handdator

Visa fullständig version : Köpt ny bil, vad ingår i garanti?


ilikeu
2016-02-28, 21:57
Hej.

Det är så att jag köpt en "ny" bil igår, men ikväll när jag skulle starta den så vägrade den starta.
Som tur kom en granne och sa att generatorn va dålig,och måste bytas.
Med ny menar jag att jag är andra ägaren och den är köpt i en affär.

Måste dom stå för den kostnaden eller är de jag som ska stå för de?

Tacksam för hjälp.

MikaelB
2016-02-28, 22:09
Det beror på, skrev du på något avtal?

https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil-av-bilhandlare/

Dessutom tror jag att det är batteriet som är dåligt om bilen inte är så gammal.

ilikeu
2016-02-28, 22:23
Tack för länken.

Men efter han slog till lite på generatorn så fick han igång den igen. Så de är nog den. Batteriet va bra

King Grub
2016-02-28, 22:25
Våld brukar lösa alla tekniska problem.

ilikeu
2016-02-28, 22:31
Ja De mesta :)

Tänkte på länken du skickade,
Gäller den för helt nya bilar, Eller alla "nya" bilar köpta från företag?

MikaelB
2016-02-28, 22:40
Ja De mesta :)

Tänkte på länken du skickade,
Gäller den för helt nya bilar, Eller alla "nya" bilar köpta från företag?

Den täcker både nya och begagnade.

Sen så hade generatorn varit dålig skulle bilen gått igång ändå tills strömmen är slut i batteriet.. men okej de löste sig antar jag.

ilikeu
2016-02-28, 23:01
Tack för hjälpen :)

Stuffer
2016-02-29, 08:34
Tack för länken.

Men efter han slog till lite på generatorn så fick han igång den igen. Så de är nog den. Batteriet va bra

Är du säker på att grannen verkligen menade generatorn och inte startmotorn?

Om batteriet är bra och har laddning så hoppar bilen igång ändå för det är därifrån startströmmen tas och inte från generatorn.
Om generatorn är väck så töms batteriet under körning tills dess att det är tomt och då får man inte igång bilen. Hamnar man i detta läge så hjälper det aldrig att banka på generatorn.

På en startmotor däremot kan lite kärleksfullt våld hjälpa om det är så att solenoiden börjat kärva så att den inte skjuter ihop kugghjulen som den ska.

ARMSTARK
2016-02-29, 09:15
Det är nog startmotorn TS menar. Det behöver inte ens vara något fel på den heller, det händer ibland att den hänger sig, kan hända med en helt ny bil också. Oftast händer det bara en gång och sedan aldrig mer.

Wzup2u
2016-02-29, 10:58
Det är inte så enkelt att batteriet är dåligt? alt att bilen drar tjuvström?
Klickar den när du försöker starta?

ilikeu
2016-02-29, 16:14
Tog in den idag och don ska reparera. Så får se vad dom säger.


Men den klickade och ville starta. Men bara att den inte fick de där sista för att starta.

Udd3n
2016-02-29, 16:17
Tog in den idag och don ska reparera. Så får se vad dom säger.


Men den klickade och ville starta. Men bara att den inte fick de där sista för att starta.

Tändstift?

Dreas
2016-02-29, 17:00
Du har garanti enligt lag de första 300 milen. Så bara att åka in och dom fixar.

Vi fick nytt batteri till bilen efter att det dött och vi hade kört under 300 mil.

MikaelB
2016-02-29, 17:09
Du har garanti enligt lag de första 300 milen. Så bara att åka in och dom fixar.

Vi fick nytt batteri till bilen efter att det dött och vi hade kört under 300 mil.

Vilken lag? Det låter mer som den aktuella firmans policy.

Dreas
2016-02-29, 18:44
Vilken lag? Det låter mer som den aktuella firmans policy.Bra fråga, fick för mig att det var så när vi köpte för över ett år sedan. En snabb googling gav ingen lag, mer att seriösa bilhandlare ger 3 månader eller 300 mil.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236780

R0B
2016-02-29, 20:00
Oavsett om du köper privat eller företag så har du saker någon sorts paragraf som i kort betyder att t.ex en bil har en förväntad funktion beroende på t.ex pris och ålder.

Om du köper en bil för 2000kr som är 30 år gammal så kan du inte förvänta dig att den ska starta imorgon. Om du köpte en bil för 200k som är 2 år gammal och gått få mil så kan du förvänta dig att den ska starta ett par månader framåt. Gör den inte detta så har du olika möjligheter att gå vidare, kräva att köpet hävs, att säljaren fixar problemet osv osv