handdator

Visa fullständig version : Tror ni att vi nån gång för länge sen haft besök från utomjordingar?


Bärsärk
2016-03-05, 13:34
Nu syftar jag inte direkt på modern tid, utan åtminstone tusentals år sedan.

Jag tror vi har haft besök här, men inte då det fanns människor här utan för flera miljoner år sedan. Jag tror utomjordingarna åkte hit, såg skogen och djuren och sen åkte de härifrån och av någon o grundlig anledning har de aldrig fått för sig att återvända, antagligen för att de saknas resurser eller för att de gått under eller för att de helt enkelt markerat planeten som ointressant.

AntonHA
2016-03-05, 13:52
Med tanke på att många uråldriga folkslag har målat ut vad som liknar vara rymdfarkoster tror jag vi blivit besökta. Känns som att ett besök av ev. utomjordingar skulle kunna vara starten på religioner

Brofessorn
2016-03-05, 13:59
Skulle utomjordingar markera en planet med liv som ointressant?

Bärsärk
2016-03-05, 14:00
Skulle utomjordingar markera en planet med liv som ointressant?

*Ointelligent liv

Det är ju bara en av många olika anledningar till varför inte de skulle återvända igen.

Vinter
2016-03-05, 14:00
Nej det tror jag inte. Skulle utomjordingar satsa massa energi och resurser på att ta sig hit utan att göra något?

Diomedea exulans
2016-03-05, 14:02
Nej, men däremot kan jag tänka mig att livet på jorden härrör från panspermi.

Bärsärk
2016-03-05, 14:02
Nej det tror jag inte. Skulle utomjordingar satsa massa energi och resurser på att ta sig hit utan att göra något?

Hur kan du vara säker på att de inte har gjort något?

Blaine
2016-03-05, 14:08
Nej, det tror jag inte.

Vinter
2016-03-05, 14:11
Hur kan du vara säker på att de inte har gjort något?

Vad skulle dom få för sig att göra här som inte går att göra något ljusår från vilken beboelig planet som helst?

Vi människor skulle väl inte satsa massa pengar och energi på att ta oss till Mars för att sedan bara lämna planeten? Måste finnas en långsiktig plan. Jag ser ingen sådan.

Diomedea exulans
2016-03-05, 14:16
Vi människor skulle väl inte satsa massa pengar och energi på att ta oss till Mars för att sedan bara lämna planeten?

Som vi gjorde med månen, menar du? Aliensarna kanske kom hit och ba "It's one small step for alien, one giant leap for alienkind", målade lite grottmålningar och drog.

Bärsärk
2016-03-05, 14:18
Vad skulle dom få för sig att göra här som inte går att göra något ljusår från vilken beboelig planet som helst?

Vi människor skulle väl inte satsa massa pengar och energi på att ta oss till Mars för att sedan bara lämna planeten? Måste finnas en långsiktig plan. Jag ser ingen sådan.

De kanske bara ville kolla läget, kanske var så att de inte visste vad som fanns här och ville kolla upp det.

Typ som en upptäcktsfärd eller något.

Samma anledning som varför vi människor utforskar saker antar jag?

Brofessorn
2016-03-05, 14:20
Som vi gjorde med månen, menar du? Aliensarna kanske kom hit och ba "It's one small step for alien, one giant leap for alienkind", målade lite grottmålningar och drog.

Är det inte lite skillnad på att åka från jorden till månen, och att åka kanske flera miljoner ljusår?

Diomedea exulans
2016-03-05, 14:20
Dessutom så kan ni väl inte veta hur utomjordingar resonerar? Fan, jag har svåra problem med att förstå hur många koloiter resonerar. Och då är jag ändå mycket, mycket närmre släkt med koloiterna.

Är det inte lite skillnad på att åka från jorden till månen, och att åka kanske flera miljoner ljusår?

Inte för utomjordingarna med sina turboraketmotorer!

Vinter
2016-03-05, 14:24
Som vi gjorde med månen, menar du? Aliensarna kanske kom hit och ba "It's one small step for alien, one giant leap for alienkind", målade lite grottmålningar och drog.

Känns ju precis vad en avancerad civilization skulle göra. Som har förmågan att generera nog med energi för resan, som skulle motsvara energimängden i en mindre sol. Samt ändå ta 30+ år.

Månen är ju inom vår planets gravitationsfält(near earth orbit). Försök istället att få någon att finansiera skicka en farkost till Pluto, hoppa ur, sätta upp en flagga och sedan GTFO.

