handdator

Visa fullständig version : Halvkropp med superset av antagoniseterna?


Nyland
2016-02-29, 04:51
Jag har funderat ett bra tag på att gå från ”Push/Pull/Legs” (där varje muskel tränas två gånger i veckan) till över/under (där varje muskel tränas tre gånger i veckan), alltså öka frekvensen. Problemet är att jag inte vill träna längre än ca 60 minuter, tränar man sex gånger i veckan blir det ändå mycket tid på gymmet med ombyte, dusch, transport osv.

Underkropp är inget problem, det blir i princip samma som mitt nuvarande ”Legs” pass, men överkropp blir mitt ”Push” pass plus mitt ”Pull” pass och skulle ta alldeles för lång tid om jag inte plockar bort flera övningar (vilket jag inte vill göra).

Lösningen på mitt problem kanske kan vara superset av antagonisterna?

Mitt upplägg för överkropp skulle vara följande superset-kombinationer:

Bänkpress/Rodd (5 set)
Axelpress/Chin-up (5 set)
Biceps/Triceps (3 set)
Lateral Deltoid/Rear Deltoid (3 set)

Övningarna utförs direkt efter varandra följt av 2-3 minuters vila innan nästa set.

Jag har redan testat att köra ett pass enligt detta upplägg och tidsmässigt fungerade det bra. Det kändes mer ansträngande (svettigare) men jag fick upp i princip lika tunga vikter som jag brukar (dock svårt att dra slutsatser efter endast ett pass).

Jag har hittat en del artiklar om detta sätt att träna som är väldigt positiva, men samtidigt är det få av de träningsprogram som finns på nätet som använder sig av upplägget. Förutom att det är jobbigare, vilket jag tycker vägs upp av att det tar mindre tid, vad är nackdelarna? Sliter det mer på kroppen? Blir det svårare att öka/få till progression?

Sansad
2016-02-29, 08:06
Då kan du ju lika gärna börja med cross-shit.

Old Nick
2016-02-29, 08:14
Lösningen på mitt problem kanske kan vara superset av antagonisterna?

Mitt upplägg för överkropp skulle vara följande superset-kombinationer:

Bänkpress/Rodd (5 set)
Axelpress/Chin-up (5 set)
Biceps/Triceps (3 set)
Lateral Deltoid/Rear Deltoid (3 set)

Övningarna utförs direkt efter varandra följt av 2-3 minuters vila innan nästa set.

Jag har redan testat att köra ett pass enligt detta upplägg och tidsmässigt fungerade det bra. Det kändes mer ansträngande (svettigare) men jag fick upp i princip lika tunga vikter som jag brukar (dock svårt att dra slutsatser efter endast ett pass).

Jag kör precis så och min slutsats är densamma. Man får upp lika tunga vikter. Det blir bara svettigare och effektivare. Det är lite jävligt att få till bryggan och skulderbladen på sista setet i bänk ibland när ryggen börjar vara utmattad, men det är en träningssak det också. Det blir bättre när man vant sig.

Old Nick
2016-02-29, 08:19
Sliter det mer på kroppen? Blir det svårare att öka/få till progression?

Det sliter förstås hårdare på de ställen där bägge övningarna tar. Nedre traps får jobba rätt hårt i både axelpress och chins t.ex. Det partiet blev som en enda stor muskelknut i början och jag var tvungen att gå till en massör och dra ner på antalet set efter de första veckorna. Men sedan gick det till sig. Musklerna kom ikapp så att säga.

Progressionen har varit jättebra. Bättre än innan skulle jag vilja säga. Och då körde jag körde i princip samma upplägg fast utan supersettandet.

drkrupp
2016-02-29, 08:43
Jag har också kört på det här viset men släng in armarna på benpasset så jämnar du ut passen lite.

Jontalinen
2016-02-29, 09:04
Kör exakt samma upplägg och har inte tappat styrka. Trivs väldigt bra.

Vincent Vega
2016-02-29, 09:20
Jag har funderat ett bra tag på att gå från ”Push/Pull/Legs” (där varje muskel tränas två gånger i veckan) till över/under (där varje muskel tränas tre gånger i veckan), alltså öka frekvensen. Problemet är att jag inte vill träna längre än ca 60 minuter, tränar man sex gånger i veckan blir det ändå mycket tid på gymmet med ombyte, dusch, transport osv.

