handdator

Visa fullständig version : blir jag TJOCK? - GVT träning - nybörjare


wickwick
2016-03-05, 21:49
Hallå där!
Jag beslöt mig att registrera mig här p.g.a. jag börjar bli lite orolig. Jag är en nybörjare gällande hela ''muskelbygge scenen'' och började egentligen träna lite halvdant enda tills jag började med GVT träning som jag har följt nu strikt och kan faktiskt med stor SÄKERHET säga att jag ser seriösa förändringar i min kropp.

PROBLEMET:
Jag är en lång kille som är även en smal-pinne, och beslöt mig därför att börja med att gymma! jag ser hur mina biceps, axlar och framförallt brösten utvecklas men jag har på sistone märkt att min MAGE börjar puta utåt? (den nedre delen av magen). Börjar jag bli tjock? vad är det som händer? jag är lite förvirrad just p.g.a. att jag vet med mig att jag ej äter såå himla mycket och definitivt ej mycket fett eller tomma kalorier. Jag trodde först att magen var bara lite svullen p.g.a. mängden vatten jag dricker under träning, men jag ser samma sak på morgonen när jag vaknar...

kan någon ge mig lite ''directions'' vad det kan handla om?
tack på förhand för alla råd/kommentarer! Bara en nojig och uppskrämd nybörjare här.

Dovahkiin
2016-03-05, 22:17
Hur länge har du tränat? Typ vad tränar du? Vad äter du? Ät inte för lite fett heller, det är inte så enkelt att äta mindre fett betyder mindre fett på kroppen, och en viss mängd fett i kosten behöver kroppen för diverse saker.

Hur känns det som du tycker putar utåt då? Är det mjukt och plufsigt eller fast och stumt? Om det är stumt är det aldrig fett. Antingen är magen uppblåst av någon orsak, eller så har muskeltillväxten blivit så att den delen är lite mer framträdande.

kvarnis
2016-03-05, 22:28
Att du får bra resultat med GVT som nybörjare är oväntat, tränat mkt mage utöver GVT eller tar du möjligtvis kreatin?? Det kan öka vätskerentention så man ser "plufsig" ut.

markwhs
2016-03-05, 23:07
Du behöver inte bli tjock för att du äter fett.

Magen är ju annars ett väldigt vanligt ställe där man lagrar kroppsfett så förmodligen så är det ett kcal överskott som är anledning. Träna hårt och ät bra så blir det bra på lång sikt.

wickwick
2016-03-06, 03:14
Saken är just den att magen har varit OTROLIGT platt.
Jag använder mig av just detta program och följer den strikt : http://www.bodybuilding.com/fun/luis13.htm

Kan det bero på ett högt intag av kcal? för att jag äter ju lite mer än vad jag gjorde innan. d.v.s. att jag blir faktiskt hungrigare. Jag är inte så värst duktig på hela ''kost'' delen.. borde jag kanske äta mer strikt?

wickwick
2016-03-06, 03:17
Att du får bra resultat med GVT som nybörjare är oväntat, tränat mkt mage utöver GVT eller tar du möjligtvis kreatin?? Det kan öka vätskerentention så man ser "plufsig" ut.

varför är det oväntat? bör jag ej känna några resultat med det programmet? Jag har hört och läst mycket om att det borde vara rätt så effektivt program om man kör den strikt.

bör jag istället träna ''triphase program'' ? det är ju volym jag försöker uppnå

wickwick
2016-03-06, 03:20
Du behöver inte bli tjock för att du äter fett.

Magen är ju annars ett väldigt vanligt ställe där man lagrar kroppsfett så förmodligen så är det ett kcal överskott som är anledning. Träna hårt och ät bra så blir det bra på lång sikt.

Hm.. anser du att jag borde hålla koll på vad jag äter? jag äter ju enbart tills jag blir mätt och det är inte så mycket snabba kolhydrater jag äter. Det kan dock vara så som du säger att det handlar om överskott av kcal eller något.

MikaelB
2016-03-06, 03:22
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bukfetma

MikaelB
2016-03-06, 03:30
Even if you're thin, you can still have too much visceral fat.

How much you have is partly about your genes, and partly about your lifestyle, especially how active you are.

Visceral fat likes inactivity. In one study, thin people who watched their diets but didn't exercise were more likely to have too much visceral fat.

The key is to be active, no matter what size you are.

http://www.webmd.com/diet/the-truth-about-belly-fat?page=2

wickwick
2016-03-06, 04:34
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bukfetma

bukfetma? oj.. du börjar göra mig jätte orolig nu. Men detta borde vara nästintill omöjligt, eller? det jag pratar om är en väldigt liten utåt putning som jag fått efter jag tränat känns det som. Jag är fortfarande pinn-smal i magen men jag ser att det inte är platt som det brukar vara.. förutom kunde man nästan exempelvis se revbenen.. och så vidare.

Paperbasket
2016-03-06, 05:32
Släng in en bild.

King Grub
2016-03-06, 08:12
Äter du mer kalorier än du gör av med lägger du på dig fett. Oavsett vad eller hur du tränar, och oavsett vad kosten består av.

kvarnis
2016-03-06, 12:48
varför är det oväntat? bör jag ej känna några resultat med det programmet? Jag har hört och läst mycket om att det borde vara rätt så effektivt program om man kör den strikt.

bör jag istället träna ''triphase program'' ? det är ju volym jag försöker uppnå

Som ny har man möjlighet att öka vikt på stången varje pass mer eller mindre, då är ett nybörjarprogram att föredra framför GVT.

Eftersom man har högre frekvens gynnas det i basövningarna då CNS får tillfälle att anpassa sig till övningen snabbare än om du bara kört den en övning 1 gång per vecka.

Är du nöjd med schemat och ökar från pass till pass, fortsätt gärna.

Dovahkiin
2016-03-06, 13:45
Är inte konstigt att man lägger på sig fett om man bara går efter vad magen säger gällande hunger när man börjar träna. Testa att räkna på hur många kalorier du äter på en dag. Räkna noga, väg saker osv, så det inte blir missvisande.

Räkna sedan ut vad du bör har för energibehov med hjälp av sådana kalkyler på webben. Ligger du klart över uppskattningen är det nästan garanterat så att du äter för mycket, ligger du i närheten kan det vara annat. Men uppskattningar är alltid just uppskattningar, kan skilja en del mot sanningen.

Köttis
2016-03-06, 13:48
Har dina biceps. axlar och bröst växt har du förmodligen legat på ett kaloriöverskott så inte så konstigt om magen växer lite också. Hur har vikten på vågen förändrats?

Freethinker1976
2016-03-07, 10:21
Jag ser ut som du och har också fått "mage". Är helt naturligt när du ligger på överskott. Sedan så är det speciellt märkbart för oss smala då vi ej är vana att ha mage. Mitt sexpack har i prinicp försvunnit (ser över rutorna fortfarande) men det deffar jag lätt bort efter några månader i Thailand.

Det tråkiga är ju att för många av oss så lägger sig inte fettet proportionerligt på kroppen utan lägger sig på magen först. Å andra sidan så försvinner det också från magen först vid deff.

King Grub
2016-03-07, 10:22
Det tråkiga är ju att för många av oss så lägger sig inte fettet proportionerligt på kroppen utan lägger sig på magen först. Å andra sidan så försvinner det också från magen först vid deff.

Där man lägger på sig först brukar det försvinna sist.