handdator

Visa fullständig version : Byta jobb eller inte?


Illustrerade mannen
2016-03-05, 13:25
Varning för shit-load med text...
Får eventuellt erbjudande om nytt jobb. Ska jag byta eller inte - om jag nu erbjuds jobbet...
Jobbar nu som lärare, lättjobbat, minimalt med hemarbete, enkla förberedelser - alltså en minimal insats, förutom mötet med eleverna. Gymnasienivå, så jag slipper tjafs, bråk och stoj. Extremt bra arbetstider - hemma ca kl 13.30-16. Börjar ca 08.30. Slipper också mycket tjafs med kollegor eftersom jag jobbar relativt ensam. Tränar på skolans mycket bra gym på håltimmar. Jullov, sportlov, sommarlov, mm. Alltså massor av fördelar. Nackdelarna är lönen - ca 31000kr och just att det är "för enkelt" - alltså ostimulerande. Det är också cykelavstånd.
Det nya jobbet är som relativt hög chef inom socialförvaltningen. Mycket mycket mycket mer att göra, mer tjafs, mer administration (enormt mycket mer), mycket mer ansvar, inte cykelavstånd så jag måste åka bil eller buss, inget gratis gym utan det blir korta pass på lunchen, helt andra arbetstider - 8.00-16.30 (med flextid), inga lov. Fördelarna är lönen - 10000-14000 mer i månaden. Pengar är viktigt för mig... En annan fördel är "prestigen" - taskig barndom där alla bedömde att det skulle gå åt helvete för mig. (Det är i min barndomskommun!)
Kompetens och erfarenhet för båda jobben har jag, inga riktigt små barn att hämta på dagis. Frun tycker inte jag ska byta...
Vad tycker Kollo utifrån denna info?

Tjuckot
2016-03-05, 14:00
Spontant skulle inte jag bytt jobb, känns inte värt det. Om inte annat använd det för att förhandla upp nuvarande lön?

Blaine
2016-03-05, 14:06
Pengar och prestige är allt, så klart …

Illustrerade mannen
2016-03-05, 14:12
Pengar och prestige är allt, så klart …

Det är just det som är kruxet. Som det är nu går det ingen nöd på mig ekonomiskt, men det går bara precis runt. Då har familjen inga dyra vanor. Med högre lön blir det lite behagligare... Naturligtvis känns det skitfånigt att byta jobb bara för pengar och "prestige". Men ärligt talat - hur många är vi som verkligen, genuint, helt uppriktigt kan säga att man struntar helt i det? Jag försökte vara ärlig när jag skrev...

Alexton
2016-03-05, 14:16
Det som jag ser som största problemet med ditt nuvarande jobb (som jag tycker har många fördelar) är att du säger att det inte är stimulerande.
Tänk om du ska fortsätta göra något du inte känner är speciellt givande i ett antal år till.

Däremot verkar arbetstider, inget arbete med sig hem, brist på tjafs och cykelavstånd vara klara fördelar.

Bättre ekonomi är alltid trevligt men oftast så blir vanorna dyrare samtidigt som lönen går upp att man knappt märker skillnad.

Kan inte säga bu eller bä hur du ska göra med arbetet.

Diomedea exulans
2016-03-05, 14:19
Prestige ska man skita i. 31 000 är jättemycket pengar, tycker jag. Tjafs är för jävla drygt. Jag säger stanna!

Adama
2016-03-05, 14:20
När ett jobb inte längre är stimulerande så brukar jag byta. Kan ju inte vara så svårt att gå tillbaka till läraryrket om gräset nu inte var grönare. Chansen att byta "upp sig" vet man ju inte om den kommer tillbaka i närtid.