Underkropp är inget problem, det blir i princip samma som mitt nuvarande ”Legs” pass, men överkropp blir mitt ”Push” pass plus mitt ”Pull” pass och skulle ta alldeles för lång tid om jag inte plockar bort flera övningar (vilket jag inte vill göra).

Lösningen på mitt problem kanske kan vara superset av antagonisterna?

Mitt upplägg för överkropp skulle vara följande superset-kombinationer:

Bänkpress/Rodd (5 set)
Axelpress/Chin-up (5 set)
Biceps/Triceps (3 set)
Lateral Deltoid/Rear Deltoid (3 set)

Övningarna utförs direkt efter varandra följt av 2-3 minuters vila innan nästa set.

Jag har redan testat att köra ett pass enligt detta upplägg och tidsmässigt fungerade det bra. Det kändes mer ansträngande (svettigare) men jag fick upp i princip lika tunga vikter som jag brukar (dock svårt att dra slutsatser efter endast ett pass).

Jag har hittat en del artiklar om detta sätt att träna som är väldigt positiva, men samtidigt är det få av de träningsprogram som finns på nätet som använder sig av upplägget. Förutom att det är jobbigare, vilket jag tycker vägs upp av att det tar mindre tid, vad är nackdelarna? Sliter det mer på kroppen? Blir det svårare att öka/få till progression?

Superset i form antagonist träning är grymt underskattat och riktigt tidseffektivt.

Ex.
A)
Bänkpress super Skivrodd 6x6, 120s
OH-Press super Pullups (pronerat) 6x6, 120s
Skivcurls super Frenchpress 3-4x9-12, 60s
Laterala lyft super facepulls 3-4x9-12,60s
B)
wide rear grip pullups (pronerat) super Dips 5xF
Inverterade rodd super Push-Up (förhöjda fötter) 5xF
Ropecurls (semisupinerat) super Pushdowns 4x9-12
Laterala lyft super facepulls 3-4x9-12,60s

Nyland
2016-02-29, 09:57
Då kan du ju lika gärna börja med cross-shit.

Ok…

Progressionen har varit jättebra. Bättre än innan skulle jag vilja säga. Och då körde jag körde i princip samma upplägg fast utan supersettandet.

Kör exakt samma upplägg och har inte tappat styrka. Trivs väldigt bra.

Superset i form antagonist träning är grymt underskattat och riktigt tidseffektivt.

Roligt att höra att fler tränar på samma sätt med bra resultat. Då är det är väl bara att köra på och testa ett tag, eventuellt tar jag det lite lugnt i början (fast antagligen inte *flex*).

Jag har också kört på det här viset men släng in armarna på benpasset så jämnar du ut passen lite.

Fast då blir det armträning sex dagar i veckan och det känns lite väl ambitiöst tycker jag. :confused:

För att göra tråden komplett kan jag även slänga upp mitt underkroppspass (vilket jag skall testa för första gången idag):

Marklyft (1-2 set)
Benpress/Vadpress (5 set)
Raka Marklyft/Hängande Benlyft (5 set)
Benspark/Lårcurl (3-5 set)

Funderade på om jag skulle supersetta marklyft med något men kom fram till att det antagligen inte är någon bra idé. :d

Sen är jag lite tveksam till att supersetta vaderna med benpressen men jag skall testa idag och se hur det känns, kanske det som krävs för att få dem att växa.

Stor Hård Ådrig
2016-02-29, 10:05
Tidseffektiv lösning som antagligen inte leder till så stor prestationsförlust. Tror dock du hade fått mer bang for your buck av underkroppsträningen av att lägga största fokus på knäböj/marklyft.

MackeJuve
2016-02-29, 10:06
Låter extremt jobbigt att träna så i längden. Jag älskar mina små pauser :) Fungerar dock säkerligen utmärkt, kör hårt!

Scratch89
2016-02-29, 10:13
Jag har tränat så mycket tidigare och precis börjat igen. Love it.

drkrupp
2016-02-29, 10:17
Fast då blir det armträning sex dagar i veckan och det känns lite väl ambitiöst tycker jag. :confused:


Du kan hoppa över armträningen vid vissa pass eller helt enkelt köra din 2-split fyra pass i veckan istället för sex?

Nyland
2016-02-29, 10:41
Tidseffektiv lösning som antagligen inte leder till så stor prestationsförlust. Tror dock du hade fått mer bang for your buck av underkroppsträningen av att lägga största fokus på knäböj/marklyft.

