 30-60g vassle innan träning men under diet så är det ett enkelt sätt att spara in några KCAL utan att jag saknar något.

Det går väl lika bra att spara in dessa kcal med EAA?

Eljest
2016-03-08, 16:15
Men det var i alla fall gott?
Mmm... smaken av L-leucin som vi alla älskar.

Gott? Njae. Men man kunde iallafall få 25 likes genom att lägga upp en bild, iklädd enbart gymsharklinne, med en BCAA-berikad dryck på burk i handen, från omklädningsrummet.

Anders The Peak
2016-03-08, 18:45
Finns det i dagsläget tillräcklig kunskap för att avgöra om man ska dricka BCAA överhuvudtaget?

Eva Blomstrand (http://www.gih.se/Personal/Eva-Blomstrand/)

Lycklig
2016-03-08, 19:42
Det går väl lika bra att spara in dessa kcal med EAA?

Jag vet inte - finns det inte en risk att man löper samma risk som med BCAA?

Det känns som i alla fall som att ifall man håller sig till vassle så som man definitivt i alla fall har sitt på det torra.

BobaFett
2016-03-09, 08:57
Eva Blomstrand (http://www.gih.se/Personal/Eva-Blomstrand/)

Nuvarande projekt fokuseras på grenade aminosyrors roll och framför allt leucins roll i förhållande till övriga essentiella aminosyror vad gäller förmågan att stimulera syntes respektive hämma nedbrytning.

...så forskningen är på G men vi vet inte så mycket än.

King Grub
2016-03-09, 09:01
...så forskningen är på G men vi vet inte så mycket än.

http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A908094&dswid=-2634

BobaFett
2016-03-09, 10:06
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A908094&dswid=-2634

Så EAA är bättre om man vill bli nån slags kemist?

Hur är det om man vill bygga muskler? :D

King Grub
2016-03-09, 10:18
Va? Vet inte vad du har läst nu.

BobaFett
2016-03-09, 11:58
Va? Vet inte vad du har läst nu.

Jag läste något trams som du länkade.

Visa mig något konkret.

T.ex:

Person A drack BCAA fick inga muskler efter si och så många veckors träning. Person B drack EAA och fick 2 kilo muskler.

Allt annat är bara trams.

King Grub
2016-03-09, 11:59
Vilket sammanträffande, jag tycker att fler och fler av dina inlägg har blivit trams på sistone. :thumbup:

Anabol signalering efter träning: Placebo<Leucine<BCAA<EAA. Det nybildas inte mer muskelprotein ju sämre anabol signalering.

I ditt påstådda icke-tramsexempel, hur vet man att dom 2 kilo musklerna hos person B berodde på variabel X och inte något annat som individuell genetik jämfört med person A?

BobaFett
2016-03-09, 14:38
Vilket sammanträffande, jag tycker att fler och fler av dina inlägg har blivit trams på sistone. :thumbup:

Anabol signalering efter träning: Placebo<Leucine<BCAA<EAA. Det nybildas inte mer muskelprotein ju sämre anabol signalering.

I ditt påstådda icke-tramsexempel, hur vet man att dom 2 kilo musklerna hos person B berodde på variabel X och inte något annat som individuell genetik jämfört med person A?

Ditt exempel var inte trams utan sättet du använder det på.

Det man kan komma fram till med det du länkade är att det behövs mer forskning för att se om det har någon praktisk betydelse för oss som tränar.

För att person A och B består av en grupp av många personer.