handdator

Visa fullständig version : Lära sig göra bakåtvolt/framåtvolt stående?


Shcyhar
2016-02-28, 17:32
Tjena!
Alltid tyckt detta vore extremt coolt att kunna, så varför inte ta tag i det och försöka lära sig det?
Antar att en lågkroppsvikt skulle hjälpa för detta samt mycket explosiv träning, men hur ska man göra egentligen?
Är 178 cm, väger 86kg ca, kan göra 10 reps på 150kg i knäböj om det säger något.

Hur ska man lägga upp det? Boxhopp för spänst? Hoppa på studsmatta för att få in rörelsen?

Armed Dingo
2016-02-28, 17:45
Är också intresserad. Går det att öva ensam?

Blaine
2016-02-28, 17:45
Teknik är a och o så att du inte skadar dig. Explosivitet är fördelaktigt.

Det finns garanterat massor av tips på vad man bör tänka på kring dessa rörelser; sök lite på parkour, gymnastik, akrobatik och liknande så lär du få en hel del träffar.

Om du är "rädd" i början kan du alltid öva genom att hoppa ned i vatten.

NautilusMetoden
2016-02-28, 18:15
Tjena!
Alltid tyckt detta vore extremt coolt att kunna, så varför inte ta tag i det och försöka lära sig det?
Antar att en lågkroppsvikt skulle hjälpa för detta samt mycket explosiv träning, men hur ska man göra egentligen?
Är 178 cm, väger 86kg ca, kan göra 10 reps på 150kg i knäböj om det säger något.

Hur ska man lägga upp det? Boxhopp för spänst? Hoppa på studsmatta för att få in rörelsen?

1) Självklart är det bäst att börja i någon nybörjargrupp för parkour eller liknande. Tyvärr enklare sagt än gjort om du är vuxen då typ varenda nybörjargrupp riktar sig mot barn/tonåringar.

Värt att göra ett försök iaf.


2) Att göra en framåtvolt efter att man tagit sats och sprungit är enklare än att göra den från helt stillastående position så borde nog börja där.

3) Ingen av dem, förut framåtvolt från stillastående position, är särskilt krävande fysikmässigt. Teknik är väldigt viktig och med bakåtvolt är det allra viktigaste att man vågar.

Här är en video på en person som typ lär sig på 10 minuter:

https://www.youtube.com/watch?v=JRmhf4AV0Vk (https://www.youtube.com/watch?v=JRmhf4AV0Vk)

Diomedea exulans
2016-02-28, 18:19
På somrarna när jag badar brukar jag roa mig med att göra volter från stillastående i typ knädjupt vatten. Sen brukar jag gå in på grundare och grundare... Men jag har ännu aldrig vågat mig helt upp på land.

Abe
2016-02-29, 14:14
Lite svar från en före detta gymnast, om det kan vara till nytta.

Bakåtvolt är enklare än framåt, rent fysiskt. Detta eftersom din bakre kedja är väl förberedd på uppgiften att explosivt räta ut din kropp uppåt/bakåt. Det är däremot tufft mentalt eftersom du inte ser landningen och trotsar instinkten att skydda huvud/nacke. Största risken med alla volter är undermedveten tvekan.

Steg ett är att kunna göra en flickis (handisättning). När du är bekväm med det ökar du bara hastighet och höjd tills händerna inte längre behövs. Normalt sett tränar du upp en flickis genom att först lägga dig baklänges över en plint eller liknande. För att göra en riktig måste man dock förr eller senare satsa med full kraft.

Framåt känns ofta mer safe, men är svårare. Du har sämre explosivitet, även om du lättare kan ta sats. Dessutom har många svårare att rotera symmetriskt framåt, det blir en halvskruv som ställer till det (symmetrin är mer naturlig bakåt). Rotationen är också svårare att begränsa eftersom du inte ser marken närma sig. Börja med handvolt, det är ganska lätt och riskfritt.

