handdator

Visa fullständig version : Energibalans med högt proteinintag


LunaSpice
2016-03-01, 20:59
Är det studerat hur ett intag på energibalans, och kanske tom ett lättare underskott, med högt proteinintag (3+g/kg kv) påverkar muskeltillväxt? Jag tänker främst i relation till "standard" bulk, att t.ex. lägga sig ett par hundra över balans men hålla sig runt 2 g protein/kg kv. Även om det inte är studerat så kanske någon har egna erfarenheter av det?

Anders The Peak
2016-03-01, 22:13
Bara en generell tanke. När man har tränat i 6-7 år och därutöver är det troligt att personen i fråga har nått väldigt nära sitt muskulära max naturligt. I så fall handlar finliret med makronutrienter mest om att toppa formen. Menar låg fettprocent till max muskelmassa.

Nu varierar formen en del över åren därför har man en del att vinna med att manipulera med träning och kosthållning. Troligen kommer du få bättre resultat med ett högre proteinintag jämfört med ett lägre även vid energibalans.

Eljest
2016-03-03, 08:30
Håller för närvarande på med ett litet experiment där jag ökar mitt proteinintag något enormt, och håller de andra macronutrienterna på en relativt låg nivå. Proteinintaget varierar mellan 350-400 gram om dagen, fettet är 40-60 gram om dagen och kolhydraterna ligger på 120-150 gram om dagen. Orkar inte vara ultraseriös med kalorierna, men tror att jag hamnar på ett underskott trots att jag lägger mig proppmätt varje kväll. Har inte riktigt utvärderat min aktivitetsfaktor men skulle tro att jag hamnar på ett underskott (tyvärr, vill egentligen ligga på balans).

Har kört såhär i två veckor och har inte märkt något än, mer än att jag blivit slankare. Om det går som jag vill, så tappar jag ingen muskelmassa och blir knasterhård om två månader. Denna situation är dock endast drömscenario och jag kommer säkert inte lyckas, utan istället bli en blötfet campingjanne.

Igår var en bra dag dock. 2800 kcal fördelat på
420 gram Protein
150 gram kolhydrater
55 gram fett

Bukfyllan var enorm när jag la mig, eftersom jag åt en stor del av proteinet på kvällen. Ändå är detta troligtvis ett underskott, uppskattar förbrukningen till kanske 3300 kcal per dag.

Klistergeten
2016-03-03, 21:48
Igår var en bra dag dock. 2800 kcal fördelat på
420 gram Protein
150 gram kolhydrater
55 gram fett


Skulle vara intressant att se ditt kostschema med de där macrosen :) Proteinpulversdiet?

smeander
2016-03-03, 21:59
Bara en generell tanke. När man har tränat i 6-7 år och därutöver är det troligt att personen i fråga har nått väldigt nära sitt muskulära max naturligt. I så fall handlar finliret med makronutrienter mest om att toppa formen. Menar låg fettprocent till max muskelmassa.

Nu varierar formen en del över åren därför har man en del att vinna med att manipulera med träning och kosthållning. Troligen kommer du få bättre resultat med ett högre proteinintag jämfört med ett lägre även vid energibalans.

Vad får du 6-7 år ifrån?

Eljest
2016-03-05, 18:50
Skulle vara intressant att se ditt kostschema med de där macrosen :) Proteinpulversdiet?

I viss mån försöker jag minska min köttkonsumtion, så det blir en hel del kasein i samband med gröt för att det är gott. Igår såg det ut som:

40 gram rågflingor
1 ägg
200 gram 0,1% kvarg
1 dl kasein
30 gram frysta blåbär

40 gram rågflingor
1 ägg
200 gram 0,1% kvarg
1 dl kasein
30 gram frysta blåbär
100 gram rödbeta

300 gram kycklingfilé
200 gram broccoli
150 gram rödbeta
250 gram keso

1,5 dl kasein
200 gram 0,1% kvarg
500 ml mandelmjölk osötad

Total på uppskattade mått:
2360 kcal.
360 gram protein
140 gram kolhydrater
40 gram fett

Synpunkter? Hade varit intressant att se vad som händer. Uppskattad kaloribalans är 3300, räknat i underkant dock.

LunaSpice
2016-03-05, 19:44
Skulle byta samtliga kaseindrinkar till vassle.

Eljest
2016-03-05, 19:49
Skulle byta samtliga kaseindrinkar till vassle.

Hade med glädje gjort det, om vassle var något i närheten av drickbart. Vassle är verkligen livsförnekande enligt mig, iallafall alla de jag har provat. Gryniga med pappaktig eftersmak. Har du tips på någon vasslesort som är som kasein i konsistensen åtminstone? Kaseinpudding är det bästa som alla instagrammande bodyfitnessatleter tillfört träningsverige.

