handdator

Visa fullständig version : Ni som blivit av med stor övervikt, hur fick ni bort det sista?


Dovahkiin
2016-03-04, 21:01
Jag försöker bli av med den där sista biten envist fett på nedre magen och sidorna, efter att i nuläget redan ha jobbat mig ner ungefär 45 kg på ett par år, i ett par etapper. Mitt BMI (som jag vet inte säger så mycket) börjar bli rätt lågt nu, nere på ungefär 20,5. Min nedre normal-gräns går vid 60 kg på mina 178cm, och då jag inte har så mycket muskelmassa än är det nog hyfsat relevant för mig iaf. Är på 65 kg nu.

Jag blir av med mer fett, men jag upplever att det går segare och segare, och att jag börjar förlora mer styrka trots ett rätt snällt underskott på nog strax under 500 kcal per dag nu. Styrketränar 4 pass i veckan, med det väsentliga och lite annat. Kör i övrigt löpning 2 ggr/vecka, där jag blandar lite långpass med HIIT.

Det jag läser om det sista envisa fettet är ju att det kan vara just extremt svårt att bränna, och att det föreslås relativt extrema metoder som att köra periodisk fasta varje dygn där jag inte äter på upp till 16 timmar, sedan slänger i mig några aminosyror och koffein, och kör ett rejält träningspass, sedan äter mitt "vanliga" kaloriunderskott på några timmar innan nästa fasta drar igång. Det kanske jag skulle kunna tvinga mig till om jag inte hade skola att sköta osv... Jag fungerar inte mentalt i skolan om jag inte äter något, så att fasta från sen kväll till tidig eftermiddag dagen efter kommer inte gå. Och jag ser inget annat sätt att lägga upp det med ett dagligt skolschema. Att köra hårt på periodisk fasta enbart lördag och söndag känns inte som att det kan vara lönt allt det arbetet? Eller vad tror ni?

Borde jag försöka lägga mig i en fas av att bygga seriösare muskler på kroppen, och få upp min förbränning så sett eller skjuter jag bara på problemet med det envisa fettet längre bort i tiden? På något vis måste jag ju tvinga kroppen att ta av det fettet, och jag vet inte hur jag ska göra?

Att bara komma här och säga typ "ligg på kaloriunderskott och träna", det är inte hela lösningen tror jag. Det funkar på allt vanligt fett, men det envisa verkar ju kunna brännas sist av allt på kroppen, med andra nycklar som låser upp deras förbränning än de vanliga fettcellerna, så då blir jag ju av med musklerna innan det är klart. I den utvecklingen jag ser nu så kommer jag nog vara underviktig långt före jag blir av med fettet på buken.

unsuspected
2016-03-04, 22:31
Är du säker på att det inte bara är lös hud?

Dovahkiin
2016-03-04, 23:51
Är du säker på att det inte bara är lös hud?
Helt säker, klämmer jag tag får man ett ordentligt grepp, är en del massa kvar under huden.

Prost
2016-03-05, 09:38
Jag skulle rekommendera dig att ta och ligga en tid på balans för lite återhämtning och sedan fortsätta deffa. Vad jag märkt personligen är att behåller massan mycket bättre med mindre kolhydrater och mer fett, kör själv en ketogen kost för tillfället. (Körde alltid highcarb/lowfat förut) Någon annan säger säkert annorlunda men att testa kan man alltid göra. :-) Krävs dock förmodligen en lite period av anpassning för att fungera maximalt på den sortens kost.

Paulsson94
2016-03-05, 11:50
Jag har inte jättemycket info och hjälp att tillföra men jag vill ändå berömma dig för ett jävligt bra jobb. 45 kg är inte dåligt asså, imponerande att du håller i dig och aldrig lade av. Mycket bra!

ThunderRoad
2016-03-05, 17:37
Om du inte redan kör periodisk fasta så kan jag verkligen rekommendera det. Det är verkligen inte extremt utan du vänjer dig relativt snabbt.

Äter du tillräckligt med protein då? Att du kommer minska i styrka är svårt att komma ifrån. Jag tycker att du ska fortsätta deffa tills du når den formen du vill ha. BMI-måttet säger väl inte speciellt mycket.

Dovahkiin
2016-03-05, 18:23
Tackar för svaren!
Jag skulle rekommendera dig att ta och ligga en tid på balans för lite återhämtning och sedan fortsätta deffa. Vad jag märkt personligen är att behåller massan mycket bättre med mindre kolhydrater och mer fett, kör själv en ketogen kost för tillfället. (Körde alltid highcarb/lowfat förut) Någon annan säger säkert annorlunda men att testa kan man alltid göra. :-) Krävs dock förmodligen en lite period av anpassning för att fungera maximalt på den sortens kost.
Jag äter redan rätt gott om fett ändå, kör absolut inte nån lågfettsdiet, utan eftersträvar balans i intaget. Utan långsamma kolhydrater på morgonen går jag hungrig innan klockan är 10, så att dra bort alla kolhydrater är inte för mig.

Jag har inte jättemycket info och hjälp att tillföra men jag vill ändå berömma dig för ett jävligt bra jobb. 45 kg är inte dåligt asså, imponerande att du håller i dig och aldrig lade av. Mycket bra!
Tack Paulsson! :)

Om du inte redan kör periodisk fasta så kan jag verkligen rekommendera det. Det är verkligen inte extremt utan du vänjer dig relativt snabbt.

Äter du tillräckligt med protein då? Att du kommer minska i styrka är svårt att komma ifrån. Jag tycker att du ska fortsätta deffa tills du når den formen du vill ha. BMI-måttet säger väl inte speciellt mycket.
Jag skrev att jag inte kör periodisk fasta, och att jag vet att jag inte klarar av att fasta längre stunder alls. Jag har försökt hoppa mål tidigare flera gånger, men jag mår verkligen skit då. Och som jag skrev har jag studier att sköta, de måste komma först just nu. Fastar jag i 14-16 timmar så kommer jag inte kunna prestera alls.

Snittar för närvarande på mellan 2,5-3 ggr kroppsvikten i kilo i gram protein per dag. Det är ju iaf inte för lite sett till att förhindra muskelnedbrytningen så gott man kan.