handdator

Visa fullständig version : Smärtproblematik-av att inte träna.


filmjölk
2016-03-05, 09:15
Det här blir en kort koncis tråd. Tränar jag inte på 4-5 (eller fler) dagar får jag ont i nästan varenda led som finns i kroppen. Musklerna gör ont, allt gör ont. Äta- smärtstillande- piller- ont.

Är det här ledgångsreumatism?

VINGTOR
2016-03-05, 09:21
Stel på morgonen?

Rikard Jansson
2016-03-05, 09:24
Har samma problem märker jag nu när jag varit utan någon vecka i följd. Riktigt sjukt eftersom det bara blir värre och värre tills jag tränar igen. The addiction is real.

filmjölk
2016-03-05, 09:26
Stel på morgonen?

som en pinne.

VINGTOR
2016-03-05, 09:58
som en pinne.

Japp, du är körd. Nej men eftersom du nämner musklerna, fibromyalgi?

filmjölk
2016-03-05, 11:08
Japp, du är körd. Nej men eftersom du nämner musklerna, fibromyalgi?

Kanske det, men jag är man och inte sjukskriven så fibromyalgi håller jag för osannolikt.:)

Morty
2016-03-05, 12:01
Det här blir en kort koncis tråd. Tränar jag inte på 4-5 (eller fler) dagar får jag ont i nästan varenda led som finns i kroppen. Musklerna gör ont, allt gör ont. Äta- smärtstillande- piller- ont.

Är det här ledgångsreumatism?

Jag kan få riktigt ont i musklerna när jag toppar. Helt oklart.

Scratch89
2016-03-05, 12:08
Det kanske har med att kroppen egentligen är gjord för att röra på sig?

filmjölk
2016-03-05, 12:33
Det kanske har med att kroppen egentligen är gjord för att röra på sig?

4-5 dagar utan att lyfta tunga skivstänger och hantlar i rigida robotlika rörelser borde den klara av tycker jag:) Det här är ett återkommande problem varje semester. Jag måste hitta ett gym, substitut som armhävningar, vedhuggning och liknande hjälper bara litegrann. Annars får jag fysiskt ont och mår psykiskt dåligt.

Ristretto
2016-03-05, 12:35
Det kanske har med att kroppen egentligen är gjord för att röra på sig?

:thumbup:

Är det hela kroppen som gör ont, eller är smärtan förlagd till specifika leder och muskler? Hur lite rör du på dig när du inte tränar? Hur gammal är du? Har filmjölks bäst före-datum passerat?

ChuckTesta
2016-03-05, 13:04
4-5 dagar utan att lyfta tunga skivstänger och hantlar i rigida robotlika rörelser borde den klara av tycker jag:) Det här är ett återkommande problem varje semester. Jag måste hitta ett gym, substitut som armhävningar, vedhuggning och liknande hjälper bara litegrann. Annars får jag fysiskt ont och mår psykiskt dåligt.

Men "urmänniskan" måste ju röra på sig varje dag. Man måste samla mat, fixa skydd etc.

Människan är nog inte gjord för att vara inaktiv mer än korta stunder egentligen.

Rikard Jansson
2016-03-05, 13:05
Tror inte det är meningen att det känns som om armbågarna har fått däng med bollträ så fort jag varit ifrån bänken mer än 7 dagar :D Mig veterligen händer inte det människor som inte tränar alls.

filmjölk
2016-03-05, 13:30
:thumbup:

Är det hela kroppen som gör ont, eller är smärtan förlagd till specifika leder och muskler? Hur lite rör du på dig när du inte tränar? Hur gammal är du? Har filmjölks bäst före-datum passerat?

Allt gör önt, men ffa. biceps, armbågar, lats och knän. Jag rör mig rätt lite när jag inte tränar. Går till affären, leker zombie med min son (han älskar zombies), lagar mat, lullar omkring på jobbet (stillsamt, men det innebär att jag går ibland), spelar tv-spel liggandes i en soffa.

Jag är 37, men ser betydligt äldre ut. De flesta gissar nog snarare på 47 än 37.

filmjölk
2016-03-05, 13:32
Tror inte det är meningen att det känns som om armbågarna har fått däng med bollträ så fort jag varit ifrån bänken mer än 7 dagar :D Mig veterligen händer inte det människor som inte tränar alls.