Men fritid är ju även det värt en hel del. Fast jag prioriterar ändå stimulerande / utvecklande jobb över det.

eternallord
2016-03-05, 14:21
Finns nästan bara en faktor att ta i beaktning under förutsättningarna, och det är vad du tror att du hade trivts bäst med? Du listar upp saker som "mer ansvar" på ett sätt som får det att låta som något negativt, men beroende på vad du vill få ut av livet så kan det vara något att eftersträva. Jag själv tror jag hade gått under inombords i längden av att jobba med något där jag aldrig utmanas och inte kan utvecklas inom i hög fart. Med det sagt behöver inte det nya jobbet vara bättre, för beskrivningen lät inte skitspännande :) Men kontentan är alltså vad du själv tror att du hade trivts bäst med i längden. Inget av jobben behöver vara permanent, så vilket jobb tror du bäst tar dig dit du vill i livet?

timoat
2016-03-05, 14:22
Ta det nya jobbet och utvecklas som människa!

KlopFer
2016-03-05, 14:25
Jag säger byt jobb. Kötta på några år för att senare leta efter ett annat jobb och då har förmodligen ett bättre möjligheter än vad du har nu.

Ser du då långsiktigt kan du ha en bra lön men också ett mera stimulerande jobb. Alternativt ta jobbet och lär er leva på mindre pengar så ni kan bygga upp en ordentlig buffert så pengar inte längre är a och o

Läskeblask
2016-03-05, 14:28
Byt. Jag tror det ger bra erfarenhet för framtiden ifall du vill byta och mera cash är absolut aldrig fel. Jag tycker folk i allmänhet är så jävla bekväma av sig nuförtiden, ingen är redo att offra nån extra timme/ vecka på att jobba eller byta jobb ifall arbetsvägen blir lite längre. Jag tycker du skall byta om du endå vet att det är samma skit år ut och år in. Ofta börjar man fundera och beslutet blir aldrig gjort men själv har jag aldrig ångrat mig ännu

Exdiaq
2016-03-05, 14:29
Tidigare varit inne på att byta yrkesbana en aning med huvudanledningarna pengar och "prestige". Visserligen intresserad av yrket men det kom, helt ärligt, sekundärt. Jag visste att jag skulle klara av det om jag så ville men arbetsbelastningen skulle bli betydligt högre och jag skulle får göra uppoffringar i så fall. Valde att inte ändra yrkesbana och är hitintills nöjd med det.

Hade jag varit dig hade jag inte gjort det. Dels för att arbetsbelastningen kommer bli, förmodar jag, betydligt större dels i tid och dels i "tjafs". Sen att din fru tycker att du inte ska göra det hade varit en väldigt stor anledning till att tacka nej.

Tips från mig
Räkna inte bara på månadslön utan räkna på ungefärlig timlön - gissningsvis blir skillnaden inte lika stor då.
Räkna på vad pendlingen skulle kosta i tid och pengar. Tar pendlingen 1h är det dels tid där du inte får betalt och dels kostar pendlingen i sig.
Be din fru motivera varför hon inte vill att du ska byta arbete. Hur tungt väger hennes åsikt kontra vad du kanske tror att du vill?
Vill du ha utmaningar? Ta något extrajobb eller kolla med chefen om det finns möjlighet att ta på sig fler uppdrag.
Vill du ha mer pengar? Samma sak. Fördelen är att det förmodligen är betydligt lättare att "skala ner", i alla fall om du väljer externt extrajobb, om det skulle uppstå en situation där det behövs. Livskris, vill ta lugnt, vill göra något annat o.s.v. Är du chef så är du chef, väldigt svårt att "skala ner" där utan blir väl snarare att säga upp sig.

Blomkål
2016-03-05, 14:31
Byt tycker jag. Lär ju inte vara några som helst problem att gå tillbaka till läraryrket om det visar sig att du gjort fel val. Då har du i alla fall tjänat lite extra pengar och slipper känna att du inte tog chansen.

Exdiaq
2016-03-05, 14:34
... men sen kan jag också förstå oviljan att bli bekväm och inte utmanas. Har själv tänkt göra aktiva val inom yrket för att inte bli bekväm och för att utmanas trots att jag kan få rätt så säker anställning men där jag bara glider runt.

