handdator

Visa fullständig version : Bra nybörjar-träningsprogram för lillasyster?


komigen
2016-03-03, 00:59
Tja!
Ett basic nybörjar-träningsprogram för 15 årig tjej, hur skulle ni lägga upp det?
Är lite osäker på vad som är bäst för kvinnors fysik.

Tack!

Loke
2016-03-03, 01:13
Ett sådant program bör individanpassas och koppla till vad personen ägnar sig för fysiska aktiviteter i övrigt. Jag skulle alltså inte dela ut ett sådant program så här på internet. Det gäller väl iofs alla människor, men för en 15-åring är det extra relevant av flera skäl.

komigen
2016-03-03, 01:17
Ett sådant program bör individanpassas och koppla till vad personen ägnar sig för fysiska aktiviteter i övrigt. Jag skulle alltså inte dela ut ett sådant program så här på internet. Det gäller väl iofs alla människor, men för en 15-åring är det extra relevant av flera skäl.

Kom på att jag kanske skulle skriva med hennes vardag...
Hon går i skolan, tränar lagsport (mestadels kondition) 3 gånger i veckan.
Tänkte lägga upp ett hel-kropps pass till henne hon kunde köra 1 eller 2 gånger i veckan.
Inget jätte speciellt, men bara för att få in grund-övningar.
Hon behöver alltså ett extra träningsupplägg endast för styrketräning.

Loke
2016-03-03, 01:33
Skulle fortfarande inte dela ut något program dock. Hon behöver träffa någon som kan detta i verkligheten. Jag tror de flesta som är kompetenta nog att ge dig ett bra svar håller med mig här och skulle vara väldigt försiktiga med att häva ur sig ett program här. Det är svårt att hjälpa folk på internet, det är svårt att hjälpa 15-åringar med styrketräning, ännu svårare är det när man inte får chans att prata med personen direkt. Kombinationen är mer än de flesta vettiga människor vill ta ansvar för.

Sorry att jag är så motsträvig, men det är mitt mest hjälpsamma svar. Kolla med en lokal tyngdlyftningsklubb om det finns nån erfaren typ där.

Linjedomarn
2016-03-03, 06:54
Håller med Loke. Program och program är hon introducerad till grundläggande styrketräning för det första? volym frekvens och intensitet är mindre viktigt i början, fokus bör ligga på att lära sig de grundläggande rörelserna.

komigen
2016-03-03, 10:04
Jag har styrketränat i många år kan självklart med hur rörelserna går till.
Hur formen, hållningen, uppvärmning och stretching går till.

Beemel
2016-03-03, 10:32
Jag har styrketränat i många år kan självklart med hur rörelserna går till.
Hur formen, hållningen, uppvärmning och stretching går till.

Jättebra.. Men det var nog att din syster skulle behöva lära sig dessa saker först som de syftades på.

Määng
2016-03-03, 10:40
Jättebra.. Men det var nog att din syster skulle behöva lära sig dessa saker först som de syftades på.

Du förstår nog mycket väl att han menar att eftersom han kan det så kan han även visa sin syster. Jösses.

Här har du en gammal tråd komigen där det skrevs lite råd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=221692

mini
2016-03-03, 11:17
Vilka beskyddande reaktioner.
Var med henne och visa, eller ta hjälp av en instruktör första gången/gångerna. Det kan vara lite känsligt ibland att bli instruerad av familjen eller en partner.
Det finns bra nybörjarprogram, tex z_bumbis som är klistrat högst upp i detta forum. Länk (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

Börja med att bana in goda rörelsemönster. Gör det inte för svårt. Det är ingen skillnad på hur tjejer och killar ska träna som nybörjare. Fundera på vilka misstag du gjorde i början och lotsa henne förbi dem.

Loke
2016-03-03, 11:28
Jag har styrketränat i många år kan självklart med hur rörelserna går till.
Hur formen, hållningen, uppvärmning och stretching går till.

I så fall bör du också stå för progressionen. Kan ge tipset att för en 15-årig lagidrottare så skulle jag börja med att utreda på vilket sätt de jobbar med knäkontroll i dessa träningar. Gör de inte det alls så är det runt detta styrketräningen bör kretsa i början, gör de det så bör styrketräningen koppla in i det hon kan därifrån.

Här kan man få en inblick i hur det kan se ut inom lagidrott:

http://www.svenskhandboll.se/ImageVaultFiles/id_9443/cf_31/SHF-Kn-projektet.PDF

BobaFett
2016-03-03, 12:41
Kör med fokus på teknik så hon lär sig övningarna i början. Knäböj, bänkpress, marklyft, stångrodd, militärpress o.s.v. Är du inte 100% säker på att du har 100% koll på tekniken så är det bättre att ta hjälp av någon som kan.

Det viktigaste (förutom teknik givetvis) är att veta vad man ska hålla sig till för volym. Ett misstag jag gjorde när jag visade min tjej var att köra för mycket volym.

3 set femmor, tre gånger i veckan på basövningarna är optimalt. Någon komplementövning här och var kanske 3 set 10 reps är också OK men hellre för lite än för mycket.

Vi körde upp till 5 set 10or vilket funkade bra ett tag men hon började få problem med knän och vi insåg att tre set 5 reps per pass var precis lagom och hon har kunnat öka rätt bra. Hon gjorde en 2:a på 70kg knäböj nyligen efter att ha börjat med stången några månader tidigare. På kaloriunderskott dessutom.

dmoller
2016-03-03, 14:51
armhävningar, omvända rodd och knäböj (kv eller väldigt lätt)
3-5xF 2-3ggr/vecka

gick bra för min 15 åriga broder när han skulle komma igång

StarkaUlf
2016-03-03, 15:07
En övning som du iallafall bör lära henne är utfall. Kör inte bara knäböj.

Då behöver det inte bara vara viktade utfall med hantlar eller skivstång. Variera vanliga stationära med t.ex explosiva med hopp på kroppsvikt, gåendes med en lätt vikt hållandes ovanför huvudet osv.

CalleP
2016-03-03, 15:20
Z-bumbis nybörjar program lär väl funka alldeles utmärkt?

z_bumbi
2016-03-03, 16:58
Det kan vara smart att om inte idrottsföreningen redan jobbar med knäkontroll att få med det oavsett kön och övrig idrottsbakgrund men det absolut enklaste sättet att få till det är att ladda ner appen som heter "Knäkontoll". Utgivaren är Svenska fotbollsförbundet och de som visar övningarna ingår i fotbollslandslaget.
Däremot behöver man inte bara för det skjuta upp all övrig träning utan man kör det självklart parallellt. Målet är sedan att knäkontrollen eller delar av den bör ingå i uppvärmningen.