handdator

Visa fullständig version : Desperat behov utav viktuppgång.


Zebraut
2016-03-03, 21:56
Jag har problem med att gå upp i vikt helt enkelt. - Utöver det så äter jag en medicin (Voxra) som gör att hungerkänslan tappas rätt rejält.


Har alltid varit smal är 192 lång och väger idag 63kg (17,1 BMI) utan kläder, vilket är sjukt lite jag vet. - Har varit hos doktor och påtalat att jag behöver hjälp med viktuppgång och de flesta säger bara att man ska äta lite mer smör på mackan och kanske ha lite extra olivolja på grönsakerna.


- "Ät mer än du gör av med" jo tack jag vet...men hur jävla hög metabolism kan jag ha? (har lämnat prover för sköldkörteln.)

Jag kan fuska med frukosten men brukar ta igen den under dagen genom att stoppa i mig något påväg till jobbet tex en NJIE Pro Pud / banan eller en Lindahls kvarg / banan.

Äter sedan lunch tex köttbullar 10 st och 3-4 potatisar med 2 glas mjölk

Lunchen försöker jag ta en frukt/macka med mjölk och har jag en pro pud eller kvarg över så tar jag den.

Middag äter jag ofta gärna pasta typ carbonara annars en 200gram köttbit med potatissallad och grönsaker med feta ost, eller torskrygg och potatismos.

Ibland äter jag en middag lite senare om det blivit rester kvar.

Kvällsmat blir det en portion gröt och ett eller två ägg och oftast en toast innan sängdags.


Jag har tränat till och från just nu har jag inte rört mig på säkert ett halvår.. har lirat innebandy en gång i veckan men inte gymmat alls. - Bygger rätt lätt muskler men det blir ju ofta inte så mycket volym utan mer "rippad". - Har vägt runt 68-72 som mest och bänkade då 100kg detta var 10 årsen så ja man kan inte leva på gamla meriter... bänkar iallafall min egna vikt i dagsläget lr nära.

Tar emot alla tips jag kan få.

King Grub
2016-03-03, 21:59
Drick kalorier. Gainers. Hemmagjorda milkshakes med fet mjölk, frukt/bär, glass, proteinpulver, t ex. Nötter och nötsmör.

Wzup2u
2016-03-03, 22:14
& ät inte kvarg eller pro pud som frukost ät bröd.
Tänk enkla kalorier och inte svåra.

Bröd & pasta är kanon, Medans Potatis & kvarg är dess fiende :D...

Gainer & nötter som grub säger... men nötter äter jag dagligen oavsett diet alla dagar om året...
Viktuppgång är inte svårt med vilja och rätt råvaror...
supermetabolism och äter allt ursäkterna vill jag inte höra... utan ät mer isf :) och byt ut mot enklare...

Agitator
2016-03-03, 22:17
Själv satsade jag på havregryn ett år, 30 kg blev det i princip.

Åt ~2 kg havregryn i veckan nerblandat i kvarg med vatten och socer utöver mina vanliga kost.

Ät mer helt enkelt och sikta på lätta kalorier, lösgodis och läsk är enkelt att få i sig extra.

StarkaUlf
2016-03-03, 23:02
Byt ut propud/kvarg mot någon fetare variant. T.ex vaniljkvarg på 7,5% och med socker i. Eller vanlig kvarg på 10%.

Drick mjölk som är 3%. Blanda ner oboy om du tycker det är gott. Ta mer köttbullar än potatis. Såser, sylt.

Köp hem ett stort pack med delicatobollar, punschrullar eller liknande. Ta 1-2 varje dag utöver det vanliga du äter.

Annars gav Grub bra förslag.

Zebraut
2016-03-04, 00:36
Drick kalorier. Gainers. Hemmagjorda milkshakes med fet mjölk, frukt/bär, glass, proteinpulver, t ex. Nötter och nötsmör.