Brofessorn
2016-03-05, 14:27
Dessutom så kan ni väl inte veta hur utomjordingar resonerar? Fan, jag har svåra problem med att förstå hur många koloiter resonerar. Och då är jag ändå mycket, mycket närmre släkt med koloiterna.



Inte för utomjordingarna med sina turboraketmotorer!

Även fast de skulle åka med ljusets hastighet, skulle det ta dem mer än 2 miljoner år, om vi skulle säga att utomjordingarna kommer från våran närmaste galax, Andromeda.

Att åka till månen tog oss typ 4 dagar, det går ännu fortare för aliens med sina supersnabba turboraketmotorer.

Bärsärk
2016-03-05, 14:31
Även fast de skulle åka med ljusets hastighet

Hur vet du att de inte kan färdas i överljushastighet?

Vinter
2016-03-05, 14:38
Hur vet du att de inte kan färdas i överljushastighet?

Kan man det finns det nog inget intresse av att besöka oss. Varför skulle dom lägga all den energin och pengarna på att undersöka insekter(oss)?

Bärsärk
2016-03-05, 14:40
Kan man det finns det nog inget intresse av att besöka oss. Varför skulle dom lägga all den energin och pengarna på att undersöka insekter(oss)?

Av samma anledning som vi undersöker insekter?

Vi människor älskar ju att utforska,

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2441450/Er-Wang-Dong-cave-China-huge-weather-system.html

Vinter
2016-03-05, 14:46
Av samma anledning som vi undersöker insekter?

Vi människor älskar ju att utforska,

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2441450/Er-Wang-Dong-cave-China-huge-weather-system.html

Vi älskar också att utrota insekter som är i vår väg. Värt att fundera på.

Bärsärk
2016-03-05, 14:49
Vi älskar också att utrota insekter som är i vår väg. Värt att fundera på.

Kanske, men nu var det ju bara ödlor här och inte oss människor.

Jag tror aldrig utomjordingarna har sett människor.

Och hur vet du att de inte utrotade dinosaurierna?

C h r i s
2016-03-05, 15:25
Det har ju spekulerats om att jorden är i de första 8% av de beboeliga planeter som kommer att skapas innan den sista stjärnan dör om ca 100 biljoner år, och sannolikt en av de första med liv. Vi lever alltså i universums urtid och har själva inte ännu uppnått interplanetära resor med människor. Då känns det ganska osannolikt att det finns livsformer med interstellär teknik med avsikt att besöka vår planet.

Vinter
2016-03-05, 16:36
Kanske, men nu var det ju bara ödlor här och inte oss människor.

Jag tror aldrig utomjordingarna har sett människor.

Och hur vet du att de inte utrotade dinosaurierna?

Du menar genom att störta en asteroid i havet? Nej vi har en ganska bra bild av vad som skedde.

Diomedea exulans
2016-03-05, 16:37
Även fast de skulle åka med ljusets hastighet, skulle det ta dem mer än 2 miljoner år, om vi skulle säga att utomjordingarna kommer från våran närmaste galax, Andromeda.

Att åka till månen tog oss typ 4 dagar, det går ännu fortare för aliens med sina supersnabba turboraketmotorer.

Men ni tänker ju inte längre än näsan räcker. De kanske åker genom maskhål? De kanske kan resa i tiden? De kanske lever i andra dimensioner än oss och står utanför tiden? De kanske lever i ultraslowmotion och upplever 2 miljoner år som kortare tid än vi upplever 4 dagar? Expandera era sinnen!

Bärsärk
2016-03-05, 16:43
Du menar genom att störta en asteroid i havet? Nej vi har en ganska bra bild av vad som skedde.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/varfor-dog-bara-dinosaurierna-ut/

Svårast att förklara är hur de moderna fåglarna klarade sig undan utplåning. Fåglar är visserligen små, och några kan ha tagit skydd i ihåliga träd, men sedan?

- Problemet är att vi har så dålig kännedom om fåglarna från den här tiden. Vi vet inte vilka som överlevde och vilka som utplånades och vilka egenskaper de hade. Det gör det svårt att hitta en bra förklaring, säger Lars Werdelin, paleontolog på Riksmuseet i Stockholm.

Han påpekar att mycket fortfarande är okänt om katastrofen, trots att de nya studierna klarlagt mycket.

