handdator

Visa fullständig version : Är shrugs (elr annan specifik trapsövning) nödvändigt för välutvecklade traps?


MrXpert
2016-03-04, 15:32
Som rubriken lyder, vad anser ni?

Svara gärna om ni själv tränar trapsen specifikt och i så fall varför / varför inte

Blomkål
2016-03-04, 15:46
Jag behöver inte. Har inte tränat på över tre månader och lats, bröst och traps är fortfarande kvar. När jag har haft som störst traps har det dessutom sett rent ut sagt löjligt ut när jag ser bilder nu.

Å andra sidan gillade jag övningar som många betraktar som rena trapsövningar så enligt de kan man ju säga att jag snarare körde mycket. High pulls, drag till hakan, militärpressar, lyft åt sidan osv. Shrugs har jag däremot aldrig kört kontinuerligt.

Gerdler
2016-03-04, 15:56
Trapsen får så mycket av resten av min träning speciellt från farmers walks, marklyft, kronlyft och militärpress. Den är det möjligt att jag skulle göra nåt mer som tränar nån rörelselängd som jag inte får av dem eller andra övningar men jag känner i varje fall inte några problem där och jag tycker mina traps är bättre utvecklade eller i paritet med de andra delarna av överkroppen. Ibland tycker jag att axlarna ser små ut i förhållande till trapsen t ex.

Shrugs är dessutom tråkigt, gör mycket hellre 2 set marklyft till eller ett lång-set farmers walks.

cero
2016-03-04, 17:08
Tränar man ett komplett schema så brukar traps tyvärr växa som ogräs. Jag är mer intresserad av att hämma utvecklingen. :D

Bärsärk
2016-03-04, 17:10
Det skadar inte att göra det, men du behöver inte lasta 4-5 kakor på varje sida om stången direkt.

Jag kör traps i slutet på varje pass, med vikter som en 12 årig tjej hade klarat av.

cero
2016-03-04, 17:13
Jag kör traps i slutet på varje pass, med vikter som en 12 årig tjej hade klarat av.

Vad är poängen med det då? Traps klarar ju rätt höga belastningar i och med det korta rörelselängden.

Bärsärk
2016-03-04, 17:15
Vad är poängen med det då? Traps klarar ju rätt höga belastningar i och med det korta rörelselängden.

Tycker det känns bra att köra igenom det bara, som någon sorts stretching. Få ut lite blod i området, sätta fart på systemet.

AntonHA
2016-03-04, 17:22
Tränar man ett komplett schema så brukar traps tyvärr växa som ogräs. Jag är mer intresserad av att hämma utvecklingen. :D

Hur? Varken rodd eller marklyft (jag suger förvisso på marklyft) har gett mig bra traps. Är det bortkastad tid att köra traps-specifika övningar då för att få gainz? Jag har ganska bra lats, och vad jag har hört, som förvisso kan vara broscience, så är det då svårt att få bra traps?

cero
2016-03-04, 17:25
Hur? Varken rodd eller marklyft (jag suger förvisso på marklyft) har gett mig bra traps. Är det bortkastad tid att köra traps-specifika övningar då för att få gainz? Jag har ganska bra lats, och vad jag har hört, som förvisso kan vara broscience, så är det då svårt att få bra traps?


Nej för dig är det givetvis inte bortkastad tid, om du nu tycker att de släpar. Bli bättre på marklyft också på kommer dem. Det sista du skrev stämmer nog inte.

Rolfarsson
2016-03-04, 17:39
Ja, mina övre traps var som bäst när jag kunde träna dom direkt (dålig rygg), favoriten var liggandes på en högt lutande bänk (~75°) framför böj racket med fötterna i marken, då jag tyckte att den draglinjen kändes bättre.
Mellersta traps piskas skapligt bra i den varianten med.

AntonHA
2016-03-04, 18:08
Nej för dig är det givetvis inte bortkastad tid, om du nu tycker att de släpar. Bli bättre på marklyft också på kommer dem. Det sista du skrev stämmer nog inte.