Själv satsade jag på havregryn ett år, 30 kg blev det i princip.

Åt ~2 kg havregryn i veckan nerblandat i kvarg med vatten och socer utöver mina vanliga kost.

Ät mer helt enkelt och sikta på lätta kalorier, lösgodis och läsk är enkelt att få i sig extra.

Byt ut propud/kvarg mot någon fetare variant. T.ex vaniljkvarg på 7,5% och med socker i. Eller vanlig kvarg på 10%.

Drick mjölk som är 3%. Blanda ner oboy om du tycker det är gott. Ta mer köttbullar än potatis. Såser, sylt.

Köp hem ett stort pack med delicatobollar, punschrullar eller liknande. Ta 1-2 varje dag utöver det vanliga du äter.

Annars gav Grub bra förslag.

Tack för alla synpunkter och svar :)
OBS
Jag glömde lägga till att det blir runt 1 kg godis i veckan, nötcreame, glass, snittar väl 3 pizzor och ett par burgare & kebab. Mjölk dricker jag till varje måltid men även en hel del cola. Är colan dålig eller kan man fortsätta med den?

@StarkaUlf ja jag brukar käka den med fetaste och gärna med socker i sådan med smak :) delicato bollar är någon jag älskar oxå så brukar dela ett paket med tjejen får köpa 2 nästa gång ;)

Zebraut
2016-03-04, 00:51
Drick kalorier. Gainers. Hemmagjorda milkshakes med fet mjölk, frukt/bär, glass, proteinpulver, t ex. Nötter och nötsmör.

2 dl proteinpulver av valfri smak
5 dl mjölk röd
1 hel banan
0,5 dl rapsolja
Lite frysta bär

Kan det vara något att supa i sig på morgonen och kvällen innan läggdags?

Skrotnisse
2016-03-04, 01:20
2 dl proteinpulver av valfri smak
5 dl mjölk röd
1 hel banan
0,5 dl rapsolja
Lite frysta bär

Kan det vara något att supa i sig på morgonen och kvällen innan läggdags?

Byt ut proteinpulver mot gainer. Känns som du är för att få i dig kalorier.

z_bumbi
2016-03-04, 10:00
Jag skulle inte heller hälla i en 0,5 dl rapsolja utan att vara säker på att det funkar med magen.

Ett mer rimligt recept kan vara
1 dl gainer
5 dl mjölk
1-2 bananer
Någon matsked rapsolja
En näve frysta bär.
Är man hemma kan man också utan problem slänga ner lite gräddglass för smakens skull (kalorierna blir en bonus)

Fast det som du verkar sakna mest är struktur, det funkar inte att äta ibland utan du behöver antagligen äta riktigt regelbundet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Zebraut
2016-03-04, 16:57
Laddade ner lifesum appen där vill den att jag äter 2891 kcal per dag i 34 veckor så Ska jag nå min målvikt på 82 kg. 0,5 kg i veckan... Kanske kan stämma?

Zebraut
2016-03-04, 18:21
idag har jag ätit 2634 kcal blev dålig Start på morgonen så klippte en Bigmac company plus meny 2x garlic dippar, en kaffe med extra mjölk och en Magnum classoc till efterätt. (Brukar ta mega menyn men hade inte ätit frukost så
Magen var liten). Till middag åt jag nyss 500gram (pasta/sås ihop) pasta carbonara en tallrik med sås å pasta, drack 1 liter mjölk till det som gav 600
Kcal extra låter det som en bra början? Har en låda rester med carbonara när jag hade kokat pastan vägde den 500gram å åt kanske 350-400 av den. Behöver 350 kcal tilll för att uppnå målet idag. Skulle haft nötter emellan lunchen och middag kanske? Det är
väl lite väl länge emellan måltiderna ? Lr spelar det nån roll lr inte? Tänkte på "muskelnedbrytning" att man ska äta var tredje timme