- Det är exempelvis märkligt att samtliga dinosaurier strök med. Några av dem var små. Varför lyckades ingen av dem överleva?

timoat
2016-03-05, 16:55
Jag funderar ibland på hur motsvarigheten till dinosaurier skulle se ut på andra planter. Det är en spännande tanke. OM utomjordingarna kom för att hälsa på under den perioden hade det ju varit som om vi kom till en planet bebodd av blodtörstiga extremt våldsamma monster.

Diomedea exulans
2016-03-05, 17:01
Här är en bild från när dinosaurierna dog ut. Som ni ser är där massor aliens som skjuter hej vilt med laser.

http://non-productive.com/wp-content/uploads/2014/12/Dino-Riders.jpg

Vinter
2016-03-05, 17:03
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/varfor-dog-bara-dinosaurierna-ut/

Man får väl påpeka att nya rön gör gällande att dinosaurier är fåglar. Däggdjuren klarade sig bäst och dominerade senare. Det är inte första kataklysmen i jordens historia. Stora djur behöver mer resurser och överlever ofta inte stora förändringar. De är de mindre generalisterna som överlever lättast.

kvarnis
2016-03-05, 17:18
Enligt konspirationsteoretikern David Icke styrs världen av ett hemligt sällskap som kallas det Babylonska brödraskapet, sällskapets mål är att etablera en världsregering och förslava varenda människa i hela världen.


"Reptilhypotesen introducerades i The Biggest Secret (1999), där han identifierade Brödraskapet som ättlingar till reptiler från rymden, närmare bestämt från stjärnbilden Draken, vilka utseendemässigt verkar som människor men i verkligheten inte är det"

Vad tycker ni om hans tankar? Låter de rimliga eller är de endast en produkt av en väldigt förvirrad hjärna?


https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Icke

svenbanan
2016-03-05, 17:42
Det är enkelt. Utomjordingarna grävde ut jordens center till en jättestor grotta. I den gömde sig sedan fåglarna när de aktiverade gravitationskanonen och lockade ner en stor komet som exploderade i karibien.

Dessutom åkte de inte rymdskepp i överljusfart hit. De åkte tidsmaskin från framtiden. Hur skulle de annars kunna ha så överlägsen teknologi.

BOOM!
It's science, yo!

http://www.quickmeme.com/img/c9/c944ffe3216d82e608c50247cd37b58368114bd37bb850305b 0d0899029571c0.jpg

Bärsärk
2016-03-05, 18:06
Nu tror ju inte jag att det är möjligt att utomjordingarna på något sätt påverkat livet här på vår planet, jag tror de dök upp här antingen när det var dinosuarier här alternativt precis innan eller precis efter.

De har aldrig sett människor och vet aldrig vad människor är men precis på samma sätt som vi letar efter liv på andra planeter så letade även dom efter liv på andra planeter och de såg att jorden skulle kunna ha potential till att ha liv på sig (På samma sätt som vi kan se att det varit vatten på Mars?) men när de väl dök upp så var det några tusen år för tidigt/för sent.

Att de skulle slösa tid på att åka hit borde ju vara de minst orimliga, varför skulle inte en högteknologisk civilisation vara nyfikna och upptäcktslystna precis som vi är?

Med facit i hand kanske utomjordingarna gjorde bort sig som inte trodde att vi skulle bli den livsform vi är idag men kan vi klandra dom för det? Ingen kunde väl gissa sig till det.

Vinter
2016-03-05, 18:49
Nu tror ju inte jag att det är möjligt att utomjordingarna på något sätt påverkat livet här på vår planet, jag tror de dök upp här antingen när det var dinosuarier här alternativt precis innan eller precis efter.

De har aldrig sett människor och vet aldrig vad människor är men precis på samma sätt som vi letar efter liv på andra planeter så letade även dom efter liv på andra planeter och de såg att jorden skulle kunna ha potential till att ha liv på sig (På samma sätt som vi kan se att det varit vatten på Mars?) men när de väl dök upp så var det några tusen år för tidigt/för sent.

Att de skulle slösa tid på att åka hit borde ju vara de minst orimliga, varför skulle inte en högteknologisk civilisation vara nyfikna och upptäcktslystna precis som vi är?

Med facit i hand kanske utomjordingarna gjorde bort sig som inte trodde att vi skulle bli den livsform vi är idag men kan vi klandra dom för det? Ingen kunde väl gissa sig till det.