Kan också bli hur bra som helst. Det vet man aldrig förrän efteråt.

4623
2016-03-05, 18:06
När ett jobb inte längre är stimulerande söker jag nytt.

tjabon
2016-03-05, 18:23
Du startar denna tråd för att tala om hur mycket du tjänar/kommer tjäna ??

:bow::bow::bow:

Määng
2016-03-05, 18:47
Du startar denna tråd för att tala om hur mycket du tjänar/kommer tjäna ??

:bow::bow::bow:

Förklara hur du kom fram till den slutsatsen. Är nyfiken.

Wormzie
2016-03-05, 19:03
Byt!

Grazzafukkinrazzi
2016-03-05, 19:06
Vad för typ av chefskap handlar det om? Enhetschef eller avdelningschef?

Jag kan försäkra dig om att ha några av dessa chefspositioner i sin barndomskommun kan nog vara bra mycket mer av en nackdel än en fördel beroende på vilken typ av enhet/avdelning det gäller.

Enhetschef för barn- och ungdomsenheten i barndomskommunen kan bli ett rent helvete om du har många vänner och bekanta i kommunen.

Gäller det äldreomsorgen så är det troligtvis avsevärt mycket lättare men säkerligen tungrott ändå.

Över lag så finns det inga bra förutsättningar för någon typ av chefskap inom socialtjänsten över huvud taget just nu.

mangemani
2016-03-05, 19:46
det är väl ingen här som ska jobba åt dig på jobbet. om det är ett bra jobb eller inte får du nog avgöra själv då du själv vet vad du klarar av, känner, ställer dig till ditten och datten, lönen osv.
det är vad DU vill och känner som räknas här, inte vad vi eller din fru tycker.

Eljest
2016-03-05, 19:51
Prestige ska man skita i. 31 000 är jättemycket pengar, tycker jag. Tjafs är för jävla drygt. Jag säger stanna!

Håller med, 31.000 är mycket pengar för de flesta, iallafall bland min bekantskapskrets.

Paperbasket
2016-03-05, 20:15
Om du känner att du inte utvecklas i ditt arbete så tycker jag du ska prata med din chef om detta. Kan ju vara så att det finns andra banor för dig att ta inom yrket som gör att du kan utvecklas som pedagog och få mer stimulans.

Alternativt så byter du arbete och hoppas på att du får mer utmaningar där.

MEN att byta för endast prestige och pengar tror jag är en dålig idé.

Ado2000
2016-03-05, 22:48
Prestige tycker jag du kan skita i, varför bry sig om vad andra tycker.

Jag ser det så som att du har ett soft jobb å ett bra liv, där du inte verkar gå nöd på pengar.

Byter du jobb blir det mer arbete som eventuellt kan leda till stress som eventuellt kan leda till andra dåliga symptom.

Bara min spekulativa åsikt.

Bärsärk
2016-03-05, 23:54
Det är överskattat att bli utmanad yrkesmässigt, försök utmana dig privat istället det är mycket bättre.

Har aldrig förstått mig på folk som ägnar för mycket tid åt sitt yrke.

ceejay
2016-03-05, 23:55
Att må bra och ha tid över är en stor prioritering för mig.

ccm
2016-03-06, 00:00
Byt jobb. Det är inte så att du inte kan bli lärare sen om du ångrar dig längre fram.

Gerdler
2016-03-06, 00:43
Byt jobb. 10000-14000 kronor i månaden kommer göra under för din pension och även med inköp av gymkort och pendling och skatt så kommer du ha 3000-7000 mer disponibel inkomst i månaden troligen. Prestige och sånt aside, jag tycker du kan motivera bytet på rent ekonomiska grunder. Men om prestige är viktigt för dig så kör på det också som anledning.

Att jobbet är mer krävande socialt, tidsmässigt, arbetsinsatsmässigt och på grund av pendling och gym osv är smällar du får ta. Men du kommer ha råd med bättre boende och bil och ett hemmagym om vardagen blir enklare av det.

