handdator

Visa fullständig version : Allsvenskan 2016


MackeJuve
2016-02-29, 14:09
Om en dryg månad kickar den igång! Redogör gärna för läget i era lag, förväntningar och vilka ni tror på. Själv så håller jag på IFK Norrköping och har bokat tåg till Malmö 2/4, ska bli väldigt roligt.

IFK Norrköping

Spelare ut: Alexander Fransson, David Boo Wiklander, Rawez Lawan.
Spelare in: Eric Smith, Andreas Blomqvist, Jon Fjoluson.

Läget i laget: Tunt på målvaktfronten, unge Vaikla är andramålvakt. Har dock svarat på skepticismen gentemot honom med att göra två raka matcher där han sett bra ut.

I backlinjen har Fjoluson sett sådär ut men han tillför i alla fall laget något nytt. Viktigt att han steppar upp ett par steg för att det ska bli en bra säsong för laget.

Det som är mest märkbart är förlusten av Fransson. Han var en av de absolut största utropstecknen efter fjolårssäsongen. Mycket stabil och rolig att kolla på. Har ersatt honom och Lawan med den unge Smith och Blomqvist. Skulle gissa att den sistnämnda går först således inte Smith gör väldigt bra ifrån sig. Under försäsongen och Svenska Cupen har dock Tess Tekie, en ung talang, fått spela en hel del som innermittfältare ihop med Daniel Sjölund. Denne har gjort väldigt bra ifrån sig och varit 2016 års största utropstecken än så länge. Vore väldigt kul om han blommade ut i år och vi får stoltsera med ännu en egen produkt i elvan. Stort varningstecken för honom!

I anfallet är det både glädje och sorg. Kujo och Nyman är kvar och bildar på förhand Allsvenskans vassaste anfall. Enarsson är tredjeval och har börjat 2016 lovande. Sorgligt nog så får Kamara stå över 2016 p.g.a. hjärtfel.

Janne och Florén är kvar som tränare.

Förväntningar: Vore fegt av mig att inte ha förväntningar på att laget ska slåss om guldet även i år. Truppen är i princip intakt och av vad jag har sett så är spelet detsamma. Finns dock risk för att flera lag har läst hur Norrköping spelar och att en sådan som Sjölund kanske inte får fira exakt lika många framgångar på mitten i år. Fransson var viktig men alla tre av de möjliga ersättarna känns giftiga.

Topp tre:
1. Norrköping
2. Malmö
3. AIK

alphahanen2
2016-02-29, 15:02
Bra trådstart! Nu jävlar är det snart dags :D

Tror AIK kommer att blanda och ge under våren. Känns som att vi har ett stabilt lag rätt igenom förutsatt att alla är skadefria. Dock förblir det ett frågetecken kring vem som ska göra målen. Vi har många unga talanger i Alex Isak, Rickson, Ofori, Affane och Eliasson som jag hoppas tar för sig i år. Tabellmässigt tror jag dock inte vi kommer hamna topp-3.

In Yasin, Affane, Eero, Daniel Sundgren
Ut Goitom, Bangura, Pavey


Tippar
MFF
IFK
Elfsborg
AIK
Peking

_slipknot1_
2016-02-29, 15:04
AIK
Spelare ut: Henok Goitom, Mohamed Bangura, Kenny Pavey, Alex Pereira och Gabriel Ferreyra.

Spelare in:Ahmed Yasin, Denni Avdic, Amin Affane, Eero Markkanen och Daniel Sundgren

Läget i laget: Sett stabilt ut på försäsongen, om än svårt med målskyttet under träningslägret i Dubai. Träningsmatchen mot Norrköping visade dock potentialen i truppen rejält, stundtals spelade AIK ut Norrköping efter noter och resultatet kändes i underkant. Ska väl sägas att jag inte tror Norrköping i den matchen spelade på topp eller så.

Spelet i Svenska Cupen har sett stabilt ut, trots vi saknat oerhört många "ordinarie" och de unga ser ut att hota rejält bakifrån.

Negativt är dock alla skador och småskavanker som tycks förfölja många av de troligen tilltänkta startspelarna. Nyförvärven har sett väldigt lovande ut med litet undantag för Yasin kanske.