Vi pratar alltså om en livsform som kan alstra energi i storleksordning som vår sol och utnyttja den. I stort sätt ta sig runt universum hur dom vill.

Du tror att de skulle bli imponerade av vår civilisation? Jag räknar kallt med att de blir lika imponerade som när vuxna kikar på ödlor i terrarier. Vi har liksom inget att erbjuda en sådan civilisation.

High1ander
2016-03-05, 19:10
Vad skulle dom få för sig att göra här som inte går att göra något ljusår från vilken beboelig planet som helst?

Vi människor skulle väl inte satsa massa pengar och energi på att ta oss till Mars för att sedan bara lämna planeten? Måste finnas en långsiktig plan. Jag ser ingen sådan.

Befängd logik. Har du tagit kontakt med myrstammar när du varit ute i skogen på en promenad (att pissa på dom räknas inte), eller när du kanske varit ute och plockat svampar? Jag vet iaf. att när jag är ute och plockar bär så struntar jag i myrstammar, men de skulle nog säga "fyfan vilken blåst människa som lagt ner så mycket energi på att komma hit och inte då prata med vår myrdrottning"...

Dvs. du vet inte vad som är lätt eller svårt för en mycket mycket mycket mer avancerad varelse, vi själva sätter ju ut reservat, och vi själva har varit på diverse platser på jorden utan att bosätta oss där. Så jorden kan mycket väl bara vara ett reservat, eller en "Petri dish".

Hursom, man kan inte använda våra ideer av vad som är smart/blåst att göra som en regelbok för hur mycket mer avancerade varelser skulle resonera.

Bärsärk
2016-03-05, 19:13
Folk har vandrande pinnar hemma som husdjur, vi har gett oss ner i stora underjordiska grottor bara för att hitta okända insektsarter, vi har uppfunnit farkoster för att ta oss ner på djupa vatten o.s.v.

Ser det inte som något annorlunda om jag ska vara ärlig.

MojjMojj
2016-03-05, 19:16
Hur vet dom att vi finns här då? Om vi säger att en civilisation finns 500.000 ljusår bort från jorden. Då skulle dom (nu, idag) "se" jorden som den var för 500.000 år sedan.

Tror universum diameter var runt 90 miljarder ljusår om jag kommer ihåg rätt. Bara en notis

Sen ska vi räkna in tiden det tar för dom att komma hit osv etc mm.

Oavsett så är sannolikheten att dom skulle komma hit för våran del ganska liten. :p

Vinter
2016-03-05, 19:25
Befängd logik. Har du tagit kontakt med myrstammar när du varit ute i skogen på en promenad (att pissa på dom räknas inte), eller när du kanske varit ute och plockat svampar? Jag vet iaf. att när jag är ute och plockar bär så struntar jag i myrstammar, men de skulle nog säga "fyfan vilken blåst människa som lagt ner så mycket energi på att komma hit och inte då prata med vår myrdrottning"...

Dvs. du vet inte vad som är lätt eller svårt för en mycket mycket mycket mer avancerad varelse, vi själva sätter ju ut reservat, och vi själva har varit på diverse platser på jorden utan att bosätta oss där. Så jorden kan mycket väl bara vara ett reservat, eller en "Petri dish".

Hursom, man kan inte använda våra ideer av vad som är smart/blåst att göra som en regelbok för hur mycket mer avancerade varelser skulle resonera.

Jag upprepar mest teorier som kända astrofysiker diskuterar. Vi vet lika lite om vi kan kommunicera med avancerade civilisationer, lika lite som vi kommunicerar med myror.

Jag tror människor dock har en övertro på hur fantastiskt intressanta vi skulle vara i universum som helhet.

Bärsärk
2016-03-05, 19:30
Jag tror människor dock har en övertro på hur fantastiskt intressanta vi skulle vara i universum som helhet.

Det är inte vi som intresserar, det är tanken på att de eventuellt skulle kunna finnas möjlighet till liv här som i så fall skulle intressera. En högteknologisk avancerad civilisation borde ha instrument för att kunna mäta atmosfär och så vidare.

Att de skulle vara just homo sapiens sapiens de letade efter är ju osannolikt.

High1ander
2016-03-05, 19:49
Jag upprepar mest teorier som kända astrofysiker diskuterar. Vi vet lika lite om vi kan kommunicera med avancerade civilisationer, lika lite som vi kommunicerar med myror.