LunaSpice
2016-03-04, 18:27
idag har jag ätit 2634 kcal blev dålig Start på morgonen så klippte en Bigmac company plus meny 2x garlic dippar, en kaffe med extra mjölk och en Magnum classoc till efterätt. (Brukar ta mega menyn men hade inte ätit frukost så
Magen var liten). Till middag åt jag nyss 500gram (pasta/sås ihop) pasta carbonara en tallrik med sås å pasta, drack 1 liter mjölk till det som gav 600
Kcal extra låter det som en bra början? Har en låda rester med carbonara när jag hade kokat pastan vägde den 500gram å åt kanske 350-400 av den. Behöver 350 kcal tilll för att uppnå målet idag. Skulle haft nötter emellan lunchen och middag kanske? Det är
väl lite väl länge emellan måltiderna ? Lr spelar det nån roll lr inte? Tänkte på "muskelnedbrytning" att man ska äta var tredje timme

Muskelnebrytning behöver du inte oroa dig för så länge du får i dig tillräckligt med protein sett över hela dygnet. Att gå utan mat X antal timmar är ingen som helst fara. Som någon var inne på så känns det som att du saknar struktur och planering. Få till den vettigt så kommer det bli lättare att lägga upp ett skapligt schema och få in dina kcal när du behöver.

Zebraut
2016-03-04, 19:42
Muskelnebrytning behöver du inte oroa dig för så länge du får i dig tillräckligt med protein sett över hela dygnet. Att gå utan mat X antal timmar är ingen som helst fara. Som någon var inne på så känns det som att du saknar struktur och planering. Få till den vettigt så kommer det bli lättare att lägga upp ett skapligt schema och få in dina kcal när du behöver.

Ok tack. Ja jag saknar struktur och planering och kan säkert tom glömma äta och försöka ta igen det. - Ska fixa alarm tror jag som piper så jag måste äta&dricka.

Jag dricker sjukt lite kanske iof mkt mjölk men knappt något vatten kanske 2 glas per dag och 10-15DL mjölk per dag. Kan vattnet vara en orsak att näring inte tas upp ? man ska väl dricka 2 L per dag.

Tänkte börja med detta schema dels för att det är inte något som direkt bränner och även basövningar som SKA ge ökning om jag fattat det rätt. - http://www.aworkoutroutine.com/the-beginner-weight-training-workout-routine/

synpunkter?

Tack igen för alla tips och tricks.

Beemel
2016-03-04, 19:56
Ok tack. Ja jag saknar struktur och planering och kan säkert tom glömma äta och försöka ta igen det. - Ska fixa alarm tror jag som piper så jag måste äta&dricka.

Jag dricker sjukt lite kanske iof mkt mjölk men knappt något vatten kanske 2 glas per dag och 10-15DL mjölk per dag. Kan vattnet vara en orsak att näring inte tas upp ? man ska väl dricka 2 L per dag.

Tänkte börja med detta schema dels för att det är inte något som direkt bränner och även basövningar som SKA ge ökning om jag fattat det rätt. - http://www.aworkoutroutine.com/the-beginner-weight-training-workout-routine/

synpunkter?

Tack igen för alla tips och tricks.

Mjölken du dricker är ju till väldigt stor del just vatten. Så det är nog inte en issue.

Zebraut
2016-03-04, 23:11
Jag gjorde en toast nu med ost & skinka kan det stämma att Gouda 30% ost 8st skivor är 315 kcal samt rostat bröd Pågen Rost 200 kcal för 2 skivor? Ihop med 5 dl mjölk 300kcal blir det ju totalt 815 kcal!? det är ju mkt kcal på ingen mat i princip...

lillaPiggy
2016-03-05, 03:57
när jag ska gå upp i vikt så måste jag äta mer än vad jag vill, speciellt i början. Det räcker inte med att käka som vanligt, frukost lunch middag och 1-2 mellanmål, utan jag får klämma in extra mål och mellan mål även när jag är mätt.
Räkna med att somna mätt, vakna mätt och ha en fullproppad mage hela dagen.

