handdator

Visa fullständig version : Protein mängd, jämförelse på styrkan?


delizh
2016-02-27, 15:07
Hej

Vi tar två personer

Person 1 äter

3000kcal fördelat på
2.5-3g/kg protein
1g/kg fett
Resten kolhydrater säg 500g

Person 2 äter
3000kcal fördelat
1.5-2g/kg protein
1g/kg fett
Resten kolhydrater säg 700g

Vilken individ har störst chans att få mest möjliga styrkeökningar?
Är det den som äter mer protein, mer muskler?
Eller den som äter mer kolhydrater, mer energi?

StarkaUlf
2016-02-27, 15:10
Hej

Vi tar två personer

Person 1 äter

3000kcal fördelat på
2.5-3g/kg protein
1g/kg fett
Resten kolhydrater säg 500g

Person 2 äter
3000kcal fördelat
1.5-2g/kg protein
1g/kg fett
Resten kolhydrater säg 700g

Vilken individ har störst chans att få mest möjliga styrkeökningar?
Är det den som äter mer protein, mer muskler?
Eller den som äter mer kolhydrater, mer energi?

Mest troligt individ 1. Det är ju samma mängd energi skriver du, 3000 kcal på båda. Tränar dom bara styrketräning så räcker 500g kolhydrater gott och väl. (Vilket det nog gör om dom konditionstränar också)

Beemel
2016-02-27, 16:57
Förutom att siffrorna i exemplet inte går ihop ....
(700g kolhydrater är 2800kcal, och då återstår 200 kcal till fett och protein och personen får max väga 15kg =) Ja, jag vet att det bara var exempelsiffror var bara tvungen... *hug*)

.... så tror jag att det även beror på om dessa 3000kcal är balans, ett överskott eller ett underskott.
Vid underskott tror jag att det högre proteinintaget är gynsammt.

LunaSpice
2016-02-27, 17:14
Nyligen gjordes ju en studie på högt (3,4 g/kg kv) jämfört med normalhögt (2 g/kg kv). Under 8 veckor gick båda grupperna upp lika mkt i vikt (1,5 kg på 8 veckor tror jag det var) på samma kcalintag men gruppen med det högre proteinintaget ökade mer i muskelmassa, styrka samt minskade i fettmassa. De hade förvisso också fri tillgång till proteinpulver. :D

PureWhey
2016-02-27, 22:52
Vassle är inte superdyrt direkt

Blaine
2016-02-28, 15:11
Förutom kosten är det ganska relevant att veta vad respektive person 1 eller person 2 gör under själva träningspasset, hur deras övriga livsstil ser ut, hur deras gener är och så vidare. Att bara tänka kost blir lite smalt.

LunaSpice
2016-02-28, 15:14
Förutom kosten är det ganska relevant att veta vad respektive person 1 eller person 2 gör under själva träningspasset, hur deras övriga livsstil ser ut, hur deras gener är och så vidare. Att bara tänka kost blir lite smalt.

Vi får väl anta att de har samma förutsättningar eftersom det var kosten frågan handlade om.

Sverker
2016-02-28, 15:22
Vi får väl anta att de har samma förutsättningar eftersom det var kosten frågan handlade om.

Men kosten kan också påverka träningen;).
Nu är det rätt lite skillnad mellan de olika uppläggen. Den ena äter som minst 1,5 gram protein / kg kroppsvikt och den andra som mest 3 gram.
Trollar vi lite med tidpunkten och sammansättningen på proteinet kan vi säkert få till likvärdiga resultat för båda. Utan att 3 gramaren äter dåligt eller udda.

delizh
2016-04-19, 21:00
Bumpar lite..

Har lite funderingar kring kolhydrater

Äter 570g kolhydrater per dag, stillasittande jobb och tränar styrkelyft i 2.5h, 4ggr vecka
Är det onödigt mycket kolhydrater? Tänker mig om alla dessa används?
Isåfall kanske man kan höja proteinet, samt lite fett för godare mat.

LunaSpice
2016-04-19, 21:13
Bumpar lite..

Har lite funderingar kring kolhydrater

Äter 570g kolhydrater per dag, stillasittande jobb och tränar styrkelyft i 2.5h, 4ggr vecka
Är det onödigt mycket kolhydrater? Tänker mig om alla dessa används?
Isåfall kanske man kan höja proteinet, samt lite fett för godare mat.

Testa att minska successivt och utvärdera hur du påverkas på och utanför gymmet. Jag har märkt att jag inte alls behöver så mkt kolhydrater som jag tidigare trott. Jag märker ingen skillnad på 500 g och 250 g på den träningsmängd jag har idag. Däremot märker jag skillnad på ökat protein- och fettintag.

delizh
2016-04-19, 21:14
Testa att minska successivt och utvärdera hur du påverkas på och utanför gymmet. Jag har märkt att jag inte alls behöver så mkt kolhydrater som jag tidigare trott. Jag märker ingen skillnad på 500 g och 250 g på den träningsmängd jag har idag. Däremot märker jag skillnad på ökat protein- och fettintag.

Tack för ditt svar!
Skall sänka sakta o se efter! :)

Skrollovicz
2016-04-20, 05:57
Eftersom kolhydrat har en skyddande effekt på protein är det inte säkert att mer protein innebär mer muskler. Det beror på aktivitetsnivån, med mycket konditionsträning kan 3 g protein verka onödigt mycket, eftersom risken är att det oxiderar till kolhydrat ändå.

shut teh face
2016-04-20, 07:18
Tack för ditt svar!
Skall sänka sakta o se efter! :)
För styrketräning kan jag i princip köra LCHF, det krävs bara lite mer vilja och längre vila mellan set. Konditionsträning däremot, det kan jag glömma utan fina kolisar.