handdator

Visa fullständig version : Minimera skaderisken vid exempelvis benträning


ThunderRoad
2016-03-03, 16:57
Nu är ryggen paj. Jag får väl tacka mina tunga knäböj och marklyft för det antar jag. Framgent ska jag försöka skita i mitt ego som vill dra tungt och tänka långsiktigt och skadeförebyggande istället. Frågan är då om marklyft och knäböj ens är bra övningar att göra om man vill ha en hel rygg? Det kanske är bättre att köra frontböj på mycket lättare vikter? Det finns inget egenvärde i sig att lyfta tungt i marklyft eller knäböj så varför utsätta sig för mer risk än nödvändigt egentligen. Hur tänker ni kring detta egentligen? Vilka övningar kostar mer än de smakar enligt er?

Paperbasket
2016-03-03, 17:51
Jag tänker smart och låter inte mitt ego styra över vikten -> skadefri. För övrigt så tänker jag att så länge tekniken är bra så kan man lyfta tungt och ändå vara skadefri också.

exevision
2016-03-03, 17:57
jag tänker smart och låter inte mitt ego styra över vikten -> skadefri. För övrigt så tänker jag att så länge tekniken är bra så kan man lyfta tungt och ändå vara skadefri också.

+1

Morty
2016-03-03, 18:03
Nu är ryggen paj. Jag får väl tacka mina tunga knäböj och marklyft för det antar jag. Framgent ska jag försöka skita i mitt ego som vill dra tungt och tänka långsiktigt och skadeförebyggande istället. Frågan är då om marklyft och knäböj ens är bra övningar att göra om man vill ha en hel rygg? Det kanske är bättre att köra frontböj på mycket lättare vikter? Det finns inget egenvärde i sig att lyfta tungt i marklyft eller knäböj så varför utsätta sig för mer risk än nödvändigt egentligen. Hur tänker ni kring detta egentligen? Vilka övningar kostar mer än de smakar enligt er?

Det är bra att göra marklyft och knäböj. Det kanske inte är bra att skynda sig upp på tunga vikter, dock. Eller dra mer än vad man kan göra med stabil teknik. Eller köra mastig träningsvolym på just ryggsträckare.

Allt har sin tid. Börja på lägre vikter och lägre volym. Bygg långsammare än vad du tycker känns rimligt. Lägg in planerade lyft i ett excelblad så att du kan kalkylera volymen lite bättre, eller ta ett färdigt schema som du tror kan vara bra.

I2815
2016-03-03, 20:08
Detta är så svårt att svara på. Min rygg är kroniskt trasig. Min sjukgymnast gav mig rådet att dels överväga att aldrig boxas mer och att inte träna ryggen utöver rehab-övningar och fokus på mage enbart för att minimera kronisk smärta. Detta efter många möten.

Nu är det så att min rygg klarar absolut inte av knäböj. Jag har väldigt god rörlighet så min teknik ser väldigt fint ut men några set knäböj i somras, på en lätt vikt (för mig), gjorde att jag nästan fick sjukskriva mig från jobbet för att det gjorde så ont. Jag kan jobba med höftpositioner och fortsätta rehabilitera stödmuskulatur och hoppas på det bästa men vissa saker funkar inte. Marklyft fungerar däremot bra, om jag håller tillbaka egot. Jag har även väldigt svårt för djup benpress för om det blir press på ryggen när man går riktigt djupt så gör det fruktansvärt ont. Jag har jobbat runt det genom att göra "halvpressar" i benpressen och jobba mycket med utfallsgång och rumänska marklyft med hantlar och inte jobba för tungt. I boxningen får jag undvika lite fys och ta emot lite mer slag eftersom jag inte direkt är bra på att röra överkroppen.

Men bra eller dåliga övningar? Det måste du hitta själv. Lyssna på sjukgymnasten och gör sedan egna värderingar baserat på vad han säger. Jag vet att om jag vill undvika min onda rygg så ska jag inte träna den alls, utöver rehabilitering, på mycket länge. Kanske resten av livet. Om jag kan stå ut med en "mindre" smärta så kan jag träna rodd och marklyft men knäböj går bara inte. Jag har valt att träna runt smärtan så mycket det går men jag kör rodd och marklyft och jag tränar tungt på säcken vilket gör att jag har ondare i ryggen än om jag skippat det men smärtan är värt det för mig. Jag vet att den inte blir värre om jag inte sätter mig i en situation där jag kan förvärra den befintliga skadan.

Lyssna på de som undersöker och rådgiver dig och lyssna på dig själv efter det.

Bärsärk
2016-03-03, 20:28
Jag skulle inte skippa knäböj i alla fall om jag vore dig, den tränar på tok för mycket av kroppen för att kunna ersättas på något vettigt sätt med någon annan övning. Jag antar att om du har tiden så skulle du kunna köra flera andra övningar för att få ut av vad böjen ger men då pratar vi ju ett ganska gediget pass.

Men med det sagt så behöver du ju inte köra tunga 3or, jag kör själv alltid knäböj sist i mitt benpass så att jag redan är så pass slut i benen så jag inte ens klarar av att köra med mycket vikt.

Jag vet att bland annat Lee Haney körde på samma sätt.

Det farliga är att börja jaga vikter, stanna då upp och fråga dig själv varför. Ska du tävla? Om ja, ja då kan du jaga vikter. Ska du bygga en större volym i benen? Nej, då behöver du inte jaga vikter. Ska du bara hobbyträna lite? Nej då behöver du inte heller jaga vikter.

smeander
2016-03-03, 21:53
Nu är ryggen paj. Jag får väl tacka mina tunga knäböj och marklyft för det antar jag. Framgent ska jag försöka skita i mitt ego som vill dra tungt och tänka långsiktigt och skadeförebyggande istället. Frågan är då om marklyft och knäböj ens är bra övningar att göra om man vill ha en hel rygg? Det kanske är bättre att köra frontböj på mycket lättare vikter? Det finns inget egenvärde i sig att lyfta tungt i marklyft eller knäböj så varför utsätta sig för mer risk än nödvändigt egentligen. Hur tänker ni kring detta egentligen? Vilka övningar kostar mer än de smakar enligt er?

Inte övningarna i sig utan snarare utförandet som är problemet, tungt är bra. För tungt är inte bra.

stemag
2016-03-04, 07:44
Jag hade alltid problem med ryggen när jag körde knäböj, kände mig alltid lite småsliten nere i ländryggen, svårt att få till tekniken mm.

Men eftersom jag egentligen "bara" är ute efter att träna benen och mest är ute efter att få till muskulösa ben så insåg jag tillslut att frontböj är bättre för mig.

Sen ett par år tillbaka kör jag bara frontböj, ryggen har aldrig mått bättre.

Ska man bli styrkelyftare eller vill bli stark just i knäböj så är det nog bra, men för den vanliga gymråttan så är nog frontböj en bättre övning om man vill prickskjuta sina ben.

Ryggen tränar jag med sälrodd, frivändningar och stångrodd

Slaxes
2016-03-04, 15:32
Skulle mitt mål varit att ha en välbyggd rygg så skulle jag främst sysslat med vertikala drag och roddar. Chinsvarianter och roddvarianter. Marklyft skulle kommit i andra hand.