Ryggproblem. :(

Jag håller på att komma tillbaka med marklyft, fast väldigt försiktigt. Jag skall även börja med knäböj igen, under tiden har jag dock gjort fina framsteg med benpress, tycker det är en underskattad övning.

Låter extremt jobbigt att träna så i längden. Jag älskar mina små pauser :) Fungerar dock säkerligen utmärkt, kör hårt!

Jag har tränat så mycket tidigare och precis börjat igen. Love it.

Bara positiva omdömen (förutom att det är jobbigt :d). Fan va härligt, nu blir jag riktigt taggad att träna efter det här upplägget.

Du kan hoppa över armträningen vid vissa pass eller helt enkelt köra din 2-split fyra pass i veckan istället för sex?

Ok, fast jag tycker det blir hyfsat bra balans som jag lagt upp det. Underkroppspasset blir kanske lite kortare men samtidigt kan man bara lägga till lite extra benspark eller lårcurl om det blir tid över.

shut teh face
2016-02-29, 12:22
Jag har i hela min karriär alltid kört superset, förutom på tunga rygg och benövningar. Jag älskar det, jag har ingen lust att stå på gymmet och glo i 2 timmar.

Dock så känner jag att jag kunnat öka mer i fall jag hade skitit i det ibland och vilat istället, men det struntar jag i.

Jag kör 3 pass i veckan, uppdelat överkropp/underkropp.
Och två konditionspass

Håller dock på experimenterar att få in fullgoda konditionspass innan styrketräningspassen. Men då ökar jag nog till 4 stryke + 4 konditionspass per vecka istället. :d

Om man kan bli frisk nån gång först bara .. :)

Diomedea exulans
2016-02-29, 12:27
Man behöver ju inte köra "supersets" (0 sekunders vila mellan seten) heller, man kan ju träna övning A, vila en minut, träna övning B, vila en minut, träna övning A osv. Om man nu vill slappa lite (och alla vill vi väl slappa mer?).

shut teh face
2016-02-29, 12:32
Man behöver ju inte köra "supersets" (0 sekunders vila mellan seten) heller, man kan ju träna övning A, vila en minut, träna övning B, vila en minut, träna övning A osv. Om man nu vill slappa lite (och alla vill vi väl slappa mer?).
Ja precis, det blir ju i alla fall 10-20 sekunder vila automagisk.

z_bumbi
2016-02-29, 16:54
Om jag program till någon som har ont om tid (6x1 h är iofs inte ont om tid) så brukar jag försöka få med minst en övning per pass som körs "traditionellt" med fokus på att öka. Kör man flera pass med samma kombinationer så tycker jag också det kan vara motiverat att byta ordning inom ett superset mellan dagarna och/eller byta övningar.

IntenZe
2016-02-29, 21:57
Om jag program till någon som har ont om tid (6x1 h är iofs inte ont om tid) så brukar jag försöka få med minst en övning per pass som körs "traditionellt" med fokus på att öka. Kör man flera pass med samma kombinationer så tycker jag också det kan vara motiverat att byta ordning inom ett superset mellan dagarna och/eller byta övningar.

Man kanske kan lägga in en 5/3/1 övning först i passen för att försäkra sig om att man strävar efter progression?

Överkropp 1
Bänk 5/3/1
Bänk super Rodd
Press super Chins
osv

Överkropp 2
Pullups 5/3/1
Pullups super Dips
osv

Old Nick
2016-02-29, 22:09
Man kanske kan lägga in en 5/3/1 övning först i passen för att försäkra sig om att man strävar efter progression?

Har aldrig sett något motsatsförhållande mellan planerad progression och superset. Jag har mina sets och reps jag försöker uppnå i pressövningarna innan jag ökar vikten. Jag passar liksom bara på att göra chins och roddar samtidigt.

Sarco
2016-02-29, 22:51
Jag har kört supersets av antagonister och rekommenderar det varmt. Tidseffektivt och roligare. Det är egentligen bara marklyft som jag tycker blir svårt att supersetta.

När jag körde över/under körde jag basövningarna som "långsamma" supersets dvs med lite vila mellan övningarna och sedan assistansövningarna som små cirklar helt utan pauser. T.ex. stångcurls - liggande tricepsextensioner - sidolyft - rear delt flyes. Då blir det inte många bortslösade sekunder och man tar inte mer plats på gymmet än någon annan.