Undvik att göra volten från högre höjd. Man kan tro att det skulle underlätta, men överrotation är lätt hänt och så drar du ansiktet i backen.

Diomedea exulans
2016-02-29, 15:08
Jag föreställer mig att det bästa vore om man
1) Stod på marken fastspänd i en upphängningsanordning som gjorde att man kunde hänga i luften, med anordningen fastsatt ungefär i midjehöjd, eller var ens tungdpunkt nu är, och
2) en lärare som kan hjälpa en med hur man ska röra sig.

cero
2016-02-29, 15:08
Abe: Har du själv landat på huvudet eller liknande? Känns som en tidsfråga bara. :D

Till TS: Titta på det klippet där han lär sig på 10 minuter, många av dom övningarna kan du göra på studsmatta också.

Abe
2016-02-29, 15:19
Abe: Har du själv landat på huvudet eller liknande? Känns som en tidsfråga bara. :D

Till TS: Titta på det klippet där han lär sig på 10 minuter, många av dom övningarna kan du göra på studsmatta också.

Svar ja. Jag gjorde en överroterad volt från en plint och knäckte nyckelbenet.

Rahf
2016-02-29, 15:20
Jag föreställer mig att det bästa vore om man
1) Stod på marken fastspänd i en upphängningsanordning som gjorde att man kunde hänga i luften, med anordningen fastsatt ungefär i midjehöjd, eller var ens tungdpunkt nu är, och
2) en lärare som kan hjälpa en med hur man ska röra sig.

Tyvärr är första punkten en dålig idé, av anledning att känslan inte blir densamma som att du gör en fristående volt. På samma sätt som att höjden och landningen inte är densamma om man t.ex. voltar ner i en pool.

PS: Att landa på huvudet gör ont, men enda gångerna jag gjort det var när det tänktes alldeles för mycket.

*Edit* Hittade äntligen en go' video från väldigt längesedan. Huvudtanken är detta: ha en partner som kan hjälpa till.

mZ8CRrFXzH4

cero
2016-02-29, 15:29
Lånar tråden lite. Vad kallas denna flipp?

B97LfqnsuUQ&start=92

Abe
2016-02-29, 15:48
Lånar tråden lite. Vad kallas denna flipp?

B97LfqnsuUQ&start=92

Variant på 720, dubbel skruv.

Morty
2016-02-29, 17:19
Är väl en butterfly twist det där.

Diomedea exulans
2016-02-29, 17:24
Jag kan inte hjula. Är det orimligt att försöka lära mig volter innan jag kan hjula?

cero
2016-02-29, 17:30
Jag kan inte hjula. Är det orimligt att försöka lära mig volter innan jag kan hjula?

Klarar du inte att hjula utan träning är det här nog inget för dig. :D

Diomedea exulans
2016-02-29, 17:32
Klarar du inte att hjula utan träning är det här nog inget för dig. :D

Jag har tränat för att hjula flera gånger dessutom! :ike

Rahf
2016-02-29, 19:42
Lånar tråden lite. Vad kallas denna flipp?

B97LfqnsuUQ&start=92

Är väl en butterfly twist det där.

Japp. En helt vanlig b-twist :D.

*Edit* Tror jag var lite hastig där, och kameravinkeln är kass. Kan vara en cork också.

An Iron Soul
2016-02-29, 20:03
Hade också velat lära mig göra en bakåtvolt
Klicka på direktlänken eller hoppa till 2:50 :D
https://youtu.be/kXlG9ZPz_xo?t=2m50s

watch?v=kXlG9ZPz_xo

Förmodligen "bara" börja nöta. Studsmatta, trampolin eller från ett hopptorn.

ilikeu
2016-02-29, 20:09
De du kan börja med är att försöka hoppa så högt du kan från lätt böjda knän och dra upp knäna så högt upp mot bröstet det går när du hoppar.
Men va försiktig när du gör detta. De kan skapa en rotation o du kan trilla bakåt. Så se till att kontrollera det.

