handdator

Visa fullständig version : nya arbetsuppgifter, ny lön...hjälp!


galtasar
2016-03-02, 10:56
Hej.

Jag lyckas inte hitta något som riktigt motsvarar det jag håller på med.
Jag arbetar med compliancy inom IT och skulle vilja ha underlag för lönerevisionen.

Det innebär b.l.a att jag går igenom och tar beslut om icke standardiserade lösningar.. stöd vid kontraktsskrivande av externa partners, expert i olika möten osv.

Någon som har en aning?

The_RobRoy
2016-03-02, 10:58
Vad du tjänar idag är ju en bra utgångspunkt?

galtasar
2016-03-02, 11:06
Vad du tjänar idag är ju en bra utgångspunkt?

sant!
ca 32k

Snubben
2016-03-02, 11:24
Är du lätt att ersätta? Det vill säga, om företaget sparkar dig, kommer de kunna ha någon ny på plats snabbt?

martikainen
2016-03-02, 11:43
Hur stort företag är det?
Är du ensam att ha denna roll på företaget?
Mycket resor/övertid?
Förväntas du finnas tillgänglig utanför arbetstid?

galtasar
2016-03-02, 16:32
Är du lätt att ersätta? Det vill säga, om företaget sparkar dig, kommer de kunna ha någon ny på plats snabbt?

Jag är inte direkt oumbärlig men det tar ca 1 år innan man är så pass inne i rollen att man kan vara självgående.

galtasar
2016-03-02, 16:36
Hur stort företag är det?
Är du ensam att ha denna roll på företaget?
Mycket resor/övertid?
Förväntas du finnas tillgänglig utanför arbetstid?

Det är ett stort multinationellt flretag.

Vi är 4 st och har olika spetsområden.

Inte direkt många resor som det ser ut i dagsläget.

Det är vanliga kontorstider som gäller om det inte skulle vara extremfall vilket kanske händer 1-2 ggr/år.

Snubben
2016-03-02, 17:04
Jag är inte direkt oumbärlig men det tar ca 1 år innan man är så pass inne i rollen att man kan vara självgående.

Så ett vanligt tjänstemannajobb. Ingen aning då, 30-35 är väl den vanliga tjänstemannalönen.

The_RobRoy
2016-03-02, 17:11
Jag smäller till med att du får va nöjd om du får 15% extra i lönekuveret. Sen börjar du ju ändå närma dig gränsen för statlig skatt och värdet av löneökningar sjunker dramatiskt.

martikainen
2016-03-02, 19:08
Jag smäller till med att du får va nöjd om du får 15% extra i lönekuveret. Sen börjar du ju ändå närma dig gränsen för statlig skatt och värdet av löneökningar sjunker dramatiskt.

Det här har jag funderat på, många påpekar detta, men vad är alternativet? Jag skulle ju aldrig få för mig att sluta jaga högre lön även fast jag passerat gränsen.
Vad ska man sikta in sig på annars? Större företag är ju oftast inte så "smidiga" så att man kan deala till sig en ren tjänstebil eller liknande.
Är det att löneväxla till pensionen? Få mig att förstå resonemanget :)

Edit: Nu snodde jag tråden, men motsvarande roll hos oss ligger mellan 30-40 beroende på utgångsläget (dvs vad hade man innan man klev in i rollen)

Minikubik
2016-03-02, 19:41
Jag snor tråden lite jag med och frågar vart är det den gränsen går och vad ska man förhandla till sig istället för lön, förutsatt att man har tjänstebil redan?

Blomkål
2016-03-02, 20:01
Det här har jag funderat på, många påpekar detta, men vad är alternativet? Jag skulle ju aldrig få för mig att sluta jaga högre lön även fast jag passerat gränsen.
Vad ska man sikta in sig på annars? Större företag är ju oftast inte så "smidiga" så att man kan deala till sig en ren tjänstebil eller liknande.
Är det att löneväxla till pensionen? Få mig att förstå resonemanget :)

Edit: Nu snodde jag tråden, men motsvarande roll hos oss ligger mellan 30-40 beroende på utgångsläget (dvs vad hade man innan man klev in i rollen)

Finns ju rätt justa förmåner man kan få istället som sänker dina utgifter och alltså ger mer pengar ändå.