Jag tror människor dock har en övertro på hur fantastiskt intressanta vi skulle vara i universum som helhet.

Det håller jag med om, vi är nog lika intressanta för aliens som någon snubbes random-spore-varelse är för dig och mig.

Om Aliens har "moral" som vi har, så skulle de iaf. inte vara nådiga mot oss människor, skulle de kommit för 3000 år sedan så kan vi isf. anta att de är ok med att vi slaktar andra djur/raser. Dvs, de bryr sig isf. inte om oss eller andra arter, annars hade de stoppat oss...

BobaFett
2016-03-05, 19:53
Vi kan ha haft besök men varför skulle de vilja besöka oss?

Jag ser på det så här:

De utomjordingar som har tillräcklig teknologi för att ta sig hit är förmodligen så långt före oss i utvecklingen att de ser på oss som vi ser på myror.

Vi går inte fram till en myrkoloni och presenterar oss: Vi är människor, vi har teknologi, här är atombomben, laser, smartphones etc.

Samma sak när vi letar efter utomjordingar. Vi är inte tillräckligt utvecklade för att se dem även om de är precis framför oss. Deras existens är så pass avancerad att vi inte förstår vad det är vi ser. Det är som en myra som står bredvid en motorväg. Den lär inte fatta att det är en motorväg där.

....ja, jag har lyssnat för mycket på Michio Kaku :D

Edit: Och jag ser nu att någon hann före :P

Bärsärk
2016-03-05, 20:00
Ren nyfikenhet bara BobaFett, kanske har de ett större intresse för liv i universum än vad vi har. Kanske är de helt ensamma, och letar efter andra (precis som vi gör)

Kan väl finnas massor av anledningar till varför.

Varför letar vi själva efter liv på andra planeter?

High1ander
2016-03-05, 20:00
Det är inte vi som intresserar, det är tanken på att de eventuellt skulle kunna finnas möjlighet till liv här som i så fall skulle intressera. En högteknologisk avancerad civilisation borde ha instrument för att kunna mäta atmosfär och så vidare.

Att de skulle vara just homo sapiens sapiens de letade efter är ju osannolikt.

Grejen är den att om de finns, så har de säkert redan besökt 56 miljoner andra planeter med liv också, så vi blir inte unika. Dvs. om liv finns här och hos dessa aliens, så finns det teoretiskt mycket mer liv ute i rymden, så chansen att vi är dom enda tillsammans med de aliens som kommer hit är så liten, och därmed så är inte vi nå speciella. Om de även klarar diverse tekniska saker som resa/kommunicera över kosmiska sträckor så är vi av lågt intresse. Inte för att man helt kan extrapolera fram från hur vi tänker och således säga att en alien måste tänka så, men t.ex. varje människa är unik, trots det är det ingen som försöker träffa varenda människa, finns urbefolkning som man inte ens får besöka som knappt vet om moderna människans existens. Vi skiter i andra "unika" saker hela tiden, jag bryr mig inte jättemycket om historiska grottmålningar heller "vilket är vad vi vore som bäst för en alien-kultur".

Bärsärk
2016-03-05, 20:13
Om de inte letar efter något specifikt, typ nån sorts värd/ursprungsplanet där allt började. Eller om de letar efter en viss typ av livsform.

svag74
2016-03-05, 23:18
Om de inte letar efter något specifikt, typ nån sorts värd/ursprungsplanet där allt började. Eller om de letar efter en viss typ av livsform.

De kanske letar efter guld!
Det är tydligen extremt ovanligt i universum.
De kanske var här och tog med sig så mycket de kunde bära :cool::naughty:

Gerdler
2016-03-06, 00:07
Nej, men däremot kan jag tänka mig att livet på jorden härrör från panspermi.
Intressant tanke men är det inte rimligare att tro att förhållandena som skapar liv är så pass "vanliga" att de händer lite då och då på varje stor planet med rätt förutsättningar. Och med vanliga menar jag en gång per tusen eller per miljon år per 10^9 pölar med vatten, kolföreningar, kväveföreningar, fosfor etc.

Sen kan det ju finnas kiselbaserat liv också möjligen men det är mindre sannolikt rent kemiskt och det är inte överförbart heller.

Panspermi kan säkert ske och har säkert skett någonstans men det krävs så mycket "tur" eller vad man ska säga för att det ska ske jämfört att förhållandena som krävs är vanliga nog att det ska ske på varje planet med rätta förhållandena så småningom.