Har du en på något sätt minsta pressad ekonomi är valet extremt uppenbart. Har du inte det så är det lite mer att tänka på med vad du kan göra för extra pengarna (och prestigen) i form av konsumtion och/eller sparande. Blir det lyxkryssning i Hawaii eller Hurtigruten i sommar? Blir det en begagnad Polo eller en ny Mercedes S-klass, det kanske påverkar motivationen att pendla?

J.V
2016-03-06, 01:05
Jag hade nog inte bytt jobb, just for ledighetens skull. Det ar verkligen guld vart.

Aven om du har en hogre lon pa nya jobbet kommer ni sakert bara skaffa dyrare vanor och darmed 'bara' ga runt da ocksa. 10000kr gor inte san drastisk skillnad att man kan leva battre/roligare och anda ha kvar massa pengar i fickan.

Gerdler
2016-03-06, 02:28
Det låter dessutom som att din nya position ger viss möjlighet till ytterligare karriärsteg och lönesteg både inom samma yrke och andra administrativa positioner. Så även om den extra insatsen har halvbra timlön i dagsläget så är framtida möjligheter större på nya jobbet också, vilket borde vara ännu bättre även för prestigen.

Jag ser det som ett problem med låg Gini-koefficient samt aggressivt progressiv inkomstskatten att du ens funderar på att inte ta det nya jobbet som uppenbart är mycket mer kvalificerat än ditt nuvarande arbete. Om du inte tar jobbet så bevisar det att Sverige suger babianballe. Därmed inte sagt att Sverige fungerar optimalt även om du tar jobbet.

Sparven från Minsk
2016-03-06, 06:56
om du inte skulle trivas med det nya jobbet finns det möjlighet att gå tillbaka till ditt gamla?
I så fall skulle du ju kunna prova och se hur det nya jobbet känns.

Om du tror att du skulle trivas med arbetsuppgifterna på det nya så byt. Det låter som att pengar och prestigen är viktigt för dig, och att dina nuvarande fördelar är värda att offra för detta.

Tycker visserligen att en lön på 31.000 kr i månaden redan är ganska bra, mer än mig!

pepplez
2016-03-06, 07:03
Jag hade inte bytt, låter som att du har rena drömjobbet nu i mina öron. Skulle offra rätt mycket för att ibland kunna sluta 13.30 utan att behöva flexa in det senare :D


Aven om du har en hogre lon pa nya jobbet kommer ni sakert bara skaffa dyrare vanor och darmed 'bara' ga runt da ocksa. 10000kr gor inte san drastisk skillnad att man kan leva battre/roligare och anda ha kvar massa pengar i fickan.

Så är det. Som student levde jag på 8-10000 kr i månaden (studiemedlet ökade under de 5 år jag pluggade) och levde riktigt gott, kunde även spara nån femhundring varje månad. När man nu börjat jobba och får ut 250% av det vet jag fan inte vart pengarna tar vägen. Tycker jag har i princip samma vanor men jag får anstränga mig ganska hårt om jag ska kunna spara 5k varje månad. Bränner alltså ~20000 varje månad dvs det dubbla mot innan utan att tänka på vart det tar vägen. Någon pryl här och där unnar man sig ju som man inte gjorde förut men ändå. Lär väl fortsätta på samma sätt hur mycket löneökning man än får.

Ignatius72
2016-03-06, 08:31
Jobbar du kommunalt så får du säkert tjänstledigt. Att vara mellanchef inom socialtjänsten är bland de värsta jobben man kan ha just nu. Tror du det är en slump att en lärare kan få en sådan tjänst utan relevant erfarenhet?
Att ha tjänsten i hemkommunen gör inte saken bättre.

ante
2016-03-06, 08:35
Jag hade bytt. Inte nödvändigtvis bara för lönen, utan för utmaningen och att inte fastna i något som är för enkelt, även om det just nu är gott nog.