Jontalinen
2016-02-29, 23:06
Jag har kört supersets av antagonister och rekommenderar det varmt. Tidseffektivt och roligare. Det är egentligen bara marklyft som jag tycker blir svårt att supersetta.

När jag körde över/under körde jag basövningarna som "långsamma" supersets dvs med lite vila mellan övningarna och sedan assistansövningarna som små cirklar helt utan pauser. T.ex. stångcurls - liggande tricepsextensioner - sidolyft - rear delt flyes. Då blir det inte många bortslösade sekunder och man tar inte mer plats på gymmet än någon annan.

Personligen skiter jag i att supersetta marklyft och knäböj såvida det inte är väldigt lätta pass.

Tycker dessa två övningar kräver en annan typ av koncentration och energi när man ligger nära maxvikter. Vill vara helt fräsch i kroppen för varje set. Framförallt den psykiska aspekten av att känna att man kan ge 110%, men tror inte att det hade påverkat mina resultat om jag velat supersetta, prövat detta ett par gånger.

Övriga övningar tycker jag fungerar hur bra som helst.

Nyland
2016-03-01, 03:28
Man behöver ju inte köra "supersets" (0 sekunders vila mellan seten) heller, man kan ju träna övning A, vila en minut, träna övning B, vila en minut, träna övning A osv. Om man nu vill slappa lite (och alla vill vi väl slappa mer?).

Jag hittade en artikel där Arnold sägs ha tränat på det sättet. Han sägs dock ha tränat på massa olika sätt (vilket antagligen stämmer).

Då är det är väl bara att köra på och testa ett tag, eventuellt tar jag det lite lugnt i början (fast antagligen inte *flex*).

Sen är jag lite tveksam till att supersetta vaderna med benpressen men jag skall testa idag och se hur det känns, kanske det som krävs för att få dem att växa.

Ok, nu har jag testat mitt underkroppspass och det gick sådär.

Jag började starkt med att tangera mitt PB i marklyft som jag satte innan jag skadade ryggen. Sen satsade jag på PB i benpressen samtidigt som jag supersetade med vadpress. Självklart orkade jag inte lasta om vikten så jag körde på samma vikt för vaderna fast med mindre reps än vad jag brukar göra (alltså PB även där). Detta resulterade i att jag fick kramp i vaderna under första setet så jag fick skrota den idén.

Jag fortsatte kämpa mig igenom benpressarna som snabbt blev väldigt tunga, jag är inte van vid att köra marklyft precis innan. Jag kom dock nästan hela vägen till målet men fick ge mig ett reps ifrån på sista setet. Vid det här laget började jag känna ett visst illamående och var i princip slutkörd men lyckades ändå halta mig igenom resten av passet innan jag stapplade hem och la mig i sängen.

Slutsats 1: Jag skall dela upp övningarna på olika pass och köra marklyft en gång i veckan och benpress två gånger.

Slutsats 2: Jag är fan ingen ungdom längre. :(

Scratch89
2016-03-01, 22:39
Eller så kan du testa att inte vara så hård i dina supersets. Som någon redan påpekade, man kan ju ha en minuts vila mellan seten, men det är ändå tidssparande jämfört med att köra en övning i taget.

Sarco
2016-03-01, 23:17
Personligen skiter jag i att supersetta marklyft och knäböj såvida det inte är väldigt lätta pass.

Tycker dessa två övningar kräver en annan typ av koncentration och energi när man ligger nära maxvikter. Vill vara helt fräsch i kroppen för varje set. Framförallt den psykiska aspekten av att känna att man kan ge 110%, men tror inte att det hade påverkat mina resultat om jag velat supersetta, prövat detta ett par gånger.

Övriga övningar tycker jag fungerar hur bra som helst.

Jag kör normalt helkropp och då brukar jag lägga in biceps i superset för knäböjen. Faktum är att jag tycker att det blir extra bra när man kör tungt och då kanske har lite längre setvila. Det är ju sjukt drygt att vänta flera minuter inaktivt :-)

Sarco
2016-03-01, 23:25
Ok, nu har jag testat mitt underkroppspass och det gick sådär.