Sen OnT så skulle jag säga nej vi har inte blivit besökta. Det finns ingen anledning om man har teknologin att ta sig hit och varhelst annars om man inte vill slå sig ned och bosätta sig här. Religionerna springer ur människans försök att förklara världen på sätt som är relaterbara och som folk kan ta in så att de slipper oroa sig, en ren överlevnadsmekanism. Kräver ingen främmande besökare för att förklara varför människan skapar gudar, profeter, mirakel och dyl.

Diomedea exulans
2016-03-06, 00:08
Intressant tanke men är det inte rimligare att tro att förhållandena som skapar liv är så pass "vanliga" att de händer lite då och då på varje stor planet med rätt förutsättningar. Och med vanliga menar jag en gång per tusen eller per miljon år per 10^9 pölar med vatten, kolföreningar, kväveföreningar, fosfor etc.

Sen kan det ju finnas kiselbaserat liv också möjligen men det är mindre sannolikt rent kemiskt och det är inte överförbart heller.

Panspermi kan säkert ske och har säkert skett någonstans men det krävs så mycket "tur" eller vad man ska säga för att det ska ske jämfört att förhållandena som krävs är vanliga nog att det ska ske på varje planet med rätta förhållandena så småningom.

Jo, men det kan ha hänt!

Gerdler
2016-03-06, 00:15
Jo, men det kan ha hänt!

Absolut, jag skulle nästan gå längre och säga att det är osannolikt att det aldrig skulle ha hänt någonstans det i någon mening stora universumet vi lever. Därmed inte sagt att det skett varken till eller från jorden än (brasklapp- eller åtminstone till utanför solsystemet).

ARMSTARK
2016-03-06, 10:22
Jag tror att folk inte riktigt förstår avstånden och tiden det handlar om. Och även om man skulle kunna ta sig från A till B på något finurligt sätt så har vi det kanske största problemet, timing. Säg att människan varit kontaktbar i några hundra tusen år, faktiskt om man tog i från tårna och säger några miljoner år. Det är fortfarande osannolikt att någon skulle råka komma hit just då.

Bärsärk
2016-03-06, 10:32
Jag tror att folk inte riktigt förstår avstånden och tiden det handlar om. Och även om man skulle kunna ta sig från A till B på något finurligt sätt så har vi det kanske största problemet, timing. Säg att människan varit kontaktbar i några hundra tusen år, faktiskt om man tog i från tårna och säger några miljoner år. Det är fortfarande osannolikt att någon skulle råka komma hit just då.

Som sagt, jag har aldrig trott att vi har haft besök här när planeten har varit bebodd av människor.

Jag tror att vi har haft besök typ direkt innan eller efter dinosaurierna.

Tricklew
2016-03-06, 10:59
Jag är mest nyfiken på vad vi ska basera detta på, att tro att de var här men valde att inte lämna efter sig något eller besöka igen baseras på vad? Ditt personliga hopp?

Bärsärk
2016-03-06, 11:01
Jag är mest nyfiken på vad vi ska basera detta på, att tro att de var här men valde att inte lämna efter sig något eller besöka igen baseras på vad? Ditt personliga hopp?

Hur vet vi att de inte lämnat något efter sig eller haft någon som helst påverkan? Är väl hyffsat svårt att veta.

Tricklew
2016-03-06, 11:03
Hur vet vi att de inte lämnat något efter sig eller haft någon som helst påverkan? Är väl hyffsat svårt att veta.

Men vad baserar du din tro på? Har du någon anledning att tro detta, eller låter det helt enkelt coolt i ditt huvud?

ARMSTARK
2016-03-06, 11:07
Ja vissa tror att Aliens var här och skyndade på evolutionen genom att plantera något som satte fart. Vissa tror tom att de kan vara den felande länken, helt enkelt bosatte sig här, eller parade sig med det lågt stående invånarna. *spy*

Brofessorn
2016-03-06, 11:13
Ja vissa tror att Aliens var här och skyndade på evolutionen genom att plantera något som satte fart. Vissa tror tom att de kan vara den felande länken, helt enkelt bosatte sig här, eller parade sig med det lågt stående invånarna. *spy*

Hur skulle två helt olika arter, från olika planeter dessutom, kunna para sig? :laugh:

ARMSTARK
2016-03-06, 11:20
Hur skulle två helt olika arter, från olika planeter dessutom, kunna para sig? :laugh:

Om man ska få alternativa teorier att funka måste man ibland blunda för vissa uppenbara saker. :D Men de kanske har så avancerad genforskning att de kan smälta ihop DNA som inte matchar. Jag har vissa polare som jag tvivlar är 100% Homo Sapiens.