Vad är egentligen fördelarna med att tillföra vassle vid en måltid? Vill minnas att Grub skrev att man har tillgång till långsamt protein via maten, vilket jag köper. Innebär detta emellertid att man inte har tillgång till snabbt protein vis intag av exempelvis rött kött eller kyckling? Om svaret är jakande, finns tillgång till stora mängder snabbt protein i tex 300 gram kycklingbröstfilé?

LunaSpice
2016-03-05, 20:07
Vassle är snabbt varför det är lämpligast som tillskott. Kasein är långsamt och som du skrev, det får du i vanlig mat. Mjölkprodukter består av 80% kaseinprotein t.ex. Optimum Nutrition har fantastiskt goda pulver. Body Sciene Whey 100 Päronsplitt är också riktigt god.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178479

Anders The Peak
2016-03-05, 21:42
Vad får du 6-7 år ifrån?

Bara en generell tanke.

Reg.datum: Jul 2003
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 266

Anders The Peak
2016-03-05, 21:44
Hade med glädje gjort det, om vassle var något i närheten av drickbart. Vassle är verkligen livsförnekande enligt mig, iallafall alla de jag har provat. Gryniga med pappaktig eftersmak. Har du tips på någon vasslesort som är som kasein i konsistensen åtminstone? Kaseinpudding är det bästa som alla instagrammande bodyfitnessatleter tillfört träningsverige.

Vad är egentligen fördelarna med att tillföra vassle vid en måltid? Vill minnas att Grub skrev att man har tillgång till långsamt protein via maten, vilket jag köper. Innebär detta emellertid att man inte har tillgång till snabbt protein vis intag av exempelvis rött kött eller kyckling? Om svaret är jakande, finns tillgång till stora mängder snabbt protein i tex 300 gram kycklingbröstfilé?

Blev faktiskt lite nyfiken på vem du är :) Vilka stats har du idag muskulärt, styrkemässigt har du tränat under lång tid. Vilka resultat räknar du att få med ditt experiment. Alltid kul med lite bakgrundsinfo..

LunaSpice
2016-03-05, 22:20
Bara en generell tanke.

Reg.datum: Jul 2003
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 266

Jag har inte tränat regelbundet mer än ett halvår nu efter flera års uppehåll. Det går inte riktigt att anta träningsår baserat på regdatum :D

AntonHA
2016-03-05, 23:07
Jag provar också högprotein på balans/lågt underskott nu. Väger 82kg och konsumerar runt 225g per dag, kontra 150 g innan. Tycker mig må mycket bättre nu men det kam vara placebo :)

Anders The Peak
2016-03-06, 08:32
Jag provar också högprotein på balans/lågt underskott nu. Väger 82kg och konsumerar runt 225g per dag, kontra 150 g innan. Tycker mig må mycket bättre nu men det kam vara placebo :)

Det överensstämmer med den forskning som finns i frågan och generellt mår majoriteten bättre på ett balanserat underskott med refeeds inplacerade regelbundet över tid.

Anders The Peak
2016-03-06, 08:34
Jag har inte tränat regelbundet mer än ett halvår nu efter flera års uppehåll. Det går inte riktigt att anta träningsår baserat på regdatum :D

Kika på ovan svar(AntonHA)då det är ett av de bättre av förslagen för en god hälsa och bra förutsättningar för en snygg och vältränad kropp.

Eljest
2016-03-06, 08:51
Blev faktiskt lite nyfiken på vem du är :) Vilka stats har du idag muskulärt, styrkemässigt har du tränat under lång tid. Vilka resultat räknar du att få med ditt experiment. Alltid kul med lite bakgrundsinfo..

Försökte skicka ett PM men såg att den funktionen saknades på din profil, så jag skriver väldigt kort här istället.

Började för några studera på ett krävande universitetsprogram vilket, väldigt kort sammanfattat, gav upphov till en ätstörning. Var nära att bli försedd med rullstol på grund av min låga vikt. Idag är jag frisk från detta och finner tränings-och näringslära väldigt intressant. Kan, enligt mig och många bekanta, relativt mycket om dessa områden men har mycket kvar att läsa.

Fick tillbaka min träningsglädje i samband med Crossfit, efter år av enbart nedbrytande träning. Har tränat detta seriöst i 1 års tid och vikten ligger på 75 kg på 192 cm. Målet är att bli bättre tekniskt men också, mot bakgrund av mina bedrövliga styrkeresultat, öka i muskelmassa. Styrkestats är bland annat

Böj: 100 kg
Mark: 155 kg
Bänk: 90 kg
Press: 60 kg

Det resultat jag förväntar mig av min experiment ligger i linje med vad jag har lyckats läsa mig till gällande proteinintag. Gudiol, Grub mfl har lagt upp studier och länkar där alla observationer tycks ge samma svar, att mer protein innebär mer fettfri massa. Jag vill ge detta påstående ett lekmannaförsök. Resultat som skulle uppskattas är, såklart, en större mängd fettfri massa och mindre mängd kroppsfett. Är inte till döden seriös med detta utan vill mest se om även ett kapitalhögt proteinintag, medan de andra makronutrienterna är konstanta, kan leda mig någonstans.