Du får väga utmaning och högre lön mot ledighet och att ha massor med energi kvar efter jobbet.

Anders The Peak
2016-03-06, 08:46
Antar att du redan arbetar i förvaltningen. Jag tycker att du prövar jobbet för att få upp din lön(ingen sänker din lön när byter jobb inom förvaltningen) och för att få nya stimulerade arbetsuppgifter.

Du har kanske kapacitet att omstrukturera jobbet delegera arbetsuppgifter till de som hanterar uppgifterna naturligt effektivare/bättre och de får då oftast mer stimulerande uppgifter etc. -

Skapar förutsättningar till en god arbetsplats för dina medarbetare, och dig, som känner sig sedda och uppskattade resultatet brukar ge goda resultat i medarbetarundersökningen :) Lycka till

Xtreme-G
2016-03-06, 09:00
Antar att du redan räknat på det men de 10.000-14.000 extra blir ca 6.000-8.000 efter skatt.

JohPz
2016-03-06, 09:21
Jag hade absolut inte bytt. Kan du inte fråga dig varför lärarjobbet inte stimulerar istället? Du kanske kan utveckla din undervisning, interagera mer med eleverna eller hitta nya arbetsuppgifter vilket kan göra det roligare. Mycket ledigt, trivsel och cykelavstånd ser jag som gigantiska fördelar. Skulle krävas 100k lön minst för att byta det mot ett ångestladdat stressjobb där man aldrig känner sig ledig. Vad ska man med mer pengar till då ens förresten.

Kryss
2016-03-06, 14:06
Låter som en bra sits nu, om det inte är så att du är väldigt understimulerad.

I min värld har prestigen ingen betydelse och har man redan över 30k i lön räcker den rätt långt. Fritid är värt väldigt,väldigt mycket.

Illustrerade mannen
2016-03-06, 14:28
Tror du det är en slump att en lärare kan få en sådan tjänst utan relevant erfarenhet?

Läs mitt första inlägg igen. Jag har både utbildning och erfarenhet. Utbildad lärare och socionom, med erfarenhet både från socialtjänsten och skola, som chef och skolledare.
Tack för alla åsikter och kommentarer! Fortfarande ett svårt val för mig. Jag växlade ner för några år sedan, till lärarjobbet, men som sagt saknar jag utmaningar och stimulans... Detta med prestige är också svårt. Naturligtvis går jag inte omkring med näsan i vädret och basunerar ut att jag minsann är chef! Det är mer en slags personlig revanch... Jag växte upp i den aktuella kommunen och både jag och min bror hade inga goda framtidsutsikter...

Ado2000
2016-03-06, 14:35
Kanske du kan hitta ett extra jobb som ger dig den utmaningen du söker istället ?

Har en polare som både jobbar som lärare och som croupier på helgerna lite då han känner för det.

JamesD
2016-03-06, 15:18
Det finns folk som inte kan acceptera att man har ett enkelt och meningslöst skitjobb och försöker göra det till något det inte är. Det har jag tyvärr stor erfarenhet av. Är du en sådan bör du byta. Är du som jag och tycker det är gött att ha ett jobb där man inte behöver ta allt på blodigt allvar och kan slå av hjärnan i 8 timmar samt slipper leva för jobbet, om än man tjänar mediokert, så bör du stanna kvar. Är väl inte svårare än så.

Tjuckot
2016-03-06, 15:34
Läs mitt första inlägg igen. Jag har både utbildning och erfarenhet. Utbildad lärare och socionom, med erfarenhet både från socialtjänsten och skola, som chef och skolledare.
Tack för alla åsikter och kommentarer! Fortfarande ett svårt val för mig. Jag växlade ner för några år sedan, till lärarjobbet, men som sagt saknar jag utmaningar och stimulans... Detta med prestige är också svårt. Naturligtvis går jag inte omkring med näsan i vädret och basunerar ut att jag minsann är chef! Det är mer en slags personlig revanch... Jag växte upp i den aktuella kommunen och både jag och min bror hade inga goda framtidsutsikter...