Tappen av Bangura och Goitom gör nog att spelet kommer se lite annorlunda ut än vad man kanske blivit van vid. AIK kommer spela med target i Avdic och en djupledsspringande Brustad på topp skulle jag tro. AIK har spelat med Hakur som wingback under flera matcher och låter högeryttern leta sig lite mer in i banan och va lite friare. Har sett väldigt spännande ut hittills och frågan är hur det står sig i Allsvenskan.

Annars ser truppen väldigt mycket bättre ut än förra året med i princip två riktigt bra spelare på varje position och frågan kommer snarare vara hur bra är den potentiella startelvan.

Förväntningar: Ja AIK kommer tillhöra topp 3 även detta år och det kommer bli en tuff kamp mellan oss och Malmö om segern. Skillnaden är att Malmö inte spelar Europaspel i år såvida de inte vinner Svenska Cupen och det har allt som oftast visat sig vara avgörande i jämna Allsvenskan. Om nu Malmö vinner Svenska Cupen och får kvala tror jag AIK tar det i år. Är dags nu!

Topp 3:
1. Malmö FF
2. AIK
3. IFK Göteborg

MackeJuve
2016-02-29, 15:09
_slipknot1_

Tack för en genomförlig analys. Ska läsa igenom den mer ordentligt när jag kommer hem från jobbet. Varför tror du på Göteborg i topp tre?

_slipknot1_
2016-02-29, 15:20
_slipknot1_

Tack för en genomförlig analys. Ska läsa igenom den mer ordentligt när jag kommer hem från jobbet. Varför tror du på Göteborg i topp tre?

De har inte tappat några oersättliga namn och fått in Hysen igen, de spelar en ganska stabil och tråkig fotboll som nog kommer hålla dem i toppen. Sen att de sålt kamratgården för att dopa truppen i kampen mot AIK och MFF är ju väldigt trevligt för oss i längden.

Norrköping kommer nog ligga med under våren eftersom man ser ut att få behålla flera av era bästa spelare. Whalqvist , Nyman och Kujovic är väldigt starkt att kunna behålla men tror en eller flera försvinner under sommaren. Om jag läste rätt backade Norrköping 8 miljoner förra året och kan bli tvingade att sälja och lär få tufft att hitta likvärdiga ersättare. Sen tror jag tappet av Fransson kommer märkas, som enligt mitt tycke kanske var er bästa spelare förra året.

MackeJuve
2016-02-29, 15:28
De har inte tappat några oersättliga namn och fått in Hysen igen, de spelar en ganska stabil och tråkig fotboll som nog kommer hålla dem i toppen. Sen att de sålt kamratgården för att dopa truppen i kampen mot AIK och MFF är ju väldigt trevligt för oss i längden.

Norrköping kommer nog ligga med under våren eftersom man ser ut att få behålla flera av era bästa spelare. Whalqvist , Nyman och Kujovic är väldigt starkt att kunna behålla men tror en eller flera försvinner under sommaren. Om jag läste rätt backade Norrköping 8 miljoner förra året och kan bli tvingade att sälja och lär få tufft att hitta likvärdiga ersättare. Sen tror jag tappet av Fransson kommer märkas, som enligt mitt tycke kanske var er bästa spelare förra året.

Okej. Jag ser Göteborg som ett sjunkande skepp. Tror de slutar typ femma eller sexa. Redan ute ur cupen :thumbup: Får se vem av oss som var rätt ute framåt hösten!

Ja börjar IFK Norrköping att tappa stöttespelare så är det klart att det inte blir någon av de allra främsta placeringarna. Men det gäller ju de flesta lagen. Alla trodde att Norrköping skulle bli plundrat, något som inte har skett. Därmed skulle jag vara tveksam till att det händer alltför mycket i sommar. Fransson är den enda, stora, pusselbiten som har försvunnit. Jag tror att man har råd med ett sådant tapp. Skulle Kujo försvinna i sommar blir det tufft men det förutsätter ju att han försvinner också. Är inte så säker på det. Han var inte lika attraktiv på marknaden som man först trodde.

alphahanen2
2016-03-01, 00:05
Känner faktiskt att jag har jävligt dålig koll på andra lag. Men ni menar att IFK G satsar stort på vinst eller förlust så att säga? Om de nu sålt kamratgården och redan har ganska dålig ekonomi..