Vad jag tänkte på var att har man möjlighet att få traps så får man de av diverse roddar etc? Tänkte om jag inte hade generna för det helt enkelt. Men det är bara att testa och utvärdera

Sheogorath
2016-03-04, 20:18
Som med många muskler på kroppen: bra förutsättningar för traps och man behöver inte träna dem specifikt. Dåliga förutsättningar för traps och man kan ha svårt att bygga dem även med väldigt mycket och varierad trapsträning. :)

Beemel
2016-03-04, 20:44
Jag har minimala traps och spinkiga underarmar. Men det beror nog på att jag typ aldrig tränar dessa separat.
Däremot kör jag alla övningar utan dragremmar (har aldrig ens provat remmar). Så styrkan i underarmarna är det iallafall inget fel på =)

Alexton
2016-03-04, 20:52
Marklyft räcker gott och väl för min del. Brukar köra några lättare set med vanligt överhandsgrepp på runt 50% max x 10 efter mina tyngre.

Känns knappast som en prioriterad muskel om man väl ska köra specifika övningar. Har man närmast obegränsad med tid och fixar sin prehab och stretch så är det väl bara att köra traps om man så vill.

cero
2016-03-04, 20:53
Som med många muskler på kroppen: bra förutsättningar för traps och man behöver inte träna dem specifikt. Dåliga förutsättningar för traps och man kan ha svårt att bygga dem även med väldigt mycket och varierad trapsträning. :)

Traps brukar väl ha den största mängd androgena receptorer? Om ja, innebär det att dem svarar bättre på träning? Eller bara doping?

Sheogorath
2016-03-04, 21:19
Det innebär väl förmodligen att män har ännu lättare för att bygga just traps jämfört med andra muskler. Skulle jag tro. :)

HenrikJ
2016-03-04, 23:21
Alltid haft sjukt bra traps. Högst oklart varför. Tränar dem aldrig specifikt och mark har jag börjat med först på senare år.

I2815
2016-03-05, 08:32
När jag tränade seriöst runt 22-23 så tränade jag aldrig traps specifikt, förutom någon enstaka gång men de växte som ogräs. Körde en del marklyft men inte jättemycket. Tror snarare att tunga sidolyft utförda lite slarvigt gjorde mycket arbete där. Min sambo ansåg åtminstone att jag saknade nacke totalt, vilket såklart är en överdrift. Nu kör jag sällan sidolyft eftersom jag helt enkelt inte är så glad i övningen för jag vet inte vad den faktiskt ger. Jag har tydliga traps som är symmetriska med min kroppshydda men jag funderar trots det på att lägga till hantelshrugs med hög-reps en gång i veckan för att se om det händer något. Ryggen krånglar för mycket för att jag ska klara av marklyft på reguljär basis, annars så hade den räckt för mig eftersom jag inte har problem med att bygga traps.

moderato
2016-03-05, 09:27
En utav mina personliga favoritövningar - upright row, kör jag mest för axlar och underarmar+brachis och kör rätt tungt på 8-10 och fått lite bonustraps på köpet.
Lagom mkt, inte överdrivet stora. Brukar annars kalla den för oxmuskeln och tycker stora traps ser svettigt ut hehe.
Men skön övning iaf och bra för overall axelutveckling!

z_bumbi
2016-03-05, 11:34
Traps brukar väl ha den största mängd androgena receptorer? Om ja, innebär det att dem svarar bättre på träning? Eller bara doping?

Jag har inte orkat kolla upp hur man mäter antalet receptorer, är det per muskelcell, per g muskelmassa eller något annat? När det gäller doping så har jag nämligen sett ganska så få dopade som har stora traps och att det precis som andra muskler beror på hur de tränar hur utvecklingen faktiskt ser ut.

För att jag i alla fall ska se stark ut måste jag träna traps specifikt.

Sverker
2016-03-05, 12:14
Jag tror det är en teknikgrej. Att dopade inte har hunnit utveckla sin träning och helt enkelt använder den starka trapsen i axel- och ryggträningen. När ryggen blir bra blir trapsen enorma.