C h r i s
2016-03-06, 11:32
Om man ska få alternativa teorier att funka måste man ibland blunda för vissa uppenbara saker. :D Men de kanske har så avancerad genforskning att de kan smälta ihop DNA som inte matchar. Jag har vissa polare som jag tvivlar är 100% Homo Sapiens.

Vilket de inte är. ;)

ARMSTARK
2016-03-06, 11:47
Nån procent hit å dit, det har ju alla. ;) Värre är det när man har procentsatsen omvänd gentemot Neanderthal. *rolleyes*

Onigiri
2016-03-06, 11:52
Nej. Vi är ensamma i (vårat) universum. Liv är en omöjlig ekvation.

Dav0d
2016-03-06, 12:31
Fått en seriös hjärnskada av att läsa majoriteten av inläggen i denna tråd... :smash: :Virro :confused:

Diomedea exulans
2016-03-06, 13:19
Jag tror att folk inte riktigt förstår avstånden och tiden det handlar om. Och även om man skulle kunna ta sig från A till B på något finurligt sätt så har vi det kanske största problemet, timing. Säg att människan varit kontaktbar i några hundra tusen år, faktiskt om man tog i från tårna och säger några miljoner år. Det är fortfarande osannolikt att någon skulle råka komma hit just då.

Hur skulle två helt olika arter, från olika planeter dessutom, kunna para sig? :laugh:

Nu tänker ni inte utanför lådan igen. Utomjordingarna har såklart maskiner som hjälper dem med timing och som gör att de kan para sig med vad som helst.

filmjölk
2016-03-06, 15:45
Jag har sett alldeles för mycket på Discovery channel och tror därför att det finns liv på Jupiters måne Europa.

PureWhey
2016-03-06, 16:32
Ni kättare måste uppenbarligen läsa Graham Hancocks bok "Fingerprints of the Gods".

Bärsärk
2016-03-06, 16:38
Men vad baserar du din tro på? Har du någon anledning att tro detta, eller låter det helt enkelt coolt i ditt huvud?

Nä jag bara undrar om det skulle kunna vara möjligt, och om inte, varför inte? Jag undrar ju vad "ni" tror dvs vad alla andra tror.

Gerdler
2016-03-06, 17:51
Ja vissa tror att Aliens var här och skyndade på evolutionen genom att plantera något som satte fart. Vissa tror tom att de kan vara den felande länken, helt enkelt bosatte sig här, eller parade sig med det lågt stående invånarna. *spy*
Det låter osannolikt och svårt att bevisa även om det var sant. Men det är inte det här som är panspermi. Så vi kan lämna det här därhän så länge, vi som tror det finns liv på andra planeter bör inte hånas på det här sättet.
Hur skulle två helt olika arter, från olika planeter dessutom, kunna para sig? :laugh:
Människan har tekniken sen typ 60-talet. Idag är det inga som helt problem att föra in gener från till exempel en groda i ett människofoster eller ett får. Endast etiskt är det problematiskt. Om vi nu leker med tanken att någon kommer hit för X miljoner år sedan och känner att de har något att vinna på det så är det inte ens tekniskt svårt att stoppa in några av sina olika gener i väl utvalda raser, för att "sprida sig" på det sättet.
Nu tänker ni inte utanför lådan igen. Utomjordingarna har såklart maskiner som hjälper dem med timing och som gör att de kan para sig med vad som helst.
Som sagt, människan har haft denna tekniken längre än du levt. Rätt många gymnasiestudenter använder tekniken i biologin handgripligen.
Jag har sett alldeles för mycket på Discovery channel och tror därför att det finns liv på Jupiters måne Europa.
Jag ser mindre problem med det än om du avfärdat tanken, fast du kanske istället borde jobba på att tänka på det som att det finns en möjlighet att det finns liv där. Nu talar vi troligen om mikrobiellt liv, tyvärr. :)
Nä jag bara undrar om det skulle kunna vara möjligt, och om inte, varför inte? Jag undrar ju vad "ni" tror dvs vad alla andra tror.
Det är väldigt tidskrävande att tänka på vad som skulle kunna tros vara möjligt. Bättre att tala om vad som kan vara rimligt.