handdator

Visa fullständig version : Tryckkokare


Rudan86
2016-02-29, 15:44
Har funnit "true love" till tryckkokaren. Använder den dagligen!

Experimenterat en längre tid nu och har kommit fram till några generella tumregler jag tänkte dela med mig av!

Kött, fisk och fågel går alla toppen att tillreda i tryckkokaren. Köttet blir smakrikt, minimalt med disk samt att det går undan.

Fågel
Räcker med 20 minuter på högsta tryck. Oavsett om det är en hel kyckling eller ett gäng bröst. Är fågeln över 1kg, lägg på fem minuter!

Fisk
Brukar använda mig av lax eller liknande ädelfisk. Där räcker det med 10-15 minuter på högsta tryck!

Nöt och fläskdjur.
Där är det väldigt avgörande vilken styckdetalj du har. Använder mig mycket av de lite "fulare" eller "billigare" bitarna. Då jag tycker att de är mer smakrika. Samt förmånligare kilopris.
Exempelvis, bog, högrev, ytterlår eller bringa!
De bitarna brukar jag koka i ca 30 minuter på högsta tryck. Då gör jag 4*4cm "grytbitar".
Hela stekar brukar jag låta ligga i 40-50 minuter (1kg i snitt) på högsta tryck!

Några tumregler, fyll kastrullen med de ingredienser du vill koka. Sedan tillsätter du vätska, gärna så det täcker halva innehållet.

Komplettera sedan med det du vill äta till.

Använder mycket grönsaker så som, haricots verts, blomkål, broccoli, brysselkål.
Även rotfrukter så som potatis, palsternacka, morötter etc. går mycket bra att blanda ner.
Stora mängder lök i olika sorter, gul, röd, silver, vitlök etc. De ger en god smak till köttet också.

Sedan är det öppet för "seasoning". Använd fantasin. Ner med "saker" du tycker är gott och passar till ditt stycke du kokar.
Kryddor, örter, chilli salt och peppar.

Tillsätter oftast en skvätt olja, vinäger, soja eller ättika i. Tycker de är riktigt goa "aromhöjare"!

Vill gärna veta om det är fler som använder en tryckkokare flitigt!

Dela gärna med er av era erfarenheter.

MVH Rudan86