:) Det där känner jag igen.

Scratch89
2016-03-05, 14:09
Jag tänker att styrketräning under många år, särskilt tung träning och med prepp, ger ledskador som kommer att ge sig tillkänna efter några år. Styrketräning ger ju smärtlindring i form av endorfiner och yadda-yadda, så det blir någon slags ond cirkel där man måste styrketräna för att få smärtlindring men styrketräningen i sig ger den kroniska smärtan.

Klein
2016-03-05, 14:17
Min vänstra brachialis och nedre bicepsfäste är helt förstörda. Tränar jag regelbundet så minskar dock smärtan och funktionen förbättras. Att vila är kontraproduktivt för såväl friskis som skadad.

JohPz
2016-03-05, 14:31
Om jag tar 1-2 veckor uppehåll från lyftandet och bara kör lite spontant kroppsvikts-blaj och promenader så mår kroppen helt fantastiskt. Riktigt behagligt att vakna upp utan superstela/ömma ljumskar, allmän trötthet och lite allmänt irriterande känslor i diverse leder/fästen/muskler. Farligt för träningsmotivationen :)

ceejay
2016-03-05, 15:56
Tränar jag hårt och börjar vila får jag ont en liten stund, ungefär som att kroppen försöker återhämta sig. Efter en längre stund(1 vecka-10dagar+) så känns kroppen finfin.

Gerdler
2016-03-06, 01:19
Mycket intressant tråd med många intressanta observationer och teorier. Jag har precis haft ett träningsuppehåll på runt två veckor och jag kände inte direkt att jag hade mer ont än vanligt i musklerna men möjligen mer stel i vissa delar på grund av monotont sittande/stående/liggande som inte kompenserades med att ta musklerna genom sina fulla rörelselängder och syresätta dem osv med träning.

Det mest spännande var att jag gick ned just över 3 kilo trots att jag troligen ökade mina fett-depåer, trots bibehållet proteinintag. ~3.5-4kg muskler förlorade på typ 15 dagar, dock mest muskelsvullnad skulle jag tro. Nu när jag tränat ett par dagar ser jag skillnad nästan dag till dag, speciellt axlar, ben och rumpa växer synligen tillbaka till originalstorleken. 4 pass på en vecka har tagit igen knappt 3 kg på litet energiöverskott, vilket är helt sjukt.

Jag ska lätt ta ett styrketräningsuppehåll på 1.5v eller nåt innan mina lopp i vår/sommar om jag ska springa nåt i år.

Old Nick
2016-03-06, 10:35
Hur blir det om du kör intensiv cardio? Säg ett pass på 30 min löpning, roddmaskin eller cykling? Genomsvettig och slutkörd. Hjälper det?

filmjölk
2016-03-06, 11:13
Hur blir det om du kör intensiv cardio? Säg ett pass på 30 min löpning, roddmaskin eller cykling? Genomsvettig och slutkörd. Hjälper det?

Gissar på nej, men jag kör inte cardio.

Ett Orm
2016-03-06, 11:56
Samma här. Efter fyra-fem dagar utan träning börjar framförallt lederna göra ont men också musklerna lite här och där. Man känner sig allmänt svag.

Min teori är att det blir när glykogenet, och därmed vätskan, går ur musklerna blir det inte lika stabilt runt lederna. Kanske tar det också längre tid innan ledvätska börjar produceras eller att det inte görs lika effektivt.

Ett hyfsat intensivt pass på 10-15 min brukar faktiskt räcka för det ska bli bättre, iaf över en kortare tid.

Tror det är så här många som inte tränar alls har det jämt, bara det att det är normaltillståndet så det är inget man reflekterar över.

Minikubik
2016-03-06, 12:12
Mitt liv utan träning är smärta i merparten av kroppen. Alla morgnar är ett rent helvete, då muskler och leder är stela och gör ont. Är dock aktiv på jobbet.
Tror alla här över 30 får ingå en självmordstankar så vi slipper lida mer

DudX
2016-03-06, 20:32
Har samma problem själv.
Men blir stel som fan med bara 1 vilodag.

Kan nästan inte gå på morgonen.

Scratch89
2016-03-06, 22:44
Tror det är så här många som inte tränar alls har det jämt, bara det att det är normaltillståndet så det är inget man reflekterar över.

Det tror jag med, faktiskt. I alla fall i vår generation.