Vore trevligt med en analys av MFF också! Vet bara att man signat Safari.

Knaz
2016-03-01, 00:22
Känner faktiskt att jag har jävligt dålig koll på andra lag. Men ni menar att IFK G satsar stort på vinst eller förlust så att säga? Om de nu sålt kamratgården och redan har ganska dålig ekonomi..

Vore trevligt med en analys av MFF också! Vet bara att man signat Safari.

Han ansluter väl först i sommar? Som bosman då.

Sen har dom plockat in Vidar Örn Kjartansson som vann skytteligan i norge 2014 samt Anders Christiansen från Chievo i Serie A.

Den enda dom tappat egentligen är väl Djurdjic som var på lån.

Så truppen tycker jag ser bättre ut än förra året. Fått behålla lewicki och adu bland annat. Håller tummarna för att Molins kommer igång igen också. Var många nya in förra säsongen och nu har dom fått spela ihop sig så tror det här kan bli bra.

Edit: Och såklart ny tränare, Allan Kuhn.

HMS Laestander
2016-03-01, 03:12
Djurgården.

Försäsongen skrämmer inga andra än oss själva, och vi får sätta tilltro till att någon spelare blommar ut ordentligt - ungefär som Radetinac förra säsongen som jag ser som den stora motorn i hela vårt anfallsspel och han som orkar bryta mönster. Motsvarigheten i truppen nu, med Haris skadad, är väl Moon, men ska Pelle fortsätta som förra säsongen nyttjas han som en inhoppare och känslan (iallafall från ifjol) är att han behöver mer än 20 minuter på sig för att kunna röra om ordentligt.

Orkar inte gå in mer nämnvärt på trupp eller spelsystem men lär bli som vanligt att vi är med och krigar en bra bit in efter en dålig inledning, för att sedan när det väl gäller göra ett stort tapp och hamna någonstans mot slutet av övre halvan i tabellen, förmodligen missar vi Europaplatserna, och antagligen hamnar vi femma eller sexa.

Obligatoriska förluster i alla derbyn och gissar på minst ett svagt resultat mot endera Östersunds FK eller Jönköping, samt en eller några bra insatser mot de tilltänkta topplagen för att ingjuta lite falskt hopp.

Skulle vi prestera väl hela vägen så pajar någon ändå inför slutkampen, och vi är således ifrånsprunga ändå.

I övrigt är jag oerhört spänd på att höra hybrisgnagets bortförklaringar när det inte går vägen i höst. :)

Gissar

1. MFF
2. IFK Göteborg
3. Elfsborg
4. aik
5. Norrköping
6. DIF

MackeJuve
2016-03-01, 08:23
Djurgården har ju något spännande på gång. Bygger sunt, gillar det. Sportchefen Bo Andersson(?) verkar ha alla hästar i hagen. Har lite svårt att tippa dom men har DIF lite som en joker i Allsvenskan. Inte för att vinna SM-guld men för topp tre.

HMS Laestander
2016-03-01, 14:26
Djurgården har ju något spännande på gång. Bygger sunt, gillar det. Sportchefen Bo Andersson(?) verkar ha alla hästar i hagen. Har lite svårt att tippa dom men har DIF lite som en joker i Allsvenskan. Inte för att vinna SM-guld men för topp tre.

Ja, Bosse är riktigt bra för DIF men frågan är om vi får hålla kvar tillräckligt mycket för att någon gång kunna blomma ut ordentligt.

Förra året hade vi ju Super-Mush som presterade när det behövdes, i samspel med Radetinac som verkligen öppnade upp och bröt sin kant i tid och otid. Mrabti tog stora kliv i sin utveckling och gjorde det bra han med, men när det väl kom till kritan och Mush försvann (både i spel och senare också från klubben) samtidigt som Radde gick sönder hade vi inte så där jättemycket att stoltsera med längre.