Slaxes
2016-03-01, 13:05
Tjena!
Alltid tyckt detta vore extremt coolt att kunna, så varför inte ta tag i det och försöka lära sig det?
Antar att en lågkroppsvikt skulle hjälpa för detta samt mycket explosiv träning, men hur ska man göra egentligen?
Är 178 cm, väger 86kg ca, kan göra 10 reps på 150kg i knäböj om det säger något.

Hur ska man lägga upp det? Boxhopp för spänst? Hoppa på studsmatta för att få in rörelsen?


En ex-gymnast som mig kanske kan ge några tips.

Allt handlar om att våga ge allt och inte fega ur halvvägs. Mitt största problem var att jag började rotationsrörelsen när jag inte var på maxhöjd, vilket ger för låg höjd.

Jag landade på huvudet 2 ggr innan jag klarade det. Man får inte avvakta med nästa försök så man inte hinner reflektera över allt som kan gå fel. Avvaktar du så kommer pressen bli enormt stor nästa gång och kanske resulterar i att du inte försöker igen. Gör om det direkt efter misslyckat försök. Sätter man det en gång så har man det en hel livsstid.

Detta gäller stillastående backflip:

1. Hoppa så högt du kan samtidigt som du för armarna över huvudet i samma rörelse

2. Vänta ut tills du når maxhöjd

3. För knäna till bröstet samtidigt som du drar ner armarna och greppar dina knäskålar med händerna.

4. rotera.

5. förbered för landning, sträck ut benen.

6. Känn dig som en akrobat.

Jag understryker att punkt nr 2 verkligen kan vara svår att få till. Man vill nämligen gärna göra rotationen alldeles för tidigt och då misslyckas man och kanske landar på huvudet istället.

Lycka till!

FabianH
2016-03-01, 13:25
Har du tillgång till en studsmatta/idrottshall med plintar och tjockmattor alt. en bassäng med trampolin så skulle jag säga att det är bäst att börja i den änden. Att försöka sig på en bakåtvolt på marken det första man gör innan man har någon som helst vana med själva rotationen kan vara riktigt svårt.

Har du tillgång till något av ovanstående alternativ så kan du på ett säkert sätt stegvis trappa upp "svårighetsgraden" utan att egentligen riskera att slå ihjäl dig (speciellt om du har en trampolin och kastar dig i vatten). Första steget kan vara att bara "kasta" sig bakåt och landa på ryggen. Sen allteftersom du känner dig mer bekväm försöka kupera och få till en hel volt.

När du väl kan göra en hel volt och känner dig bekväm där så kan du sen ta det vidare till att göra det från plint till tjockmatta i olika höjder och stegvis jobba dig "nedåt".

Slaxes
2016-03-01, 13:36
Det bästa tipset är dock att besöka en gymnastikförening där någon kan passa dig. Dvs ge dig extra snurr från plan mark och fånga dig om det börjar gå illa. Det är stor skillnad att göra en stillastående volt på trampolin och från marken.

Rahf
2016-03-01, 16:58
Har du tillgång till en studsmatta/idrottshall med plintar och tjockmattor alt. en bassäng med trampolin så skulle jag säga att det är bäst att börja i den änden. Att försöka sig på en bakåtvolt på marken det första man gör innan man har någon som helst vana med själva rotationen kan vara riktigt svårt.

Har du tillgång till något av ovanstående alternativ så kan du på ett säkert sätt stegvis trappa upp "svårighetsgraden" utan att egentligen riskera att slå ihjäl dig (speciellt om du har en trampolin och kastar dig i vatten). Första steget kan vara att bara "kasta" sig bakåt och landa på ryggen. Sen allteftersom du känner dig mer bekväm försöka kupera och få till en hel volt.

När du väl kan göra en hel volt och känner dig bekväm där så kan du sen ta det vidare till att göra det från plint till tjockmatta i olika höjder och stegvis jobba dig "nedåt".