Jag började starkt med att tangera mitt PB i marklyft som jag satte innan jag skadade ryggen. Sen satsade jag på PB i benpressen samtidigt som jag supersetade med vadpress. Självklart orkade jag inte lasta om vikten så jag körde på samma vikt för vaderna fast med mindre reps än vad jag brukar göra (alltså PB även där). Detta resulterade i att jag fick kramp i vaderna under första setet så jag fick skrota den idén.

Jag fortsatte kämpa mig igenom benpressarna som snabbt blev väldigt tunga, jag är inte van vid att köra marklyft precis innan. Jag kom dock nästan hela vägen till målet men fick ge mig ett reps ifrån på sista setet. Vid det här laget började jag känna ett visst illamående och var i princip slutkörd men lyckades ändå halta mig igenom resten av passet innan jag stapplade hem och la mig i sängen.

Slutsats 1: Jag skall dela upp övningarna på olika pass och köra marklyft en gång i veckan och benpress två gånger.

Slutsats 2: Jag är fan ingen ungdom längre. :(

När jag körde på detta vis (halvkropp med superset) så brukade jag variera förstaövning (mark/böj) och köra den fullt ut. Övriga övningar valda för att kompensera förstaövningen med lägre vikter och lite fler reps. Jag lade också in mage på bendagen i slutrotationen (tex benspark, magövning, lårcurl).

Sen kanske du ska sänka ambitionsnivån lite. Jag personligen har upplevt att jag fick mycket bättre resultat när jag sänkte volymen.

Nyland
2016-03-02, 03:05
Eller så kan du testa att inte vara så hård i dina supersets. Som någon redan påpekade, man kan ju ha en minuts vila mellan seten, men det är ändå tidssparande jämfört med att köra en övning i taget.

När jag körde på detta vis (halvkropp med superset) så brukade jag variera förstaövning (mark/böj) och köra den fullt ut. Övriga övningar valda för att kompensera förstaövningen med lägre vikter och lite fler reps. Jag lade också in mage på bendagen i slutrotationen (tex benspark, magövning, lårcurl).

Sen kanske du ska sänka ambitionsnivån lite. Jag personligen har upplevt att jag fick mycket bättre resultat när jag sänkte volymen.

Jo, jag inser att jag måste ta det lite lugnare. Jag blev lite väl taggad av att läsa alla positiva kommentarer. :)

Jontalinen
2016-03-02, 09:45
Jag kör normalt helkropp och då brukar jag lägga in biceps i superset för knäböjen. Faktum är att jag tycker att det blir extra bra när man kör tungt och då kanske har lite längre setvila. Det är ju sjukt drygt att vänta flera minuter inaktivt :-)

Bra poäng, brukar faktiskt göra samma sak.

Menade mest att det kanske är dumt att supersetta knäböj/raka marklyft t.ex. Kan kännas ganska tungt o ta bort "udden" man vill ha inför ett set knäböj.

perverstrådjur
2016-03-02, 11:35
Superset i form antagonist träning är grymt underskattat och riktigt tidseffektivt.

Ex.
A)
Bänkpress super Skivrodd 6x6, 120s
OH-Press super Pullups (pronerat) 6x6, 120s
Skivcurls super Frenchpress 3-4x9-12, 60s
Laterala lyft super facepulls 3-4x9-12,60s
B)
wide rear grip pullups (pronerat) super Dips 5xF
Inverterade rodd super Push-Up (förhöjda fötter) 5xF
Ropecurls (semisupinerat) super Pushdowns 4x9-12
Laterala lyft super facepulls 3-4x9-12,60s

Jäkla mustigt med åtta övningar pass, så många set dessutom. Imo hade det räckt med att köra A: bänkpress/skivrodd OHP/pullups B: pullups/dips Rodd/pushups. Du får ju redan träning av armarna/bakre deltoideus med de första övningarna, att hålla på och pumpa efter det känns meningslöst. Tvivlar starkt på att det ger något över huvud taget faktiskt.

IntenZe
2016-03-02, 11:43
Detta såg ut kul så jag bestämde mig för att testa ett överkroppspass just for the hell of it!

Jag är van att köra böj, bänk och mark 3-4 gånger i veckan så tänkte att det här skulle vara lätt fixat. Planerade att köra enligt posten i OP. Kan ju säga att jag inte pallade 5set vardera utan fick ge mig redan efter tre set. Tappade reps som fan mellan varje set eftersom flåset inte var återhämtat ordentligt. Bänken såg tex ut så här
75kg*14, 7, 6

Blev lite halvt kallsvettig under oh-press/pullups supersetet så fick lägga på extra vila. Ändå körde jag set-in-set istället för superset.