Låter som du gjort det? Fått revansch alltså :)

Läskeblask
2016-03-06, 16:12
Det finns folk som inte kan acceptera att man har ett enkelt och meningslöst skitjobb och försöker göra det till något det inte är. Det har jag tyvärr stor erfarenhet av. Är du en sådan bör du byta. Är du som jag och tycker det är gött att ha ett jobb där man inte behöver ta allt på blodigt allvar och kan slå av hjärnan i 8 timmar samt slipper leva för jobbet, om än man tjänar mediokert, så bör du stanna kvar. Är väl inte svårare än så.

haha så sant. Vill ibland skjuta nån när jobbkompisarnas högpunkt är när en snygg kund råkar komma fram till dem. Förstog aldrig hur de kan vara så ointresserad av att komma framåt i livet

Bärsärk
2016-03-06, 16:48
haha så sant. Vill ibland skjuta nån när jobbkompisarnas högpunkt är när en snygg kund råkar komma fram till dem. Förstog aldrig hur de kan vara så ointresserad av att komma framåt i livet

Men varför måste man komma fråmåt i livet just genom sitt arbete kan man inte göra personligen resor på hemmaplan efter man stämplat ut? Jobb är ju, jobb.. förstår inte varför man ska blanda ihop det med sitt övriga liv. Knega, stämpla ut, bestig berg, ta semester, res.

JHilding
2016-03-06, 16:58
Jag tycker spontant du ska stanna på ditt nuvarande jobb, det nya låter skittråkigt. För många fördelar också och du kan spendera mer tid med familjen. Men det beror ju på hur pass mycket du lider av att det är understimulerade? Är det outhärdligt?

Läskeblask
2016-03-06, 16:59
Men varför måste man komma fråmåt i livet just genom sitt arbete kan man inte göra personligen resor på hemmaplan efter man stämplat ut? Jobb är ju, jobb.. förstår inte varför man ska blanda ihop det med sitt övriga liv. Knega, stämpla ut, bestig berg, ta semester, res.

ifall jobbet är lägst ner i företagets rangordning, alla skituppgifter ges till dig och lönen usel så förstår jag inte varför ingen försöker ta sig uppåt då alla endå gnäller över lönen. Jobbet är det som skall förverkliga det jag vill göra i livet. Jag vill resa, träna och köpa grejjor till gossen min och allt detta lyckas inte med nån jävla slavlön. Därför studerar jag, jobbar heltid och helgerna som dörrvakt. Jobbet är TYVÄRR en stor del av livet. Man spenderar ca 40 timmar minst där i veckan och jag vill hitta ett jobb där lönelinjen och den allmänna trivsellinjen korsar varandra. Jag vet att jag tål lite skit och kan jobba hårt men då skall det synnas nånstans, altså i lönen.

Bärsärk
2016-03-06, 17:08
ifall jobbet är lägst ner i företagets rangordning, alla skituppgifter ges till dig och lönen usel så förstår jag inte varför ingen försöker ta sig uppåt då alla endå gnäller över lönen. Jobbet är det som skall förverkliga det jag vill göra i livet. Jag vill resa, träna och köpa grejjor till gossen min och allt detta lyckas inte med nån jävla slavlön. Därför studerar jag, jobbar heltid och helgerna som dörrvakt. Jobbet är TYVÄRR en stor del av livet. Man spenderar ca 40 timmar minst där i veckan och jag vill hitta ett jobb där lönelinjen och den allmänna trivsellinjen korsar varandra. Jag vet att jag tål lite skit och kan jobba hårt men då skall det synnas nånstans, altså i lönen.