The_RobRoy
2016-03-02, 20:30
Det här har jag funderat på, många påpekar detta, men vad är alternativet? Jag skulle ju aldrig få för mig att sluta jaga högre lön även fast jag passerat gränsen.
Vad ska man sikta in sig på annars? Större företag är ju oftast inte så "smidiga" så att man kan deala till sig en ren tjänstebil eller liknande.
Är det att löneväxla till pensionen? Få mig att förstå resonemanget :)



Givetvis finns det inget alternativ, är ju bara kriga till sig så hög lön som bara möjligt. Finns ju massor av saker där hög lön idag är viktigt, t.ex. att man får tillräckligt stort lån för en bostad.

När man passerat gränsen tycker jag det är smart att löneväxla om företaget skjuter till de extra 6% (som de borde göra) samt att man får tjänstepension på hela lönebeloppet inte det efter växling.

4623
2016-03-02, 20:35
Jag ser hög lön som ett kvitto på att jag gör ett bra jobb. En högre bruttolön ger mig inte speciellt mycket extra i plånboken.

tomccc
2016-03-02, 23:39
Jag ser hög lön som ett kvitto på att jag gör ett bra jobb. En högre bruttolön ger mig inte speciellt mycket extra i plånboken.
Det här hör jag ofta fast jag tycker inte det stämmer, tjänar jag 60 har jag ut drygt 39, tjänar jag 30 har jag ut drygt 23. Visst det är inte dubbelt upp men 16 k skillnad i månaden gör nästan 200k om året.

Xtreme-G
2016-03-02, 23:46
Det här har jag funderat på, många påpekar detta, men vad är alternativet?

Gå ner i arbetstid, förhandla till sig mer semester.

4623
2016-03-03, 07:29
Det här hör jag ofta fast jag tycker inte det stämmer, tjänar jag 60 har jag ut drygt 39, tjänar jag 30 har jag ut drygt 23. Visst det är inte dubbelt upp men 16 k skillnad i månaden gör nästan 200k om året.

Snackar om löner över 40k

martikainen
2016-03-03, 07:49
Finns ju rätt justa förmåner man kan få istället som sänker dina utgifter och alltså ger mer pengar ändå.

Givetvis finns det inget alternativ, är ju bara kriga till sig så hög lön som bara möjligt. Finns ju massor av saker där hög lön idag är viktigt, t.ex. att man får tillräckligt stort lån för en bostad.

När man passerat gränsen tycker jag det är smart att löneväxla om företaget skjuter till de extra 6% (som de borde göra) samt att man får tjänstepension på hela lönebeloppet inte det efter växling.


Ska börja kika på löneväxling snart, men samtidigt vill man ju få ut de där extra tusenlapparna, gäller väl att hitta en bra nivå där.

Gå ner i arbetstid, förhandla till sig mer semester.


Kanske är alternativ för någon som har som mål att inte jobba, men jag gillar mitt jobb och skulle hellre gå upp på 10-12h dagar och fortsätta klättra än att gå ner i tid. Semester har jag redan 6 veckor och så gott som fria flextimmar som kan tas heldagar.

tomccc
2016-03-03, 10:21
Snackar om löner över 40k
Skillnaden mellan 40 och 60 är fortfarande 10 ut (eller 120k om året), ganska stor skillnad.

Xtreme-G
2016-03-03, 11:07
Kanske är alternativ för någon som har som mål att inte jobba, men jag gillar mitt jobb och skulle hellre gå upp på 10-12h dagar och fortsätta klättra än att gå ner i tid. Semester har jag redan 6 veckor och så gott som fria flextimmar som kan tas heldagar.

Då är det kanske bättre att konsulta i eget företag (jag vet iof inte vad du gör och vad du kan klättra till). I så fall kan du plocka ut en hel del som aktieutdelning med konstant skatt.

4623
2016-03-03, 14:11
Skillnaden mellan 40 och 60 är fortfarande 10 ut (eller 120k om året), ganska stor skillnad.

9500 men nej jag tycker inte det gör så mycket. Inte kul att betala så mycket skatt.

galtasar
2016-03-03, 16:12
Jag tackar för kommentarer och förslag.

Har fått en del förfrågningar om andra jobb så får jag ingen sjysst ökning så byter jag helt enkelt.