mela
2016-03-05, 06:50
Jag dricker sjukt lite kanske iof mkt mjölk men knappt något vatten kanske 2 glas per dag och 10-15DL mjölk per dag. Kan vattnet vara en orsak att näring inte tas upp ? man ska väl dricka 2 L per dag

Du ska dricka när du är törstig, och mjölk innehåller vatten också, liksom mycket av maten du äter. Kroppen tar upp näring ändå.

Eataz
2016-03-05, 19:31
Inte bästa grejjen kanske, men min lillebrorsa hade också svårt att gå upp i vikt. Då la han till att han svängde in på mcdonalds före och efter jobbet och käkade en + meny utöver den vanliga maten. Han gick upp 5 kilo på två månader men sa att han var proppmätt hela tiden och fick tvinga sig att äta.

simonsk
2016-03-08, 11:37
Alltså, jag är ingen träningsexpert och är själv inne på forumet just nu för att jag behöver svar på en del frågor jag har angående träning.
Dock fastnade jag på denna tråd, pga att även jag har haft väldigt svårt att gå upp i vikt.

I juni började jag träna mer seriöst och äta bra och mycket. Jag vägde här 63kg (morgonvikt) ungefär, och hade jättesvårt att gå upp. Visste inte vad jag skulle äta, hur jag skulle träna etc. Idag väger jag ca 71-72. Har fortfarande svårt att gå upp i vikt.

Idag väger jag 72 ungefär.

Många säger att du ska äta Donken osv, tro inte att det är det bästa sättet (Eller som du skrev, äta 2-3 pizzor i veckan).

Ät en stabil frukost, havregryn is the shit. 1 DL havregryn+2 DL vatten. 2-3 Äggmackor. Mjölk. Där har du en bra och enkel frukost, mer behövs inte!

Garners och protein är att föredra då det hjälper väldigt mycket.
Hör gärna av dig ifall du vill ha mer hjälp med träning och kost! :)

Beemel
2016-03-08, 11:44
Garners och protein är att föredra då det hjälper väldigt mycket.
Hör gärna av dig ifall du vill ha mer hjälp med träning och kost! :)

Vad är protein att föredra framför menar du?
Om man ska gå upp i vikt så är nog både fett och kolhydrater bra mycket mer lätt att överäta än protein.

Eljest
2016-03-08, 11:57
Vad är protein att föredra framför menar du?
Om man ska gå upp i vikt så är nog både fett och kolhydrater bra mycket mer lätt att överäta än protein.

Undrar samma sak som Beemel, varför ska man prioritera protein när man har svårt att få i sig kalorier? Protein är kraftigt mättande och rena proteinkällor är de, enligt mig, svåraste att äta mycket av. När jag blev av läkare tvingad att gå upp i vikt var det enklaste extrema mängder gräddbaserade såser och åt 3 dl glass, till kvällsmatt, varje kväll.

1684_
2016-03-08, 12:27
Varför just bara 1dl havregryn?? Till en aktiv underviktig kille behövs de nog mer? Å varför koka gröten på vatten? Koka på standard mjölk och ha mjölk tillAlltså, jag är ingen träningsexpert och är själv inne på forumet just nu för att jag behöver svar på en del frågor jag har angående träning.
Dock fastnade jag på denna tråd, pga att även jag har haft väldigt svårt att gå upp i vikt.

I juni började jag träna mer seriöst och äta bra och mycket. Jag vägde här 63kg (morgonvikt) ungefär, och hade jättesvårt att gå upp. Visste inte vad jag skulle äta, hur jag skulle träna etc. Idag väger jag ca 71-72. Har fortfarande svårt att gå upp i vikt.

Idag väger jag 72 ungefär.