Fast han verkar ju ha det långt ifrån dåligt

lättjobbat, minimalt med hemarbete, enkla förberedelser - alltså en minimal insats, förutom mötet med eleverna. Gymnasienivå, så jag slipper tjafs, bråk och stoj. Extremt bra arbetstider - hemma ca kl 13.30-16. Börjar ca 08.30. Slipper också mycket tjafs med kollegor eftersom jag jobbar relativt ensam. Tränar på skolans mycket bra gym på håltimmar. Jullov, sportlov, sommarlov, mm. Alltså massor av fördelar.

Jag skulle satsa på en aktivare fritid istället om jag vore i hans sits, kanske börja multisporta eller nått.

Läskeblask
2016-03-06, 17:16
Jag snackade mer om folk i allmänhet och egna erfarenheter:) Jag skulle endå byta om det ger en liten motivationsspark i nån form. Ser bra ut i CV:t. saken är den att man sällan vet vad man har framför sig. Det kan vara det en mardröm med en idiot till förman eller det bästa man gjort i sin karriär. Beror på hurdan människa man är. Fortsätter han med samma budget och sparar av nya lönenen så skulle det snabbt bli trevlga summor

Gerdler
2016-03-09, 18:16
Har du bestämt dig?

unsuspected
2016-03-09, 21:47
Jag skulle byta :D

I2815
2016-03-09, 22:12
Personligen skulle jag inte byta. Jag söker utmaningar och stimulans på fritiden. Om jag var du (absurd utgångspunkt men whatever) så skulle jag förmodligen söka utvecklingen inom jobbet jag var på. Du har en bra lön och ett jobb där jag gissar på att man faktiskt kan utvecklas inom. När är man en fullärd lärare? Om ens jobb är pedagogik, att arbeta med att lära tonåringar något, blir det verkligen rutin om man inte tillåter det? Antar att det beror på skola och läroplan och andra saker jag inte känner till men jag hade stannat kvar, jobbat på att aktivt söka stimulansen som jag tror du någon gång känt när du undervisat elever och sett utvecklingen och fått respons.

Men så saknar jag helt tankebanorna att jag vill bevisa omvärlden något så det är svårt att sätta sig in i för mig.

Diomedea exulans
2016-03-09, 22:14
Minns inte riktigt om frågan varit uppe, men hur lätt är det att byta tillbaka om ditt nya jobb visar sig vara sämre?

I2815
2016-03-09, 22:16
Minns inte riktigt om frågan varit uppe, men hur lätt är det att byta tillbaka om ditt nya jobb visar sig vara sämre?

Jag tror att just gymnasielärare är en av få läraryrken som inte direkt saknar applikanter men jag kan ha fel. Och ämnet spelar ju såklart roll. Är det naturvetenskap så slänger de väl sedlar i ansiktet på honom för att få tillbaka honom kan jag tänka mig.

Illustrerade mannen
2016-03-24, 22:48
Jag bytte inte! De var inte villiga att betala vad jag krävde - och med tanke på den ökade arbetsbelastningen (och ansvaret, arbetstider, pendling, uteblivna lov, mm) var det inte värt det. Jag skulle fått 10000 mer i månaden före skatt. För klent!
Tack för alla tankar och funderingar!

Diomedea exulans
2016-03-24, 22:48
Det hade bara blivit 5000 extra efter skatt, va? Klent, som sagt!

Gerdler
2016-03-25, 01:23
Jag ser det som ett problem med låg Gini-koefficient samt aggressivt progressiv inkomstskatten att du ens funderar på att inte ta det nya jobbet som uppenbart är mycket mer kvalificerat än ditt nuvarande arbete. Om du inte tar jobbet så bevisar det att Sverige suger babianballe.
Jag bytte inte! De var inte villiga att betala vad jag krävde - och med tanke på den ökade arbetsbelastningen (och ansvaret, arbetstider, pendling, uteblivna lov, mm) var det inte värt det. Jag skulle fått 10000 mer i månaden före skatt. För klent!
Tack för alla tankar och funderingar!
Fint. Nu får den positionen någon mindre kvalificerad än du. Det låter som att det kanske var ett vettigt val för dig, men det är hur som helst rent sjukt att det får vara så i Sverige. Att folk på allvar väljer mindre kvalificerade jobb för att det inte är värt det det att göra nåt annat. Jag är sjukt bitter över det här. *grr*