Trots att jag höll på dö var det rätt kul. Vänjer man sig efter några veckor eller är ni döende efter varje pass?

Old Nick
2016-03-02, 12:14
Detta såg ut kul så jag bestämde mig för att testa ett överkroppspass just for the hell of it!

Jag är van att köra böj, bänk och mark 3-4 gånger i veckan så tänkte att det här skulle vara lätt fixat. Planerade att köra enligt posten i OP. Kan ju säga att jag inte pallade 5set vardera utan fick ge mig redan efter tre set. Tappade reps som fan mellan varje set eftersom flåset inte var återhämtat ordentligt. Bänken såg tex ut så här
75kg*14, 7, 6

Blev lite halvt kallsvettig under oh-press/pullups supersetet så fick lägga på extra vila. Ändå körde jag set-in-set istället för superset.

Trots att jag höll på dö var det rätt kul. Vänjer man sig efter några veckor eller är ni döende efter varje pass?

Körde du verkligen enligt det upplägget trådstartaren la fram? Eller supersettade du genom att kuta mellan övningarna utan någon som helst vila däremellan?

Jag har då absolut inga problem med att göra ett set axelpress, skriva i journalen, gå fram till chinsräcket och göra 9-10 reps och sedan vila i 3 minuter. Jag är nere på vilopuls långt innan det är dags igen.

IntenZe
2016-03-02, 12:27
Körde du verkligen enligt det upplägget trådstartaren la fram? Eller supersettade du genom att kuta mellan övningarna utan någon som helst vila däremellan?

Jag har då absolut inga problem med att göra ett set axelpress, skriva i journalen, gå fram till chinsräcket och göra 9-10 reps och sedan vila i 3 minuter. Jag är nere på vilopuls långt innan det är dags igen.

För att slippa stressa mellan varje set så körde jag så här:

Bänk vila 60s Rodd vila 60s Bänk osv till tre set vardera var gjorda

Sen gjorde jag samma för OH-Press + Pullups, Stångcurl + Liggande Extensions och Sidlyft + Framåtlutande sidlyft.

Kör man helt utan vila mellan så blir det ju 30 sekunder vila ändå mellan övningarna när man ska hålla på ta av vikt mellan bänk och rodd, flytta bänken osv så tänkte det var lika bra att bara köra 60s mellan rätt igenom.

Old Nick
2016-03-02, 12:46
För att slippa stressa mellan varje set så körde jag så här:

Bänk vila 60s Rodd vila 60s Bänk osv till tre set vardera var gjorda

Låter stressigt tycker jag. Ärligt talat så klockar jag inte och nojjar speciellt mycket. Förr körde jag helt enkelt tre set axelpress och vilade så mycket jag behövde mellan varje. Sen körde jag chins och vilade så mycket jag behövde mellan dem också. Sen jag började köra dem rakt efter varandra så vilar jag fortfarande lika mycket som känner att jag behöver. Men det sparar ändå tid i och med att antalet vilopauser är hälften så många.

Att klocka på sekunden och slänga sig ner på bänken för att göra ett set när man fortfarande är svintrött och har hög puls är inte något som lockar mig alls.

shut teh face
2016-03-02, 12:58
Det viktigaste jag märkt är att man får ned pulsen innan nästa set, och här hjälpte det något enormt att få upp konditionen, kör intensiva intervaller på crosstrainern.

Eftersom jag tränar på fastande mage så blev det nog extra viktigt med pulsen

IntenZe
2016-03-02, 13:02
Låter stressigt tycker jag. Ärligt talat så klockar jag inte och nojjar speciellt mycket. Förr körde jag helt enkelt tre set axelpress och vilade så mycket jag behövde mellan varje. Sen körde jag chins och vilade så mycket jag behövde mellan dem också. Sen jag började köra dem rakt efter varandra så vilar jag fortfarande lika mycket som känner att jag behöver. Men det sparar ändå tid i och med att antalet vilopauser är hälften så många.

Att klocka på sekunden och slänga sig ner på bänken för att göra ett set när man fortfarande är svintrött och har hög puls är inte något som lockar mig alls.