Många säger att du ska äta Donken osv, tro inte att det är det bästa sättet (Eller som du skrev, äta 2-3 pizzor i veckan).

Ät en stabil frukost, havregryn is the shit. 1 DL havregryn+2 DL vatten. 2-3 Äggmackor. Mjölk. Där har du en bra och enkel frukost, mer behövs inte!

Garners och protein är att föredra då det hjälper väldigt mycket.
Hör gärna av dig ifall du vill ha mer hjälp med träning och kost! :)

Beemel
2016-03-08, 12:56
Ät en stabil frukost, havregryn is the shit. 1 DL havregryn+2 DL vatten. 2-3 Äggmackor. Mjölk. Där har du en bra och enkel frukost, mer behövs inte!

För dig kanske det inte gör det, men hur kan du veta vad som behövs för någon annan?!?

LunaSpice
2016-03-08, 13:17
För dig kanske det inte gör det, men hur kan du veta vad som behövs för någon annan?!?

+1

Gröten på morgonen bör ju kokas på standardmjölk och gärna slänga i 10-15 ml linfröolja eller annan smaklös olja. Blanda med bär, tjockiskvarg, turkyoghurt, honung/socker och ytterligare standardmjölk.

arogen
2016-03-08, 13:48
Jag kokar alltid gröten med ägg numera. 3DL gryn och två ägg, så krämigt och gott :)

mela
2016-03-08, 13:52
Jag kokar alltid gröten med ägg numera. 3DL gryn och två ägg, så krämigt och gott :)

Jag med, kör 2dl havregryn, 3dl mjölk och 2 ägg. Sedan äpplebitar och kanel *drool*

Beemel
2016-03-08, 14:17
Jag med, kör 2dl havregryn, 3dl mjölk och 2 ägg. Sedan äpplebitar och kanel *drool*

Och jag undrar varför jag läser i denna tråd när jag försöker gå ner i vikt.... Det där grötreceptet låter både enkelt och gott. Det ska jag prova efter löppasset i helgen.

LunaSpice
2016-03-08, 14:56
Och jag undrar varför jag läser i denna tråd när jag försöker gå ner i vikt.... Det där grötreceptet låter både enkelt och gott. Det ska jag prova efter löppasset i helgen.

Jag gör likadant...självplågeri är vad det är!

Sked
2016-03-08, 22:35
Jag kan fuska med frukosten men brukar ta igen den under dagen genom att stoppa i mig något påväg till jobbet tex en NJIE Pro Pud / banan eller en Lindahls kvarg / banan.

Tar emot alla tips jag kan få.

“Eat breakfast like a king, lunch like a prince, and dinner like a pauper.”

Ojoj vad jag känner igen mig. Fuskandet av frukost var det hindret som efter att ha eliminerats numera snarare banar väg till framgång. Problemet för mig var att jag inte hade lust/ork/aptit/tid att sätta mig ner med mer än kaffekoppen på morgonen för att sedan springa vidare i vardagen. Frukosten bortprioriterades. Och jag led således.

Så: fick en blender av en släkting. Inget dyrt, mellansegmentet någonstans (600:-). Började köra 1 banan, 4 DL havregryn, 1,5 DL proteinpulver, 0,5 L mellanmjölk, toppat med dagens intag av kreatin. Blend, drick. Fyll på med vitamintillskott och omega-3 om behovet finns.
Tack för mig frukosten - det var min frukost med en generös mängd av allt du behöver på morgonen.

Konsistens? - Drickbart! (kör tills inga klump
Smak? - Drickbart! (och njutbart på senare dagar)

Tog ett tag att vänja sig vid, en vecka eller två. Trycker numera detta på exakt under andetaget. Kan inte bli enklare än så för oss sjusovare/frukostgnällspikar.

Agitator
2016-03-08, 23:14
Princesstårta, lösgodis, fikabröd, sockerblask med mera. Opti för träning och viktuppgång!