I2815
2016-03-25, 11:24
Fint. Nu får den positionen någon mindre kvalificerad än du. Det låter som att det kanske var ett vettigt val för dig, men det är hur som helst rent sjukt att det får vara så i Sverige. Att folk på allvar väljer mindre kvalificerade jobb för att det inte är värt det det att göra nåt annat. Jag är sjukt bitter över det här. *grr*

Jag blir faktiskt lite nyfiken över dina tankegångar här. Handlar rätt människa till rätt jobb om hur bra man kan utföra det för Sveriges välbefinnande i det stora hela?

Det här är ju sjukt fel tråd egentligen, du borde göra en egen tråd och expandera. Jag tycker liknande resonemang är väldigt intressanta även om jag inte skulle påstå att jag lever upp till det själv, eller kanske nu men inte mitt första 10 år på arbetsmarknaden var ett rätt bra exempel på "under-achievement". Det finns ju mindre kvalificerade människor på papper som skulle sköta vissa jobb bättre. Jag säger inte att du har fel, bara att det är svårt att navigera och det kanske vore bra med en egen tråd? Den intellektuella ribban behöver väl inte läggas lägre för att det är ett forum som handlar om att lyfta skrot.

TS gjorde helt rätt tyckte jag då det starkaste argumenten sett till de mjuka värderna mest handlade om posering och det håller inte längden. Det är inte värt att ha jobb man inte trivs med för oavsett hur bra man är på det man gör så finns ju en stor risk för att dels börja må psykiskt dåligt och dels att man börjar underprestera.

Diomedea exulans
2016-03-25, 11:29
Fint. Nu får den positionen någon mindre kvalificerad än du. Det låter som att det kanske var ett vettigt val för dig, men det är hur som helst rent sjukt att det får vara så i Sverige. Att folk på allvar väljer mindre kvalificerade jobb för att det inte är värt det det att göra nåt annat. Jag är sjukt bitter över det här. *grr*

Hur tänker du nu? Om han lämnat sitt nuvarande jobb så hade det jobbet också gått till någon mindre kvalificerad, ju?

dream_theater_
2016-03-25, 11:36
Jag bytte inte! De var inte villiga att betala vad jag krävde - och med tanke på den ökade arbetsbelastningen (och ansvaret, arbetstider, pendling, uteblivna lov, mm) var det inte värt det. Jag skulle fått 10000 mer i månaden före skatt. För klent!
Tack för alla tankar och funderingar!

Good for you! Tycker det låter som att du har ett toppenjobb.

Det hade bara blivit 5000 extra efter skatt, va? Klent, som sagt!

Alltså ja, 5000 extra i månaden för allt han rabblade upp är inte värt det. eller du kanske inte var sarkastisk?

Diomedea exulans
2016-03-25, 11:39
Alltså ja, 5000 extra i månaden för allt han rabblade upp är inte värt det. eller du kanske inte var sarkastisk?

Nej, jag var verkligen inte sarkastisk.

shut teh face
2016-03-25, 11:52
Men tänk hur mkt kvarg man kan köpa för 5000 kr!

Yes
2016-03-25, 19:07
Jag hade tänkt på vilka dörrar ett chefsjobb öppnar. Det är 10,000Kr mer som ingångslön. Du lär inte direkt snacka hundralappar vid nästa löneförhandling. Om 2-3 år kommer du ha fått betydande löneökningar och erfarenhet som öppnar dörrar till bättre tjänster.
Inom offentlig sektor kan du lalla runt på olika chefsposter utan att du någonsin lär riskera att misslyckas. När chefer slutar skapas i regel hittepåjobb med lika bra eller bättre lön. Kan du sen gå från det till bättre tjänster i privat sektor lär du se en ordentlig utveckling.