handdator

Visa fullständig version : muskel celler


Somoti
2016-03-04, 20:27
Jag har hittat professionella kallor pa internet varav en sager att muskel celler delar sig och formar dotter celler och andra kallor som sager muskel celler ej kan oka i nummer.
Ifall de ej kan oka i nummer hur blir de storre?
Jag pratar om muskel celler, myofibriller...

Aliaas
2016-03-04, 20:38
Jag har hittat professionella kallor pa internet varav en sager att muskel celler delar sig och formar dotter celler och andra kallor som sager muskel celler ej kan oka i nummer.
Ifall de ej kan oka i nummer hur blir de storre?
Jag pratar om muskel celler, myofibriller...

Hypertrofi kan enbart ske genom styrketräning, detta är processen där muskelfibrerna ökar i storlek.

Hyperplasmi (ökandet av muskelceller) kan inte frambringas genom styrketräning utan är en process som avstannar efter en viss tids utveckling i barnåren/fosterstadiet.

Tillväxthormon kan potentiellt skapa hyperplasmi i muskelcellerna dock är detta inte säkerställt vad jag vet.

Somoti
2016-03-04, 20:54
Tack for svaret.
Under hypertrofi vilken del av muskelfibrerna okar i storlek?
Vad stimulerar sa att hypertrofi intraffar?

Aliaas
2016-03-04, 22:02
https://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_hypertrophy

Somoti
2016-03-05, 18:53
Hypertrofi kan enbart ske genom styrketräning, detta är processen där muskelfibrerna ökar i storlek.

Hyperplasmi (ökandet av muskelceller) kan inte frambringas genom styrketräning utan är en process som avstannar efter en viss tids utveckling i barnåren/fosterstadiet.

Tillväxthormon kan potentiellt skapa hyperplasmi i muskelcellerna dock är detta inte säkerställt vad jag vet.

Vanligen beratta svaren pa dessa 2 fragor:
1. Hur okar muskler (muskel celler)i storlek eftersom de ej delar sig?
2. Om oaktiverade muskel celler mjuka och aktiverade celler harda. I sa fall varfor?
Tack sa mycket for svar.

mattilainen
2016-03-05, 19:09
Vanligen beratta svaren pa dessa 2 fragor:
1. Hur okar muskler (muskel celler)i storlek eftersom de ej delar sig?
2. Om oaktiverade muskel celler mjuka och aktiverade celler harda. I sa fall varfor?
Tack sa mycket for svar.

har du ens försökt googlat på detta?

Somoti
2016-03-05, 19:12
Jag har letat efter svar pa google och youtube i flera dagar nu och fatt olika svar som ej stammer med varann. Jag vet ej vad jag ska tro pa.

Sparven från Minsk
2016-03-05, 19:17
Men random person som svarar här kommer du tro på?

Somoti
2016-03-05, 20:19
Jag far da i alla fall asikt, andra mer kunniga kan saga ifall det som person sager ar falskt eller ej.

exevision
2016-03-05, 20:31
Varför vill du ens veta? Hår går din träning egentligen?

PureWhey
2016-03-05, 21:10
Snubben har gjort 1000 trådar om muskelceller och annat nu, detta har redan diskuterats i dom...

svenbanan
2016-03-05, 21:53
https://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_hypertrophy

Somoti
2016-03-06, 10:06
Tack Aliaas och svenbanan for samma link. Jag laste ej forsta linken ordentligt men mer ordentligt andra gangen
Jag har lart mig en del ifran den.
Ar det microtrauma som orsakar protein synthesis angaende muskler?

Somoti
2016-03-08, 21:29
Hur kan bade protein och microtrauma bade ge mer muskler?
Man bygger muskler genom att stimulera musklerna inte genom att bryta ner muskler genom microtrauma?
Hur stimulerar man muskler att vaxa.

Ozziking
2016-03-08, 22:43
Hur kan bade protein och microtrauma bade ge mer muskler?
Man bygger muskler genom att stimulera musklerna inte genom att bryta ner muskler genom microtrauma?
Hur stimulerar man muskler att vaxa.

Genom att träna. Hårt.

Brinke
2016-03-09, 03:17
så jävla drygt att läsa utan ÅÄÖ.
Sedan alla dina frågor du lär få bäst resultat av google, eftersom dina frågor är på universitetsnivå.

Brinke
2016-03-09, 03:18
varför vill du ens veta? Hår går din träning egentligen?

1+

Luca Brasi
2016-03-09, 20:59
Prova att lyfta saker och ställa ner dem igen.

Somoti
2016-03-10, 20:51
Enligt kalla sa ar hypertrofi resultat ej orsakad av micro tears utan stimulation av muskler.

Jag skriver vid tillfalle mer en post pa samma trad, det betyder ej att jag upprepar mig.

F Ultra
2016-03-10, 21:55
Enligt kalla sa ar hypertrofi resultat ej orsakad av micro tears utan stimulation av muskler.

Jag skriver vid tillfalle mer en post pa samma trad, det betyder ej att jag upprepar mig.

Så vad tror din källa händer med muskelfibrerna när de utsätts för mikrotrauma (mekaniskt stress) då? Återbyggs de bara till exakt som de var innan?

Är väl ganska vedertaget att hypertrofi vid träning sker pga 1) mekanisk stress, 2) metabol stress samt 3) spänning i muskulaturen. Och utanför det så har du ju hypertrofi från hormonsvar, t.ex varför doping utan träning ger hypertrofi.

Somoti
2016-03-11, 17:00
Snubben har gjort 1000 trådar om muskelceller och annat nu, detta har redan diskuterats i dom...

Det har varit olika fragor.

Somoti
2016-03-11, 17:02
Så vad tror din källa händer med muskelfibrerna när de utsätts för mikrotrauma (mekaniskt stress) då? Återbyggs de bara till exakt som de var innan?

Är väl ganska vedertaget att hypertrofi vid träning sker pga 1) mekanisk stress, 2) metabol stress samt 3) spänning i muskulaturen. Och utanför det så har du ju hypertrofi från hormonsvar, t.ex varför doping utan träning ger hypertrofi.

Du sager fel, doping utan traning ger ingen hypertrofi.

Somoti
2016-03-11, 17:11
Nagra av er sager att jag skrivit om nar jag ej gjort det. Jag minns ej exakt vem som sagt det.

F Ultra
2016-03-11, 20:53
Du sager fel, doping utan traning ger ingen hypertrofi.

Vet inte vilken tomte på Internet som du lyssnat på men i verkligheten så kan du lägga på dig mer muskelmassa med doping och utan träning än med enbart träning. Bortsett från länkarna nedan så har jag även sett det hända med egna ögon då en (numera död) polare satte sprutor i ändan utan att träna det minsta, nu han han inte bli Coleman grov under den korta tid som han levde men hypertrofi inträffade definitivt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8637535
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11701431
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12067856
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12670837