handdator

Visa fullständig version : Effekt av vassleprotein till en kolhydratrik frukost på insulin, blodsocker och aptit


King Grub
2016-03-03, 08:51
We aimed to assess postprandial metabolic and appetite responses to a mixed-macronutrient lunch following prior addition of whey protein to a carbohydrate-rich breakfast. Ten healthy males (age: 24 ± 1 years; body mass index (BMI): 24.5 ± 0.7 kg/m²) completed three trials in a non-isocaloric, crossover design. A carbohydrate-rich breakfast (93 g carbohydrate; 1799 kJ) was consumed with (CHO + WP) or without (CHO) 20 g whey protein isolate (373 kJ), or breakfast was omitted (NB). At 180 min, participants consumed a mixed-macronutrient lunch meal. Venous blood was sampled at 15 min intervals following each meal and every 30 min thereafter, while subjective appetite sensations were collected every 30 min throughout. Post-breakfast insulinemia was greater after CHO + WP (time-averaged area under the curve (AUC0--180 min): 193.1 ± 26.3 pmol/L), compared to CHO (154.7 ± 18.5 pmol/L) and NB (46.1 ± 8.0 pmol/L; p < 0.05), with no difference in post-breakfast (0-180 min) glycemia (CHO + WP, 3.8 ± 0.2 mmol/L; CHO, 4.2 ± 0.2 mmol/L; NB, 4.2 ± 0.1 mmol/L; p = 0.247). There were no post-lunch (0-180 min) effects of condition on glycemia (p = 0.492), insulinemia (p = 0.338) or subjective appetite (p > 0.05). Adding whey protein to a carbohydrate-rich breakfast enhanced the acute postprandial insulin response, without influencing metabolic or appetite responses following a subsequent mixed-macronutrient meal.

Nutrients. 2016 Feb 25;8(3). Co-Ingestion of Whey Protein with a Carbohydrate-Rich Breakfast Does Not Affect Glycemia, Insulinemia or Subjective Appetite Following a Subsequent Meal in Healthy Males.

ButtCoughEXTREME
2016-03-03, 18:17
Nutrients. 2016 Feb 25;8(3). Co-Ingestion of Whey Protein with a Carbohydrate-Rich Breakfast Does Not Affect Glycemia, Insulinemia or Subjective Appetite Following a Subsequent Meal in Healthy Males.

"Förstärkt inslulinsvar av vassleprotein i kolhydratrik frukost."
Positivit låter det som..?

Resten a grekiskan förstod man ej.

King Grub
2016-03-03, 18:18
Större insulinfrisättning är sällan positivt, även om akut insulinfrisättning från protein inte är något att oroa sig för eller försöka undvika.

PureWhey
2016-03-03, 18:20
Varför anv dom isolat? Kan det påverka?

Bossebäver
2016-03-03, 18:28
Varför anv dom isolat? Kan det påverka?

Gissning: För att så nära som möjligt se själva vassleproteinets inverkan, i koncentrat medföljer det en del fett och kolhydrater.

LunaSpice
2016-03-03, 18:57
Det blir väl ett liknande insulinsvar av vassle oavsett om det intas tillsammans med kolhydrater eller separat? Det har väl med aminosyreprofilen att göra och har väl studerats flertalet ggr.

ButtCoughEXTREME
2016-03-04, 19:31
Större insulinfrisättning är sällan positivt, även om akut insulinfrisättning från protein inte är något att oroa sig för eller försöka undvika.

There were no post-lunch (0-180 min) effects of condition on glycemia (p = 0.492), insulinemia (p = 0.338)

Större insulinfrisättning är sällan positivt, även om akut insulinfrisättning från protein inte är något att oroa sig för eller försöka undvika.

Brukar det inte vara positivt att insulinet svarar starkare?
Om insulinsvaret vore svagt så vore man väl tvungen att äta mer? (Lekman et al)

Sverker
2016-03-04, 20:08
Starkare insulinsvar betyder mer insulin i blodet. Inte att muskler och lever reagerar starkare.

Mer insulin är inte bra.

King Grub
2016-03-04, 20:53
Man vill att det bara behöver frisättas så lite insulin som möjligt när man äter något.

anvihl
2016-03-04, 22:31
Exakt. Mer insulin är såklart inte dåligt om det är mer mat man äter, men man vill att en given mängd mat orsakar en precis lagom mängd insulin för vad som behövs för att ta hand om den.

Klein
2016-03-04, 23:27
Högt eller lågt postprandiellt insulin är väl dock en balansfråga mellan insulin och blodsocker snarare än något som automatiskt är dåligt eller bra.

Sverker
2016-03-05, 07:24
Det är diabetes typ 2. Lägre insulinkänslighet leder till högre blodsocker och mer frisatt insulin.

Blodsockret måste stiga för att kroppen ska reagera. Reagerar den inte ligger det höga blodsockret kvar och utöver extra blodtryck över fina blodkärl eller reagerar med värdefulla proteiner i kroppen.

saigon
2016-03-06, 03:59
Trött o hängde inte med i grekiskan till 100, men vassle är generellt dåligt med andra ord? Eller är det bara dåligt till frukost i kombination med massa kolhydrater?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Gerdler
2016-03-06, 04:54
Elin Östman har studerat detta och publicerat flera artiklar på att blodsockerresponsen blir lägre med vassle än utan, vasslens insulinsvar hjälper insulinsvaret från blodsockerhöjningen att sänka blodsockret.

Conclusions:

Whey protein affects glycaemia, insulinaemia and plasma AAs to a glucose load in a dose-dependent manner. Comparatively low doses of whey protein (9 g) reduced postprandial glycaemia significantly when added to a carbohydrate-rich meal.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v67/n7/full/ejcn201388a.html

Generellt kan man säga att om man ska äta kolhydrater så är det bra om man äter protein samtidigt eller strax innan, gärna vassle om intag sker samtidigt för andra proteiner är normalt långsammare än kolhydrater ut i kroppen. Den här studien bara missar att visa det med minsta möjliga marginal:

with no difference in post-breakfast (0-180 min) glycemia (CHO + WP, 3.8 ± 0.2 mmol/L; CHO, 4.2 ± 0.2 mmol/L; NB, 4.2 ± 0.1 mmol/L; p = 0.247)

Det de har visat är endast att de har för få försökspersoner alternativt för lite kolhydrater i frukosten för att se någon skillnad i hälsosamma män. Märk väl 3.8 ± 0.2 och 4.2 ± 0.2. Kolhydraterna är inte ens tillräckligt för att ge en insignifikant ökning av blodsockret jämfört med att skippa frukosten. 4.2 ± 0.2 vs 4.2 ± 0.1.

Eftersom det görs på morgonen borde de även studerat kortisolet för det bör rimligtvis vara på grund av detta som det inte är någon skillnad mellan NB och CHO. Frågan är hur kortisolet påverkas av whey, men jag har för mig att det är insulin som sänker kortisolet och inte blodsockret i sig, så whey bör sänka kortisolet.

King Grub
2016-03-06, 07:55
Trött o hängde inte med i grekiskan till 100, men vassle är generellt dåligt med andra ord? Eller är det bara dåligt till frukost i kombination med massa kolhydrater?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Vassleprotein är alltid bra och är det protein med flest positiva hälsoegenskaper.

Donkens
2016-03-07, 02:35
Vassleprotein är alltid bra och är det protein med flest positiva hälsoegenskaper.

Vassleprotein Vs Äggprotein?