Problematiken är att vi är inte tillräckligt stora som namn för att kunna dra eller behålla toppspelare på nivån, varför vi bara sticker upp delar under en säsong och egentligen aldrig håller en kontinuerlig nivå. Blir spännande att se om någon tar större kliv denna säsong och bidrar till ett högre spel, men tvivlar starkt på att vi placerar oss topp 3 tyvärr.

MackeJuve
2016-03-01, 14:31
Ja, Bosse är riktigt bra för DIF men frågan är om vi får hålla kvar tillräckligt mycket för att någon gång kunna blomma ut ordentligt.

Förra året hade vi ju Super-Mush som presterade när det behövdes, i samspel med Radetinac som verkligen öppnade upp och bröt sin kant i tid och otid. Mrabti tog stora kliv i sin utveckling och gjorde det bra han med, men när det väl kom till kritan och Mush försvann (både i spel och senare också från klubben) samtidigt som Radde gick sönder hade vi inte så där jättemycket att stoltsera med längre.

Problematiken är att vi är inte tillräckligt stora som namn för att kunna dra eller behålla toppspelare på nivån, varför vi bara sticker upp delar under en säsong och egentligen aldrig håller en kontinuerlig nivå. Blir spännande att se om någon tar större kliv denna säsong och bidrar till ett högre spel, men tvivlar starkt på att vi placerar oss topp 3 tyvärr.



Jo, köper allt du skriver. Men det pratas mycket gott om DIF på Norrköpings forum. De flesta är överens om att satsningen och tillvägagångssättet är helt rätt. Tror merparten där har DIF åtminstone topp fem.

EDIT: Topp fem på de flesta var en överdrift. Utgick från en tippning.

EDIT 2: Örebro känns spännande i år.

alphahanen2
2016-03-02, 20:16
I övrigt är jag oerhört spänd på att höra hybrisgnagets bortförklaringar när det inte går vägen i höst. :)

Jag gillar när det är hets mellan lagen och så men är det inte lite bajenmentalitet att prata om läggmatcher, bli förbannad när AIK vinner och sjunga "inget SM-guld till AIK" när ni själva var uträknade flera månader innan slutspurten? Syftar givetvis inte på dig nu utan Djurgårdens fans överlag.

Det känns som att visa gårdare kan kräva läggmatch för att Gnaget inte ska vinna och i samma mening klanka ned på bajens förlorarstil.

HMS Laestander
2016-03-02, 21:10
Jag gillar när det är hets mellan lagen och så men är det inte lite bajenmentalitet att prata om läggmatcher, bli förbannad när AIK vinner och sjunga "inget SM-guld till AIK" när ni själva var uträknade flera månader innan slutspurten? Syftar givetvis inte på dig nu utan Djurgårdens fans överlag.

Det känns som att visa gårdare kan kräva läggmatch för att Gnaget inte ska vinna och i samma mening klanka ned på bajens förlorarstil.

Jag tycker väl i och för sig att båda föreningarna har varit lika goda kolsupare genom åren just vad gäller inget SM-guld eller folk som kräver läggmatcher. Dessvärre är det rotat i supportersskapet, främst grundat i det faktum att det är en sådan rivalitet föreningarna emellan.

Däremot har jag aldrig själv velat se Djurgården göra läggmatcher - inte heller förra året, kommer inte ihåg vad det var för match men minns att det var ett jävla rabalder med folk som hävdade att man inte kan vinna en match som ger aik större chanser på ett SM-guld. Jag var dessutom fly förbannad på folk som argumenterade för varför man ska lägga sig, och det var hätska diskussioner både till höger och vänster. Så det tycker jag absolut inte hör sporten till, även om jag vet att samma sak har kommit ifrån era egna led tidigare år.

Kontentan är att det nog är mer supporterspecifikt än föreningsspecifikt. Man kan inte grunda det i enbart en förening, och företeelsen är nog mänskligheten överlag som sätter sina spår. Med det sagt ser jag inget hellre än att ni faktiskt tar en plats i SHL just för rivaliteten och derbykänslan även på is. :)

Don H
2016-03-02, 21:42
Kalmar, säger bara Kalmar.
I år är det vårat år, igen.

Behöver iofs hitta en bättre målvakt, men det kommer.