Spontan tanke Anders?

LunaSpice
2016-03-06, 10:01
Jag provar också högprotein på balans/lågt underskott nu. Väger 82kg och konsumerar runt 225g per dag, kontra 150 g innan. Tycker mig må mycket bättre nu men det kam vara placebo :)

Tror inte det är placebo. Jag har märkt skillnad och det säger forskningen också precis som Anders varit inne på. :D

Our results showed that, during a marked energy deficit, consumption of a diet containing 2.4 g protein · kg−1 · d−1 was more effective than consumption of a diet containing 1.2 g protein · kg−1 · d−1 in promoting increases in LBM and losses of fat mass when combined with a high volume of resistance and anaerobic exercise.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/01/26/ajcn.115.119339

Eljest
2016-03-08, 18:49
Lite of topic men ändå, eftersom det varit på tal. Min proteinkonsumtion förtsätter att vara hög men har de senaste två dagarna haft influensa så har inte orkat äta lika mycket som innan. Ligger runt 2000 per dag varav 300 gram protein. Är detta kaloriintag för lågt för energibalans/snabb tillfriskning? Vill inte sakta ner tillfrisknandet. Gör inte mycket annat än att strosa runt hemma och läsa bok om dagarna. 76 kg, 191 cm.

Vad tror expertpanelen? Bör jag öka? Vill inte ligga på något kapitalöverskott, men inte heller underskott så tillfriskningsprocessen blir lidande (om nu så kan bli fallet?)

StarkaUlf
2016-03-08, 18:52
Man blir inte frisk fortare på balans än på underskott.

Eljest
2016-03-08, 18:58
Man blir inte frisk fortare på balans än på underskott.

Har för mig att jag läste någon studie om det, där det var relativt stor skillnad, men kan ha fel. Gott, då slipper jag trycka käk. Fast borde kanske mot bakgrund av förlorade gains.

Masterpan
2016-03-09, 19:24
Man blir inte frisk fortare på balans än på underskott.

När jag har blivit sjuk de senaste 5 åren har jag alltid blivit friskare mycket långsammare när jag är på underskott än balans.

Eljest
2016-03-13, 20:21
Uppdatering angående högproteinexperiment:

Att äta 350-400 gram protein per dag är mättnadsmässigt ganska svårt. Har fått kämpa vissa kvällar, och då är kaloriintaget på max 2500 kcal per dag med en i övrigt aktiv vardag. Har sett visuella skillnader på min kropp i form av vätskeförlust och således mer definition. Har inte vägt mig, vilket jag kommer göra om ett tag. Har fortsatt träna 6 dagar i veckan med bibehållen styrka och även personbästa i vissa övningar, bla chins. Hoppas att jag sätter pb i något av de större lyften under veckorna som kommer. Hittills känns det förvånansvärt men undantaget de gaser som kan komma efter att man har tryckt 150 gram protein i en sittning.

Anders The Peak
2016-03-13, 20:24
Uppdatering angående högproteinexperiment:

Att äta 350-400 gram protein per dag är mättnadsmässigt ganska svårt. Har fått kämpa vissa kvällar, och då är kaloriintaget på max 2500 kcal per dag med en i övrigt aktiv vardag. Har sett visuella skillnader på min kropp i form av vätskeförlust och således mer definition. Har inte vägt mig, vilket jag kommer göra om ett tag. Har fortsatt träna 6 dagar i veckan med bibehållen styrka och även personbästa i vissa övningar, bla chins. Hoppas att jag sätter pb i något av de större lyften under veckorna som kommer. Hittills känns det förvånansvärt men undantaget de gaser som kan komma efter att man har tryckt 150 gram protein i en sittning.

Att gå över 3 gr per kroppskilo är bara miljöförstöring...

Eljest
2016-03-13, 20:32
Att gå över 3 gr per kroppskilo är bara miljöförstöring...

Tilläggas bör att 90% av mitt proteinintag kommer från lakto-ovo vegetariska källor. Mer miljövänligt och framförallt är det, om man är empatisk nog att bry sig om djuretik, betydligt mer skonsamt mot alla kycklingar än de frysta lågrprispaketen med kyckling som folk äter under diet.

Har inte för avsikt att leva med ett såhär högt proteinintag, utan jag är intresserad av hur kroppen reagerar på det under en kortare period.

Ram Dass
2016-03-13, 22:47
Tilläggas bör att 90% av mitt proteinintag kommer från lakto-ovo vegetariska källor. Mer miljövänligt och framförallt är det, om man är empatisk nog att bry sig om djuretik, betydligt mer skonsamt mot alla kycklingar än de frysta lågrprispaketen med kyckling som folk äter under diet.

Har inte för avsikt att leva med ett såhär högt proteinintag, utan jag är intresserad av hur kroppen reagerar på det under en kortare period.
Hur äter du på en dag eller annan? Hör gärna detaljerna. :-)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk