handdator

Visa fullständig version : Kycklingproblem


erik993
2016-03-02, 19:31
Bränner nästan vid kycklingen, steker med rikligt med smör, kryddar, slår i vatten med curry på slutet
kör på 6.an länge, hackar i små bitar

kycklingen krymper som fan, lik förbannat blir där någon rosa strimma i den ibland
helt hopplöst. Har inte fått salmonella än men man vill ju inte riskera. fan funderar på att få i mig kyckling från resturang istället.

Dessutom:
Kycklingen skulle förberedas senast den 4:e mars
är den 2:e idag, den har legat i +4 grader kylskåp

Ändå så har jag lite äggsmak som eftersmak i munnen
den luktade lite ägg men så fin ut, luktade inte så mkt

Men de stod ju 4:e mars.. så förstår ej

Beemel
2016-03-02, 19:50
Är det någon fråga i detta inlägg som jag missar? Eller var det bara ett konstaterande runt din kulinariska och gastronomiska vardag?

Mjölkdrickare
2016-03-02, 19:55
Bäst före datum gäller bara för oöppnad förpackning, har din förpackning möjligen vart öppen mer än ett par dagar?

När du steker kycklingen så har du ju uppenbart en alldeles för hög temperatur om kycklingen nästan blir bränd utanpå men fortfarande är rosa inuti..

LillisJ
2016-03-02, 20:03
Tricket är att steka i olivolja på 75% av maxvärme.

erik993
2016-03-02, 20:05
Bäst före datum gäller bara för oöppnad förpackning, har din förpackning möjligen vart öppen mer än ett par dagar?

När du steker kycklingen så har du ju uppenbart en alldeles för hög temperatur om kycklingen nästan blir bränd utanpå men fortfarande är rosa inuti..

Jepp helt öppnad vakuum förpackad också tror jag

erik993
2016-03-02, 20:06
Tricket är att steka i olivolja på 75% av maxvärme.

Yes där satte du huvudet på spiken
Lägre värme, olja, just det de sa min spanska vän till mig en gång

Mjölkdrickare
2016-03-02, 20:21
Jepp helt öppnad vakuum förpackad också tror jag
Menar du att förpackningen var helt nyöppnad vid tillagningen av kycklingen?

erik993
2016-03-02, 20:29
Menar du att förpackningen var helt nyöppnad vid tillagningen av kycklingen?

Yes
Öppnade den ca 20 sekunder innan jag hackade den, började steka 2 minuter efter. Så så ska de väl inte vara något problem

Guckenn
2016-03-03, 00:19
Har du haft kycklingen i kylen i flera dagar? Kyckling ska vara i frysen annars börjar det lukta(och smaka) ruttet ägg efter en dag.

J.V
2016-03-03, 00:49
Bränner nästan vid kycklingen, steker med rikligt med smör, kryddar, slår i vatten med curry på slutet
kör på 6.an länge, hackar i små bitar

kycklingen krymper som fan, lik förbannat blir där någon rosa strimma i den ibland
helt hopplöst. Har inte fått salmonella än men man vill ju inte riskera. fan funderar på att få i mig kyckling från resturang istället.Lagre varme och ge det mer tid.

Har du haft kycklingen i kylen i flera dagar? Kyckling ska vara i frysen annars börjar det lukta(och smaka) ruttet ägg efter en dag.Vad koper du for kyckling egentligen?

skyclaw
2016-03-03, 12:25
Skaffa en kött-termometer och ta tempen i mitten på den tjockaste delen av kycklingen när börjar tro den blir färdig.
När den har nått 72 grader Celsius är den redo att äta. (Vissa förespråkar en något lägre temperatur, vilket är OK också och gör den något saftigare. Men 72C är vad som brukar rekommenderas).

Värt att notera också är att en kycklingfilé ofta kan ha just en ljusrosa strimma i sig trots att den är färdig, detta är inte kött som är otillagat utan märg från benet som suttit i närheten där innan. Så länge köttsaften är klar och ej rosa är det lugnt.

Allt vakuumförpackat kött avger en ganska stark, nästan rutten doft när man öppnar upp förpackningen, kyckling är inget undantag. Det är ingen fara och doften bör försvinna inom några minuter.

Simonbaws
2016-03-03, 14:47
Brassa på med högsta värme tills den får färg, sen stänger du av plattan tills den är helt klar innuti.

Beemel
2016-03-03, 14:54
Brassa på med högsta värme tills den får färg, sen stänger du av plattan tills den är helt klar innuti.

Funkar det även med till exempel en induktionshäll?

Simonser
2016-03-03, 15:27
Jag har lagat kyckling till lunch dagligen i flera år.
Jag brukar hacka kycklingen till tärningsstora bitar sen steka det på mellanhög/hög värme beroende på om den är tinad eller fryst. När kycklingen får färg så sänker jag värmen till hälften och häller i ca 1-2 dl vatten och kryddor och låter det koka tills vattnet är borta. Kycklingen blir saftig och perfekt varje gång.

En gång köpte jag högrev av kalv på rea vars sista förbrukningsdag var dagen efter. När jag öppnade paketet så kände jag en svag doft av ägg och jag har ju känt hur ruttet kött kan lukta. Men doften var svag och påminde endast om den äckliga förruttnelselukten så jag lagade den i ugnen och åt utan problem efteråt.

Jag tror förpackat kött kan lukta lite konstigt utan att det nödvändigtvis är nån fara.

exevision
2016-03-03, 15:33
Lite vatten och lock. Anpassad värme. Sen sköter den sig själv.