MackeJuve
2016-03-15, 10:18
IFK Norrköping verkar ha värvat Sebastian Andersson från DIF. Nödvändigt att bredda anfallsfronten då både Nyman och Kujo skulle kunna sticka i sommar och Enarsson inte är ett jättebra alternativ som startanfallare. Någon som har koll på Seb?

F.ö. så såg man en del positiva tendenser mot Malmö i cupen. Första halvlek bedömer jag som bra ur ett Norrköpings-perspektiv. Skulle haft en straff och missade åtminstone två bra lägen som i princip bör vara mål. Malmö missade dock "öppet mål". Såg dock tendenser till hur det kan komma att bli om truppen blir skadedrabbad, den är inte jättebred. Startelvan är urstark men alternativen är inte jättebra på alla positioner. Tappade massor när Bärkroth fick kliva av. Trasten är uppenbarligen jätteviktig han med, även om detta inte är någon nyhet.

Knaz
2016-03-15, 11:10
Malmö har sålt Mehmeti. Nu måste dom ge Molins ett kontrakt.

Såg dock inte matchen mot Norrköping men känns bra att dom vann iaf, 2 matcher står i vägen för Europa!

MackeJuve
2016-03-15, 11:18
Malmö har sålt Mehmeti. Nu måste dom ge Molins ett kontrakt.

Såg dock inte matchen mot Norrköping men känns bra att dom vann iaf, 2 matcher står i vägen för Europa!

Sett över hela matchen var det fördel IFK om man bara ser till heta chanser. Skulle något lag vinna så är det väl rättvist att det blev Malmö. Lika hade dock varit fair. Lite fördel IFK i första och fördel Malmö i andra.

_slipknot1_
2016-03-15, 15:32
Idag vankas det derby i Svenska Cupen, AIK möter lag 1 eller lag 2 från HIFDIF lite oklart vilka just nu. Deras internderby el Plastico var ingen höjdare direkt. Nu väntar nåt helt annat!!

arogen
2016-10-02, 18:52
Måste bara säga att Obasis mål för AIK mot Norrköping idag var nog det snyggaste målet jag sett i allsvenskan på 10år. Jösses. Undrar om Andreas Johanssons korv var god?

MackeJuve
2016-10-03, 10:33
Måste bara säga att Obasis mål för AIK mot Norrköping idag var nog det snyggaste målet jag sett i allsvenskan på 10år. Jösses. Undrar om Andreas Johanssons korv var god?

Såg merparten av första halvlek innan jag stängde av, såg vartåt det barkade. Medgångssupporter? Absolut, det kan man säkert beskylla mig för igår. Hade dock noll lust att ödsla tid på något som bara gjorde mig irriterad.

Känns som att Malmö i princip har vunnit det här nu. Visst, IFK kan slå dom på hemmaplan. Vi får tillbaka många viktiga spelare och det är som sagt på hemmaplan och konstgräs. Men även om vi vinner så är vi en poäng bakom och vi har ett väldigt mycket tuffare spelschema. Kanonsäsong hur det än går men en vinst för att göra Allsvenskan något ovissare vore i vilket fall som helst jävligt kul.

arogen
2016-10-03, 20:30
Såg merparten av första halvlek innan jag stängde av, såg vartåt det barkade. Medgångssupporter? Absolut, det kan man säkert beskylla mig för igår. Hade dock noll lust att ödsla tid på något som bara gjorde mig irriterad.

Känns som att Malmö i princip har vunnit det här nu. Visst, IFK kan slå dom på hemmaplan. Vi får tillbaka många viktiga spelare och det är som sagt på hemmaplan och konstgräs. Men även om vi vinner så är vi en poäng bakom och vi har ett väldigt mycket tuffare spelschema. Kanonsäsong hur det än går men en vinst för att göra Allsvenskan något ovissare vore i vilket fall som helst jävligt kul.

Håller med. Känns som att serien är rätt död nu. Malmö vinner, AIK trea, Falkenberg och Gefle åker ur och HIF får kvala. Knappt minsta spänning med 5 matcher kvar.

Wzup2u
2016-10-03, 20:36
Den 24e kommer södra upp till stockholm för att visa lite boll.