Jag säger det igen, fast med andra ord: Använder man hjälpmedel som inte är representativa för en stående bakåtvolt på plan mark så blir det aldrig bra. Bra "studsmattande" är en annan teknik där mer höjd ger en långsammare rotation, och en pool medför att man hellre vill hoppa bakåt än rakt upp, samt att vattenlandning inte ger rätt känsla.

Stående med en passare. Ett lite mjukare underlag som kan dämpa krasch. Läs också vad Slaxes skrev.

Spelevink
2016-03-01, 20:32
Går utmärkt att träna upp själv och man behöver knappt ha några fysiska förutsättningar så länge man är någorlunda normalbyggd.

Dock så bör man om man inte tränar i en förening med "passare" till en början öva på tjockmattor, mycket djup och fluffig snö eller i vatten. Jag upplevde inte att tjockmattor påverkade att man hoppade onödigt mycket fram/bakåt. Men i bassänger eller från bryggor så blir man (jag) lite skraj och hoppar onödigt långt :em:
Hjälpmedel som "ger" kraft (studsmattor m.m.) kommer inte heller nödvändigtvis hjälpa inlärningen om du ämnar lära dig att göra det från stum mark.

Jag hyrde en sporthall med några kvällar tillsammans kompisar ett par gånger (kostar kanske 100 kr skallen om man är några stycken). Vi valde en som hade "hoppgrop", dvs som ett bollhav av skumgummiklossar så att man praktiskt taget kan landa med all kraft på huvudet utan att skada sig.

Sen när du går över till att landa på hårt underlag, se för guds skull till att landa på främre delen av foten och inte hälarna (talar av egen erfarenhet). Det känns att man inte ska landa på hälarna så att säga *gah!*

FabianH
2016-03-02, 12:31
Jag säger det igen, fast med andra ord: Använder man hjälpmedel som inte är representativa för en stående bakåtvolt på plan mark så blir det aldrig bra. Bra "studsmattande" är en annan teknik där mer höjd ger en långsammare rotation, och en pool medför att man hellre vill hoppa bakåt än rakt upp, samt att vattenlandning inte ger rätt känsla.

Stående med en passare. Ett lite mjukare underlag som kan dämpa krasch. Läs också vad Slaxes skrev.

Det jag ville få fram var vikten av att lära sig volten, att känna sig bekväm med att kasta sig bakåt och inte "se" landningen. Självklart är det inte samma teknik som att göra det på plan mark, men att säga att det är ett hjälpmedel som inte är representativt för en bakåtvolt på plan mark håller jag absolut inte med om.

Jag gick själv den här vägen när jag lärde mig och har lärt ut andra på samma sätt och det har fungerat hur bra som helst.

Självklart finns det fler vägar att gå om man ska lära sig, detta är bara det tillvägagångssättet jag tycker är bäst. :)

Slaxes
2016-03-02, 13:10
Det jag ville få fram var vikten av att lära sig volten, att känna sig bekväm med att kasta sig bakåt och inte "se" landningen. Självklart är det inte samma teknik som att göra det på plan mark, men att säga att det är ett hjälpmedel som inte är representativt för en bakåtvolt på plan mark håller jag absolut inte med om.

Jag gick själv den här vägen när jag lärde mig och har lärt ut andra på samma sätt och det har fungerat hur bra som helst.

Självklart finns det fler vägar att gå om man ska lära sig, detta är bara det tillvägagångssättet jag tycker är bäst. :)

Självklart finns det fördelar med att lära sig våga göra en rotation utan att se landningen, på vilket underlag som helst. Men jag antog redan innan att trådstartaren hade lärt sig detta, vilket kanske var lite förhastat.
Vad gäller utförandet så skiljer sig behovet av rätt teknik avsevärt på hård fast mark jämfört med vad som krävs på en studsmatta. Men detta vet du redan om.