Okej. Jag ska testa att ta det lite lugnare nästa pass och skippa stressen. :)

IntenZe
2016-03-02, 13:03
Det viktigaste jag märkt är att man får ned pulsen innan nästa set, och här hjälpte det något enormt att få upp konditionen, kör intensiva intervaller på crosstrainern.

Eftersom jag tränar på fastande mage så blev det nog extra viktigt med pulsen

Problemet är att jag har lite för dåligt pannben för att köra intensiva intervaller, fast det kanske är en vanesak.

shut teh face
2016-03-02, 13:07
Problemet är att jag har lite för dåligt pannben för att köra intensiva intervaller, fast det kanske är en vanesak.
Det går ju att få upp konditionen på olika sätt. Jag tycker personligen intervaller är kul, det händer lite liksom.. istället för man bara ska hålla samma tempo hela tiden. :)

ThunderRoad
2016-03-02, 16:09
Arnold körde ju så och han var ju ganska stor... Eller?

Tack för att du påminde mig. Det är sjukt effektivt att träna så. Jag körde massa superset idag på mitt överkroppspass.

PerLedin
2016-03-02, 17:45
Jag kör nästan alltid någon övning emellan, förutom kanske frivändningar och mark, där jagiofs kan supersetta med ljumskrehab, men det räknar jag inte.
Inte antagonist nödvändigtvis, men mellan böjsetten gillar jag lätta set pullups som jag upplever över stabilitetn i överkroppen när jag sen böjer.

Nyland
2016-04-19, 09:41
Jag har tränat efter detta schema 5-6 veckor nu. Det är roligt men riktigt jobbigt och jag har märkt att min apptit oftast är helt borta efter passen, flera gånger har jag även varit på gränsen till illamående även om det gått över fort. Dessutom har jag dragit på mig ett ömt knä som begränsar min benträning. Jag tror det helt enkelt är för intensivt för mig att träna på det här sättet så jag går tillbaka till mitt gamla PPL schema, det blir för jobbigt att behöva trycka i sig maten varje kväll.

Är det ingen annan som har haft det problemet (alla var så positiva)?

IntenZe
2016-04-19, 10:25
Jag har tränat efter detta schema 5-6 veckor nu. Det är roligt men riktigt jobbigt och jag har märkt att min apptit oftast är helt borta efter passen, flera gånger har jag även varit på gränsen till illamående även om det gått över fort. Dessutom har jag dragit på mig ett ömt knä som begränsar min benträning. Jag tror det helt enkelt är för intensivt för mig att träna på det här sättet så jag går tillbaka till mitt gamla PPL schema, det blir för jobbigt att behöva trycka i sig maten varje kväll.

Är det ingen annan som har haft det problemet (alla var så positiva)?

Aptiten blev inte sabbad men jag blev illamående alla pass, gav upp tillslut.

Old Nick
2016-04-19, 13:19
Är det ingen annan som har haft det problemet (alla var så positiva)?

Nej, inga problem. Men min definition av "supersettande" är som sagt att göra två övningar efter varandra, vila ordentligt och upprepa. Inte att göra PB i marklyft och sedan rusa till PB i benpressen samtidigt som jag supersettar med något annat och rent allmänt plöja på utan vila tills mjölksyra, pump och utmattning gör att maginnehållet kommer upp.

Nyland
2016-04-20, 02:34
Nu tycker jag du var lite taskig. :( Sådär har jag inte tränat sedan första passet. *mini

Marklyft och benpress görs inte på samma pass och jag supersettar dem inte med någon annan övning. Jag vilar alltid minst 2 minuter mellan set och ca 30 sek mellan övningar. Dessutom gör jag endast 3 set per övning (inte 5 som jag skrev i första inlägget). Dock kör jag alltid så tungt som jag kan utan att gå till fail. Jag tycker inte att jag tränar överdrivit hårt men kanske har jag bara kass kondition?

Illustrerade mannen
2016-04-20, 10:59
Man behöver ju inte köra "supersets" (0 sekunders vila mellan seten) heller, man kan ju träna övning A, vila en minut, träna övning B, vila en minut, träna övning A osv. Om man nu vill slappa lite (och alla vill vi väl slappa mer?).

Nej, alla vill inte slappa på gymet...

PureWhey
2016-04-20, 11:06
På gymmet vill jag inte slappa, lång vila mellan setten har jag enbart för prestationens skull.